Vil Bi-amping Gi Meg Bedre Lyd???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Vil Bi-amping Gi Meg Bedre Lyd???

Jeg har følgende utstyr:Reciver:VSX-AX4AVi-S
    Fronter:dali Ikon 6,dali vokal 2 som senter og dali ikon on wall som bakhøytalere+dali ikon sub
    Vil det gi meg noe å bi-ampe frontene mine?
    Bruker annlegget 50/50 til film og musikk

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du kjører 5.1, kan du vel kjapt prøvelytte?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med det?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du kjører surround back utgangene til f.eks basselementene på høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er allerede koblet opp å lagt i kanal,men jeg kan jo kjøpe x-tra kabel å forsøke..Men jeg tenkte å forhøre meg først om det var noe vits??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei. Jeg kjenner ikke konkret denne Pioneer-forsterkeren, men jeg har meget gode erfaringer med bi-amping fra samme boks når vi taler om AX10, også fra Pioneer.

Det finnes ingen fasiter på dette området, så her er det lytt&lær-metoden som gjelder.

Generelt er det et poeng å kjøre bi-amping med samme boks, hvis denne er skikkelig dimensjonert. Man vil kunne oppnå større gevinst i stereo (musikk-avspilling) med bi-amping, siden jeg antar at du kjører en sub i hjemmekinoen til filmbruk, og dermed avlaster fronthøyttalerne for de aller laveste frekvensene. Uten sub i oppsettet blir det et enda større poeng å kjøre bi-amping, spesielt i forhold til krevende og dyptgående lydspor, som krever mye av forsterkeren.

Man må bare huske å fjerne forbindelsesplaten mellom høyttalernes høy-og lav-frekvente terminaler ved bruk av bi-amping.

Med hilsen 777

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde det med en VSX AX2 på noen QLN 604 MKII høyttalere. Lyden blir vel ikke så mye bedre i mine ører, men det gir jo mer trykk da, hvis du skal dra på litt på volumet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.... muligens jeg som har missforstått litt her, men jeg trodde biamping krevde et delefilter _før_ effektforsterkerne.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Pioneer AX4 kan du definere i receiveren om du vil at effekten til de to siste kanalene i 7.1 skal gå til frontene dersom du "kun" kjører 5.1. Dette betyr da "biamping" med samme strømforsyning m.m. og jeg har ikke opplevd dramatiske forskjeller med å gjøre det. Biamping med ekstra effekttrinn og ekstra sett med kabler derimot har gitt bedre opplevelser...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av imm
    Hmmmm.... muligens jeg som har missforstått litt her, men jeg trodde biamping krevde et delefilter _før_ effektforsterkerne.
    Bi-amping i den forstand vi snakker om her betyr to-forsterkerdrift av 1 gitt høyttaler (passiv), og dermed overlates filtreringen til høyttaleren selv.

Den eneste forutsetningen for å kunne anvende bi-amping på en høyttaler er at denne har 2 eller flere tilslutninger med både positive og negative kontaktpunkt (normalt angitt som røde(pluss) og sorte(minus) poler).

777

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Takk for oppklaringen.
    Mine høyttalere kan nemlig biampes, det er to sett terminaler bak, men det er også en bryter hvor det står "biamp" eller "normal". Og skal man biampe disse, må man kjøpe et elektronisk delefilter som er designet speiselt for disse høyttalerne. Man setter dette imellom en forforsterker og to separate effektforsterkere: en til bass, og en til diskant.

IMM

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noen ting å si om surround back eller front ut fra reciver hvilken elementer på høytalleren den skal tilkobles ved biamping??

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    På Pioneer AX4 kan du definere i receiveren om du vil at effekten til de to siste kanalene i 7.1 skal gå til frontene dersom du "kun" kjører 5.1. Dette betyr da "biamping" med samme strømforsyning m.m. og jeg har ikke opplevd dramatiske forskjeller med å gjøre det. Biamping med ekstra effekttrinn og ekstra sett med kabler derimot har gitt bedre opplevelser...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke AX4 her nå, men mener det stod noe om biampingsmulighetene i brukermanualen?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg prøve å lese meg frem til det..
    Ingen andre som vet det?? Tror ikke det har noe å si,men vil være sikker..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelt å bi-ampe på AX4. Kobler bare på surround høytalerne til frontene og går inn i på meny i valg 2: SB-system-velger BI-amp mode! Du kan med fordel kjøre kalibrering etter at du har BI-ampet dette kan du også velge mens du kjører kalibreringen.

Har selv bi-ampet frontene og det gir effekt selv på "moderate" lydvolumer.

Husk å fjerne evt koblinger/skinner mellom høytaler terminaler bak på høytaler før du bi-amper!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkerene i AX4 er vel like, så det skal ikke ha noe å si om du kjører Front eller SB til bass.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

har biamped mine rf7 til en marantz sr9600(de 2 ekstra bak kanalene) og merket stor forbedring

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Kanskje litt ot, menmen, Anfield correct me if i'm wrong, når det gjelder biamping med ett ekstra effekttrinn, vil ikke damping factoren gå noe ned da, og i så måte forringe lydkvaliteten endel?? Man vil selvfølgelig få mere trykk, men kvaliteten på lyden litt dårligere? Am i right?:-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I påvente av å få en ekspertuttalelse rundt Vettemans spørsmål, vil jeg skyte inn at de positive effektene ved biamping langt på vei overgår ulempene. Den totale lydkvaliteten har uten unntak blitt bedre når jeg har biampet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Kanskje litt ot, menmen, Anfield correct me if i'm wrong, når det gjelder biamping med ett ekstra effekttrinn, vil ikke damping factoren gå noe ned da, og i så måte forringe lydkvaliteten endel?? Man vil selvfølgelig få mere trykk, men kvaliteten på lyden litt dårligere? Am i right?:-D
    Her kan kanskje Snickers eller andre svare bedre, min erfaring med biamping er ved flere eksterne, like effekttrinn, og ikke receiver/effekttrinn.

Det jeg innvendte var at jeg selv ikke har opplevd dramatiske kvalitetsmessige endringer med å biampe med å bruke de to SB-kanalene på en receiver der alle kanalene trekker strøm fra samme strømforsyning.

Lenge siden jeg har forsøkt dette nå, men jeg er fristet til å gjøre et nytt forsøk med min AVR350, mulig jeg får en "aha-opplevelse" da.... :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •