Hvordan spille inn sub? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    For da er det mindre sjanse for at du returnerer/leverer produktet tilbake.

Kan noen forklare meg hva som gjør at et høyttalerelement skulle trenge mer enn 30 minutts innspillingstid?
    Den med returnering av varene er vel litt i tynneste laget?

Og forklaring er det visst andre som tar seg av

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10 timers innspilling...

...and still going strong. Må ta pauser innimellom da folk skal sove. Har skrudd opp lydnivået litt, men fremdeles spiller subben uanstrengt (ingen forvrenging).

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva annet er lærdom da, enn ting man har lest, hørt eller har praktisk erfaring med? Hvordan ellers skal man få lært ting? Du tror kanskje det kommer gjennom navlestrengen til mor du.... Videre leser du til deg informasjon om emnet i utanlanske forum selv, så jeg tror ikke du skal være den første til å dømme.

Og drop psycho-analysen av meg, den kommer du ingen vei med. Prøv å hold det on-topic.

Venter på håndfast teori her Haakon.....

Hvor kunnskapsrik trenger man forresten å være for å høre forskjell?

Hvem har sagt en må være kunnskapsrik? Alver og steiner til side, du er en hifi-sentralen wannabe....

Dette er bare ett eksempel....

Jeg har også LEST at noen hevder det er en myte. Jeg har også LEST testresultater som viser at det er lett målbare forandringer, og jeg HAR selv den praktiske erfaringen etter 13 år med dette at de aller fleste høyttalere forandrer lyden i større eller mindre grad etter en liten stund innspilling. Å argumentere mot anbefalinger fra produsenten som regelrett løgn og fanteri for at kunden ikke skal levere tilbake høyttalerene, håper jeg du skjønner ikke holder mål.
    Siden du har lest og erfart så mye så må du da vite at hørselen svekkes kraftig underveis i livet , men det hindrer enn ikke i å ha gøyale placebo effekter og opplevelser.

Haakon N, gi meg en link da!

Jeg vet du liker å "disputere" men nå må jeg ha noe håndfast her mr Keyboard Warrior.....

Til dere som faktisk har bidratt med erfaringer og meninger her så er det kanon bra, det er bare synd at "enkelte" er litt.... så jeg vil gjerne høre fleres meninger og opplevelser.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har lest og erfart så mye så må du da vite at hørselen svekkes kraftig underveis i livet , men det hindrer enn ikke i å ha gøyale placebo effekter og opplevelser.

Haakon N, gi meg en link da!

Jeg vet du liker å "disputere" men nå må jeg ha noe håndfast her mr Keyboard Warrior.....
    Hørselen svekkes sakte men sikkert ja, spesielt vår evne til å høre over 16khz forsvinner dramatisk ved passerte 30. Skjønner ikke helt hvordan disse tingene skal kunne avblåses som snakeoil og placebo på bakgrunn av det, men..... :?

Link? Link til hva da? SnickersIS gir en relativt god forklaring, blant mange andre på dette forumet. Vil du ha en vitenskapelig utdypende avhandling gjort av en professor på NTNU el. lign. på hvorfor mekaniske og ikke-mekaniske gjenstander forandrer sin karakterstikk etter en viss tids bevegelse etter matrialet var nytt? Er du ofte inne på bilforum også, og utdyper din skepsis mot innkjøring av motorer?

Jeg skjønner du er litt blendet av all kranglingen på HFS der noen nærmest blåser bort 97% av denne interessen som placebo og jukseri, men jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen. Jeg trodde dette var common knowlegde, i motsetning til kabel/remedie diskusjoner jeg også ser du har interesse av...

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare si at innspilling er ingen myte.. Jeg mener at du kan gjerne spille høyt med en NY høyttaler. Men lyden blir jo bare bedre og bedre etterhvert som høyttaleren får spilt. Det er selvfølgelig stor forskjell på høyttaler produsenter og innspillings tid, men etter mine erfaringer så blir en høyttaler bedre uansett over litt tid!

Må også legge til at min nye Patos Lyric sub 12, har blitt en del bedre siden jeg først fikk den.. Jeg har hatt den i 3 ukers tid å må si den har forandret seg mye: Den spiller høyere og dypere enn da jeg fikk den!..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som faktisk har bidratt med erfaringer og meninger her så er det kanon bra, det er bare synd at "enkelte" er litt.... så jeg vil gjerne høre fleres meninger og opplevelser.
    Kanskje droppe bastante påstander, og avblåse folk som "litt....." når du kun er ute etter andres erfaringer? Ingen vits å holde en arrogant tone, og du må nesten forvente at "enkelte" reagerer når du kommenterer dine egne synspunkter som opplest og vedtatt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Jeg må bare si at innspilling er ingen myte.. Jeg mener at du kan gjerne spille høyt med en NY høyttaler. Men lyden blir jo bare bedre og bedre etterhvert som høyttaleren får spilt. Det er selvfølgelig stor forskjell på høyttaler produsenter og innspillings tid, men etter mine erfaringer så blir en høyttaler bedre uansett over litt tid!

Må også legge til at min nye Patos Lyric sub 12, har blitt en del bedre siden jeg først fikk den.. Jeg har hatt den i 3 ukers tid å må si den har forandret seg mye: Den spiller høyere og dypere enn da jeg fikk den!..
    Tror heller ikke dette er en myte. Ser at mange her sier man kan spille den inn høyt, men jeg følger produsentens anbefaling med å spille ved et moderat lydnivå for så og trappe opp etter hvert(etter råd fra alle dere som sier man kan det). Tipper det kan bli høyt nok etter hvert, pluss at dette er en 8" som ikke er skapt for å slå ut på Ricthers-skala. ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg har lest en artikkel hvor konklusjonen var at behovet for innspilling er en myte, jeg tror det var over hos Audioholics.
    Jeg har lest artikkelen hos Audioholics (hvis det er denne du har sett), men jeg vil ikke si at den avblåser det som en myte. Den retter heller kritikk mot den overfokusen noen har mot innspilling. Den har endel "dersom elementene er ferdig innspillt hos fabrikk"-argumenter, og selv deres egne tester viser forskjellige måleresultater før og etter "burn in". Konklusjonen til denne forfatteren var i allefall...:

Conclusion

In an electrodynamic driver featuring the usual surround-diaphragm-spider construction, driver suspension mechanical compliance plays a key roll in determining the measured value of various driver parameters. All of these parameters will shift as the mechanical compliance of the driver’s suspension shifts in value. The bulk of a driver’s compliance shift will occur at the time of initial burn in.

Subsequent shifts in compliance are largely temporary in nature. An example of one such mechanism contributing to such temporary shifts is that which arise from the elastic deformation of butadiene-styrene surrounds. Given sufficient time to recover, these changes tend to reverse themselves and the driver returns to its pre-stimulus state.

As the enclosure compliance in both totally enclosed boxes and vented cabinets dominates that of the driver for most practical implementations of either type enclosure currently in production, any potential changes in system amplitude response attributable to changes in driver suspension mechanical compliance tend to be minimized. Normal production unit-to-unit driver spec variances can affect final amplitude response of a system to a larger degree than that expected from normal pre- post-burn in driver suspension compliance changes

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørselen svekkes sakte men sikkert ja, spesielt vår evne til å høre over 16khz forsvinner dramatisk ved passerte 30. Skjønner ikke helt hvordan disse tingene skal kunne avblåses som snakeoil og placebo på bakgrunn av det, men..... :?
    Kjære Haakon, hørselen svekkes etter tenårene, det er en stund siden i ditt tilfelle... (No pun inteded til de som ikke tror de har super hørsel bare fordi de liker audio.) Den svekkes ikke bare over 16khz, men mer og mer over bassområdet etterhvert som du blir eldre.

Link? Link til hva da? SnickersIS gir en relativt god forklaring, blant mange andre på dette forumet. Vil du ha en vitenskapelig utdypende avhandling gjort av en professor på NTNU el. lign. på hvorfor mekaniske og ikke-mekaniske gjenstander forandrer sin karakterstikk etter en viss tids bevegelse etter matrialet var nytt? Er du ofte inne på bilforum også, og utdyper din skepsis mot innkjøring av motorer?
    Så når SnickersIs gir en forklaring kan du bruke det som gospel? Gjengi hans ord i det minste. La meg lese hva han faktisk sa om saken mann!

Insert: Snickers-Is quote - " "

Jeg skjønner du er litt blendet av all kranglingen på HFS der noen nærmest blåser bort 97% av denne interessen som placebo og jukseri, men jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen. Jeg trodde dette var common knowlegde, i motsetning til kabel/remedie diskusjoner jeg også ser du har interesse av...
    Har jeg interesse i kabeldiskusjoner? Jeg tror du må bruke søk funksjonen og lese et par tråder om igjen....
    Haakon, hørselen svekkes mer og mer etter høyere frekvens man snakker om.

Jeg kan forstår at du ønsker å tro at du kun har mistet litt over 16kHz men...

Ah, gjemme seg bak Snickers-Isen, er det orakelet her? Alt han sier er rett? Har jeg sagt at høyttalerelementer og mekaniske motorer er forskjellige? Ja, det er derfor jeg understreker høyttalerelement i mine innlegg. En bilmotor med mange mekanisk bevegelige deler er en helt annen ting så jeg synes du burde la det ligge istedet for å bruke det i din argumentasjon.

Har du en link til "all kranglingen"??? Common KnowleDGe, derimot...

Jeg forstår, du er litt vonbroten etter diskusjonenr på HFS.. Personlig kikker jeg innom der et par ganger i måneden men har aldri skrevet et innlegg til nå.

Etter å ha sett dokumentaren HIFI delirium så kan jeg forstå ditt synspunkt

Gi meg en link til info om hvorfor et høyttalerelement skulle trenge mer enn 1 times innspilling, du kan gjerne bruke søk funksjonen her på avforum for å finne quotes.... Vet du hva? Post ting fra HFS! Da blir det bra... Kjære Haakon...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det overrasker meg faktisk hvor utrolig frekke og respektlöse enkelte er her på boardet. Jeg trodde dette forumet besto av hyggelige personer som var ute etter å diskutere, gi og motta läre om AV, ikke bare rakke ned på andre.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når SnickersIs gir en forklaring kan du bruke det som gospel? Gjengi hans ord i det minste. La meg lese hva han faktisk sa om saken mann!

Insert: Snickers-Is quote - "
    Les hele innlegget.

http://avforum.no/forum/showpost.php...5&postcount=40
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Haakon, hørselen svekkes etter tenårene, det er en stund siden i ditt tilfelle... (No pun inteded til de som ikke tror de har super hørsel bare fordi de liker audio.) Den svekkes ikke bare over 16khz, men mer og mer over bassområdet etterhvert som du blir eldre.
    Trenger ingen kjære her, ovenfra-og-ned holdning kommer du ingen vei med. Jeg skjønner du prøver å pirke ut noe feil nå, og har grepet til hardere skyts for å vise din ekspertise innen emnet, men når ble egentlig hørselstap endel av diskusjonen? Og når har jeg hevdet noe annet (dog degradering av hørselen innenfor bassområdet (!) var nytt for meg) ? 30 årene blir ofte brukt et eksempel, da dette ser ut til å være milepelen der de aller fleste får en målbar degradering av hørselen. Sikkert flere som er nysjerrige på dette, og din kunnskap må være særdeles god innen emnet siden du aldri baserer din lærdom på tilleste kunskaper. Hva med å skrive litt om dette, så vi andre kan ta del av din ekspertise?

Så når SnickersIs gir en forklaring kan du bruke det som gospel?
    Du tviler på min erfaring og avblåser det som placebo, for deretter å karakterisere meg som "litt....", videre etterspør du andres erfaringer og linker. SnickersIS hadde gjort en test, og hele innlegget hans ble sakset inn som et eksempel. Bruker det verken som gospel eller bibel, så du kan spare deg for morsomhetene...
    Gjengi hans ord i det minste. La meg lese hva han faktisk sa om saken mann!

Insert: Snickers-Is quote - " "
    Det er full quote.
    Har jeg interesse i kabeldiskusjoner? Jeg tror du må bruke søk funksjonen og lese et par tråder om igjen....
    Ref. tråd om signal og høyttalerkabler.
    Haakon, hørselen svekkes mer og mer etter høyere frekvens man snakker om.

Jeg kan forstår at du ønsker å tro at du kun har mistet litt over 16kHz men...
    Hehe, når ble dette en diskusjon om hørsel? Var det derfor du begynte å dra inn hørselstap i diskusjonen? For å se om jeg ga en uttømmende rapport om hvordan hørselen svekkes med årene, for hvis ikke så kunne du "ta meg" på noe? Du ble ikke født bak ei låvedør, skjønner jeg...
    Ah, gjemme seg bak Snickers-Isen, er det orakelet her? Alt han sier er rett? Har jeg sagt at høyttalerelementer og mekaniske motorer er forskjellige? Ja, det er derfor jeg understreker høyttalerelement i mine innlegg.
    Drar du opp en eneste qoute fra SnickersIS enda en gang? Hvem snakker om å hjemme seg bak? Om alt han sier er rett, kan ikke jeg svare på da han sitter med langt mer erfaring innen hifi enn det de fleste av oss har noe behov for. Var det forresten noe galt i det han sa?
    En bilmotor med mange mekanisk bevegelige deler er en helt annen ting så jeg synes du burde la det ligge istedet for å bruke det i din argumentasjon.
    Gi den endelige definisjonen på en mekanisk beveglig del....
    Har du en link til "all kranglingen"??? Common KnowleDGe, derimot...
    www.hifisentralen.no
    Flott at du fant en skrivefeil, din mor må være stolt...
    Jeg forstår, du er litt vonbroten etter diskusjonenr på HFS.. Personlig kikker jeg innom der et par ganger i måneden men har aldri skrevet et innlegg til nå.
    Til å være så opptatt av skrivefeil, så har du merkverdig mange feil selv. Jeg har forøvrig ingen problemer med hifi-sentralen.
    Etter å ha sett dokumentaren HIFI delirium så kan jeg forstå ditt synspunkt

Gi meg en link til info om hvorfor et høyttalerelement skulle trenge mer enn 1 times innspilling, du kan gjerne bruke søk funksjonen her på avforum for å finne quotes.... Vet du hva? Post ting fra HFS! Da blir det bra... Kjære Haakon...
    Din gode argumentasjon og din usedvanlige gode overtalelseevne gjør meg helt målløs. Skal gi deg en link "kjære"....

http://www.devilducky.com/media/38443/

Attack is the best form of defence... Suits you just perfect, Phonar...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rolig nå gutter....

Jeg lurte jo egentlig bare på hvordan dere spiller inn en sub :-) "peace"

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Good one! :wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... Skal roe meg ned. Back too topic.

Sub pleier jeg ikke å spille inn. Dvs, jeg tar ikke noe ekstra skritt for å spille den inn annet enn å bruke den hver gang jeg ser film eller hører musikk. Jeg bor i leilighet, så det er lite "ønskelig" å la den stå på hele døgnet. Fageborg hadde et godt tips lenger oppe i tråden.

Det tipset krever at du kjøper The Calibrator. Den får du på Hifi Klubben (evn. nettbutikken deres) til 249,- og inneholder 3 hjelpsomme plater (DVD + CD) for kalibrering av audio, bilde og HTPC/HD. Spør du meg, bør et slikt hjelpemiddel være i enhver entusiasts samling. Eventuellt kan du bruke en sang med mye dypbass, og sette den på repeat. Hvor lenge diskuteres vel kanskje mer, enn om nødvendigheten, men det er ingen vits å overdrive.

Min Perless XLS forandret seg spesielt mye de første timene, etter det er jeg mer usikker. Kan være innbilning. En aktiv Klipsch jeg hadde tidligere, var nesten helt død når jeg fikk den. Ringte importøren, da jeg syntes dette var elendige greier, og ble anbefalt å la den brukes minst 50 timer til. 2-3 døgn senere, og den ristet omtrent ned det som var på kontoret der den stod. En mindre Tannoy sub jeg har, merket jeg heller liten forkskjell på. Tydlig litt forskjell fra sub til sub.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... Skal roe meg ned. Back too topic.

Sub pleier jeg ikke å spille inn. Dvs, jeg tar ikke noe ekstra skritt for å spille den inn annet enn å bruke den hver gang jeg ser film eller hører musikk. Jeg bor i leilighet, så det er lite "ønskelig" å la den stå på hele døgnet. Fageborg hadde et godt tips lenger oppe i tråden.

Det tipset krever at du kjøper The Calibrator. Den får du på Hifi Klubben (evn. nettbutikken deres) til 249,- og inneholder 3 hjelpsomme plater (DVD + CD) for kalibrering av audio, bilde og HTPC/HD. Spør du meg, bør et slikt hjelpemiddel være i enhver entusiasts samling. Eventuellt kan du bruke en sang med mye dypbass, og sette den på repeat. Hvor lenge diskuteres vel kanskje mer, enn om nødvendigheten, men det er ingen vits å overdrive.

Min Perless XLS forandret seg spesielt mye de første timene, etter det er jeg mer usikker. Kan være innbilning. En aktiv Klipsch jeg hadde tidligere, var nesten helt død når jeg fikk den. Ringte importøren, da jeg syntes dette var elendige greier, og ble anbefalt å la den brukes minst 50 timer til. 2-3 døgn senere, og den ristet omtrent ned det som var på kontoret der den stod. En mindre Tannoy sub jeg har, merket jeg heller liten forkskjell på. Tydlig litt forskjell fra sub til sub.
    Takker for informativt svar. Skal sjekke ut hifiklubben og The Calibrator. Nå er det jo snakk om en billig Proson Blackbird 8.1 for min del og jeg er vel såpass realist at jeg vet jeg ikke kan utvikle gull av gråstein.

Er det andre der ute som har kjennskap til The Calibrator og om den er verdt pengene, no offence HåkonN

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det andre der ute som har kjennskap til The Calibrator og om den er verdt pengene, no offence HåkonN
    Bla litt nedover siden her, så finner du endel informasjon om emnet:
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=686308

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Bla litt nedover siden her, så finner du endel informasjon om emnet:
    http://avforum.no/forum/search.php?searchid=686308
    Nå har jeg lest linken din, har lært litt, men det sto jo ikke så mye om sub-innspilling. Men det var vel the calibrator du henviste til?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Calibrator jeg mente, ja.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0