Flere høytalere på en forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere høytalere på en forsterker?

Jeg sitter og lurer på noe som en av dere sikkert kan hjelpe meg med. Jeg har i dag en Eci-2 som jeg bruker sammen med Focal Megane ( Spiller godt i forhold til pris og størrelse). Jeg vurderer å bruke et par høytalere til når jeg skal se film. Har en DIY Biwire høytalerkabel som jeg kan bruke silk at jeg får lyd i 2 sett høytalere. (System Audio 510 ) Er dette noe jeg kan gjøre, eller blir forsterkeren ødelagt av dette? Kanskje det skader høytalerene?

Er det noen som vet noe om dette så håper jeg dere gir lyd fra dere.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet er System Audio 510 4 ohms høyttalere. Hvis du mener å paralellkoble 2 høyttalere på samme høyttalerutgang hvorav i alle fall den ene er 4 ohms så vil dette kunne ødelegge forsterkeren.

Hvis du paralellkobler høyttalere vil det bli mindre total motstand mellom + og - på høyttalerutgangene, mens motstanden øker når du seriekobler. Hvis du i tillegg paralellkobler høyttalere som i utgangspunktet har lav motstand vil du nærme deg kortslutning av høyttalerutgangen. Vær forsiktig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriekobling vil da være tingen. Har du to 4ohm ht. vil de i teorien tilsvare en tungdrevet 8ohm ht. Forsterkeren vil nok bli varmere enn vanlig, men vil neppe ta noen skade av det. Ta fra pluss på forsterker, til pluss på 1. ht. så fra minus på 1. ht. til pluss på 2. ht. Deretter fra minus på 2. ht tilbake til minus på forsterkeren. Gjør det samme med den andre kanale og de andre to ht. I tilegg til de biwire kablene dine vil du trenge en stump mellom de to ht. du ønsker skal spille sammen.

Pass på å koble alt likt, hvis ikke vil de spille i motfase, og da vil du kunne oppleve å få mindre bass enn vanlig

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øh...
    Vet at EC har sikring som slår ut når den blir varm. Og sånn jeg ser det vil den slå seg ut konstant. Selv om EC forsterkerne tåler det, så tror jeg det vil påvirke levealderen på forsterkeren. Seriekobling er i teorien bedre ja. Ville nå heller ha brukt høyttaler-pengene på ny forsterker og fått det beste ut av det du har enn å "kjøpe en større bil med mindre motor".

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at om du seriekobler 2 høyttalere halverer du motstanden, så hvis du har 2 høyttalere på 8ohm, vil det bli 4 ohm. Og hvis du har en på 8 og en på 4 vil det bli 6 ohm. Inneforsterkere er som regel ikke beregnet på å kjøre noe under 4 i allefal, men i bil brukes dette ofte for å hente ut mere kraft fra forsterke, ved å "brokoble" utgangen og dermer kjøre flere elementer på samme utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved seriekobling av to like motstander blir den totale motstanden:
    R1 + R2 = 8Ohm + 8Ohm = 16ohm.

Ved paralellkobling av to like motstander vil total motatand bli halvparten av den ene motstanden: R= R1 X R2 / R1 + R2 = 8Ohm x 8Ohm / 8Ohm + 8Ohm =
    64 / 16 = 4ohm.

Som noen regnet ut over, men med feil svar
    Eks. med 4ohm og 6ohm motstander:
    4 x 6 / 4 + 6 =
    24 / 10 =
    2,4 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor ikke svare NEI!

Det opprinnelige spørsmålet bør besvares med NEI! Du kan (antakelig) ikke koble til ett sett høyttalere til slik du ønsker fordi dette vil stresse forsterkeren ut over det den er konstruert for. Kjenner ikke høyttalerne det er snakk om (og Google var til ingen rask nytte), men hvis i alle fall ett av parene er i fire ohms utførelse går dette ikke bra. Hvis du da ikke har planer om å spille spesiellt lavt... 8)

Så: parallellkobling stresser forsterkeren (til døde?). Neste alternativ er enda verre; seriekobling. Ved å seriekoble to ulike høyttalere oppnår du på plussiden at forsterkeren trives. Men på minussiden får du to høyttalersystem med hvor frekvensrespons, dynamikk osv. er helt på båten. Prøv gjerne, det skader ingen av komponentene. Men forvent ikke noe godt resultat. På den annen side, det er lov å ha flaks 8)

Tror vel egentlig en surround-receiver er riktig svar på dette spørsmålet. Da får du til og med mulighet for å gjengi ekte surround, slik filmfolket ønsker.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytaler A har egne delefilter komponenter som blir stående i SERIE med høytaler B.
    Sålenge disse er ulike, vil det garantert bli Yatzy mht. lyd. Impedansen blir A+B så helt OK mht. forsterker.

A i parralell med B kan bli tøft for forsterker, spesielt når en last er på 4 Ohm. Da blir den totale lasten uansett under 4Ohm (2Ohm dersom begge er på 4).

Surround forsterker (flere forsterkere) er bedre ja...

/L

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selg begge frontene og kjøp et par som yter for begge to. f.eks klipsch rb81 skremmer de sikkert til skogs.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0