Høyttaler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36

Tråd: Høyttaler?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høyttaler er jo direkte oversatt fra loudspeaker. Men det er jo mye bedre å kalle dem spikers på norsk, og hvorfor si forsterker, når vi har det mye bedre ordet amp? Si ikke DVD-spiller, men DVD- pleier. Idag skal jeg forresten hooke opp den nye vufer'n...håper keibel'n er lang nok da..

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje det heter høyt-taler fordi den kan gjengi lyden høyt, høyere en det du taler. Så da er vi mennesker lavttalere, og høyttalere som gjengir lyden høyt dermed høyttalere.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reVo
    kanskje det heter høyt-taler fordi den kan gjengi lyden høyt, høyere en det du taler. Så da er vi mennesker lavttalere, og høyttalere som gjengir lyden høyt dermed høyttalere.
    Kunne ikke ha sagt det bedre selv

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reVo
    Hehe.. Interessant oppsummering! Hva da med de som er generellt høyrøstet? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, hvorfor heter datamskin datamaskin? Og hvorfor heter eple eple?
    Alt må ha et navn vettu, og høyttalerne har fått sitt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edvrfb
    Haha, hvorfor heter datamskin datamaskin? Og hvorfor heter eple eple?
    Alt må ha et navn vettu, og høyttalerne har fått sitt
    Nja. Språkhistorisk sett er ikke dette helt korrekt. Ettersom Norge er i den germanske språkfamilien (håper jeg sier riktig nå, hvis ikke driter jeg meg ut) er mange ord like de tyske røttene. Tendensen i dag er også, slik jeg ser det, å internasjonalisere språket etter alle kunstens regler (eller gjøre dem så engelske som mulig). Engelsk for høyttaler (legg merke til tt) er, som de fleste vet, loudspeaker, eller bare speaker. Tysk er Lautsprecher. Likhet? Ja. Tilfeldighet? Nei.

En ting jeg gjerne skulle ha visst, er hva høyttaler er på islandsk. Island er et fett land, og de som ikke har vært der, dra dit.

OK, nok om landet. Språkmessig er Island ganske enestående ville jeg påstå. De lager ganske enkelt nye ord for ord som allerede eksisterer i andre språk. Ta f.eks. toalett. Dette ordet finnes på engelsk, tysk og norsk (sikkert flere språk også som jeg ikke kan), og i disse språkene er de relativt like. Såvidt jeg vet har det opphav fra latin, men ikke arrester meg om det er galt. Uansett, det islandske ordet er "snyrting". Dette betyr ikke "dass" eller "pisserenne", men det er et skilt på flyplassen med henvisning til riktig sted å kalle på naturen Altså "toalett". Telefon heter ikke telefon, slik som i England, Tyskland eller Norge (igjen, kan ikke andre språk), men noe sånt som "apperat man kan snakke langt i". Tenk bare hva for et utrolig unikt og kult ord "høyttaler" er på islandsk. Hvis noen finner det ordet, kan dere være så snille å poste det her?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange slike ord likheter, kanskje det er fra da vi var barbarer og dro rund i europa for å voldta og stjele?
    F.eks Window - vindauge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    F.eks Window - vindauge
    Glimrende eksempel. Til dels. Mange engelske ord har opphav i norsk, og ikke omvendt.

Mange ord i det engelske språk kommer av latin. Det mange ikke vet er at enkelte ord (aner ikke hvor mange, det eneste jeg vet er at nordmenn skal være mer innflytelsesrike enn vi tror) kommer fra norsk. Man skal derfor ikke si at vindu, nynorsk vindauge, er et internasjonalisert ord. Det kan være stikk motsatt, at engelskmennene vikingiserte ordet, for å tilpasse seg datidens Rambo (ja, vikingene). For hvis vikingene ikke skjønte hva de sa, da ble det bråk (de var datidens Jack Bauer for å si det sånn, men "24" var 24 måneder").

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Masse om islandsk.
    Tja, hvorfor skulle de ikke oversette direkte, sånn som vi har gjort? Man kan ikke sammenligne ordet høyttaler med toalett, ettersom det ene er et fremmedord/låndord, og det andre er en direkte oversatt sammensetning. Hadde vi derimot gjort som japanerne hadde sammenligningen vært bedre; de kaller den spîka.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler har også likhet med italiensk altoparlante (alto=høyt, parlante=som taler). Men de bruker også ordet diffusore (spreder). Kanskje vi kunne gått over til å si lydspreder på norsk? Comunque meglio di "høyttaler", se lo chiedi a me! (=iallfall bedre enn høyttaler, spør du meg!)

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og tv synes jeg sporenstraks bør omdøpes til kringkastingsmottaker!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller fjernsyn :-)

Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Og tv synes jeg sporenstraks bør omdøpes til kringkastingsmottaker!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt OT hele denne tråden så la gå..

Parabol er da et merksnodig ord det også. Rett oversatt så ville det bety "noe avvikende unormalt uten lemmer og ermer som en trestamme uten grener og tilholdsted for insekter og små dyr i en jordpart med en viss landskyld" Tilholdsted for insekter og små dyr kan jeg bekrefte at min parabol er!

parabol ~bo'l m1 kortord for parabolantenne vi har montert p-

para- i sms.
    1 med bet. 'bi-, ved siden av, utover, imot' o.l.
    2 ( med.) om noe avvikende, unormalt
    Etym.: gr. 'ved siden av'

bol I bol m1 (norr bolr)
    1 kropp uten lemmer; torso; plagg uten ermer ha strikket ferdig b-en til en genser
    2 trestamme uten grener

II bol n1 (norr ból)
    1 tilholdssted for insekter og små dyr vepseb-, museb-
    2 om e forh: gard el. jordpart med en viss landskyld

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Hehe.. Interessant oppsummering! Hva da med de som er generellt høyrøstet? :-)
    for dem har man jo CV..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høgtalar, eit apparat som tek mot elektrisk vekselstraumsenergi frå ein lydforsterkar og lagar han om til lydbølgjer

prosjektø'r m1 (fr projecteur 'lyskastar', opph av lat. projicere 'kaste fram') lyskastar; apparat til å kaste lys på transparentar o l; apparat til å vise fram lysbilete med; projektor

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Er litt OT hele denne tråden så la gå..

Parabol er da et merksnodig ord det også. Rett oversatt så ville det bety "noe avvikende unormalt uten lemmer og ermer som en trestamme uten grener og tilholdsted for insekter og små dyr i en jordpart med en viss landskyld" Tilholdsted for insekter og små dyr kan jeg bekrefte at min parabol er!
    Parabolantenne får vel sitt opphav i paraboloid, en tredimensjonal geometrisk form som forekommer når du snurrer en parabel, som igjen er en "krum linje der hvert punkt på linjen har like stor avstand fra et fast punkt (brennpunktet) som fra en gitt rett linje (styrelinjen)" (http://www.dokpro.uio.no/) Dermed vil alle stråler reflekteres til det lille hodet som settes i brennpunktet.
    Jeg liker forresten geometri, hvis det skulle være noen tvil. :grin:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •