Sub som går like lavt som høytalern? (30hz)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Sub som går like lavt som høytalern? (30hz)

Høytalerne mine (Dynavoice F6) går ned til 30 hz.. blir det da feil å kjøpe en sub som går like lavt? Har sett litt på Cerwin vega sin nye VE-28x.. og den går ned i 30 hz.. burde jeg kjøpe noe som går enda lavere? Proson Stratego 12+ går ned til 22 hz.. og virker ganske imponerende ellers også.. så jeg tror det står mellom desse to.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok heller spart til ordentlig sub.

Høyttalerene dine er mye god lyd for pengene, og det kan en ikke akkurat si om Proson sub skal en tro det en leser på forumet her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

,

Men de fleste sier at CV å Proson sine produkter funker til Techno/Trance og rap sjangern.. og det e jo nesten bare det jeg hører på=P så jeg er ikke ute etter noen musikalsk sub egentli. Men det er en annen sak..
    Men suben burde vel gå lavere enn høytalerne?

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg villa ha spart til ein svs frå www.lsound.no eg kan love deg at du blir fornøgd..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jada..

Det sier de fleste her på forumet..=P Hadde jeg hatt 6000 å bruke på sub skulle jeg kjøpt svs.. men det har jeg dessverre ikke:P
    men det va som sakt ikke det jeg lurte på.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Må si at jeg ikke har noe særlig erfaring med noen av subbene. Men jeg har erfaring med høyttalere(stratego top 10sah) i samme serie som Proson subben, disse gir veldig mye lyd for pengene. Bassen slår skikkelig, går ikke veldig dypt men gir en god punch. Om du skal bruke subben til techno\rock så ville jeg gått for proson sub'en. Vil ikke kommentere cv subben... Men om du har noen få hundrelapper ekstra kan du jo se på xtz sin sub som akkurat har kommet til en butikk her i landet :-)

Xtz 99 w12; http://www.surround.no/product/6972/...pianolakk.html

Den har fått veldig god kritikk her på forumet :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt rundt på forumet etter tråder om Proson subber. Jeg har inntrykk av at mange mener de er buldrete og boomete. Selv har jeg ikke noen erfaring med sub fra Proson, men jeg har inntrykk av at lydkvaliteten er litt så som så. I valget mellom Proson og CV ville jeg nok gått for sistnevnte. Se på XTZ som foreslått over.

At dine høyttalere på papiret leverer ned til 30hz er en ting, men har du krefter nok i din forsterker til å få ut potensialet? Jeg tror du vil oppleve en forbedring i lyden generellt ved å bruke kreftene i din forsterker til 80hz og opp på dine høyttalere og heller sette subben på den tyngste jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Takker for svar=) Ja jeg har sett litt på den XTZ`n .. Veldig fristende!=P men jeg får se hvor mye penger jeg får ettervert. Men jeg tror Proson suben hadde gjort jobben for meg. Jeg har aldri hatt sub før og jeg hører som sakt på techno, rock og lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mhm

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Søk litt rundt på forumet etter tråder om Proson subber. Jeg har inntrykk av at mange mener de er buldrete og boomete. Selv har jeg ikke noen erfaring med sub fra Proson, men jeg har inntrykk av at lydkvaliteten er litt så som så. I valget mellom Proson og CV ville jeg nok gått for sistnevnte. Se på XTZ som foreslått over.

At dine høyttalere på papiret leverer ned til 30hz er en ting, men har du krefter nok i din forsterker til å få ut potensialet? Jeg tror du vil oppleve en forbedring i lyden generellt ved å bruke kreftene i din forsterker til 80hz og opp på dine høyttalere og heller sette subben på den tyngste jobben.
    Før jeg kan stille på det må jeg jo skaffe meg en sub:P men takker for tips ja.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis sub hovedsaklig skal brukes til musikk betyr det ikke så alt for mye (tror jeg) at subben ikke går veldig dypt. Det viktigste er at du får TRØKK og at subben har krefter. Ikke tenk så mye på membran-areal. Jeg husker jeg ble imponert over System Audio SA510 og hvor mye den basset, selv om dette er en satelitthøyttaler med 2 mindre elementer. Var jeg deg ville jeg lånt øre til den CV'en du nevner. Den ser faktisk morsom ut til tøff musikk.

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo ann på hva du savner. Vil du har mer bulder og brak, så skaffer du en sub som går dypere. Vist du savner kraften eller mer punsh så trenger du ikke en som går så dypt, eller vist det er musikk du skal bruke den til, Men som pnerbye sa, den må ha masser av krefter, og trenger ikke å være så stor heller. Men igjen,skal man først ha sub så burde man hive inn noen kroner. Spar penga dine til noe bedere, du vil ikke angre på det da.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Det kommer jo ann på hva du savner. Vil du har mer bulder og brak, så skaffer du en sub som går dypere. Vist du savner kraften eller mer punsh så trenger du ikke en som går så dypt, eller vist det er musikk du skal bruke den til, Men som pnerbye sa, den må ha masser av krefter, og trenger ikke å være så stor heller. Men igjen,skal man først ha sub så burde man hive inn noen kroner. Spar penga dine til noe bedere, du vil ikke angre på det da.
    Pølsevev, de som har denne oppfatning har aldri hørt en sub som er skikkelig integrert, hell, det er ikke alle som har mulighet for å få en god bassrespons i rommet.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje kjøpe en CV CLSC-15s Pleier vel å gå for 3000 på bruktmarkedet. Den skal spille ned til 25hz.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Pølsevev, de som har denne oppfatning har aldri hørt en sub som er skikkelig integrert, hell, det er ikke alle som har mulighet for å få en god bassrespons i rommet.
    Jeg forstår ikke helt hva du mener med pølsevev her?

Trådstarter har åpenbart ikke råd til noen sub som går ordentlig dypt, og opplevelsesmessig vil han få mye utbytte av en sub som ikke går særlig dypere enn 30hz. Det er ikke mye musikk som går særlig mye dypere enn dette selv om jeg vet om en del unntak! Poenget er at han kan få kontroll og kraft i bassen.

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    de som har denne oppfatning har aldri hørt en sub som er skikkelig integrert
    Det er akkurat det jeg aldrig har hørt. Jeg personlig holder meg langt unna sub,
    grunnet alt det negative jeg har opplevd med det.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen er fornøyd med det andre kaller "bulder og brak". Ikke alle som har hørt en sømløst integrert sub, og blir imponert av mye trykk eller dypbass.

Til musikk er det ikke under 30hz som er vesentlig, det er en generell misoppfatning. Og det er heller ikke lett å få til en sub som spiller hele frekvensområdet fra 15-100hz bra. De som spiller meget dypt, mangler ofte det punchet oppover og visa versa. Men som sagt er det punchet oppover som er vesentlig i vanlig musikksammenheng og for sømløs integrering mot større høyttalere.

De aller fleste blir fornøyd med en grei rimelig sub, hvis de kun ønsker litt fundament i musikken eller kinoen, så fremt man får en sub som er tålig bra og man bruker noen minutter på plassering og instillinger. For kritiske lyttere, krever det mer møysommelig planlegging av type sub/plassering etc for et godkjent resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

,

Takker for mange svar=) Mange delte meninger her, men jeg er helt enig i det HåKonN sier.. det som høres elendig ut for noen, oppfattes som bra for andre.. så det gjelder egentlig bare å stole på sine egne ører=P Men jeg har dessverre ingen mulighet å få hørt denne Proson suben.. så jeg spør litt rundt her på forumet i håp om å få andre svar enn at Proson er noe dritt=P Har som sakt aldri hatt sub før.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du hører mye på tekno og rock, begge musikktyper som stort sett har bass langt over 30hz grensen. Er musikk viktig for deg, og du vil ha noe som trykker ekstra, få litt mer punch i magen når trommeslagene går vilt for seg eller DJ Tiesto spiller opp til fest, så ikke velg sub etter hvor dypt den går.

Har du vurdert å kjøpe brukt? Du kan gjøre noen knallkjøp på bruktbørser eller finn.no. Da kan du få noe som har kostet 2-3 ganger den Proson`en, langt mer påkostet kabinett, forsterker og element og spiller selfølgelig ringer rundt den også. Alder er ikke så viktig, gjerne en 5-7 år gammel dersom du får en knallpris. Bare et tips... Jeg skjønner de som sverger til nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Jada jeg er fullt klar over at jeg får myyye mer for pengene dersom jeg kjøper brukt. Men det jeg er litt redd for er visst det skulle skje noe med produktet. Men de aller fleste har vel gode erfaringer med å kjøpe brukt, men jeg er vel kanskje litt "pinglete" kan du si=P

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjekk ut XZT sin W12. I Gorm sitt testrom spilte den ned til 15 hz med bare par-tre dB tap fra 20hz. Også er den så svinaktig billig!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •