Billige høytalere til NAD 3020 s20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billige høytalere til NAD 3020 s20

Har nettopp fåt min fars gamle NAD 3020 forsterker, sammen med noen gamle høytalere som var i campingvogna til onkelen min, Disse høytalerne er ikke så mye og skryte av og jeg må nesten ha nye...

Først kan jeg kanskje spøre om hvordan den gamle NAD forsterkeren står lydmessig mot andre, nyere forsterkere? Holder den fremdeles mål?

Så lurer jeg på hvilke/ hvaslags høytalere jeg burde kjøpe til den. jeg skal brujke 3-6000 kr på høytalere og høytalerne skal brukes til å se på film og høre på musikk på gutterommet...

Jeg er helt nybeginner når det gjelder A/V og Hi-Fi så jeg trenger litt hjelp her

Blir også takknemlig om noen kan forklare meg litt om "hvordan ting fungerer" med antall Watt, Ohm og sånt, gjerne gi meg nyttige linker til lesestoff. Har ikke satt meg så mye inn i det..

Mvh: Snorre

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp et par gamle (eller nye) Cerwin Vega 10" eller 12" og en sub i tillig det er vel sub utgang??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en god forsterker. Den holder fortsatt mål.
    Den er bare på 28 watt hvis ikke jeg husker feil, men til normalt bruk er det nok for de aller aller fleste.
    Anbefaler deg å gå på bruktmarkedet for høyttaler. Se gjerne etter Dali eller kanskje Bowers & Wilkins, det er høyttalere som er gode, og som ikke nødvendig vis koster skjorta.
    Lykke til¨!

IMM

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sier hvor i landet du bor kandet jo hende at det er noen i nærheten som har et par stpående som de skal kvitte seg med. Jeg har forhåpentligvis et par Infinity reference 31 MK1 til salgs om en ukes tid, på Nordmøre. Prisen på disse blir langt under de 5-6 000 du snakker om , men kan kanskje være en OK match.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor på østlandet 4mil fra Oslo 2 mil fra lillestrøm...

når jeg tenker etter så er 5-6k litt over budsjettet så om vi sier godt under 5000 til sammen takk for hjelpen så langt...

Btw, det mangler en kobber(?) plate som skal sikre kontakt med høytaleren, er det bare å fikse selv? eller bør jeg ta det med inn til byen for å få en ekte person til å se på det?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snobjorn

bør jeg ta det med inn til byen for å få en ekte person til å se på det?
    He, he, hva er en ekte person? Så lenge det er noe utvendig kan det jo hende at du greier å fikse det selv. Bare bruk sunn fornuft så går det nok bra.

Hva med disse?

http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=12&mypage=2

http://www.finn.no/finn/bap/object?f...ot=1552&page=8

http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...alere_Sort.htm

Det spørs jo litt hva slags musikk du bruker å spille og hva slags lyd du vil ha. Cerwin Vega er høyttaler for Rock'n Roll, trance, party osv., mens Bowers&Wilkins er litt mer nøytral og passer kanskje bedre til pop/rock, akustisk osv.

Det er noe som kalles følsomhet, og det sier noe om hvor mange dB lyd du får ut av en høyttaler med en watt inn på den, målt på en meters avstand. Jo større tall du har her , jo høyere kan du spille (i teorien, ofte er det andre ting som også spiller inn).

En høyttaler som er 4ohm er vanskeligere å dra enn en høyttaler på 8 ohm, men du får mere effekt jo lavere denne oimpedansen er (dersom forsterkeren er i stand til å levere). Med den forsterkeren din ville jeg kanskje unngått 4 ohms høyttalere, iallefall hvis du har tenkt å spille høyt lenge.

Lykke til med valget :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare takke for alle svar mange gode svar her... jeg må bare jobbe litt i sommer før jeg får råd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •