Hvilke høytalere burde jeg gå for?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høytalere burde jeg gå for?

Hei, jeg er ny på forumet, men syntes det ser ut som et veldig bra forum, men mange folk som vet hva di snakker om.

Jeg har nettopp kjøpt meg ny forsterker, så den gamle er til salgs om noen er interesert, den gamle er en Denon AVR 3300.

Den ny forsterkeren jeg kjøpte ble en Denon A11XV, selv om jeg egentli hadde tenkt å gå for 4306, men di hadde den ikke inne, og har hatt lyst på noe hakket bedre. Hva mener folk om denne forsterkeren?

Jeg har også tenkt å kjøpe meg nye høyttalere etterhvert. Nå bruker jeg et 5.1 system, med høyttalere fra NXD Research, med en sub fra Xelent. Dette er merker jeg faktisk aldri hadde hørt om før, som en lokal bilstereoimportør hadde fått ifra Kenwoood tror jeg det var. Jeg er faktisk veldig fornøyd med dem, men tror det er på tide å gå et par klasser opp, siden di er litt i minste laget for den nye forsterkeren min. Hvis noen her har hørt om NXD Research vil jeg gjerne høre hva andre syntes om dem også..

Di høytalerene jeg har sett og tenkt litt på er Audiovector Mi3 Signatur, eller kansje Avatgarde, B&W 703 og litt 804S men sistnevnte er kansje litt for dyre. Jeg lurer på hva slags andre høyttalere jeg kan se på, og det er i førsteomgang bare frontsettet som skal byttes, siden jeg ikke har råd til å ta mere enn en ting om gangen. Setter pris på hvis folk legger ved lenker hvor jeg kan se og lese litt om di forskjellige høyttalerne.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hva slags lyd er du ute etter?
    Hva slags musikk spiller du?
    50 \ 50 film \ musikk ?
    Muligheter for å kjøpe brukt?
    MAX pris?
    Planer om å oppgradere med effektrinn etterhvert?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil kansje kjøpe noe effektforsterkere ved en senere annledning, men tror jeg vil prøve å bi-ampe*? frontsettet i første omgang.

Jeg er ute etter lyd som vil gi godt trøkk når det er ønskelig, men det er også viktig at det spiller rent, og vakkert. Annlegget brukes ca like mye til musikk som til film, og musikken er en blanding av rolig pop, til trance og hardmetall, så det er vell viktig at høyttaleren er en god allorunder. Jeg kan nok kansje kjøpe brukt, selv om jeg er litt redd for dette, og da i allefall må prøve høyttalerene først. Jeg tror jeg vil ta inn flere modeller til å prøve dem ut hjemme før jeg eventuelt bestemmer meg for noe.

Prisen bude nok være mellom 15 - 30 tusen, over 30 blir nok alt for mye.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    ... Setter pris på hvis folk legger ved lenker hvor jeg kan se og lese litt om di forskjellige høyttalerne.
    Hadde noen tatt seg tid til en slik guide kunne vi spart oss for ganske mange tråder i kategorien høyttalere.

Du bør bruke søkefunksjonen og se hva andre har spurt etter de siste årene. Du er nemlig ikke den første som spør.

Skulle jeg foreslå noe, så ville det være Focal, men jeg er muligens inhabil? Se på www.hifihuset.no.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vil du ha for forsterkeren? er det 5x100w?.. er det utgang for passiv sub?

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen utgang for passiv sub, la ut annonse her, tror i allefall jeg fikk det til. :P Men det den tingen som behandler allt digitalt er desverre ødelagt, noe som fører til at hvis du kjører inn stereo og skal ha det ut i flere kanaler lager den skurrelyder, og hvis du kjører inn digital, skurrer den også, men den fungere utmerket så lenge den ikke må behandle signaler. men skal reparere før jeg selger den. Jeg ønsker 4500 for den, etter reparasjon, 3000 før reparasjon. Den er på 5x105w, men kan også kjøre 7 kanaler, men tror den da bruker samme forsterer på begge bakkanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så har jeg sansen for IMF høytalere, men dette er ganske spesielle høytalere med en litt unik klangkarakter (spesielt i bassen).

Hvor bor du forresten? Om mulig så kan du komme på besøk og få høre ett par IMF'er til salgs.

To par er for salg, da jeg har flere par:

1: IMf Studio TLS 50II (Har to par som skal selges her, ett par med kef-bassmembran og ett par med imf-membran - siste paret låter klart best og jeg skal da ha mest for dem)

2: Jeg har også ett par større IMF til salgs, også disse finnes i to utgaver (med flat bass-membran og "vanlig" innoverbass-membran - ovale basser) RSPM heter disse og jeg skal selge ett par med flate membraner da jeg ikke liker dem like godt som dem med innoverbassmembran.

Eventuelt så kan jeg tilby deg surrondpakke med TLS50 eller RSPM i front og har også noen CM2 du kan få kjøpe med som du kan ha som bakhøytalere og jeg skulle garantert deg en spesiell lyd og noe som absolutt er verdt prisen. Du skulle ikke trenge sub med ett slikt oppsett - i alle fall ikke om du hadde kjøpt RSPM i front og TLS50 som bak-kanaler.

Er litt eldre høytalere dette, starten av åttiårene. Men ikke la dette skremme deg da du nok ikke skal finne noe bedre til en pris hva jeg kan tilby deg. Du kan jo komme innom og høre om vi bor i samme by (Bergen), det koster i alle fall intet.

Ta kontakt privat i så fall, send meg en melding der...

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også RSPM Mk IV, enig i at de er unike, men hva anslår du markedsverdien til, hva tenker du å oppgradere til, hvilken forsterker bruker du til de? Litt nysgjerrig på dette, da det ikke er så mange som har disse idag.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Jeg tror ikke IMF vil være så tiltalende da jeg syns de ser litt bob bob ut.
    WAF spiller nok en rolle da min kjære også må like høyttalerene.

Jeg har jo sett meg rundt en del det siste året. Og har desverre ikke fått
    råd og annledning ennå, men planen er å få lånt med meg hjem litt forskjellig
    til sommeren.

De som jeg nå syns er mest aktuelle er:

Audiovector Mi 3 AVANTGARDE SE
    Liker godt designet på denne, og det lille jeg fikk høre av den på Hifi Messa i horten. Og da ble det spilt på Naim, som nok har en veldig annerledes lydsignatur enn min Denon.

System Audio explorer og ranger
    Liker godt designen her også. Veldig lekre. Og de spiller fint, og lekent, men
    mangler nok litt for å få full score. Har hørt en del på de og ønsker å låne et sett med hjem for å teste de mot min elektronikk. Men føler de kansje ikke når helt opp mot ønskene mine.

Dali Helicon 400 MKII
    Jeg har hørt disse på hifiklubben i Ålesund i dag, og det var finfint.
    De hadde alt som jeg følte maglet i mentor. De sto dårlig plassert inntil
    veggen, pga vannskader i kjelleren, og de låt litt mindre "hifi" enn jeg
    hadde trodd da mentroene hørtes veldig "hifi" ut. Men det tror jeg kommer
    av at mentor spilte på cambridge og helicon på nad.

B&W 803S
    Jeg hørte 803D i butikken i Tromsø, og det var bare nydelig, men den er nok desverre hakket for dyr, og vil derfor gjerne få testet 803S i mitt eget oppsett, og tror denne kan være en sterk kandidat.

Triangle Celius ES eller Quartet
    Jeg digger designen til Triajngle. Og det hørte på hifimessa gjorde ikke intrykket så mye verre. De virket som de hadde trykk og god smak for detaljer. Dette er også noe jeg må låne med meg når jeg til sist får begynt å låne inn.

Som dere ser har budsjettet økt med tiden, og jeg håper virkelig å få til et kjøp i løpet av sommeren.

Jeg håper jeg får litt inspill om hva andre mener om det jeg har skrevet her, og eventuelle andre kandidater jeg må ta med.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer test av helicon 400mk2 i kommende nr av hjemmekino, om bladet ikkje allerede er ute i hyllene da..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, en 2år gammel tråd. Ja, bedre sent enn aldri.

Focal 1027Be kunne vært en kandidat i den prisklassen. Men den er krever sitt av elektronikk, og er ikke tilgivende på dårlige innspillinger. 803S er en forholdsvis kjedelig høyttaler om du ikke får rett elektronikk.

Det finnes masse tråder om høyttalere i denne prisklassen. Gjør et søk, så kanskje du finner noe spennende alternativer.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig spennede å lese den testen. Abbonomerer jo på hjemmekino så den er nok rett rundt hjørnet.

Syns heliconen gjorde veldig mye rett, men den brumlet det litt til i bassen,
    tror det kommer litt av nad, men mest av plasseringa. De sto nesten helt inntil bakveggen.

Jeg tenkte jeg kunne forsette her istede for å starte ny tråd da jeg har vært å hørt på en del forskjellig siden jeg startet tråden. Jeg er også litt redd B&W kan bli kjedelig, for den gjør alt nesten litt for rett. Det kjentes som om Dalien livet opp lydbildet litt mere. Håper bare Denon har krefter og kontroll nok. Noe jeg egentli tror den har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •