Hvordan spille inn sub? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hva anbefaler produsenten?

Hvis man skal vurdere å "spille inn" en SUB, vil jeg anbefale at du setter på et sinus-sveip fra 20Hz til 250Hz eks. Calibrator 6.1 med eks. 85 dB v/50Hz, målt med RadioShack, i 48 timer sammenhengende.

Ved bruk av vanlig musikk eller film vil det ta flere uker å "mosjonere" en SUB like mye.
    Fornuftig. Kjøpte meg nettopp Calibrator selv. Virker som et godt verktøy for pengene....

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspillingstid......

Enda en myte. Når det gjelder høyttalere er det vi som blir vant til dem, ikke høyttalerne som forandrer seg hørbart.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Innspillingstid......

Enda en myte. Når det gjelder høyttalere er det vi som blir vant til dem, ikke høyttalerne som forandrer seg hørbart.
    Jeg trodde heller ikke dette hadde noen betydning, men jeg er totalomvendt. Høyttalere trenger helt soleklart en periode med bruk før de yter sitt beste. De fleste høyttalere fungerer helt greit etter 50-100 timer innspilling.

Uansett har jeg det ikke så travelt at jeg må sette på ulyd for å raske på prosessen. Høyttalerene spilles inn mens de brukes.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hva anbefaler produsenten?

Hvis man skal vurdere å "spille inn" en SUB, vil jeg anbefale at du setter på et sinus-sveip fra 20Hz til 250Hz eks. Calibrator 6.1 med eks. 85 dB v/50Hz, målt med RadioShack, i 48 timer sammenhengende.

Ved bruk av vanlig musikk eller film vil det ta flere uker å "mosjonere" en SUB like mye.
    Produsenten anbefaler 50 timers innspilling, med normalt lyttenivå, før man; sitat: "innan du väljer att göra någon kritisk lyssning eller väljer att spela
    högt.", sitat slutt.

Takker for tips så langt...har desverre ikke noen calibrator cd, men akkurat nå er det queen som trimmer subben..en fin basstrimm i radio ga-ga litt uti sangen..sjekk den ut

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspillingstid......

Hmm, hvorfor anbefaler da produsentene at vi skal spille dem inn? I brukerveiledningen til mine Dali consept 6 står det at høytalerene vil bare bli bedre og bedre med tiden.

Og til Proson subben anbefaler man en innspillingstid på 50 timer før man begynner å plassere subben (se kritisk lyssning).

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For da er det mindre sjanse for at du returnerer/leverer produktet tilbake.

Kan noen forklare meg hva som gjør at et høyttalerelement skulle trenge mer enn 30 minutts innspillingstid?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For da er det mindre sjanse for at du returnerer/leverer produktet tilbake.

Kan noen forklare meg hva som gjør at et høyttalerelement skulle trenge mer enn 30 minutts innspillingstid?
    Jeg synes det er greit med litt kritisk sans, men du er kanskje litt i overkant skeptisk? Hehe...

En høyttaler er ikke på noen måte noen motor, så det spiller ingen trille om en fyrer opp med fullt volum med en gang så lenge en ikke gir høyttaleren mere enn den generellt har godt av. Det betyr ikke at høyttaleren ikke trenger å bevege seg litt for å få den bevegeligheten den skal ha.

30 minutter er litt i minste laget. Jeg er usikker på hvor mye mine 816S trengte, men det var i alle fall skuffende lite bass de første dagene. Dette er ikke noe jeg innbiller meg! Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men jeg er faktisk skeptisk til det meste jeg også, men en høyttaler yter altså ikke sitt beste før den er brukt en stund.

Høyttalere som er lagret et god stund trenger også litt innpillingstid for å mykne opp.

Jeg regner med at det er lett å høre forskjell om en stiller opp nye ubrukte høyttalere ved siden av et par som er brukt en stund.

Kabler og forsterkere tror jeg vi er enige om at ikke trenger noen innspillingstid! Mulig vi er uenige med noen andre der da! Hehe...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opphenget (både det ytre gummiopphenget og spideren) blir mykere over tid, noe som fører til litt endring elementets egenskaper (lavere resonansfrekvens f.eks). Konstruktørene tar (forhåpentligvis) utgangspunkt i innspilte elementer når de lager prototypen, men når høyttalerene skal produseres er det få produsenter som bruker tid på å spille inn elementene før de leveres.

Som et eksempel kan jeg bruke Peerless XLS. Disse krever ganske mye "massasje" for å yte sitt beste. Rett ut av esken er opphenget veldig stivt.

Hvis man skal spille inn en sub bør man gjøre noe som det Flagerborg har foreslått, bare pass på at testtonene man bruker ikke går under tuningsfrekvensen til subben (hvis det er en bassrefleks/slavebass løsning). Skru opp volumet forsiktig slik at elementet beveger seg så mye som mulig uten å lage lyder som ikke skal være der (justerer man opp volumet sakte så hører man dem komme..)

Edit: Ser at pnerbye kom meg i forkjøpet.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Opphenget (både det ytre gummiopphenget og spideren) blir mykere over tid, noe som fører til litt endring elementets egenskaper (lavere resonansfrekvens f.eks)."

Er denne oppmykningen hørbar?

Godt mulig dere har rett, hva vet jeg. Har ikke opplevd fenomenet selv men jeg har heller ikke vært bevisst på det.

Har bare vansker med å forstå hvordan et høyttaler element skal yte hørbart bedre SQ-messig etter time 1 og frem til time 500.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg synes det er greit med litt kritisk sans, men du er kanskje litt i overkant skeptisk? Hehe...
    Ja, jeg er svært skeptisk, det blir verre og verre av en eller annen grunn

Ser frem til videre innspill, alltid kjekt med ny kunnskap, men nå...

er det UFC 61 !!!!!!

Ha en videre fortreffelig Søndag folkens!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere forandrer seg etter innspilling. Noen bruker mer tid en andre. For de som absolutt må ha den vitenskapelige forklaringen på alt for å tro på noe som helst, så finnes det en annen lang tråd om dette på forumet allerede.

Mye kan avskrives som myter, innspillingstid er ikke en av de.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saker blir tatt opp på ny hele tiden her, hvis alle skal lete etter svar i arkivet blir det nettopp det, ikke et forum.

Ikke les og post i tråden hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med.

"Mye kan avskrives som myter, innspillingstid er ikke en av de."

Du er 100% sikker at det er hørbare forskjeller? Istedet for å komme med så bastante utsagn du har hørt fra andre, uten å backe det opp så får du bruke "søk" funksjonen og poste en skikkelig begrunnelse her.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saker blir tatt opp på ny hele tiden her, hvis alle skal lete etter svar i arkivet blir det nettopp det, ikke et forum.

Ikke les og post i tråden hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med.

"Mye kan avskrives som myter, innspillingstid er ikke en av de."

Du er 100% sikker at det er hørbare forskjeller? Finn svaret på dette i arkivet du HåkonN og post det her.
    Søkefunksjonen er til så man har muligheten til å se litt på emnet før man kommer med bastante feilaktige uttalelser om hva som er myter og ikke. Da slipper man nemmelig å drite seg ut...

Trenger ikke lete etter svaret, det er en egen tråd som er klistret om dette da dette spørsmålet kommer opp stadig vekk. Opphenget på høyttalerelementet forandrer seg i løpet av inspillingsperioden. Dette er målbart og ikke snakk om noe svart voodoo.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tror virkelig du kan dette her?

Nå får du bruke søkefunksjonene og vise meg fakta på dette emnet for jeg tviler på at du har det i hodet. Du virker på meg som typen som liker å sitere andre og ting du har lest, for å virke som om du har rett til å komme med ekspert uttalelser innen audio.

Kom igjen, vis meg noe med mer begrunnelse enn det som legges i snakeoil her på forumet så kan jeg fint innrømme jeg har feil.

Personlig har jeg gjort meg en mening etter å ha lest hva kunnskapsrike individer på avsforum.com sier om saken. Som sagt tidligere i tråden er jeg åpen for input

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest en artikkel hvor konklusjonen var at behovet for innspilling er en myte, jeg tror det var over hos Audioholics.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å si det sånn, innspilling er ikkje så viktig. det er rett <t høytalere/sub må inn spilles, men det er ikkje så jævlig nøye korleis. det er bare å la høytaleren få spille.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gått mulig at innspilling er en myte, men synes bestemt det var forskjell hos meg på frontene under innspillingen.

Lydforskjellen ble også bemerket av kompiser som hørte høytalerne dag1 og som kom innom etter 3 uker å bemerket at lyden av anderledes med mer bass.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har heilt rett at lyden forandrer seg, men det er ikkje så viktig korleis høytalererne blir spilt inn.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med dem over Phonar! Du har sikkert lest at høyttalerene ikke trenger spesiell innspilling. Det er bare å spille i vei! Men lyden forandrer seg allikevel i de innledende rundene. Det er myter om innspilling, men dette gjelder altså metoder, og ikke lyden!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tror virkelig du kan dette her?

Nå får du bruke søkefunksjonene og vise meg fakta på dette emnet for jeg tviler på at du har det i hodet. Du virker på meg som typen som liker å sitere andre og ting du har lest, for å virke som om du har rett til å komme med ekspert uttalelser innen audio.
    Hva annet er lærdom da, enn ting man har lest, hørt eller har praktisk erfaring med? Hvordan ellers skal man få lært ting? Du tror kanskje det kommer gjennom navlestrengen til mor du.... Videre leser du til deg informasjon om emnet i utanlanske forum selv, så jeg tror ikke du skal være den første til å dømme.

Og drop psycho-analysen av meg, den kommer du ingen vei med. Prøv å hold det on-topic.

Kom igjen, vis meg noe med mer begrunnelse enn det som legges i snakeoil her på forumet så kan jeg fint innrømme jeg har feil.
    Hva er det du tror det er snakk om her? At Carl I. Hagen må danse naken og synge allsanger rundt høyttaleren, mens Øystein Sunde leser anti-kristne vers til høyttaleren løfter seg fra bakken og Tony Blair står på knestående med en tennisball i munnen og prøver å presse sine edlere deler gjennom høyttaler-terminalene? Er det så vanskelig å skjønne at et membran oppheng forandrer karakteristikk over tid? Skulle da vel ikke trenge noe dyp vitenskapelig forklaring det.

Personlig har jeg gjort meg en mening etter å ha lest hva kunnskapsrike individer på avsforum.com sier om saken. Som sagt tidligere i tråden er jeg åpen for input
    Jeg skjønner at det som jeg kommer til å si nå kommer som et lyn fra åpen himmel til deg, så du bør kanskje sette deg ned og forbedrede deg. Det er faktisk noen kunnskapsrike individer i Norge også! Hvor kunnskapsrik trenger man forresten å være for å høre forskjell?

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Svaret er like innlysende som det er enkelt:

To nye Morel-basser ble målt.
    Resonansfrekvensen var på 66 Hz på begge.

De ble innspilt i motfase med hvit støy i en dempet kasse i ca 2 døgn på moderat nivå. (Alt for å minske støyen ut i rommet).

Den nye resonansfrekvensen var på 49 Hz

Databladet sa 48 Hz, og det er liten tvil om at det stemte bra.

Kassene jeg bygde låt bra svært lenge, og forandret ikke karakter på de årene jeg hadde dem.

Årsaken til at innspilling påvirker høyttalere, forsterkere, CD-spillere, kabler osv er for det første at materialer ofte genererer en del spenninger når de produseres. Disse spenningene mykner etter hvert og gjør materialene mer monofile over tid. I tillegg kan det være mekaniske komponenter som gir mindre friksjon etter hvert slik som drivverket i en CD-spiller og som tidligere nevnt, en bilmotor.

Membraner, magneter, transistorer, kobber, isolasjon, og i høyeste grad kondensatorer forandrer karrakter etter innspilling, men ikke så voldsomt som opphenget i en høyttaler. Dette gjelder selvsagt også diskanter og båndelementer.
    Dette er bare ett eksempel....

Jeg har også LEST at noen hevder det er en myte. Jeg har også LEST testresultater som viser at det er lett målbare forandringer, og jeg HAR selv den praktiske erfaringen etter 13 år med dette at de aller fleste høyttalere forandrer lyden i større eller mindre grad etter en liten stund innspilling. Å argumentere mot anbefalinger fra produsenten som regelrett løgn og fanteri for at kunden ikke skal levere tilbake høyttalerene, håper jeg du skjønner ikke holder mål.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •