B&W 703-Plassering og elektronikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 703-Plassering og elektronikk

Synes det kunne være greit å høre litt om andre eieres erfaring med B&W 703 når det gjelder plassering og elektronikk.
    Bruker selv Thule IA150B (150w*2) som forsterker og Jungson Moon Harbour Lux som signalkilde.
    Har ikke kommet frem til plassering enda, da jeg holder på prøve ut i forbindelse med flytting av anlegget.

Skriv gjerne litt om dine erfaringer. Avstand til sidevegg, bakvegg, avstand imellom høyttalerne, spikes/puter, osv.

Her ligger noen bilder av annlegget mitt.
    http://omholt.blogspot.com/

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok feil tid å poste denne tråden på (midt i ferien). Håper på litt bedre tilbakemelding denne gangen. :-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering, veldig romavhengig, men holdt de litt bredt ifra hverandre, men samtidig unna sidevegger. Imotsettning til Dali skal disse peke inn mot lytteposisjon for best lydbilde (dali klarer seg fint med å stå parallelt med hverandre).

Elektronikk, utrolig mye som passer, og veldig mye som ikke passer . Selv syns jeg AVI, Parasound og EC funker veldig godt (men disse låter veldig forskjellig, men for å få i pose og sekk må man nok handle flere forskjellige..).

Selv har jeg EC 4.7+MA 6.1 og Arcam cdspiller. Dette låter i mine ører helt supert. Thule fikk JEG aldri dreisen på, var noe gruff, spessielt i mellomtona.

Mine fremtidsplaner:
    Parasound A21 eller EC AW250
    Parasound P3 (men skal ikke bytte ut EC 4.7, blir skiften mellom disse 2 jevnlig)
    Kabler: Jeg er kabel freak, og mener det er forskjell og at de er viktige. Har Kimber 8TC ut til høyttalerene nå, som jeg er meget fornøyd med. Men signalkablene mine som er SILK mk2 skal nok byttes (AudioQuest og PMaudio Black magic er tilnå på toppen av lista).

En amp jeg skulle likt åtesta er Pathos Logos.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titta litt på bloggen din, ser iallefalll bra ut med tanke på avstand ifra veggene . Ser supert ut dette. Spessielt bildet med subben på utensiden av venstre høyttaler burde funke fint. Men dette er jo vanskelig å si noe om, men er du fornøyd, så er det det aller viktigeste.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene er ikke oppdaterte. Tok litt forskjellig bilder i håp om å få noen råd angående plassering av sub. Var ikke ute best plassering av subben, men å plassere den et sted uten at gikk ut over stereoperspektivet. Synes at plassering av sub imellom høyttaler og rack kvelte noe av lyden. Har nå plassert subben på venstre side under vinduet. Skal få nytt bilde etter hvert. Har også en plasma på veggen nå.

Bruker forresten ikke sub til musikk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mine pekende litt imot lytteposisjon. Peker jeg de mer inn synes jeg diskanten kan bli for skarp. Har nå ca. 59 cm til sidevegg (venstre høyttaler) og ca.52 cm til bakvegg (heter vel egentlig frontvegg).
    Synes noe av utfordringen med 703 er at de kan bli for lyse og skarpe. Rommet mitt har nok en del av skylden. L-formet, harde overflater og masse vinduer.

Av andre forsterkere har jeg prøvd Lyngdorf SDAI2175, Denon 2000AE og Nad M3. Av disse var Nad M3 klart best. Denon PMA-2000AE hadde ikke kontroll i bassen. Hørte den også med Dali Ikon 7, og jeg skjønner ikke den vant EISA! Lyngdorfen låt kjedelig og uengasjerende. Prøvde NAD M3 etter å ha hørt kombinasjonen Thule IA150B og Thule PA150B (bi-amping). NAD M3 hadde mer i toppen, men ble for mye til f.eks pop. Den har en tilt funksjon som kan endre lydbildet en del, men utifra det lille jeg hørte likte jeg best Thule kombinsjonen.
    Heller derfor mot å oppgrader med effektforterkeren Thule PA150B. Dette blir en billig oppgradering og mye krefter, men det hadde vært interessant å prøve andre alternativer. Har tenkt på Midtgard Oberon, men tviler på det siden jeg har kombinert hjemmekino og hi-fi anlegg. Hegel 200 kunne vært artig å prøve. Den har dessuten prosessorinngang som hadde vært ideelt for meg.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Bildene er ikke oppdaterte. Tok litt forskjellig bilder i håp om å få noen råd angående plassering av sub. Var ikke ute best plassering av subben, men å plassere den et sted uten at gikk ut over stereoperspektivet. Synes at plassering av sub imellom høyttaler og rack kvelte noe av lyden. Har nå plassert subben på venstre side under vinduet. Skal få nytt bilde etter hvert. Har også en plasma på veggen nå.
    Sub er av og til noe herk å plassere, og de fleste jeg kjenner opplever best lytteopplevelse med å koble ut subben til musikk. Nå er jo ikke akuratt 703 noe høyttaler som har så mye dypbass, så savnet etter det kommer jo fort, så skjønner deg at du vil ha med den.

Subben må ikke stå der jeg sa, men det bildet så best ut med tanke på plassering av venstre høyttaler (dvs, litt ut ifra sideveggen ). Subben plasserer du der du syns den spiller best. Bare å prøve seg frem dette. Flott utstyr du har også .

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mine fremtidsplaner:
    Parasound A21 eller EC AW250
    Parasound P3 (men skal ikke bytte ut EC 4.7, blir skiften mellom disse 2 jevnlig)
    En amp jeg skulle likt åtesta er Pathos Logos.
    Har du testet Parasound A21 til 703ene? Har hørt mye bra om Parasound. Desverre selges ikke Parasound i Bergen. Kan du si noe om hvordan lydsignaturen til Parasound er. EC AW250 koster jo en del mer. EC spiller med mye varme, stemmer ikke det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare si; skift ut denne Thule saken:evil:

703 trenger en kraftig forsterker med godt nivå i bass og med en snill topp?

Hørte også med Lyngdorf. Ja det låter litt for flatt (lite nivå i bass) og litt kjedelig men med høy presisjon i motsetning til Denon.

Hørte Parasound (husker ikke type) med Usher 7371 og det låt varmt, luftig, snilt og veldig musikalsk i det oppsettet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i alle...? Fikk de 6371 til å låte snillt?

Bomholt, hvordan har du koblet sammen anlegget? Jeg ser du skriver at du kjører hjemmekino, og forstår det slik at du ikke mener du kan kombinere det med effekttrinn og derfor ser deg om etter en integrert. Det de "fleste" gjør er jo å kjøre receiveren som preamp, men du kjører kanskje CD-spiller direkte?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg vil bare si; skift ut denne Thule saken:evil:

703 trenger en kraftig forsterker med godt nivå i bass og med en snill topp?
    Smaken er forskjellig Antonx. Har forstått at ikke du liker Thule. Thule er forresten tilbakelent i toppen. Synes testen av Thule IA150B i Lyd&Bilde var beskrivende. Veldig forførende og behagelig lyd, men ikke den mest gjennomsiktige. Har som sagt testet kombinasjonen Thule IA150B og PA150B mot NAD M3. NAD M3 regnes jo som en meget god forsterker, men jeg foretrakk Thule komboen. Men jeg er åpen for andre alternativer når jeg skal oppgradere. Er ute etter mer krefter enn hva jeg har i dag. Foreløpig heller det mot effektrinnet Thule PA150B.
    http://www.lydogbilde.no/index.php?c...er&testid=1419

Snickes-is:
    Har koblet min integrerte Thule IA150B til Yamaha receiveren via front pre-out. CD spiller koblet til Thulen. Tror det skal gå bra å koble PA150B til også med tanke på surround, men skal teste det først.
    Uaktuelt å bruke Yamaha receiveren som pre-amp, den holder ikke mål.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektrinn eller ny integrert?

Bruker i dag Thule IA150B (2*150w) på mine B&W 703. Planer var å utvide med effektforsterkeren Thule PA150B (2*150w).
    Er nå blitt usikker på om dette er en god løsning siden det her er snakk om passiv biamping. Vurderer derfor å selge IA150B og kanskje gå for
    Thule IA252B/IA255B (2*250w).

På papiret skal kombinasjonen IA150B og PA150B gi mer krefter enn IA252B, men i praksis blir det gjerne ikke slik p.g.a. passivt delefilter i høyttalerne?

Kan være åpen for andre forslag til integrert også rundt 20000 kr. Har som sagt prøvd Lyngdorf SDAI2175 og NAD M3 til B&W 703, men likte helt klart Thule bedre.

En ny integrert bør ha digitalt volum display eller enda bedre er prosessor inngang. Skal nemlig brukes som effektforsterker i surround.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg handlet Thule Space IA350B som ny forsterker. Tror det var en bedre løsning enn å biampe med Thule IA150B og PA150B.
    Dette gir meg sansynligvis også en oppgradering på hjemmekinofronten, selv om det ikke var nødvendig. Men en fin bonus er det jo.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å anskaffe et par 703, men er avhengig at de står nære veggen - ca 10 cm mellomrom. Er dette noe problem, disse høyttalerne har jo ingen porter på baksiden?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveberg
    Jeg vurderer å anskaffe et par 703, men er avhengig at de står nære veggen - ca 10 cm mellomrom. Er dette noe problem, disse høyttalerne har jo ingen porter på baksiden?
    Det kan du bare glemme. 703ene trenger minst 50 cm til veggene. Stemmer at de har bassport på framsiden, men det er flere ting som spiller inn. De kan nok i noen tilfeller plasseres litt nærmere enn 50 cm (kommer ann på rommet), men ikke mye mindre. 10 cm blir alt for lite, du vil få sterk resonnanse. 10 cm er ofte for lite til stativ høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Det kan du bare glemme. 703ene trenger minst 50 cm til veggene. Stemmer at de har bassport på framsiden, men det er flere ting som spiller inn. De kan nok i noen tilfeller plasseres litt nærmere enn 50 cm (kommer ann på rommet), men ikke mye mindre. 10 cm blir alt for lite, du vil få sterk resonnanse. 10 cm er ofte for lite til stativ høyttalere.
    Takk for tilbakemeldingen. Men, må høyttaleren stå så langt fra veggen uansett hvilket volum man spiller på. Til daglig normal bruk så vil høyttalerne bli spilt på moderate volumer, og er det da viktig med plassering langt fra veggen. Når kone og barn er ute av huset, og jeg kan finne frem filmer og god musikk, så blir selvsagt høyttalerne plassert ut fra veggen og godstolen i sweetspot!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen. Men, må høyttaleren stå så langt fra veggen uansett hvilket volum man spiller på. Til daglig normal bruk så vil høyttalerne bli spilt på moderate volumer, og er det da viktig med plassering langt fra veggen. Når kone og barn er ute av huset, og jeg kan finne frem filmer og god musikk, så blir selvsagt høyttalerne plassert ut fra veggen og godstolen i sweetspot!
    Det blir selvfølgelig verre når du skrur litt opp, men selv på moderat volum vil ikke dette gå bra. Det er viktig å kjøpe høyttalere som passer til rommet og plasseringen. Et par gode stativ høyttalere til en mye billigere pris vil låte bedre. Rommet/akustikken har like mye å si som høyttalererne. Det er mange som har dyrt utstyr og det låter elendig, mens andre har langt billigere anlegg som låter kjempe bra. Styr unna 703ene og se etter andre høyttalere. Først og fremst noen gode stativ høyttalere, men det er mulig det også finnes gulvstående som kan stå så nære veggen. Med stativer får du ikke dybbass, men du kan supplere med en god subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da er vel problemene omtrent de samme med 704-modellen..?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da er vel problemene omtrent de samme med 704-modellen..?
    Du starter i feil ende. Skjønner at du har veldig lyst på 700 serien til B&W, men skal du ha god lyd så må man tenke annerledes. Det er mange som trår feil her, og de kunne fått mye bedre lyd til en billigere penge.

Du må ta utgangspunkt i rommet og plasseringen, det er riktig rekkefølge. Foreslår at du stikker innom forskjellige hifi butikker og forteller hvordan høyttalerne skal stå og ber de om forslag. Bor du i Oslo område så finnes det mange alternativer og forhør deg flere steder. Det er ikke alle som gir gode råd.
    Vil virkelig råde deg til å vurdere andre merker enn B&W, men B&W 805S kan muligens gå selv om det nok også med den blir knapt med 10 cm til frontvegg.
    B&W 805S Høyttalere

Har nok mer tro på B&W XT4, den tipper jeg kan stå ganske nær frontveggen:
    B&W XT4 Høyttalere
    Da bør du ha subwoofer i tillegg:
    B&W PV1 Subwoofer

Men det er beste er om du hører med diverse hifi butikker, jeg kjenner ikke godt nok til de B&W modellene til å komme med en klar anbefaling. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig fornuftige råd....