Hva er galt med høyttaleren og finnes det verksteder som repererer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva er galt med høyttaleren og finnes det verksteder som repererer?

Hei! Jeg lurer på om det er noen verksteder på østlandet, helst fredrikstadregionen, som reparerer høyttalere. Ene høyttaleren min (5 år gamle Mission 780) fungerer ikke mer, dvs kun diskanten fungerer på denne. Har brukt høyttalerne til pcen med stadig til- og frakobling uten å slå av anlegget først. Det kommer alltid en høy spenningslyd fra høyttalerne ved til- og frakobling. Eneste jeg kommer på som kan ha forårsaket dette. Uansett, er interessert i å få fikset høyttaleren. (er det dyrt?)

Jeg vet ikke om elementet er sprengt (hvordan sjekker jeg det?) eller om det er noen transistorerer (?) eller annet i høyttaleren som har gått. Vet ikke om firmaet (Mission) er lagt ned eller ikke, jeg finner verken importør eller produsent ved googlesøk

Håper på hjelp!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan koble fra bass elementet og måle over ledningene med et ohm meter. Da skal du måle alt fra 4-16 ohm alt avhengig av element. Alternativt kan du holde ledningene mot et 9V batteri og se om høytaler membranen beveger seg. Hvis elementet er gåent er det neppe noe å reparere. Det må byttes med et nytt element av samme type eller tilsvarende. Ikke vanskelig å bytte men det kan være vanskelig å finne erstatningselement.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elementet burde kunne gi en eller annen lyd nesten uansett hvor gammelt det er tror jeg.
    sikkert bare brudd i en ledning innvendig. evt komponent.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt kinkig om elementet er defekt ja. Mission har gått konk så de produserer ikke fler deler, men det er nok noe igjen på markedet fremdeles. Eventuellt kan det nok rekones hvis det fins deler for det.

Ellers må du nesten gå på leting etter andre typer elementer som har tilsvarende spec men det kan bli vrient.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du kan koble fra bass elementet og måle over ledningene med et ohm meter. Da skal du måle alt fra 4-16 ohm alt avhengig av element. Alternativt kan du holde ledningene mot et 9V batteri og se om høytaler membranen beveger seg. Hvis elementet er gåent er det neppe noe å reparere. Det må byttes med et nytt element av samme type eller tilsvarende. Ikke vanskelig å bytte men det kan være vanskelig å finne erstatningselement.

Ikke Helt korrekt dette, husk at det er snakk om 4 eller 8 Ohm Vekselstrøm motstand i en spole (frekvens avhengig), så du måler med et multimeter DC spenning i en spole. Forvent veldig liten DC resistanse her (antagelig ca. 1 Ohm tipper jeg).

Da er batteritesten mye bedre, elementet skal bevege seg litt ut eller inn avhengig av polariteten. Gjør det det er det antagelig i orden, så da sjekker du ledninger etc til delefilteret.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for alle svar

Nå har jeg tatt "batteritesten" og skulle gjerne hatt vurdering av denne. Elementet beveger seg inn og ut og det kommer en "puff" sprakelyd av og til.
    Legger ved en videosnutt med lyd og et bilde av høyttaleren bak. Ledningene fra elementene ser ut til å sitte ordentlig på, så da ligger problemet et annet sted regner jeg med (?).

Video (1.9MB xvid fil)

Bilde
    (kan ta et bedre bilde dersom det er nødvendig ops: )

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?

Om du bytter om på høyttaler utgangen da? er høyttaleren lik da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt ledningen fra den fungerende høytaleren og koblet til den defekte, ingen forskjell

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mission var særdeles lite hjelpsomme før de gikk konkurs, erstatningselementer hadde de ikke på lager (mission 760i) og de ville heller ikke gi meg noe mere spesifikasjoner på elementene.
    Har to par 760, hvor det ene paret ble kjøpt veldig billig med ferdig smelta basselementer Men etter at jeg hadde snakket med mission så skjønte jeg at det er umulig å fikse defekte produkter fra dem siden de var såpass uvillige til å hjelpe.
    Mission høyttalerene spiller ganske bra og jeg har vært fornøyd med dem(mine egne som fortsatt fungerer 100% altså;-) ), men jeg må si at jeg ble mildt sagt overrasket over at de ikke kunne hjelpe i det hele tatt. Og jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe fra mission igjen med mindre det er helt ufattelig billig.
    Ikke var produktene deres så billig at all support eller rep kan avskrives slik som de gjorde heller.

Du har vel lært på den harde måten nå? ALDRI koble noe ut eller inn uten å skru av først :razz:
    A

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Du har vel lært på den harde måten nå? ALDRI koble noe ut eller inn uten å skru av først :razz:
    A
    så du mener at løpet er kjørt, også dersom det ikke er elementene det er noe galt med? :cry:

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gandhi2
    så du mener at løpet er kjørt, også dersom det ikke er elementene det er noe galt med? :cry:
    Som sagt i PM, det ikke nødvendigvis helt kjørt...
    Men aldri så galt at du ikke har lært noe :razz: Jeg håper ihvertfall at du slutter å koble uten å skru av komponentene? Håper du finner ut av hva som er galt.

Du kan også forsøke å koble elementet som ikke spiller rett på høyttalerutgangen på forsterkeren, men ta det svært rolig med volum ;-) Spiller det rett på utgangene så er det noe i delfilteret som er gått til helvette og det er mye lettere å fikse (husk bare å gjøre det samme på den andre høyttaleren slik at de låter likt).

A

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en svært informativ PM are_e Har testet å koble elementet direkte på kablene fra forsterker og det ga ingen lyd, hmm. Som videoen viser så beveger elementet seg ut og inn under "batteritesten". Hva er konklusjonen her?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en svært informativ PM are_e Har testet å koble elementet direkte på kablene fra forsterker og det ga ingen lyd, hmm. Som videoen viser så beveger elementet seg ut og inn under "batteritesten". Hva er konklusjonen her?
    At elemente er OK og feilen ligger et annet sted som f.eks i delfilteret. Elementet beveger seg og lager de samme lydene som mitt basselement gjorde når jeg testet det etter å ha skiftet skumoppheng. Et høytalerelement er en meget enkel konstruksjon bestående prinsipielt av en spole med membran på som det går strøm igjennom og en magnet som omslutter spolen. Så lenge det beveger seg er spolen intakt og ting ok med mindre spolen subber i magneten. Det vil du merke ved batteritesten.

Er usikker om du får lyd bare ved å koble deg utenom delfilteret. Delfilteret er også normalt reltivt enkelt og har du en eller flere brente komponenter så kan de som regel byttes. Det er mulig gutta på eltek kan hjelpe her http://www.mamut.com/dynabel

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du hadde skikkelig kontakt og at det ikke er noe galt med forsterkeren?

Hvis elementet beveger seg ved batteritest så skulle det fink lage lyd når du kobler det direkte til forsterkeren..
    mulig du har et spesielt problem jeg aldri har opplevd før..

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du hadde skikkelig kontakt og at det ikke er noe galt med forsterkeren?

Hvis elementet beveger seg ved batteritest så skulle det fint lage lyd når du kobler det direkte til forsterkeren..
    mulig du har et spesielt problem jeg aldri har opplevd før..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve en annen utgang fra forsterkern? som sagt skulle du ha fått lyd når du kobla kablene rett på lementet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, vet ikke om det er noe galt med forsterkeren (arcam alpha 8 som har tatt reset (sikringen går? den slår seg av og på) en del ganger pga spenning (?) på jackpluggen jeg bruker til pcen....), men har testet flere utganger og den andre høyttaleren funger på alle, mens den andre ikke fungerer på noen. Har tatt to ledninger som kommer fra elementet (det er veldig trangt i den kassa!), loddet de av delfilteret og koblet de rett på kabelen, ingen lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru ut selve elementet og sett lederne rett på + og - der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrudd ut selve elementet og satt på + og - : ikke et pip engang

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver lenger opp i trden at elementet som du mistenker er defekt beveger seg ved en "batteri test"

Når du loddet elementet ut, er du sikker på at du fremdeles har kontakt med spolen ?
    Enkelte ganger er spolen loddet til + og - terminalen uten å være "tvunnet" rund kontaktpunktet og da kan det hende at det ikke er fysisk kontakt.

En Brent spole er normalt tilnærmet null ohm (likestrøm resistanse) og dersom dette er tilfelle, så er løpet kjørt. Sjekk om det er noe motstand med et multimeter. Dersom den viser "uendelig" så er enten spolen brent av (veldig skjelden) eller at det er en dårlig forbinnelse.

/L

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •