Kappa 8 og forsterker? Novise....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kappa 8 og forsterker? Novise....

Hei, i går var jeg innom en kompis som hadde et par Kappa 8 fra 1990 stående innpakket i orginalembalasjen i garasjen. Etter flytting hadde han ikke plass til å sette dem opp. Han tilbød dem til meg for kr 500,- ingen upris? De skal være helt ok.

Han nevnte at høytalerne krevde en stor forsterker, han kunne selge med sin Yamaha forsterker for en billig penge, men den var ikke i orden - kjøpt i USA. ved oppkobling her hjemme hadde han glemt å slå over fra 110 til 220V, demed sa det puff.

Så nå kan jeg få meg et par Kappa 8, men hjemme har jeg kun en Onkyo TX-DS 484. Iht spec klarer den: 70 watts min. RMS at 6 ohms, 2 channel driven from 1khz....

Noen som har en mening om hvilke options jeg har nå?
    - videreselge høytalerne....
    - spille med min Onkyo med halvgod lyd?
    - kjøpe større forsterker som ikke koster allverden? Forslag?

Jeg bør vel gjøre oppmerksom på at jeg lydmesig ikke stiller allverden av krav.
    Eksisterende høytalere i mitt hjem er noen små Jamo på stativ (surround), med en ganske bra sub. Den fungerer meget bra til film, men er begrenset til musikkopplevelser.

Mvh Patton

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får de høyttalerne til 500kr så er jo det gitt vekk. Jeg ville beholdt dem og kjøpt et kraftig eff trinn til dem. En av ulempene er om du skal kjøre surround med disse høyttalerne også - tror det vil bli vanskelig å få fatt i matchende senter og bakhøyttalere. Men har hørt at de kappaen du sikter til spiller veldig bra kombinert med skikkelig elektronikk

Hvis det blir for dyrt for deg er det bare å selge dem videre, tror du kan får noen tusen for dem Onkyoen vil ikke drive tilstrekkelig for optimalt resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500 for de høyttalerne er jo et kupp! Som sagt over ville jeg kjørt på med effekttrinn, evt. videresalg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal beholde høyttalerne, må du definitivt kjøpe ny forsterker. Og du må kjøpe en kraftig og strømsterk en. Kappa 8 har ødelagt mange forsterkere, for de er uvanlig vanskelige motstandsmessig. Du risikerer å ødelegge forsterkeren din hvis du spiller litt på. Så ikke prøv engang. Det er mitt råd.

En kamerat av meg har Kappa 8, og har en Tandberg 3026 til å drive de. Det funker fint. Men du bør ikke ha noe mindre forsterker enn det.
    Ellers, hvis du er interessert i å selge de, så kan du gjerne si fra til meg.
    Hvis prisen er rett, kan jeg være interessert i å kjøpe de.

IMM

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for opplysende svar, skjønner at jeg må ha noe mer en Onkyoen. Men hva? Som novise er effekt-trinn et ukjent begrep. Er det stand-alone eller noe jeg kobler på Onkyoen?

Hvis jeg skal kjøpe en frittstående forsterker, hvilken prisklasse/merke må jeg opp i? Da snakker jeg Low-end.... Tar gjerne i mot tips.

Mvh Patton

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe en forsterker som ikke ødelegges av disse høyttalernes vanskelige belastninger, bør du bort fra low end forsterkere ihvertfall.
    Kjøp en god 150 watter, ikke noe mindre. Og vær sikker på at den kan dra laster helt ned i 1 ohm. Ellers blir det dyrt for deg.
    Kameraten min sin Tandberg 3026 er en 150 watter, og er en stor, tung og kraftig dimmensjonert sak. Men til og med den kommer fort til kort på disse høyttalerne.

Effektforsterker er en separat forsterker uten volumkontroll, og har som regel ikke annet enn en av/på bryter. En vanlig forsterker eller reciver består av to deler: En kontrollforsterker som man kan justere volum på, velge innganger, justere bass/diskant osv. Signalene går så videre til effektdelen som forsterker signalet og sender de ut i høyttalerne.
    Man kan kjøpe separate bokser til dette, bestående av en kontrollforsterker og effektforsterker.

IMM

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt takk til gode tips. Hentet hjem høytalerne i går, fikk de montert! Nydelige møbler. I stedet for å ta sjansen på å teste de med Onkyoen, gikk jeg på gutterommet. Der stjal jeg tilbake min gamle Pioneer forsterker fra 1982 som sønnen nå har annektert. Den er ikke på mer en 65 w, men jeg fikk da lyd i monstrene. Det låt ikke verst, faktisk ganske bra. Når jeg tenker på hvordan det vil låte med en kraftigere forsterker ble jeg helt skjelven. Så nå lurer jeg på om jeg skal bruke noe av feriepengene på denne?
    NAD C372 Integrert forsterker
    Koster ca 6000 kr på Hi-fi klubben. Reklamen sier følgende: "2x150 watt i 8 ohm er C372 en av markedets kraftigste integrert forsterkere. Den kan drive så å si hva som helst – skikkelig"

Høres det bra ut, eller finner jeg noe litt rimeligere som også spiller bra?

Mvh Patton

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett etter noe snadder på bruktmarkedet ;-)
    DENNE og en god brukt forforsterker hadde nok vært meget god match !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med klasse D forsterkere, og vet ikke hvordan de klarer svært vanskelige belastninger. Ville spurt SnickersIs før jeg eventuelt kjøpte en klasse D.

Jeg vet ikke eksakt hvor langt ned Kappa 8 går (i ohm), men det skal visst være rundt 1-2 ohm hvis ikke jeg husker feil. Kappa 9 (modellen over) skal visst gå under 1 ohm også, og er sikkert blant de værste høyttalerne i verden å drive.
    Oslo hifi center solgte både kappa 8 og 9 i sin tid. Og tror de til og med klarte å ødelegge forsterkere som Electrocompaniets 250 watter.
    Så bruk de med måte!

Men enig lydmessig. De er en fryd for øret.

IMM

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt og testet Kappa9 med denne storebroren til en slik Nakamichi PA5EIIi sin tid, og likte godt det jeg hørte.
    Så kanskje en slik Nakamichi PA5EII kan være en god effekt forsterker kandidat.

Er f.eks en til salgs her ... http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=13&mypage=1

Disse kappa høytalerene er vel både slemme i diskanten og bassen, hvis jeg husker riktig, men Kappa 9 har vel 2x12" mens Kappa 8 bare har 1x12", så jeg vil tro at Kappa 8 egentlig er en mye snillere høytaler for forsterkeren, og ikke har den samme beryktede droppen i impedans kurven et sted nede i bass området.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •