Plassering/Kalibrering av plus/2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er kanskje tilfelle, men det blir generelt veldig lite bass om jeg setter elle ht til small og kun bass ut på sub. Det burde vitne om at suben ikke står optimalt..... Den spiller dypbass, men det låter ikke bra synes jeg. Om jeg kjører front + sub blir det også veldig dårlig. Låter kort og greit best uten sub :s

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker også mest sansynligt, men som sagt, uten en måling av frekvensrespons er det vanskelig å si hvor det svikter.

Er det lenge til du får den andre Plus/2'en?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke får til +2 nr.1 så er det ikke mye vits å ha to.....

Jeg får prøve denne foran en gang...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hvis jeg ikke får til +2 nr.1 så er det ikke mye vits å ha to.....
    Ikke sikkert det. Du oppnår ofte en flatere/jevnere frekvensrespons med to enn med en.

Dette høres mye ut som et faseproblem. Støtter Manic i at her må det en måling av frekvensresponsen til. En stor fordel å vite i hvilke frekvenser problemet ligger. Du må også teste ut flere forskjellige posisjoner, selv om den er tung å flytte. Ikke gitt at Plus/2 spiller bra på samme stedet du hadde den forrige suben.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons alle sammen! Gjør mitt beste ved å prøve forskjellig posisjoner! Vi har lekt med fase mange ganger, men det har ikke mye med den å gjøre.

Noen som har tips til posisjoner jeg bør prøve?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde samtlige posisjoner før jeg ga opp og kjøpte en sub til. I mitt tilfelle er rommet litt merkelig, og jeg sleit med å få til lyden i lytteposisjon. 1 meter lenger bak, og 1 meter lenger frem var alt helt glimrende. Jeg har fremdeles noen utfordringer, men jeg håper å få til noen endringer på rommet som gjør alt perfekt med tid og stunder. Inntil videre er jeg strålende fornøyd med mine 2 SVS. Jeg fikk god hjelp av Flageborg, Akto og RoKo, og uten dem hadde jeg vel holdt på ennå.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det er jo veldig positivt Skulle gjerne hatt litt fysisk hjelp, blir ikke helt det samme å få hjelp åver mail og nett Noen som har anledning?

Btw; åssen får jeg til å måle responsen i rommet?

Mvh Kai

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke komponenter og hvor får man kjøpt komponentene dere bruker til å måle frekvensresponsen i rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd suben i begge hjørner bak, rett bak sofaen inntil veggen, og til høyre for venstre rf7. Uansett hvordan jeg justerer fase, delay, størrelse på ht, delefrekvens, eller om bare sub eller begge frontene skal spille, tuning, eller plassering så blir det rett og slett ikke bra i det hele tatt

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke komponenter og hvor får man kjøpt komponentene dere bruker til å måle frekvensresponsen i rommet?

Hei Labbetuss

synd å høre at du fortsatt sliter med subben. for å måle frekvensrespons på en enkel å grei og heller ikke spesiellt dyr måte, kjøp deg en Radioshack DB måler samt bruk et kompensasjonskart for å fylle inn resultatene av målingene du gjør.

Se her for nærmere info og kompensasjonskart

http://www.lsound.no/index.php?side=...p=694&art=3146

Radioshacken finner du her:

http://www.lsound.no/index.php?side=...roup=0&id=1445

Ville ikke gitt opp enda hadde jeg vært deg. Når du får til plus/2 slik den skal/bør spille vil du få hakeslepp:-)

Lykke til nok engang. Kanskje lurt å ta en pause også så ikke ryggen din knekker;-)

Ha en god helg

mvh
    pt

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten har du mulighet til å endre lytteposisjon slik Pnerbye var inne på. en meter forover eventuellt bakover. Mulig du sitter i et null punkt????

pt

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det Per Thomas skriver. Uansett hvor jeg satt subben hadde jeg et "hull" i lytteposisjon. Du får mye hjelp av Lassesen på Lsound hvis du tar kontakt med dem. Ellers kan du kikke på www.flageborg.no for nærmere info om SVS-patruljen.

Newcomer David B. sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips til posisjoner jeg bør prøve?
    Jeg har prøvd å plassere min nye SVS jeg også nå. Jeg har funnet ut at, i mitt tilfelle, den trykker best når den står plassert i et hjørne på fremveggen, mens jeg sitter i motsatt hjørne bak. Det ble kanskje litt skramlete helt i hjørnet, så jeg flyttet meg litt ut fra veggen, for å få renere lyd, dog litt mindre trykk.

Jeg gikk rundt i rommet for å høre hvordan det hørtes ut fra andre posisjoner, og fant at ut at i motsatt hjørne fremme, der var trykket nesten totalt fraværende. Uansett så må det sies at jeg synes den låter aller best i de nedre tonene uansett hvor jeg har plassert den. Håper den blir bedre i hele spekteret(basspekteret vel å merke), med litt innspilling.

David B.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke du hatt DD18 også? fikk du den til å spille noe bedre da ? eller sleit du med det samme da og?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner bare så altfor godt den følelsen når man bare har mest lyst til å gi opp. Det var helt ekstremt i min forrige leilighet fordi der skulle jeg som oftest også flytte møbler før jeg kunne flytte subben. Jeg brukte til slutt sub-i-sofaen trikset og på den måten fant jeg de mest aktuelle posisjonene som jeg kunne prøve uten å skulle flytte møbler og sub ørten ganger.

Som David B er inne på her er hjørner ofte et godt utgangspunkt, og i langt de aller fleste tilfeller hvor jeg har vært ute og hjulpet til med å plassere sub, har den endt opp i et hjørne.

Nå har du fått vite hva du behøver for å måle frekvensresponsen, så det burde nå være neste trinn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har allerede pga klipschene måttet flytte lytteposisjon 0,5-1m fram for å få optimalt resultat, jeg sleit en del med å få dem til å låte bra. Jeg har prøvd i midten bak, bak right surr (rf5) i hjørnet, bak sofaen (totalt mislykket) og foran ved siden av venstre front. Dette er plasseringer som har vist seg å ha best trykk (bortsett fra ved høyre front, men kan ikke ha sub der pga forsterkeri og kabling til bakht) når jeg har hatt sub i lyttepos. og gått rundt.

Alle plasseringene; det låt enten slapt eller det var dyyyyp bass som man følte og ikke hørte. Jeg får ikke det punchet og den jevne frekvensresponsen og den mektige følelsen som jeg for eksempel får med klipschene alene. De spiller hat fantastisk alene (!) Til musikk er ikke suben så aller verst, men til film låter det helt jæv... Dette er jo motsatt av hva det skal være!!!! :-x

Jeg har ikke DD18 lenger, den ga jeg opp og solgte (etter å fått min tredje grunnet feil på produktene). Den spilte bedre enn dette ja, hvorfor vet jeg ikke - sikkert pga korreksjonssystemet. Den tålte dog lite bank/høyt volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken kabel trenger jeg for å koble til radioshacken med pc?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

her er grafen for subwoofer alene 12-100hz:

C-weighted, MAX i lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Graf for RF7 alene ved samme preferanser:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ok ut helt til du kommer opp til 56hz, prøv å lav en graf med høytalerene til small, og delefrekvensen satt til 50hz

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •