SUB med høy WAF og pent design. (Prosjektoppgave)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SUB med høy WAF og pent design. (Prosjektoppgave)

Hei!

Har et sommerkurs på universitetet i et fag som heter Markedsbasert produkt- og konseptutvikling. Jeg skal levere en oppgave rett over sommeren som blant annet går ut på å utvikle et selvvalgt produkt på konseptnivå. Oppgaven skal være på ca. 20 sider, og innbefatte en del teorier fra pensum etc. Det er derfor ikke så veldig viktig at produktet er reelt, men det skal være et relevant marked osv.

Utsnitt fra oppgaven:
    Dere skal utvikle et selvvalgt produkt på konseptnivå (dvs. nødvendigvis et ferdig utviklet funksjonelt produkt). Husk at et godt utviklet konsept innebærer en detaljert beskrivelse både med hensyn til funksjon og form. En visuell fremstilling kreves.
    Det skal være et demonstrerbart marked for produktet. En måte å verifisere behov i markedet er å identifisere eksisterende produkter som dekker behovet. Produktet trenger selvsagt ikke være en variant av et eksisterende produkt, men behovet som produktet deres adresserer må være påviselig. Produktet behøver ikke å ha et ekstremt stort økonomisk potensial, men kan være en attraktiv inntektsmulighet for et liten bedrift.

Jeg tenkte å lage en designmessig forandring på en subwoofer, en helt rund kule, med elementet pekende ned. Lakk: Pianolakk i første omgang. Føtter av rustfritt stål og en plate på gulvet skrudd fast i kula med spikes festet på et vis.

Planen er oppgavemessig å kunne presentere et marked, tror segmentet mitt vil være en hifi-interessert gruppe med ønske om høy WAF, i hjem som setter design i fokus.

Vet at runde subwoofere finnes fra før i forskjellige former, bla. Fra B&W (aluminium), men dette gjør ikke noe.

Tanker rundt dette? Segmenter? Noen som har gjort lignende oppgaver før?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange morsomme fasonger. Jeg tolker deg slik at de tekniske aspektene er underordnet design og marked?

-k

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye artig der, ja. Noen som kjenner til om det finnes en rund kule med elementet pekende ned?

Bilder av andre typer subber tas i mot med takk.

Riktig som du sier Knutinh, dette er ikke noe som skal produseres, så det behøver ikke å henge sammen i alle bauger og kanter. Skal ha en visuell fremstilling blant annet.

Hva tror dere, er det et økende marked blant Hifi-interesserte for design?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig mine tvil, føler litt at folk vektlegger mer lydkvalitet kontra design for tida. Før var det bare BOSE og BO "som gjaldt", men det har snudd seg en del nå.....:wink:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moray
    Hva tror dere, er det et økende marked blant Hifi-interesserte for design?
    Mitt inntrykk er (for å forenkle svaret veldig):

I jakten på HiFi velger en det produktet som har best design DERSOM en ellers har to likeverdige produkter. Er et produkt marinalt bedre, så ofres lett designet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Har egentlig mine tvil, føler litt at folk vektlegger mer lydkvalitet kontra design for tida. Før var det bare BOSE og BO "som gjaldt", men det har snudd seg en del nå.....:wink:
    Jeg føler det totalt motsatte. Det er lett å bli litt "blendet" av all audio-diskusjonene her på forumet, der stort sett lydkvalitet står i høyt i fokus, ofte på bekostning av design/størrelse.

Men stort sett, og da snakker vi alle som har et avslappet forhold til lyd, og ønsker et greit/godt stereo/hjemmekinoanlegg i stua, ønsker at anlegget "glir inn i miljøet". Ola Nordmann elsker å pusse opp om dagen, og design begynner å bli endel av hverdagen. SVS er for den mørke kinoen eller gutterommet, ikke i en stue anno 2006. Se hva det selges mest av på elektromarked, og hva masse-produsentene satser på, og gjerne hva som er "hot" på elektro-messer.... flatskjermer, små høyttalere, sort og sølv, design design design. 80-talls høyttalere med store firkantede trekasser og sort stoff er ikke veldig populært lenger. B&W PV1 er jo superpopulær, men den har alt for høy pris til at den finnes i alle hjem med hjemmekino.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg syntes om ideen til trådstarter. Det er ikke lett å lage slike løsninger som lydmessig også fungerer. For det første vil det koste endel pga utformingen og lakken, og man trenger seriøs testing og planlegging for å få en slik konstruksjon til å fungere vellykket. Sluttproduktet blir dyrt (spesielt for en liten bedrift), og dyre designprodukter finnes det allerede velykkede konstruksjoner av. Merklige høyttaler løsninger finnes det også mange eksempler på, se gjerne på 70-80-tallets alle rariteter, men lyden var ofte elendig. B&W er enormt store og har kunnskap til å lage noe slikt velykket (se PV1), Bose er så flinke på det at NASA og noen av verdens råeste bilmerkene bruker de, B&O selger nesten utelukkende pga. design og et annerkjent navn, men også de begynner å få solid erfaring når det gjelder lyd ut av merkelige "kasser". Ellers så finnes det mye billigt design-stuff, men det er billig fordi konstruksjonen er ofte billig og produsert i enorme kvantum i Asia. Lyden er ofte så som så... Høyttalere trenger også en rekke gode tester for å opparbeide seg et godt rykte til å selge bra, spesielt i den vestlige verden.

Mulig jeg er en tanke negativ nå, men skulle jeg laget en prosjektoppgave om noe slikt, så ville jeg ha prøvd å lage noe som det ikke trengs så voldsomt med kunnskap til for å produsere/utvikle, og som er litt unikt. Kanskje et helt spesielt rack til plasmaskjermer og hifi. Bruk gjerne tidløse design (gjerne noe dansk) av møbler som inspirasjon. Noe som glir inn i en moderne leilighet/stue. Minimalistisk trenger ikke være dyrt.

Just my 50 cents....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •