SVS PB10-ISD eller JBL E250P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS PB10-ISD eller JBL E250P

Hei.
    Det ser endelig ut til at jeg skal få skaffet meg sub til hjemmekinoanlegget mitt. Jeg har JBL Northridge som front, senter og bak. Det jeg lurer på er om jeg burde gå for den 12" i JBL serien, at den harmonerer best med det jeg allerede har, eller SVS´en som alle her og alle tester skryter hemningsløst av? Har aldri hatt sub før så jeg vet ikke hvor viktig det er å holde seg innenfor "merket" for å si det sånn. I tillegg er jo JBL´en en 12" mot SVS 10. Er det noen som har et par velmenende råd mottas de med stor takk. Jeg tenker fortrinnsvis på mest mulig filmmoro for pengene.
    Mvh
    Kamikaze

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis film er det du skal bruke anlegget mest til ville jeg gått for svs, er derimot musikk viktigst er det lettere å integrere en sub av samme merke/serie som frontene. PB10 flytter vanvittig mye luft og spiller kjellerdypt, den må nesten bare oppleves. Det er mulig at JBL suben har litt mer "punch" i bassen, men det er ikke mange suber i den prisklassen som går så dypt med så mye kontroll som svs pb10, så mange fornøyde eiere kan bare ikke ta feil :wink: Lsound har jo 45dagers åpent kjøp likevel, så du kan alltids bytte den dersom du blir skuffet (noe jeg tviler på).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen
    Takk for raskt svar Marantz. Heller mot SVS jeg nå. Er SVS virkelig så mye bedre at en 10" SVS overgår 12" til JBL? Leste et sted her, på AVTORGET tror jeg, at du går for 12" til SVS. Er det noen grunn til dette eller er det bare det vanlige oppgraderingssyndromet?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedsakelig er det oppgraderingssyken :wink: En annen grunn til at jeg går opp til PB12 er at den har litt mer av alt. Den spiller dypere og har litt mer punch i bassen enn PB10. PB12 er på sin side en gedigen kasse som man ikke kan sette hvor som helst, så jeg har gamblet litt på at den passer på en av et par aktuelle plasser på stua. PB10 er mindre og man har derfor flere alternativer mht plassering.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    er derimot musikk viktigst er det lettere å integrere en sub av samme merke/serie som frontene.
    jaha, kan du forklare det litt nærmere?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ihvertfall at det er vanskeligere å få en sub til å spille bra på musikk enn på film. Det har ingenting å gjøre med at suben er bra eller ikke, men kjøper du en sub som tilhører en høyttalerserie er den bygget med samme elementer som resten av høyttalerene og bør derfor være lettere å integrere med resten.
    PB10 (og sansynligvis suber av annet merke enn resten av høyttalerene) , krever med mindre man er litt heldig, mer justering før man får den til å spille på lag med resten, uten at man legger direkte merke til bare suben (det er jo ikke meningen). Det er ihvertfall min erfaring

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldingene. Som sagt er jeg mest interessert i suben til filmbruk så da blir det nok sansynligvis en SVS på meg i løpet av uken. Og det gleder jeg meg veldig til. håper ikke jeg blir kastet ut av leiligheten når den skal testes.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ihvertfall at det er vanskeligere å få en sub til å spille bra på musikk enn på film. Det har ingenting å gjøre med at suben er bra eller ikke, men kjøper du en sub som tilhører en høyttalerserie er den bygget med samme elementer som resten av høyttalerene og bør derfor være lettere å integrere med resten.
    Samme elementer? Elementene i subben pleier da å være av større dimensjon enn resten men jeg tror jeg vet hva du sikter til. Har du noe white papers/artikler som støtter denne hypotesen?

Timbre matching er viktig for høyttalere men det samme kan ikke sies om subber som supplerer 5.0/7.0 settet.

Den eneste grunnen til at pb10 er vanskelig å integrere er fordi den går dypt og etter dypere en sub spiller etter mer problem får du med rom moder.

Se disse, svært lærerikt om subber:
    http://www.avtalk.co.uk/forum/index....=50&rid=0&SQ=0

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=phonar]Samme elementer? Elementene i subben pleier da å være av større dimensjon enn resten men jeg tror jeg vet hva du sikter til. Har du noe white papers/artikler som støtter denne hypotesen?/QUOTE]

Hvis du leser hele innlegget mitt står det: "...det er ihvertfall min erfaring" til slutt :wink: Det er lov å stole på egne oppfatninger også, ikke bare det man leser på internett...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Marantz]
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Samme elementer? Elementene i subben pleier da å være av større dimensjon enn resten men jeg tror jeg vet hva du sikter til. Har du noe white papers/artikler som støtter denne hypotesen?/QUOTE]

Hvis du leser hele innlegget mitt står det: "...det er ihvertfall min erfaring" til slutt :wink: Det er lov å stole på egne oppfatninger også, ikke bare det man leser på internett...
    Ikke ta det som negativ kritikk. Jeg lurer bare på om du har en kilde for jeg vil lære. Dine innlegg reflekterer det som ofte blir sagt her på avforum rundt dette tema, jeg lurer derfor på hvilket grunnlag folk har for å si det.

Hvis du har egen erfaring kan du si hvilke subber du prøvde og mer spesifikt hvilke inntrykk du gjorde deg?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Hvis du har egen erfaring kan du si hvilke subber du prøvde og mer spesifikt hvilke inntrykk du gjorde deg?
    Jeg har ikke lyttet til veldig mange suber den siste tiden, men kan ihvertfall komme med ett konkret eksempel som jeg husker godt. Forrige fredag var jeg på Hifihuset og lyttet på en høyttalereserie jeg kjenner godt, Jmlab Cobalt (816) med tilhørende sub. Denne stakk seg overhodet ikke ut i forhold til frontene, jeg måtte faktisk spørre André om suben var på. Den spilte sef ikke like dypt og kraftig som min PB10, men sømløs integrert med resten var den ihvertfall, den hjalp til med det lille ekstra i bunn uten å bli dominerende. Skulle jeg sammenlikne med oppsettet jeg hadde hjemme var PB10 litt mer merkbar og jeg måtte få litt hjelp til å finjustere fase og plassering før den passet bra inn med resten. Jeg er også så heldig at rommet og plasseringen av suben ga en nesten linjær kurve opp til delefrekvensen uten hjelp av romkorreksjon. For meg ble det et naturlig valg å gå for svs, da jeg var ute etter noe som kunne spille dypt og brutalt på film. At svs ikke egner seg til musikk som enkelte påstår synes jeg er sterkt overdrevet, men alle har forskjellige preferanser. Jeg sitter fortsatt med et inntrykk av at cobalt suben fungerte noe bedre på musikk en min PB10, men her snakker vi om nyanser. Dette går igjen på bekostning av andre ting som f.eks lydtrykk og de laveste frekvensene, så man kan ikke alltid få i pose og sekk ;-)
    En annen ting jeg ikke har nevnt er jo det rent estetiske ved å ha en sub av samme design som resten. Jeg bryr meg ikke om det men for noen betyr det nok litt.

Hvis du vil sjekke ut hvordan en sub av samme merke og serie spiller kontra noe annet er det jo bare å stikke ned en tur til din lokale hifibutikk, så kan du lytte selv og evt legge ut dine egne inntrykk. Praksis er jo så utrolig mye morsommere enn teori ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    En annen ting jeg ikke har nevnt er jo det rent estetiske ved å ha en sub av samme design som resten. Jeg bryr meg ikke om det men for noen betyr det nok litt.
    Enig.

.
    Hvis du vil sjekke ut hvordan en sub av samme merke og serie spiller kontra noe annet er det jo bare å stikke ned en tur til din lokale hifibutikk, så kan du lytte selv og evt legge ut dine egne inntrykk. Praksis er jo så utrolig mye morsommere enn teori ;-)
    Det vil jeg ikke, mine lokale hifibutikker har alle elendige lytteforhold(Sandnes/Stavanger) foruten Maxwell som har et greit et og generelt god service. Jeg går kun til andre hifi butikker for å stille spørsmål og more meg over svarene jeg får.

Interessante observasjoner. Mitt eneste problem er at selv om du har målt frekvensrespons hjemme så var du i et annet lytterom/miljø når du hørte Cobalt oppsettet. Kanskje var subben -3 gain iforhold til resten av oppsettet etc. Observasjoner gjort i to forskjellige rom blir to vidt forskjellige erfaringer.

Selv om du har målt frekvensrespons antar jeg du ikke har kartlagt ringing etc i ditt eget lyttemiljø?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt noen av subbene, men min erfaring er at det er greit å ha samme merke sub som høyttalere, da de ofte er ment å spille sammen i utgangspunktet. Og kjøp så stor og kraftig sub som du har råd og plass til.
    Rent estetisk er det kanskje også penest med utstyr fra samme høyttalerserie.

Lykke til
    IMM
    (18tommer JBL)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    da de ofte er ment å spille sammen i utgangspunktet.
    (18tommer JBL)
    Hvilke parametere, i konstruksjon og utvikling av en sub, påvirker en produsents sub og integrering med høyttalere i samme sett?

Videre, hva er det subber av andre merker mangler for å kunne gjøre en like god jobb med høyttalersett X? (nogenlunde samme prisklasse)

Skal man betale mer for samme ytelse bare for å få angivelig bedre integrering?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •