Diskant forsvinner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskant forsvinner

Eg trur eg har ein dårlig kobling inni mine clsc-215, vertfall den ene.. diskanten forsvinner plutslig når eg spiller høgt og kommer tilbake når eg skrur ned og opp igjen.. har ein Pa SR-404 forsterker som gir 500 watt hver høgtaler... noe tips og få ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke PTC motstand som "sikring" i disse? Er normalt da, men mulig at forsterkeren din vrenger.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan være det.. men hva sikring som er vanlig i clsc215 ? 5A?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En PTC motstand er en komponent som vil virke som et brudd dersom den blir varm. Den blir varm når det går mye strøm gjennom den/du spiller høyt. Når den blir avkjølt igjen synker motstanden i den og diskanten får igjen signal.
    Har satt inn slik i en PA høyttaler som skulle tåle 700W konstant, og 1200 W peak. Der skulle diskanten tåle 40W kontinuerlig og i 8 ohm fant vi ut at det tilsvarte omtrent 2A, og satte inn en PTC som tilsvarte det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kult, har du noen side der det står litt om dem?.. virka ganske fasincerende.. akurat som ein automatsikring.. var det ein på jobb sa det va i diskantene..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se www.elfa.se og artikkelnr 60-264-39 , denne vi brukte på høyttalerne.

Her er datablad på den http://www.elfa.se/pdf/60/06026330.pdf

Søker du litt på nettet etter "PTC resistor" regner jeg med at du får noen treff.

En lyspære virker også til en viss grad på samme måte.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo allerede en slik sikring bygd inn i clsc215

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reimers
    det er jo allerede en slik sikring bygd inn i clsc215
    Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke slik at det er det i de fleste CV høyttalere bortsett fra de aller minste? Er på tynn is når det gjelder CV, men mener at det skal være det i V-10F? (junior har det)

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Korriger meg om jeg tar feil, men er det ikke slik at det er det i de fleste CV høyttalere bortsett fra de aller minste? Er på tynn is når det gjelder CV, men mener at det skal være det i V-10F? (junior har det)
    er ivertfall på alle cerwin jeg har hatt. jeg har hatt alt fra 5,25 tommere til 15 tommere hehehehe

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som de andre har sagt så er det nok sikringen som kommer inn i bildet, den beskytter jo diskanten, å det skal du være glad for ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikring på 5 amper bak på kassen.. men så røyk jo den tidlig på dagen.. så gikk eg ned og kjøpte ny.. så eg møtte på ein kompiss så gikk vi heim og hørte litt.. og så skulle eg imponere... så røyk den også.. så gikk vi på skulen (10 min) for og hente nye.. går på elektro da.. men der hadde vi kun 4 og 6,3 Amper.. så prøvde eg med 4.. men di gikk jo med ein gang.. så økte vi til 6,3.. og da spilte 15 " driit bra.. deilig fyldig bass... og så under våre deilige techno sanger.. med masse diskant.. så gikk plutslig diskanten... og så fikk vi helt panikk og sjekka alt... og så posta vi litt osv..

konklusjonen er jo at du ikkje burde høyne sikringen..:P og at det er bra cerwin vega har sånne fine ting i høgtalerene mine, slik at eg ikkje ødlegger dei

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrFrekkas
    ...går på elektro da..
    Da burde du ha visst hva en PTC er. Gi elektronikklæreren din hundekjeft når du får tak i ham :-D

Hovedmål i analog elektronikk:

1a måle og forklare oppbygning og bruksområder til de forskjellige passive komponentene som brukes i elektroniske apparater
    Dette innbefatter bl.a. PTC...

Kan det være at det er gjennomgått og at du har glemt det :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Den forsterkeren du bruker, har du noe mer data på den? 500W sier omtrent like lite som om du skulle beskrive en bil og kun oppgir toppfarten...

En HELT annen sak: Hvis du presser disse høyttalerne til det maksimale (500W) så gir hver høyttaler ut 123dB (hvis de ikke komprimerer før den tid, da). Det vil si at man sitter med et garantert helseskadelig lydtrykk.
    Jeg vil betrakte det at sikringen slår ut som en trygghet ikke bare for høyttalerne, men også for ørene dine. Vil tro at du uansett bør dempe volumet en tanke hvis du vil bevare hørselen i årene framover.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lite info om den... skal leite litt for dere

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en har med betegnelsen -SR 404 ?
    Finner den nevnt endel på nettet, men har ikke funnet noe info om denne.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrFrekkas
    Eg trur eg har ein dårlig kobling inni mine clsc-215, vertfall den ene.. diskanten forsvinner plutslig når eg spiller høgt og kommer tilbake når eg skrur ned og opp igjen.. har ein Pa SR-404 forsterker som gir 500 watt hver høgtaler... noe tips og få ?
    Hadde noe lignende på et par AT100 en gang, men diskanten falt ut selv på lav spilling også, og der var det irring og dårlig kontakt i internt i den bimetall temp sikkringen denne hadde. Milig den ene termo sikkringen din er litt unøyaktig i forhold til den andre, men spilles det høyt når den kobber ut, kan det godt hende at den som kobbler ut er den som virker som den skal, mens den andre ikke gjør det.

Har også vært ute for at de motstands trådviklede volum kontrollene som AT100 har, kunne få dårlig kontakt og kobble ut mellomtone eller diskant.

Synes forøvrig som roffe at det er litt skremmende å høre om slik spilling som er beskrevet tidligere i tråden mde div smeltesikkrings utkobblinger osv, det er egentlig litt trist at den friske og sunne hørselen skal bli skadet og oppbrukt på slike forholdsvis "dårlige" musikk formiddlere som CV høytalere, med tanke på alle de andre og mer musikalske og velspillende høytaler konstruksjonene som finns der ute. ;-)

Edit: Synes egentlig det er bedre å gjøre seg godt kjennt med hvordan utstyret spiller og hvor mye det tåler av effekt i forhold til kilde og volumknappen, og heller fjerne alle sikkringer. Slike sikringer er etter min mening noe om er montert fordi den typiske brukeren ikke har peiling og bruker volum kontrollen etter samme prinsipp som gassen på en moped.

På litt mer lyttemessig "seriøse" produkter enn det jeg forbindre med CV, hender det at produsenten anbefaler nettop å gjøre seg kjennt med hvor mye høytaleren tåler med sikkringene i, for så å bytte disse ut med egnede bypass ledere, får å få med seg en bedre lydkvalitet enn det man får gjennom en smeltesikkring, som tross alt omdanner effekt til varme.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har jo prøvd meg fram med volumknappen.. er vell sånn man gjør når man får seg store høgtalere som spiller høgt... eg har byttet ut sikringene med noen 6,3 A men lærer meg og vite hvor eg skal ha på maks.. men det gjør jo ikkje alle dei andre tullingene som kommer borti anlegge på fest da.. er det som er problemet...

Nei eg vil ha anlegg som trøkker.. og akurat no synst eg ikkje dei trøkker nok.. er ein gutt som elsker mye trøkk og bass.. men dei diskante som er i er jo piss elendige... og null mulighet for og bytte dem ut...:-( så lurer på kossen eg skal ordne det.. kanskje noen andre høgtalere i tilleg med noen gode diskanter og ein bass som slår ned i golvet.. det er det eg har lyst på... donker ekstra godt da..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra dine beskrivelser kan det virke som om forsterkeren ikke leverer de 500W Som Roffe sierlenger opp her vil du da få 123 dB og det skal holde, tom på fest. Dersom den leverer mindre, og du skrur for langt opp kan den begynne å forvrenge, dvs. dn produserer firkantpulser i stedet for musikk. Dette fører til mer effekt inn til høyttalerne, spesielt diskant, og kan føre til at sikringer ryker. Prøv med en sinustone og mål utgangssignalet med et multimeter og regn ut hvor mye effekt du får til høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har du noen oppskrift for kossen eg skal gjøre dette.. forsto det med og måle og regne ut Watt.. men regne ut med og finne I= U/Ohm og så finne ut P=U*I.. men hva mente du med tone greine? forstår ikkje helt kossen eg skal gjøre det..eller hva det er.. kan være at forsterkeren ikkje yte nok.. off da blir eg sur.. må kjøpe meg ein skikkelig nad reciever og to monoblokker eg da.. og da går resten av planene i vasken..

Tusen takk for all hjelpen på forhand

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte at hvis du går på elektro har du sikkert et multimeter. Lån en signalgenerator på skolen, (eller ta med forsterkeren dit om de har kraftige nok høyttalere) la forsterkere f.eks. få en 200Hz tone inn og skru opp volumet og mål utgangsspenninga. Multipliser denne med seg selv og divider på høyttalerens impedans, så har du effekten. Det aller beste hadde vært å hatt et oscilloscope i tillegg slik at du har sett når forsterkeren begynner å klippe, og målt spenning/effekt da.

Det kan jo være at forsterkeren din er oppgitt til 500W i 4 ohm, og at CV'ene dine er 8 ohm dvs. halve effekten, kanskje litt mer.

Er det C-Audio?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •