Focal Jmlab Profile 918 - pluss forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal Jmlab Profile 918 - pluss forsterker

Heisann. Er snart en lykkelig eier av et par Focal Jmlab Profile 918 høyttalere. Jeg har fra før et par CerwinVega VE-10F høyttalere jeg hadde tenkt å bruke som bakhøyttalere. Det jeg mangler er en surroundforsterker. Nypris rundt 10000, kanskje. Litt grønn på bygging av hjemmekino, og derfor lurte jeg litt på hvordan dette kan bli!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Heisann. Er snart en lykkelig eier av et par Focal Jmlab Profile 918 høyttalere. Jeg har fra før et par CerwinVega VE-10F høyttalere jeg hadde tenkt å bruke som bakhøyttalere. Det jeg mangler er en surroundforsterker. Nypris rundt 10000, kanskje. Litt grønn på bygging av hjemmekino, og derfor lurte jeg litt på hvordan dette kan bli!
    Hei! Er det SunZeeker sine du skal slå til på???
    Da har du isåfall gjort ett sinnsykt kupp, det kan jeg love deg! Latterlig god pris. Denne høyttaleren er superoppløst og superdetaljert. Vanvittig flott lyd.
    Og de er svært lettdrevne så du er ikke avhengig av så mye effekt.
    Jeg anbefaler deg å halvvere budsjettet ditt til receiver, og heller bruke 5k til sub. Da har du det du trenger. Profile'ene tar seg av mellomtone og diskant og subben de laveste frekvensene.
    Profile er en fantastisk høyttaler

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Harman Kardon AVR 630 og er kjempe fornøyd. Ser de selger AVR635 for 9K nå, den er absolutt en god kandidat!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg inn i rekken og anbefaler deg H/K jeg også. Men Denon er jo også en knallgod reciver..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SunZeeker har testet flere forskjellige receivere på Profile, og det virker som de trives med alt. Men du trenger ikke noe voldsomt med krefter. Grunnen til at jeg anbefalte deg å dele budsjettet ditt på receiver/sub er at Profile ikke spiller dypt. De er helt klart noe av det desidert beste jeg har hørt når det gjelder mellomtone og diskant, men evner som sagt ikke å spille dypt.
    Med en sub i tillegg så blir det helt vanvittig bra! Jeg skjønner ikke hvorfor SunZeeker "gir" bort disse, men det er vel VM i oppgradering for tiden
    P.S Min HK 235 funker som bare det på 918 ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar! Ja, det er SunZeeker sine høyttalere jeg kjøper. Jeg hadde tenkt på en Yamaha reciever til vel over de prisene til H/K, men hvis det er slik at jeg ikke trenger så mye power ser dette ut som et fint kjøp. Sub må jeg vente litt med, men hva med en centerhøyttaler? Er det viktig at jeg holder meg til samme merke, eller kan denne (som bakhøyttalere) være noen andre?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar! Ja, det er SunZeeker sine høyttalere jeg kjøper. Jeg hadde tenkt på en Yamaha reciever til vel over de prisene til H/K, men hvis det er slik at jeg ikke trenger så mye power ser dette ut som et fint kjøp. Sub må jeg vente litt med, men hva med en centerhøyttaler? Er det viktig at jeg holder meg til samme merke, eller kan denne (som bakhøyttalere) være noen andre?
    Nei, til disse bør du kjøre center i samme serie, ellers så får du garantert forskjellig lydsignatur i front og det er ikke bra.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom Profile centeren kanskje blir kostbar til å bynne med, er det bedre at du velger en rimeligere center fra Focal enn å kjøpe center fra annet merke. Går endel gode kjøp på Cobalt centeren i ny og ne. Denne koster 5300 ny men går av og til for halv pris brukt. Samme med Elektra centeren som har vært på markedet en stund.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Nei, til disse bør du kjøre center i samme serie, ellers så får du garantert forskjellig lydsignatur i front og det er ikke bra.
    Stiller meg 100% bak dette. All min erfaring tilsier at lyden bør være så lik som mulig mellom senter og fronthøyttalere... Jeg kan i allefall høre det dersom senteren har en annen lydsignatur. Bakhøyttalere er det ikke "så" farlig med dersom man har et stramt budsjett, og ikke skal bruke det til multikanals musikk. Senter er den viktigste høyttaleren i et hjemmekino-oppsett... IMO

Har man ikke råd til matchende senter, hadde jeg brukt fronthøyttalerne inntil videre. Hør i allefall med Andre på Hifi-huset for du bestemmer deg....

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt profile, men kan etter å ha hatt Pioneer ax4 sammen med jmlab electra en uke helt klart anbefale den. Evt lillebror ax2 som kun har 10w mindre pr kanal.

Med tanke på fremtidig hjemmekino, så er romkorreksjonen i disse helt konge og så enkel at selv mor klarer det uten bruksanvisningen. Plug 'n pray

AX4 koster vel ca. det du har som budsjett fra fyndbørsen, ax2'n ca 2 lapper mindre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shooter
    Plug 'n pray
    Hehe, jeg håper da inderlig det var Plug 'n Play du mente :wink:
    Eller var det Plug 'n Pray and hope for the best

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Yrkesskade. Jobber i it-bransjen og der er det stort sett pray på alt som skal være plug and play. I ax4s tilfelle så fungerer det faktisk over all forventning. Og man kan jo kontrollmåle alle instillinger manuelt i etterkant av autooppsett dersom man vil (avstand til høyttalere osv.).

Har brukt den til film ca. 20 timer siste uken (må jo testes skikkelig) og en del timer musikk i tillegg, og må si den imponerer på alle områder. Masse detaljer i lyden, og et ekstremt bra lydbilde. Litt kuult å se star wars 2 og høre romskipene i starten komme bakfra og riste i sofaen på fly by

En stor waf-faktor er også utseendet, selv om min samboer umiddelbart kommenterte at det var dumt at dvd-spilleren var sort ettersom ny burk kom i sølv.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spurt litt rundt, og jeg har funnet ut noe som kanskje kan være best. Hvis jeg kjøper en Yamaha RX-1500 reciever, så kan jeg eventuelt kjøpe en effektforsterker i senere tid. En brukt Yamaha vil vel ikke være så dyr, og være vel så bra som B/W forsterkerne?

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt det. Å kjøpe en rimelig reciever med pre out og gjerne romkorreksjon for senere å oppgradere til effektrinn og da bruke receveren som prosessor funker meget bra og gir super lyd til lav pris

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spurt litt rundt, og jeg har funnet ut noe som kanskje kan være best. Hvis jeg kjøper en Yamaha RX-1500 reciever, så kan jeg eventuelt kjøpe en effektforsterker i senere tid. En brukt Yamaha vil vel ikke være så dyr, og være vel så bra som B/W forsterkerne?
    Hva med en brukt Pioneer VSX-1015??
    Eller ny om så, tror disse går ny nå for mellom 4,5-5k. Romkorreksjon pluss PRE-OUT til alle kanaler.
    Tror du blir fornøyd uansett i det prissegmentet, da Profile er svært så lettdrevet, bruk resterende 5k på en sub, da er du ikke så veldig langt fra Hifi/Hjemmekino-nirvana :grin: Og jeg sier det igjen du har gjort årets kupp her på forumet :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte Profile nylig. Veldig bra høyttalere men de runder tidlig i bunn. Du bør nok ha sub i tillegg.

Gratulerer med nye høyttalere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to ting jeg lurer litt på.
    Jeg har en NAD C320BEE integrert stereoforsterker. Kan Profile høyttalerne ta skade av å testes på disse frem til jeg får tak i en reciever?

Og hva slags kabler burde jeg investere i med disse høyttalerne? Nyprisen er ganske enorm, og da er det vel en fordel å kompensere med god kabling?

Takk

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to ting jeg lurer litt på.
    Jeg har en NAD C320BEE integrert stereoforsterker. Kan Profile høyttalerne ta skade av å testes på disse frem til jeg får tak i en reciever?

Og hva slags kabler burde jeg investere i med disse høyttalerne? Nyprisen er ganske enorm, og da er det vel en fordel å kompensere med god kabling?

Takk
    Ta skade? Nei nei.... kjør på, men innen for rimlighetens grenser.

Bruk fornuften når det gjelder kabler, men ikke undervurder det heller. 60-100,- meteren for fronthøyttalere er burde være greit for de fleste. Spørs selfølgelig hvilken lengder det er snakk om. Hvis du har muligheten til å låne et sett av en forhandler eller noen du kjenner, så kan du sammenligne selv og danne din egen mening (sørg for at høyttalerene er innspillt før du evn. begynner med dette). Bruker du anlegget til kritisk lytting er nok kabler mer relevant. De aller fleste er mer enn nok fornøyd med rimlige kabler av god kvadrat/tykkelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Profile og Cobalt har helt forskjellig signatur. Ikke bland disse. Profile er snillere/mykere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ta skade? Nei nei.... kjør på, men innen for rimlighetens grenser.
    Nei, det var det at jeg leste igjennom noen av guidene på forumet.

Kan jeg ødelegge en 200W høyttaler med en 50W forsterker?

Ja det kan du! Det er faktisk mye lettere å ødelegge en høyttaler med en 50W forsterker enn med en forsterker på 200W! Dette skjer fordi en forsterker på 50W ikke vil ha like god kontroll over elementene og hvis den blir belastet hardt så vil den starte og klippe. Når en forsterker begynner å klippe signalet så forsterkeren prøver å gi ut mer effekt enn den har og da vil den starte å gi ut likestrøm i stedet for vekselstrøm. Se på eksempelet under!
    *Grøsse*

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •