Subwoofer-er denne kurant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer-er denne kurant?

Hei.

Noen som har erfaringer med denne, eller har en formening om hvor vanskelig den er å bygge? Vurderer å starte på en slik til helgen, men er ingen ingeniør. Har fått med meg at eneste lodding, er fra forsterkeren til elementet. Er litt bekymret for liming av kabinett etc...

http://www.mamut.com/dynabel/subdet164.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra sak det der.
    Ikke er det vanskelig å bygge heller. Litt enklere enn å sette sammen møbler fra Ikea.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut fra testen det refereres til på Elteks sider ut for å være en glimrende sak!
    Tror ikke den er spesielt vanskelig å bygge heller. Ser at Eltek skriver at du skal bruke tokomponentlim. Eltek har i sin nettbutikk et oppskummende enkomponentlim (Lim Polyurethan 0,5 liter), som er enklere å bruke enn et tokomponentlim, og som gjør det tett der det skal være tett, selv om man har mindre unøyaktigheter fra tilskjæring (men gjør så godt du kan med å få rette kanter likevel, det gir bedre sluttfinish).
    Kassen er en skikkelig spennende konstruksjon (Infinite Box) med små fysiske mål i forhold til hva dette elementet egentlig krever av volum.

Har du tenkt å bruke rundt 5000,- kroner på sub? Bygg denne isteden, og du sitter igjen med 2000,- kroner du kan bruke på noe annet, samt minst like god lydkvalitet.

Og forresten: Post erfaringene dine her (under Høyttaler-kategorien) når du har bygget den. Det er alltid gøy å høre både byggeerfaringer og brukserfaringer. Tester i blader blir alltid farget av testernes preferanser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Bra sak det der.
    Ikke er det vanskelig å bygge heller. Litt enklere enn å sette sammen møbler fra Ikea.

Mener du det!? Jeg har lyst til å bygge den skjønner du, vegrer meg litt p.g.a. kabinettet. Det ser jo greit ut på hjemmesiden til ELTEK, men ser for meg et plunder uten like i kjellerboden... Har vel det meste av rekvisittene; hullbor, loddebolt, stikksag og tvinger. Elektrisk limpistol får jeg lånt. Subwooferen fikk så mye skryt i L&B tidligere i år, de sier at den konmurrerer med basser i 4-5000 kr klassen. Skal visstnok være et meget godt element til denne prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jo ikke å bruke tvinger heller. Ha på lim og skru fast. Limet jeg pleier å bruke heter invisible nail, veldig bra!

Det som er mest vansklig er å få et bra utseende. Spesielt hvis du kapper selv. Det er fort gjort å bomme med en mm her og en mm der. Da må du pusse mye. Det enkleste er nok å få en byggvareforetning til å sage opp, da blir det helt nøyaktig. Koster ikke mye heller.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er nok å få en byggvareforetning til å sage opp, da blir det helt nøyaktig. Koster ikke mye heller.
    Jeg fikk en gang en byggevareforretning til å sage til en kasse (som jeg aldri bygde). Da jeg kom hjem og skulle kontrollmåle delene, målte jeg avvik fra 1 til 4 millimeter. Så her varierer nok nøyaktigheten fra byggevare til byggevare. Men det blir som regel RETTERE enn man klarer med en håndsag.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jo ikke å bruke tvinger heller. Ha på lim og skru fast. Limet jeg pleier å bruke heter invisible nail, veldig bra!

Det som er mest vansklig er å få et bra utseende. Spesielt hvis du kapper selv. Det er fort gjort å bomme med en mm her og en mm der. Da må du pusse mye. Det enkleste er nok å få en byggvareforetning til å sage opp, da blir det helt nøyaktig. Koster ikke mye heller.
    Ja, hadde vært greiest å få en forretning til å skjære de opp. Tror du de gidder det?

Må man forresten bruke el. limpistol, eller er "invisible nail" lim på tube?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bruk limpistol Dette funker svært dårlig. Limet binder dårlig, og det blir ikke særlig hardt.

Hvis du er bekymret for finishen så kan du bruke sparkel til bil og pusse kassa svært nøye etterpå. Deretter kan du lakke kassa med billakk. Du bør først sparkle større ujevnheter. Så bruker du sprøytesparkel. Deretter lakker du med en grunning. Til slutt kan du lakke den med en lakk som blir seende ut som pianolakk.

Et annet enkelt triks er å bruke strukturmaling og strukturrulle. Da vil kassa se ut som en betongkloss, og det skjuler mange ujevnheter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •