Plassering/Kalibrering av plus/2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Plassering/Kalibrering av plus/2

Hei folkens!

Da var plus/2 nummer en i hus. Flotte suber dette her

Det eneste er at jeg nå har litt problemer med å få den til å spille optimalt slik jeg har den og tar gjerne imot tips til hvor jeg kan/skal plassere den + tips og triks. Spør her først siden det ikke er bare bare å flytte på denne saken. Til musikk spilte den veldig bra, men når jeg gikk over på film så mister jeg mye av dynamikken og "in your face" faktoren som jeg er vant med fra klipschene alene, og det er veldig trist synes jeg. Den spiller jo dypt, men vil også at den skal spille bra fra 50hz og nedover - og samtidig bevare dynamikken i rf7'ene og resten av anlegget som jeg er vant med uten sub. Det blir veldig tamt, men gjerne vibrerende/fysisk (sikkert grunnet at den går så dypt) med suben på Men det slår ikke like godt som det pleier å gjøre uten sub.....

Suben min står midt imellom mine rf5 akkurat nå:

http://avforum.no/minhjemmekino/use...352f8cf95ee.JPG

Rommet/hjemmekinoen min er slik:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Labbetuss

Jeg tar gjerne imot tips til plasseringer og erfaringer! Skyt løs!

Takk på forhånd!

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er førsteintrykket i forhold til din gamle DD18? DD18 skal (sies det) være bedre til musikk og SVS'en overlegen til film.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deling og porting er? Eg sjølv er ikkje heilt einig med plasseringen din. Kan jo hende du har plasserings problem og. Dessutan er eg motstandar fra å subsen bak. Min eigen meining. Prøv å sett den framfor din venstre RF7. Mot veggen med portane mot RF7.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Hvordan er førsteintrykket i forhold til din gamle DD18? DD18 skal (sies det) være bedre til musikk og SVS'en overlegen til film.
    Både jeg, min bror og en kamerat av min bror var idag enig om at plus/2 spilte bedre, var lettere å integrere og var mye mer for pengene enn det DD18 var - ikke minst, det var ingen feil på produktet da det ankom.

Til musikk spiller plus/2 kanonbra! Men problemet er å integrere den til film Det er jo rake motsetningen av slik det pleier å være......

Som min bror sa; RF-7 er sterkt undervurdert av mange når det gjelder av hva den yter i det nedre register - også mtp hvor høy kvalitet det er på bassen, og at det derfor ikke ble en slik opptur ved et saftig monster av en sub tilkoblet Og det må jeg nesten si meg litt enig i. Jeg har tilsynelatende fått rf7 veldig bra til, og dem ser ut til å så langt være det beste alternativet som lfe formidler - selv om dem ikke går like dypt

Pluggen står i nederste port, dvs 20hz tuning som lassesen anbefalte nå med ên subwoofer. Lassesen anbefalte meg også å sette alle ht til small, dele ved 40-60hz i og med at rf7 og rf5 går såpass dypt som dem gjør. Det gjorde jeg. Jeg har prøvd mye forskjellig: deling ved 40, 60, 80hz, kjørt ht som large og small, gjort det slik at både ht og sub spiller lfe, latt 1068 ta seg av delefrekvens og motsatt osv. Uansett hva jeg gjør så mister jeg dynamikk, dette var spesielt merkbart på klodenes kamp idag da vi kjørte noen testscener som jeg kjenner som min egen lomme på anlegget uten sub (har kjørt den så mange ganger). Og snerten og dynamikken/det fysiske som rf7 og rf5 tidligere leverte uten sub var da ikke så tilstedeværende....drit azz Cluet var jo at suben bare skulle være et supplement til slik oppsettet var, og slik er det ikke nå....
    Symptomene var gjenganger ved SW Ep I og II og Jean Jarrê i China.

Nå i natt har vi flyttet rf5 fram og satt svs'en bak right surround. Foreløpig har jeg ikke så mange kommentarer til dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå virker dette sikkert negativt, men jeg har tross alt såvidt begynt kalibrere og å finne ut av hvordan jeg kan få denne best mulig til, og det tar tid. Det er derfor jeg spør dere om tips og hjelp

Stian; det går ikke å sette suben foran venstre rf7, da kommer vi oss ikke inn eller ut

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort noen målinger av subben enda? Første gang jeg fikk min plus/2 i hus synes jeg også at den spilte meget godt på musikk mens jeg hadde store problemer (som deg) på film. Det viste seg at jeg hadde store dipper mellom 40 og 80 hz hvor mye god lyd på film jo befinner seg. Så min anbefalinger er å kjøre noen målinger så vi andre kan se hvor skoen trykker eller ikke trykker rettere sagt:-)

uansett lykke til, subben er uten tvil et knall produkt.

mvh
    pt

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om du setter sub'en der du selv skal sitte, for så å gå rundt i rommmet. Teste hver en krok, så setter du sub'en der du hørte mest bass :grin: Det hadde jeg kommet til å gjort, hadde jeg hatt plass til å flytta subben så! :-P For å måle seg frem med avansert utstyr er ikke min greie :?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har dere noen tips til åssen jeg kan gjøre dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben står n der hvor den pumper mest bass

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da vil jeg nok si meg ganske så blank her :grin: :grin: Ikke akkurat min sterke side, så det er dette man har venner for :wink: Alltid noen som kan. Hehe

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med king konge sub . Jeg har også sliti som rakkern med de, med da til musikk. Men hos andre har de sklidd inn som smør. Kommer til å teste SVS igjen rett etter sommern. Gleder meg til å få inn et slikt monster igjen, spessielt til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Labbetuss, du blir nesten nødt til å måle frekvensresponsen med og uten sub, det er mest sansynlig at det er der feilen ligger.

Men det kan også være noe annet. Store mengder dypbass har en tendens til å maskere de øvre frekvensene til en viss grad, forsøk å juster ned volumet på subben og se om de da vender tilbake..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting du også kan forsøke er å justere litt på avstandsinnstillingen for subben. Loop en scene mens du gjør det så finner du hurtigt ut av om det hjelper

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har gått over alle ht med Radioshack, og har justert dem slik at dem står like høyt alle sammen. Delay er der den skal være og har prøvd å øke og minske for å se om det ga bedre resultater, men nei

Er nå i kontakt med Lassesen, som må sies å være særdeles behjelpelig og servicevennlig (som alltid!). Stort pluss(!) og all ære til l-sounds service!

BTW: Er det best å bruke delefilter i 1068 eller +2?

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du har prøvd phase nøye?. Det høres litt som om du kan ha phase problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

har prøvd fase og alt mulig - litt lei nå

Newcomer David B. sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problemet som deg, men kanskje ikkje samme løsningen. Jeg synest jeg mistet mye trykk når jeg koblet til min SVS 12 plus/2. dEt viste seg å være instillingene for forforsterkeren. Jeg kjører foreløpig bare med 2 høyttalere, og hadde satt surrounden til 2-ref set-up. Og small fronthøyttalere. Jeg satt fornthøyttalerne til lagre, og sub til sub+fornthøyttalerne, og surround til dolby digital. Da kom trøkket. Men dette er nok ikke tilfelle for deg. Men uansett.

David B.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg David, jeg har prøvd ALT på forforsterkeren!

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør ta kontakt med Flageborg. Han er ekspert på kalibrering har jeg fått inntrykk av.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror fremdeles at du burde måle frekvensresponsen, hvis ikke famler du i blinde.

Når det er sagt så finnes det også en ørliten mulighet for at du forsøker å oppnå det umulige. Jeg nevnte i et av mine forrige innlegg at dypbass kan maskere andre frekvenser. Hvis du tenker over det så er det ikke så mystisk. I filmscener som du holder på med ligger veldig mye av lyden i de absolut aller laveste frekvensene. De kan derfor komme til å overdøve alt det andre, selv om nivået er perfekt.

Du har sikkert mange ganger opplevd det motsatte, Når en sang begynner, feks "For those about to rock" med ACDC så er det stortsett bare stortromma som spiller, og det smekker som fy. Så kommer resten av kompet inn, og stortromma smekker ikke like mye som før, ikke fordi den spiller lavere, men fordi den nå skal dele oppmerksomheten med mange andre lyder.

Forstår du hvor jeg er på vei?

Jeg kan ikke stille noen fjerndiagnose og si at dette er tilfellet, men det er en ørliten mulighet.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •