Flott stativ HT med stor lyd til mellom 8-13 tusen? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ok, jeg legger meg flat. Jeg bare trodde den var oppgitt til ca 100W. Alså omtrent som min egen. Atoll er tydelivis strømsterk.
    Hehe, ja, den er nokså kraftig kan du si. Tung som bly. Normalt lydnivå er med Focalene er ca 15-20% - "festnivå" er ca 50 %, og mer enn det klarer ikke mine ører. Tror ikke Atollen går i knestående, men en må jo ta alt med i vurderingen. Focus 140 seiler sakte, men sikkert opp som en nokså klar kandidat. Mye godsnakk om den. Mye av musikken jeg hører på er egentlig nokså rolig, selv om jeg har litt metall også.

Det eneste er at jeg føler en får litt lite "høyttaler" for pengene med Focus, men igjen - det er jo en liten en jeg er ute etter...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har fått svar på hifisentralen.

Og du - klikk på den linken i innlegget der og les.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, virker som en god høyttaler Monitoren, men som sagt tidligere, jeg synes finishene var litt stygge, og designet var ikke akkurat nydelig det heller, og det er kanskje litt tabu i audiofile miljøer, men looks teller en del også her selv om lyden er i høysetet. Og igjen, joda, kresen til tusen her.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finishene stygge? Den må du litt lenger inn i skogen med..

Selv liker jeg ikke formen på kassa, og er enig med deg der.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med cybervision...harde kanter og merkelig formet mørkt brunt treverk er litt åttitall, kanskje? Blir ikke deiligere med gule membraner.

Såvidt jeg kan se har den ikke blitt foreslått av noen andre, men hva med Dynabel Exact? Ville helt klart vurdert den selv om jeg skulle hatt en stativhøyttaler i den prisklassen. Den finnes jo tilmed som kit, mulighet for å spare et par tusenlapper.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, noen av finishene var greie nok, mens noen så litt "Afrikas Villmark" ut. Og ja kassedesignet var litt snodig. Og selv om lyden er i høysetet, så er jeg såpass vanskelig at hvis jeg skal ha høyttaler til 15+ så skal jeg har "hele pakka", lyd og ok utseendet. Monitoren gir meg dårlige vibber for å sette litt ord på det

Dynabel er notert ned, skal sjekke litt om den på verdsveva.

Og forresten, jeg synes det er få billeder av Dynaudio Focus bortsett fra produktbilder, noen som har noen bra "amatør"-bilder av dem?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynabel Exact

Dynabel Exact eller Super Exact burde helt klart være et alternativ. Meget behagelig lyd i disse, med skikkelig punch i bassen og klar lyd. Har selv et sett med Exact med fugleøyelønn finish. Ordentlig møbel. Har også lagd en Exact center av furu. Lå på litt ekstra på kassemålene og la inn 2 lag med asfaltplater inni. Dødt kabinett som bare det. Har ikke målt den, men den låter ganske bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker, skal lese den.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde den samme runden som deg i januar, men er heldig nok til å bo rett utenfor Oslo så jeg hadde mulighet til å få demonstrert det meste jeg ønsket. Forsterkervalget mitt falt på en Atoll IN200, så jeg tok den under armen og reiste litt rundt.

Den monitoren jeg hadde mest lyst på var en Helicon 300. Her ble jeg skuffet. Atollen avslørte at den ikke er like påkostet i konstruksjonen som 400. Det var endel kasseresonans som ødela lydbildet.

Neste var Fokus 110 og 140. 110 var litt for sped etter min mening. 140 er en monitor som gir mye bedre fylde i lyden, men den låter bedre på Kari Bremnes enn mer rockamusikk. Her syntes jeg den ble for nøytral.

Etter det bar det til stereofil hvor jeg hørte på Tannoy Eyris DC1. Dette er etter min mening en meget god match med Atoll, men den ble varket pga designet. Ble ikke konfortabel med gjøkur formen.

Etter nesten å ha gitt opp snublet jeg over Polk Audio Lsi9. Da klaffet det 100% En allround høyttaler som spiller utrolig bra med de noe korrekte Atollen. Luftig behagelig mellomtone og skikkelig bunndrag i bassen. Har ikke hørt noen annen monitor som går like dypt. Låter som om de er gulvstående og ikke stativ.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Etter nesten å ha gitt opp snublet jeg over Polk Audio Lsi9. Da klaffet det 100% En allround høyttaler som spiller utrolig bra med de noe korrekte Atollen. Luftig behagelig mellomtone og skikkelig bunndrag i bassen. Har ikke hørt noen annen monitor som går like dypt. Låter som om de er gulvstående og ikke stativ.
    Det kan jo virke som at Polk er en kandidat også, men jeg har en følelse at denne kan bli vel "amerikansk", men jeg får sjekke hvor langt jeg må for å finne en selger av disse.

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Neste var Fokus 110 og 140. 110 var litt for sped etter min mening. 140 er en monitor som gir mye bedre fylde i lyden, men den låter bedre på Kari Bremnes enn mer rockamusikk. Her syntes jeg den ble for nøytral.
    Ofte snakker mennesker om å slå seg til ro med sin skjebne, og jeg har sånn smått begynt å innse at jeg nok må hekte på en (liten) sub i bunnen dersom jeg skal ha stativ, men igjen, en får jo flere plasseringsmuligheter slik. Med nøytral, mener du da at den er veldig homogen og fin i lyden med jevn frekvensgang, eller at den spiller tamt og kjedelig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer tilbake med en konklusjon fra testingen min i tråden min men jeg kan si deg en ting.
    Hvis en noe lys karakter er ok og og ikke har et lite rom med mye harde flater så tror jeg rett og slett du ikke finner en bedre høyttaler enn 816s til 8500,- :-P Kanskje ikke til veiledende pris heller...

Særlig mellomtone elementet er av meget høy kvalitet.. Du finner det igjen i langt dyrere modeller. Og byggekbaliteten er så høy at høyttaler "forsvinner" i lydbildet. Dette har jeg blitt mere og mere klar over ettersom jeg har hørt flere og flere høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg las nest siste innlegg i tråden din, men skjønte ikke om du hadde Focus hjemme eller ei, og ikke hvorfor du måtte ha suben til å virke for å få hørt dem.

En annen tanke som slår meg er jo at kanskje din amp ikke får sparket skikkelig liv i alle høyttalerne du hører på, i og med at den ikke er verdens sprekeste. Dette sier jeg ikke for å "disse" utstyret ditt, da jeg vet at Creeken din er meget bra, men noen av de du har hørt på kan det jo være hadde hatt godt av litt mer strøm?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitoren gir meg dårlige vibber
    Fint. Da ble det avklart. Men å prate om kjipe finisher når man kan få akkurat hva man vil, det er rein bullshit.

Den Exacten går, eller gikk for å være ganske tungdreven. Tore Dag Nilsen i Fidelity brukte en DP6.4 på 2x250watt på den. Finner selvfølgelig ikke omtalen i Audio der den ble testet.

Andre tips:

Usher X-718. Prisen er vel 10-12000,- Bassen er en 7". Ergo en ganske stor monitor. Har ikke hørt Usher, untatt den største.

Eventuelt Sonus Faber Concertino. Hadde den originaleog den er finere i virkeligheten enn på bildet. Lett å selge. Solgte mine på 3 timer....
    I et 20kvm rom ga den svak bukseblafring med en 100watts forsterker. (Linn). I pianolakk (ikke noe liksomfinish her i gården) er den 1000kr billigere enn i teakfinish, og mye penere. Jeg opplever at mange mener at SF lager høyttalere som er lett å like. Behagelig topp, ikke noe spesiell del av frekvensomraådet som stikker seg ut. Brukt går den gamle Concertinoen for 4-4500 kroner.

Gammel og ny utgave:

Kopier linken inn i nettlesern din for å vise et detaljert, stort bilde:

http://www.stereofil.no/produkter/im...omus_stort.jpg

Igjen tar jeg opp Vienna Acoustics Haydn Grand. Denne spiller på en lignende måte som Sonus Faber. Skamlekker finish. Tror både denne og SF passe bra med ditt forsterkeri.

Les omtale hos audiophile.no: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=360

Linn Katan. 8500 hos Kontrapunkt i Oslo. Oppgraderbar til aktiv drift.
    Spiller meget bra, iallefall hos Kontrapunkt. Hørte den blant annet med en Rega integrert til omtrent 8000,- Kjapp, dynamisk høyttaler. Finnes ikke brukt i Norge, men på svenske www.hifimagsinet.com ligger det noen for omtrent 5000 svenske.

Til slutt tar jeg med de helt nye ATC SCM11 til omtrent 10000 kroner. Lukket kasse. Har forgjengern, og den er nøytral, men litt frampå. Med litt strøm -noe din forsterker har, blir det en morsom høyttaler å låne øre til. God bassdefinisjon.

Jadda....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg las nest siste innlegg i tråden din, men skjønte ikke om du hadde Focus hjemme eller ei, og ikke hvorfor du måtte ha suben til å virke for å få hørt dem.

En annen tanke som slår meg er jo at kanskje din amp ikke får sparket skikkelig liv i alle høyttalerne du hører på, i og med at den ikke er verdens sprekeste. Dette sier jeg ikke for å "disse" utstyret ditt, da jeg vet at Creeken din er meget bra, men noen av de du har hørt på kan det jo være hadde hatt godt av litt mer strøm?
    Ingen problemer med å drive Triangle og Proac. Focus har jeg ikke inne.
    Kanskje jeg tester 140. Triangle fikk jeg tilkjørt så selgeren mente den var bra sammen med Altea. Jeg brukte pre-out så med volumet oppe ble det bra med brumming..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    basse skriver i en annen tråd at 140 spiller dypere enn alle cobalt. tviler på du trenger noe sub, med mindre rommet er stort og vanskelig.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Fint. Da ble det avklart. Men å prate om kjipe finisher når man kan få akkurat hva man vil, det er rein bullshit.

Usher X-718. Prisen er vel 10-12000,- Bassen er en 7". Ergo en ganske stor monitor. Har ikke hørt Usher, untatt den største.

Eventuelt Sonus Faber Concertino. Hadde den originaleog den er finere i virkeligheten enn på bildet. Lett å selge. Solgte mine på 3 timer....
    I et 20kvm rom ga den svak bukseblafring med en 100watts forsterker. (Linn). I pianolakk (ikke noe liksomfinish her i gården) er den 1000kr billigere enn i teakfinish, og mye penere. Jeg opplever at mange mener at SF lager høyttalere som er lett å like. Behagelig topp, ikke noe spesiell del av frekvensomraådet som stikker seg ut. Brukt går den gamle Concertinoen for 4-4500 kroner.

Igjen tar jeg opp Vienna Acoustics Haydn Grand. Denne spiller på en lignende måte som Sonus Faber. Skamlekker finish. Tror både denne og SF passe bra med ditt forsterkeri.
    OM MONITOR FINISH:
    Bare så du ikke tror jeg er helt på tur: Jeg hadde ikke sett alle finishene du limte inn her. Jeg så ca 5 stykk og alle de så ut som no tigerstriper og amazonas jungel, men mye av det du viste var flott treverk og de li`er vi.

USHER:
    Ser flott ut, og har jeg forstått det rett så er Usher sammenlignet med Focus osv... litt mer som Focal; "in your face", stemmer ikke det? Hørte noen gultstående Usher til rundt 30 K for 5-6 år siden og de var ikke dumme de. Notert ned.

SF OG VAH:
    Begge to flotte høyttalere som jeg burde nok se på, må få sjekka hvor langt jeg må kjøre for disse. Hvorfor i huleste finnes det kun Hifi-center kjeden i Kr.sand - en by med 70 000 innbyggere? Arghhh...

Sonus faber så flotte ut, litt små, men klisjèen er jo at størrelse ikke er alt. Har hørt at Sonusene er litt mørke og lukket i lyden, men noen skikkelige ear-pleasere.

Vienna Acoustics lå jo ute brukt, men jeg må først få kommet i hakk og solgt Cobaltene før jeg kan smekke ut sånne astronomiske summer Flotte er de ihvertfall.

Noterer ned de andre også, burde egentlig se litt på bruktmarkedet også, da det er mye snacks der også, men er jo ikke godt å vite hva som er fint spilt og ikke osv osv...

Einis:
    Ja, jeg las det jeg og, men som i de fleste skrevne medier så er det viktig å ha saltbøssa med seg. Jeg har nesten vondt for å tro at han kan ha hørt Cobaltene strekke på beina på en skikkelig R`n`B låt. Har satt på noen låter med mildt sagt god bassgang, og da spiller Cobaltene bass så det ikke er til å tro, og det så stramt og kontrollert som fy. Broder`n er i 14-19 års stadiet enda og har Eltax med 4 ganger 10" + sub på 10", og han lo da jeg kom med Focalene. Satte på ei låt med bass og da satt han der med haka på knærne. Men hvis Dynaudioene matcher det blir jeg også sittende med haka på knærne.

Selv er jeg ingen bassfreak, men bassen er jo viktig for at det hele virker realistisk, og sitter en å spiller Metallica så skal stortromma være litt stor da.

Time will show...

Takker alle bidragsytere for fortsatt mange gode innspill og hjelp!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

Einis:
    Ja, jeg las det jeg og, men som i de fleste skrevne medier så er det viktig å ha saltbøssa med seg. Jeg har nesten vondt for å tro at han kan ha hørt Cobaltene strekke på beina på en skikkelig R`n`B låt. Har satt på noen låter med mildt sagt god bassgang, og da spiller Cobaltene bass så det ikke er til å tro, og det så stramt og kontrollert som fy. Broder`n er i 14-19 års stadiet enda og har Eltax med 4 ganger 10" + sub på 10", og han lo da jeg kom med Focalene. Satte på ei låt med bass og da satt han der med haka på knærne. Men hvis Dynaudioene matcher det blir jeg også sittende med haka på knærne.
    du snakker her om basstrykk, ikke dypbass. jmlab er ikke akkurat kjent for det.
    en sub som spiller bare frekvenser under 60-70hz kan aldri bli noe suplement til trøkk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub´en jeg har til test gir ingen trøkk.. null komma null.. Gir bare ut dype toner brum brum..

Jeg vil ikke anbefale SF og VA om stativmodellene har samme signatur som de store.

Cobalten gir brukbar dypbass den, men ikke kraftig.

Påvirker jeg deg for mye Cybervision?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på RB75'erne som ligger på torget?
    Kan kanskje være ett bra alternativ:-)

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •