for mye bass??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

for mye bass??

har fra før av dali concept 10

vurderer å kjøpe en sub å ha i tillegg. vurdere SvS sin 10". blir dette for mye bass??

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva menes med "for mye bass"? ;-) Tror dette er ett ukjent begrep for de fleste her på forumet :-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bli for mye av det gode ja, men det bestemmer du jo selv.. kjipt om bassen er 10db mer enn det resterende av registeret er beregna for. Men du har volumknott på SVS'en .

Hmm, husk at SVS PB-10 ikke har delefilter. Så du "må" ha en reciver med subutgang med mulighet for dette...

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    har fra før av dali concept 10

vurderer å kjøpe en sub å ha i tillegg. vurdere SvS sin 10". blir dette for mye bass??
    Om du kjøper en Pb 10 kan du jo selv justere volumet så du får den bassen du vil ha

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det kan bli for mye av det gode ja, men det bestemmer du jo selv.. kjipt om bassen er 10db mer enn det resterende av registeret er beregna for. Men du har volumknott på SVS'en .

Hmm, husk at SVS PB-10 ikke har delefilter. Så du "må" ha en reciver med subutgang med mulighet for dette...
    Eller denne: http://www.lsound.no/index.php?side=...roup=0&id=2579

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo ikke nødt til å kjøre "full pupp" hele tiden. 8) Går an å skru ned forsterkning på SVS sine sub'er også.

Det hele er vel heller et spørsmål om hvilken preferanse du har i forhold til lyd, og hva du skal bruke sub'en til. Kan jo hende at det er en annen sub som passer deg/rommet/utstyret/musikksmak bedre, ikke sant?

Uansett vil nok de aller fleste ha mye glede av en sub eller to, bare den blir kalibrert slik som eieren vil ha det...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, den går ann .. UAnsett, Dali Concept 10 har jo rimelig bra med bass ifra før, hva slags forsterkere bruker du på de? når jeg testa de fikk jeg ikke ut alt før 2x NAD 272 var på plass, og da var det GODT med bass og morro der . En kompis har NAD 372+Concept 8, det funker som F. Men C10 krever mye mer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut i fra at du egentlig savner noe i bass området siden du i det hele tatt vurderer den SVS subwooferen.

Du kan sikkert også sette opp en slik SVS subwoofer til å få fram følelsen av for mye bass hvis du skulle ønske det, da vel det ofte er en ukontrollerte fokus på enkelte frekvens områder pga stående bølger og uheldig romplassering osv og en generellt dårlig interering av subwooferen som er årsaken til for mye bass situasjoner.

Ellers handler vel det å ty til subwoofer mye om sette opp systemet riktig og å få bedre kontroll i bass området og å klare ha et høyere lydtrykk dypere ned i frekvens, og da for å få til det må man matche de eksisterende høytalerene med plassering fase osv, og sette dele frekvensen for disse slik at man kan få en finer overlapping og som gevinst også avlaste forsterkeren som driver disse så man oppredholder en lav forvrengning i mellomtone og diskant og la den riktig integrerte SVSen ta seg av det frekvens området den kan best.

Et annet alternativ til en subwoofer i et dedikert stereo oppsett med bass kompetente høytalere, kan være å oppgradere forsterkeren som driver Daliene dine også, hvis du har en mistanke om at den ikke klarer å få ut det potensialet som ligger i disse. Bi-amping hvis man har biwire mulighet på høytalerene kan f.els være et alternativ for mer brystkasse slående bass, mens en subwoofer jobber laver ned i frekvens og lager mer en rom vibrerende bass.

Synes egentlig ofte at subwoofere fort kan være vanskelig å få interert riktig i et stero oppsett, da det krever mye av egenskapene til rommet osv, og kan være arbeidsommt å få til riktig, men i hjemmekino sammenheng der man har en egen LFE kanal i kildemateriale osv, da synes jeg subwoofere lettere kan komme til sin rett, det er i alle fall min mening. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 372 jeg også. de mente det var nok på hifiklubben.

men er det lite vits å kjøpe subwoofer med et 10" element vis jeg har høytalere med 2 i hver ??

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil i alle fall få mere kontroll over bassen med en sub. Du behøver heller ikke presse dine Concept 10 helt til det ytterste. Bass er kraftkrevende, så ved å sette en delefrekvens vil du få mere krefter å rutte med på høyttalerene dine, og dermed få bedre kontroll også der.

Antall tommer i subben betyr mindre. Det som betyr noe er membranstørrelse ifht slaglengde, og forsterkeren som sitter i den.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 372 jeg også. de mente det var nok på hifiklubben.

men er det lite vits å kjøpe subwoofer med et 10" element vis jeg har høytalere med 2 i hver ??
    Elementene det er snakk om er forskjellig, og SVS'en går endel dypere enn C10. Men jeg ville egentlig testa med en NAD 272 i tillegg, jeg syns 372 blir litt snau alene på disse beista! . Prøv å få med deg en NAD 272 til hjemlån.
    Og om du vil ha sub, så vil jeg anbefale deg å spare til en SVS-Plus istede, den har alt du trenger av delefilter, samt rimelig sykt med bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser SVS PB10-ISD bra ut i bronze??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan man lett lakke en sub??

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan man lett lakke en sub??
    Tror SVS`n detter i verdi om du lakkerer den.. Lønner seg å finne en farge man liker av deres utvalg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SVS PB12-Plus og er stort sett fornøyd til filmbruk. Til musikk syns jeg den rett og slett er udugelig... I mitt hode er det et pluss med delefilter i selve subben. SVS 10 kjenner jeg ikke til. Syns den er for liten for meg... Bedre med overdimensjonert utstyr som du demper enn å få akkurat litt for lite som du må spille i stykker for å få lyden du vil ha...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •