Trenger hjelp med hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med hjemmekino

Heisann. Har nettopp fått henten Samsung LE32M61 LCD og Argon 2006-DVD spiller. Men ønsker jo også gjerne litt lyd til filmene, og trenger hjelp siden dette er første gang for meg.

Har sett litt rundt på komplette hjemmekino opplegg, men de inneholder for det meste en dvd spiller også, noe jeg altså ikke trenger.

Jeg har et budsjett på 4-5000 kr, og rommet er ganske lite, så trenger ikke være de store greiene enda.

Har så sett litt rundt på høytalere, og kom over GALE Junior som forsåvidt ser gode ut. Men da trenger jeg jo en forsterker, noen som vet om en passende forsterker til dette høytaler settet?

Tar også imot andre forslag på forsterker/høytalere ettersom jeg er helt grønn på dette. Men høytalerene bør helst være trådløse, siden jeg ikke har mulighet til å strekke ledninger i taket for f.eks bakhøytalerne.

Tusen takk for alle råd!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.lsound.no/index.php?side=...up=417&id=2186

Edit: Såg no at prisane var utan moms, og at budsjettet dette ikkje fell inn under budsjettet ditt.(tenkte på 5.0-surround)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simenfs
    Heisann. Har nettopp fått henten Samsung LE32M61 LCD og Argon 2006-DVD spiller. Men ønsker jo også gjerne litt lyd til filmene, og trenger hjelp siden dette er første gang for meg.

Har sett litt rundt på komplette hjemmekino opplegg, men de inneholder for det meste en dvd spiller også, noe jeg altså ikke trenger.

Jeg har et budsjett på 4-5000 kr, og rommet er ganske lite, så trenger ikke være de store greiene enda.

Har så sett litt rundt på høytalere, og kom over GALE Junior som forsåvidt ser gode ut. Men da trenger jeg jo en forsterker, noen som vet om en passende forsterker til dette høytaler settet?

Tar også imot andre forslag på forsterker/høytalere ettersom jeg er helt grønn på dette. Men høytalerene bør helst være trådløse, siden jeg ikke har mulighet til å strekke ledninger i taket for f.eks bakhøytalerne.

Tusen takk for alle råd!
    Hva med Denon AVR 1306? Den koster jo 2700. Men den burde passe bra tror jeg. Da vil du ende på 6200kr. Og siden alt da blir fra samme butikk skal du ikke se vekk ifra at du kan brutte litt vertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hva med Denon AVR 1306? Den koster jo 2700. Men den burde passe bra tror jeg. Da vil du ende på 6200kr. Og siden alt da blir fra samme butikk skal du ikke se vekk ifra at du kan brutte litt vertfall.
    Har tenkt det samme, men går jo litt over budsjett, men får heller kanskje spare litte grann til. Bare for å dobbelt sjekke; Gale Junior settet er trådløst ikke sant? Så ikke at det sto det, men regner med det. Og har Gale Junior settet mulighet for å bli skrudd fast i veggen?

Mulig jeg går får 1706 recieveren da, er bare litte grann dyrere, og har en del greie funksjoner. Men må nok vente litt hvis 6-7000 er det billigste man kommer for en grei pakke. Må først og fremst få kjøpt veggfeste til tv'n

OG: Hvordan kobler jeg alt dette sammen? Funker noe slikt som dette:

DVD >----------------> LCD TV
    | HDMI |
    | |
    |--------------------> Reciever >------------> Front, Bak, Center og Sub

Hvilke kabler trenger jeg eller enn hdmi? Kan jeg bruke en hdmi kabel inn i recieveren, som så går til tv'n og surround?

Nybegynner på dette :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av simenfs

Hvilke kabler trenger jeg eller enn hdmi? Kan jeg bruke en hdmi kabel inn i recieveren, som så går til tv'n og surround?

Nybegynner på dette :P
    Du får ikke såkalt HDMI-switching (inn/ut) på forsterkere i den prisklassen du går for. Uansett blir det jo ikke noe dårligere bilde hvis du sender signalet direkte fra avspiller til monitor, vel?

På lydsiden forbinder du DVD-avspilleren med forsterkeren ved hjelp av en digital-kompatibel kabel, type elektrisk koaksial (standard 75 ohm impedans) eller en optisk kabel. Du trenger én av disse kablene for å la forsterkeren dekode innkommende signaler ut til multikanallyd (som f.eks. 5.1).

P.S. Det er forresten viktig at du IKKE kjøper en senterhøyttaler som er bitteliten. Ca. 70-80% av all informasjon i en gjennomsnitts-DVD sendes til nettopp senterhøyttaleren.

Med hilsen 777

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjekk ut dette settet da, du kan sikkert få det uten dvd spilleren.

http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...HT___Soelv.htm

viss liken ikkje virkar, berre gå inn på hifi klubben.

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du kan finne mye bra brukt utstyr :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, finnes selvfølgelig mye bra som er brukt. Men har ikke helt funnet det jeg vil ha enda der, og rommet er ganske lite, så trenger ikke noe stort enda. Og det meste brukte som selges er over mitt budsjett og kompetanse nivå, forløbig hvertfall.

http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...HT___Soelv.htm

Er dette settet bedre enn Gale Junior og Denon AVR-1706? Forutsatt at jeg ikke trenger DVD spilleren og kanskje kan få litt avslag på prisen, så frister det jo. Men liker ikke helt den "plastikk/pc-høytaler" utseendet, Gale kan jo fåes i sort tre..

Hmm, ikke lett dette her.

P.S. Det er forresten viktig at du IKKE kjøper en senterhøyttaler som er bitteliten. Ca. 70-80% av all informasjon i en gjennomsnitts-DVD sendes til nettopp senterhøyttaleren.
    Mhm, er som sagt blank på dette. Men hvordan vil du si senterhøytaleren på Gale Junior settet eller http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...HT___Soelv.htm settet er?

Takker

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss du har mulighet, så gå inn på hifi klubben og hør kva du liker best, og kva dei seier. og så må jo selfølgelig lomme boka sei sitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    viss du har mulighet, så gå inn på hifi klubben og hør kva du liker best
    Jepp, har mulighet så gjør nok det. Mange ting ser bedre ut på papiret enn i virkeligheten :P

og så må jo selfølgelig lomme boka sei sitt.
    dessverre.. hehe, men de to settene jeg har valgt ut er så å si like dyre, +- 1500. Men kjipt å være litt "gjerrig" også ikke bli helt fornøyd. Heller da litt fattig, men fornøyd.

Tar turen ned på hifi-klubben imorgen. Gleder meg!

PS: Lite spørsmål: Skal ha dette på rommet mitt, og bruker da sengen som sofa, som står inntill den ene veggen. Blir det problemer med bakhøytalerne da, eller funker det greit å bare snu de litt nedover?

Takker!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har det på samme måten på mitt rom, og det går heilt fint. eg har skrudd opp volumet på bakhøytalerene, får å høre dei bedre. men du kan kjøpe deg eit stativ og vinkle dei litt nedover.

du kan jo kjekke desse ut.
    http://www.elprice.no/Product/Produc...=4470&cid=5428
    eg skal sjølv kjøpe med sånne, når eg flytter inn på nytt rom.

men for alt i verden, legg heller ut litt ekstra penger, enn å kjøpe noko du ikkje er heilt fornøyd med. det kan fort bli billigare og, for da slepper du og kjøpe nytt anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo kjekke desse ut.
    http://www.elprice.no/Product/Produ...d=4470&cid=5428
    eg skal sjølv kjøpe med sånne, når eg flytter inn på nytt rom.
    Akkuratt sånn jeg tenkte på! Genialt

Så også at elprice.no hadde sving armer og greier. Noen som vet hvor nærmeste elprice ligger? Nærmest Majorstua. Eller kanskje det bare finnes nettbutikk, men hater å vente på at posten får gjort sitt.

Liker at de har en del ting fra Vogels der, tror jeg spanderer på meg en rack også :P

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss ikkje du har ein elprise i nærheten, så har elkjøp masse vogel utstyr og.
    dei har det ikkje i nett butikken, så du må men i buttikane.( vertfall der eg bur, altså på satror )

lykke til videre :smile:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytting er den beste muligheten du har for å bli fornøyd..:wink:

Med et slikt budsjett, ville jeg vurdert noen av ferdigpakkene til Pioneer eller Samsung som selges på Elkjøp blandt annet, mye lyd for pengene, ikke minst brukervennlig.

På sikt, vil du nok bli mest fornøyd med for eksempel en Denon reciever som overnevnt, finnes mye snæcks på det markedet også!

/kid.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo gå inn på elkjøp å "låne" eit anlegg, da vil du få prøve det skikkelig, og finne ut om du liker det. ( 30 dagers retur rett )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •