Diskant på baksiden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskant på baksiden?

jeg har sett menge høyttalere som har et extra diskantelement på baksiden av kassa (f.eks noen av Bel). Den er ofte plassert i en skrå vinkel. Hva er fordelen med dette?
    hvis jeg vil bygge en høyttaler med en diskant bak, er det da bare å putte den et helt tilfeldig sted på bakplata?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er for å få bedre spredning i de høye frekvensene slik at man hører "all" lyden selv om man ikke er i sweetspot, men sikker er jeg ikke :P

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det er det samme hvor du setter diskanten bak hvis du skal bygge en høytaler med det jeg har cerwin vega dc 15 og de har diskenten bak på midten ganske høyt opp.. ca som diskanten forran

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for bedre spredning ja. I fleste tilfeller ivertfall tror jeg. Om det er noen andre fordeler med det vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har skjønt er det for å gi litt diskant ellers i rommet enn bare sweetspot. Dette p.g.a båndets fysiske egenskaper.

Grunnen til at den er montert på skrå bakpå er nok at diskanten skal reflekteres først på bakvegg, så i taket og deretter til lytteposisjon.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så hvis dette er så bra som dere sier, hvorfor plassere da ikke alle høyttalerprodusenter en ekstra diskant bakpå? Er det noen ulemper med det? og ville dere anbefalle det hvis jeg skulle bygge min egen høyttaler?

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du TRENGER jo ikke diskant bakpå.. og de fleste diskanter som er bak er ikke så bra som den som er forran.. hvis du ser på de fleste kvalitetshøytalere så har de fleste ikke diskant bak

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ulempe er at du må olassere høyttaleren et stykke ut fra bakveggen for å få reflektert noe.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo gjengivning av musikk bruker rommets overlater og reflektert lyd til å skape en følelse av, i mangel på bedre ord, omslutning og atmosfære. Bakmontert diskant hjelper til på dette området.

Fordelen med multikanals lyd er at en ikke er avhengig av den ufortusigbare påvirkning rommet vil ha. Det er en fordel å behandle rommet akustisk da fysisk korreksjon er den aller beste når det er mulig. Bakhøyttalerne vil da gjengi miljø og atmosfære.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •