Focal Jmlab Profile 918 - pluss forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høyttalerne er ferdig innspilt, så det er ihvertfall ikke noe problem.
    Den Nad'en din går helt fint, da Profilene er svææært lettdrevet.
    Hvordan dette blir å låte vet jeg ikke, men Profilene trives med det meste :wink:
    Stiller meg bak det Antonx skriver, med sub i tillegg. De er ikke akkurat rå på dypbass, men du verden for en diskant og mellomtone :grin:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Høyttalerne er ferdig innspilt, så det er ihvertfall ikke noe problem.
    Den Nad'en din går helt fint, da Profilene er svææært lettdrevet.
    Hvordan dette blir å låte vet jeg ikke, men Profilene trives med det meste :wink:
    Stiller meg bak det Antonx skriver, med sub i tillegg. De er ikke akkurat rå på dypbass, men du verden for en diskant og mellomtone :grin:
    Det er vel ikke så mange Focal som er voldsomme på dypbass, men har heller mer trykk i nedre mellomtone/øvre bassområde, som blir mest brukt i vanlig musikk. Sub bør man ha til film uansett....

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan det være at jeg henger meg for mye opp i specs, men la gå.
    Det er tydelig at forsterkere klipper lyden hvis man pusher dem for mye når de skal gi signaler til et par kraftigere høyttalere. Vil ikke dette skje med en reciever som Harman/kardon AVR 235, med 50 Watt i 8 Ohm around the table, hvis den pushes litt? Selv om høyttalerne er aldri så lettdrevne, altså?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Nå kan det være at jeg henger meg for mye opp i specs, men la gå.
    Det er tydelig at forsterkere klipper lyden hvis man pusher dem for mye når de skal gi signaler til et par kraftigere høyttalere. Vil ikke dette skje med en reciever som Harman/kardon AVR 235, med 50 Watt i 8 Ohm around the table, hvis den pushes litt? Selv om høyttalerne er aldri så lettdrevne, altså?
    Når har vi (Jeg og Sunzeeker) testa AVR 235 rimelige mye på Profilene, da jeg har nettopp den receiveren. På mine Helicon når vi kun kjører med 235'en så går den i protection hvis vi skrur den høyt og lar den stå lenge, eller hvis det er ekstreme lydsignaler. Helicon er 4 ohms og rimelig tungdrevne.
    Dette skjer imidlertid ikke på Profilene.
    Og 235'en er mye kraftigere enn det man skal tro av spesifikasjonene. Les bare Jørn sin test i DVD-Hjemmekino 05-2005.
    235'en driver Profile 918 uten problemer :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal er veldig lettdrevne saker ja, og Profile har en flott diskant og mellomtone. Og de er veldig hurtige med veldig stram bass. Dypbass problemer skyldes nok lite rom i kabinettet p.g.a design som Focal tydeligvis er opptatt med. Focal er vel litt slank og lystklingenede. De dyreste høyttalerne er i verdensklasse visstnok. Electra 1027 BE!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focalene er i hus. Takk SunZeeker! Det jeg stusser litt over er at manualen sier jeg skal koble polaritetene parallelt fra forsterker til høyttaler, altså + til + og - til -. Dette har jeg ikke gjordt med de forrige høyttalerne mine, hvor jeg ble fortalt at pluss skulle til minus og omvendt. Hva er riktig her? :-?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var det at jeg leste igjennom noen av guidene på forumet.

*Grøsse*
    Ikke heng deg så mye opp i det. Dersom man skal spille HØYT, og sett at disse eksemplene faktisk leverer det de oppgir, så er det bedre med 200watt. Men bare for å spille vanlig musikk, så har dette ingenting å si.

Husk, du trenger kun 8 watt for å komme opp i nærmere 100db, og dette er over det folk vanligvis lytter til musikk på. Sterophile bruker 10-30 watts rørforsterkere på gulvhøyttalere som Focal med stort hell, dog ikke på "disco-volum".

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focalene er i hus. Takk SunZeeker! Det jeg stusser litt over er at manualen sier jeg skal koble polaritetene parallelt fra forsterker til høyttaler, altså + til + og - til -. Dette har jeg ikke gjordt med de forrige høyttalerne mine, hvor jeg ble fortalt at pluss skulle til minus og omvendt. Hva er riktig her? :-?
    Du følger manualen! Pluss til pluss, minus til minus :wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer forresten med noen fantastiske høyttalere!
    P.S Hvis du etterhvert skal se deg om etter effekt til disse, så er Rotel en veldig god match med Profile :wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse overgikk alle mine forventninger. Supre høyttalere i forhold til diskant og lydbilde. Er overbevist om at hver krone var verdt det. Nå må jeg dessverre vente noen måneder til jeg kjøper en surroundreciever, men med en lydkvalitet som dette er intet stort problem. Luksus!

Skal huske å ikke dra på alt for mye. Bassen er beskjeden som jeg fikk tilbakemeldinger på, men det er ingenting et basselement i fremtiden ikke kan gjøre noe med. WAF er høy, noe som også hjelper på samvittigheten. Skal være på utkikk etter en Focal senterhøyttaler samtidig som jeg kjøper en surroundreciever.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •