Flott stativ HT med stor lyd til mellom 8-13 tusen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 121
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alshus: Jeg må bare få sagt det; I tråd etter tråd kommer du med brukttips, og du har peil. Setter stor pris på tipsene, skal sjekke dem ut. Vienna Acousticsene var flotte da, men må nesten få solgt unna de jeg har først. Denne tråden er tenkt som en slags "få oversikt over hva som finnes". Er så mange merker på markedet at for en enfoldig person som meg er det ikke lett å få med seg alt som skjer og hva som duger til hva.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hei Cybervision!

Jeg kommer antagelig til å skifte ut mine Cobalt også som du kanskje har sett.

En annen kar som hadde Electra ble veldig imponert over Spendors bittelille gulvhøyttaler. Selges for 14.500 tror jeg. Ikke store karen til å være gulvhøyttaler men spiller visst stort. Jeg skal få hørt den snart. Dynaudio er veldig forskjellig fra Focal. Mye snillere.. Kanskje du vil synes den er for snill? Men den er meget god ved riktig matching. Litt tung å drive? Tipper du vil savne dypbass.

B&W 705 er meget god men B&W krever mye fra forsterkeren. Krixs skal visst være gode stativhøyttalere.

HiFi og Musik testet nettopp mange stativhøyttalere. Der vant Monitor Audio G10 klart. 10/10 Dynaudio 110 fikk 6/10. de samennlignet med 705 også som de vurderte som enda strammere men du hold en knap på G10. Med MA blir det jo enkelt om du fikk bytterett hos andré (burde ha fått det).

Bare spør mere om du lurer på noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av disse har jeg alså hørt Dynaudio Focus 110 og B&W 705. Har også hørt MA s6.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte Jungson i hele kjeden hos Duet Audio. Dårligste lydbilde jeg har hørt til den prisen. Skylden la jeg helt på HT. Jeg er veldig godt fornøyd med min Junson Moon Harbour. Har ogsø hørt Jungson forsterker i et annet oppsett som låt veldig bra.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan trygt anbefale Aurum Cantus Leisure 3se. Kjempegod bass og fantastisk mellomtone og diskant.

11.490 hos Norsk Audio Teknikk

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å kjøpe meg disse selv, til et evt. referanseanlegg:

http://www.hifi-stasjonen.no/produkt...e=2&pro_id=274

Jeg har sjeldent hørt maken, og aldri til prisen som i dette tilfelle er 13k. Spiller så utrolig bra, du gjør deg selv en tjeneste om du låner øre til dem :-D

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så trenger man sativer...

Men de høyttalerne er lekre, Akto.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det var to høyttalere som ser flotte ut. Ble nysgjerrig på dem selv jeg. Om jeg bare kunne få lyttet på dem i Osloområdet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mange høyttalere og musikk - så lite tid og penger...

Mange flotte forslag her. Blir mye surfing og sjekking fremover.

AntonX: Ser at du har prøvd Focus 110, men ifølge L&B var 140 mye bedre. Tror du bassen er vesentlig bedre på dem? Hmm, hadde ikke Bamse her på berget 220ene før? Må se om det blir no bytting på meg eller ei. Liker Focal og den gåsehudfaktoren de får frem av og til, men hva mener du med snillere? Mindre dynamikk? Slappere lyd? Jeg vet ikke hvordan en snill høyttaler lyder...

magking: Nok et par høyttalere jeg har sett før men som har forsvunnet i dragsuget. Har du erfaring med disse selv? Er det nok bass til å fylle et rom i slike?

Akto: De så meget lekre ut, legger merke til at finishen på bilde koster 4500 ekstra da, men joda. Visonik, er det noe nytt som har kommet? Så at man fikk billige bil-subwoofere i det merket for ei stund siden.

Ellers må jeg bare si at dette virkelig er et kongeforum. Flott å kunne samle samme så mye "know-how" og utveksle erfaringer.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, stativer må man også ha. Men det kan jo være man kan forhandle litt om det, evt. så lager man kjapt noen fine stativer selv :-D

Finishen koster 4500,- ekstra, men de er lekre også med vanlig finish. Visonik er mest kjent for bilutstyr, men deres høyttalerserie kan på ingen måte sammenlignes med dette. Det har ikke vært noen importør å det norske markedet før "nylig".

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt de i et rom på ca 30kvm (aka "The Batcave") og de hadde bass nok til at du skulle tro subbene sto på. Det er nok ikke nok bass til hjemmekino, men jeg tror jeg hadde klart meg uten sub til stereo med disse.

Legg til at de ser helt fantastiske ut og ikke koster all verden og du har en vinner. Selv sikler jeg på storebror Volla, men har desverre ikke råd til nye høytalere på en stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med snill mener jeg mindre pågående diskant. Det betyr at du kan høre musikk lengre og høyere før ørene dine blir slitne. Men det kan bli litt mere kjedelig å høre på dem, litt mindre engasjerende. Mindre analytisk.
    Med Cobalt som ikke er så snille betyr det at gode innspillinger låter meget bra, oppløst og detaljert. Men hva skjer om du setter på en innspilling som er hardt innspilt(som mange, mange innspillinger)? Slisomt å høre på i lengden.
    Spørsmålet er om en vil prioritere best mulig lyd på gode innspillinger eller at alle CD´ene skal låte bra. Dette må være et dilemma for en høyttalerprodusent. Dynaudio og Focal har tydeligvis tatt forskjellige valg her.
    Contour serien til Dynaudio og Profile serien til Focal er litt motsatt faktisk.
    Det sies at Focal med sine nye modeller skifter spillestil. Noen som vet noen mere om dette? De som sto for den mere pågående spillestilen Cobalt og Electra går jo ut i produksjonen. de dyreste seriene, som jeg ikke har hørt er visst i referanseklasse ettersom jeg hører. 1027 Be!

Tror ikke du skal forvente noen stor forskjell på 110 og 140. For min del vil jeg savne den nederste bassen for mye med stativhøyttalere. Det er som lydbilde er litt amputert synes jeg. Hørte først 220, derretter 110. ah, her var det noe som manglet. Jeg vil helst greie meg uten sub og vil ha nogenlunde dypbass dermed må det bli gulvstående selv om mitt lytterom pr. dd. er på kun 11 kv.m.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx

HiFi og Musik testet nettopp mange stativhøyttalere. Der vant Monitor Audio G10 klart. 10/10 Dynaudio 110 fikk 6/10. de samennlignet med 705 også som de vurderte som enda strammere men du hold en knap på G10. Med MA blir det jo enkelt om du fikk bytterett hos andré (burde ha fått det).
    denne testen lukter. bruker på sentralen som eide G10 i et år; "når ikke focus til knærne engang....selv audience52 er bedre"

lydogbilde kalte også focus110 for den beste monitoren de hadde hørt under 10k. så at de skulle bli grisespilt av G10 som karakteren til hifi & musik antyder er ytterst merkverdig!

no har jeg ikke hørt de selv men....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi tenker litt likt her, Einis. Jeg syntes det virket rart at L&B lovpriste 140 her og at den da kunne få dårlig kritikk andre steder. Enten har L&B hørt veldig få HT under 20K når de sier det som står under, ellers har de ikke peil.

Tidligere har vi hevdet at den mindre Focus 110 er en kommende klassiker. Med sin merkbart større rekkevidde, både dynamisk og i bassen, er den større Focus 140 ikke noen dårligere kandidat til klassikerstatus. Dette er noe så sjeldent som en kompakthøyttaler som kan gjøre alt og gjør det med en stil og finesse som vi bare forbinder med high-end høyttalere. Dynaudio Focus 140 er den beste kompakthøyttaleren vi har testet under 20.000 kroner, uansett musikk!

Men jeg ser at både Aurum og Dynaudio føres av NAT, så jeg får vel høre hva de mener.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    ja, det var to høyttalere som ser flotte ut. Ble nysgjerrig på dem selv jeg. Om jeg bare kunne få lyttet på dem i Osloområdet.
    Gjør gjerne det og rapporter tilbake, da Oslo er gode 45 mil herfra.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å sjekke ut Aurum serien til Quadral også dersom du har muligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Vi tenker litt likt her, Einis. Jeg syntes det virket rart at L&B lovpriste 140 her og at den da kunne få dårlig kritikk andre steder. Enten har L&B hørt veldig få HT under 20K når de sier det som står under, ellers har de ikke peil.

Tidligere har vi hevdet at den mindre Focus 110 er en kommende klassiker. Med sin merkbart større rekkevidde, både dynamisk og i bassen, er den større Focus 140 ikke noen dårligere kandidat til klassikerstatus. Dette er noe så sjeldent som en kompakthøyttaler som kan gjøre alt og gjør det med en stil og finesse som vi bare forbinder med high-end høyttalere. Dynaudio Focus 140 er den beste kompakthøyttaleren vi har testet under 20.000 kroner, uansett musikk!

Men jeg ser at både Aurum og Dynaudio føres av NAT, så jeg får vel høre hva de mener.

Lyd og bilde stoler jeg ikke på i allefall. En stor gruppetest er vel mere interesant en enkelt tester? Uansett synes jeg man bør ta tester som en veiledning ikke som en fasit.

Du mener sikker Bamsemann angående at 110 banker MA. Han er en veldig dedikert Dynaudiomann. Han har peiling tror jeg men vær forsiktig med å stole på folk som er spesielt opptatt av et merke.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ikke så lett dette.

Men kan jeg forvente å få en stativhøyttaler som spiller nesten som en gulvstående? Jeg regner med å måtte ofre litt i bunn i forhold til 816, men klarer f.eks. Dynaudio, Aurum og disse andre spille med feite trommerytmer og bass ganger? Ellers må jeg regne med å legge på en sub?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre som meg, hør Dynaudio 220 først derretter 110. Dypbass får du ikke fra en liten kasse. Har du et lite lytterom holder det kanskje.

Hvorfor tar du ikke bare en lytterunde? Ta med deg Atoll´en. Hva er budsjettet ditt?

Hva tror du om Spendor som jeg nevnte? Den blir som en mellomting.

Hvordan synes du 816s låter da?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det som er problemet mitt, jeg bor ute på bondelandet og har begrensede muligheter for å "ta en runde med atollen." Skulle gjerne gjort det dog. Har ei hifisjappe her, men en velger ikke produkter så lett der. Selgeren "vet" hva du skal ha Så jeg har gitt det opp litt der.

Hva jeg synes om 816. Tja. Stram og god bass som tåler mye juling. En mellomtone som kan på rette innspillingene få armhårene til å reise seg. Flott diskant med luft og rom. Dog kan den bli litt skarp på noen innspillinger og ved høyt volum, og det er ikke elektronikkens skyld.

Med andre ord, jeg vil ha en stativ med luftig diskant som skaper masse rom, bra mellomtone som skildrer stemmer og instrumenter bra og god bass som fundament i bunn. Trenger ikke å spytte ut 18 hz bølger, men noe rundt 40 hadde gjort seg. Ser at 140en skal levere under 40 da f.eks.

Litt high-end kvaliteter er vel en grei måte å si det på.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •