Dali 8008 og Denon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali 8008 og Denon

Hei alle,

Jeg har fått det for meg at jeg skal få kjøpt meg noen bedre fronthøytalere (bruker et satelittanlegg fra Cervin Vega akkurat nå, og det har fungert greit for meg) og har derfor kikka litt rundt på bruktmarkedet og fant noen Dali Blue 8008 som jeg muligens har lyst til å kjøpe.

Så jeg begynte å kikke rundt etter omtaler og meninger om disse høytalerne og fant en del tråder på dette forumet hvor de er omdiskutert, spesielt det at de mangler trøkk fra Denon-forsterkere.

Mitt "problem" derfor er at jeg har en Denon AVR-2106 som hjemmekinoforsterker hvor satelittanlegget er koblet opp på. Det er da de to frontsatellitene jeg har lyst til å bytte ut med noe nytt.

Men jeg har forstått det slik at 8008'ene ikke er noe å ha når man har en Denon?

Jeg har vært fornøyd med Denon'en min, men merker at NAD'en jeg hadde før nok hadde bedre trøkk. Grunnen til at jeg byttet var at jeg hadde masse trøbbel med bakgrunnsstøy i NAD'en (byttet den 2 ganger, samme problemet) og da jeg gikk over til Denon forsvant problemet.

Musikkilden jeg bruker er SPDIF fra et Audigy 2 platinum kort som står i PC'en min samt jeg har koblet på en coax fra Marantz CD-63mk2 Signature spilleren min til Denonen også. Jeg bruker RCA utgangene fra CD spilleren via en Oritek X-1 IC inn i en Singlepower MPX3-SLAM rørforsterker (hodetelefonforsterker) til svært mange penger og 50 øre. Denne forsterkeren har dessverre ikke pre-amp, ellers kunne jeg ha kanskje brukt den som pre-amp til Denon'en.

Jeg har stående en Marantz Pm-66KI Signature som jeg har brukt i mange år og har alltid vært svært fornøyd med. Problemet med denne er at den er kun 50w på 2 kanaler, så den vil antakeligvis bli litt for svak for 8008? Selv om jeg kan kjøre analoge signaler fra Audigy'en til Marantz'en, slik at jeg vil få musikk ut av 8008'ene, men vil ikke kunne spille filmer og slikt fra Denon'en på dem. Dilemma, dilemma. Uansett så er vel ikke Marantz'en sterk nok til å drive dem.

Ok, jeg skjønner at dette ble veldig langt, jeg beklager, men der har dere hele oppsettet mitt (vel nesten, jeg har et par andre dipedutter pluss en annen solid state hodetelefonforsterker).

Rommet de skal stå i er nærmest kvadratisk, med svært høyt under taket. Det er som en kvadratisk boks.

Så spørsmålet mitt blir da følgende:

Bør jeg se meg om etter noe annet basert på mitt allerede eksisterende gear og rom, eller er 8008'ene noe som ville passet bra? Ville det hjulpet å prøvd å selge Denon'en og kjøpe en H/K i tilsvarende klasse istedet? Har dere eventuelt noen bedre forslag på høytalere som fungerer bedre med Denon i samme prisklasse?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er smaksak, jeg synes Dali og Denon er en god kombo, det kan fort virke litt tamt i bassområdet, så det avhenger litt av hvordan du vil at musikken du spiller skal låte.. Jeg ville prøvd med Denon først, er du ikke fornøyd, kan du eventuellt da selge din reciever og kjøpe et annet merke brukt..

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror 2106 kommer til å slite litt med 8008. Store 4ohms HT dette og krever en strømsterk forsterker. Jeg brukte Dali blue-serie sammen med Nad før og syntes dette var en god kombinasjon. Hvis du ikke liker Nad så godt, ville jeg nok ha prøvd en H/K eller tilføyd effekt-trinnl. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en subwoofer, selv om den er av ymse kvalitet. Vil dette kunne oppveie litt for mangel på bass? Eventuelt, ville det vært en ide å kjøpe en effektforsterker, f.eks en Cambridge P500 til 1600 spenn?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub vil jo hjelpe på i de laveste frekvensene, men du får jo ikke utnyttet frontene til fulle da. Hvis du skal fortsette å bruke 2106, ville jeg heller ha sjekket ut andre høyttalere, som ikke krever så mye av forsterkeren. Har du vurdert consept 6? Disse mener jeg er en god match til 2106.

Men du vil nok få masse lyd ut av 2106+8008 og altså. Men jeg tror ikke du vil få frem alle kvalitetene som bor i 8008 med den forsterkeren. Men det er jo bare å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nadali
    En sub vil jo hjelpe på i de laveste frekvensene, men du får jo ikke utnyttet frontene til fulle da. Hvis du skal fortsette å bruke 2106, ville jeg heller ha sjekket ut andre høyttalere, som ikke krever så mye av forsterkeren. Har du vurdert consept 6? Disse mener jeg er en god match til 2106.

Men du vil nok få masse lyd ut av 2106+8008 og altså. Men jeg tror ikke du vil få frem alle kvalitetene som bor i 8008 med den forsterkeren. Men det er jo bare å prøve.
    Takk for svar. Jeg skal ta en titt på Concept. Men bare så jeg vet, hvis jeg kjøpte den billige Cambridge effektforsterkeren, ville det ha hjulpet på?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg heller at Denon 2106 gjør en bedre jobb. Den Cambridge'n er nok ikke så kraftig. Et Nad-effekttrinn, vil derimot få mye ut av 8008. Med den slipper du egenstøyen(hvis du syntes denne var irriterende) som er i surround-forsterkerne til nad og ;-)
    Men den koster jo litt mer da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nadali
    Da tror jeg heller at Denon 2106 gjør en bedre jobb. Den Cambridge'n er nok ikke så kraftig. Et Nad-effekttrinn, vil derimot få mye ut av 8008. Med den slipper du egenstøyen(hvis du syntes denne var irriterende) som er i surround-forsterkerne til nad og ;-)
    Men den koster jo litt mer da...
    Ja, det blir litt vel dyrt for meg akkurat nå. Tusen takk for svar! Kvikt spørsmål til.. Concept 6 er 2-veis, og jeg foretrekker 3-veis. Concept 8 er lik 8008 men er lettere å drive. Kan 2106'en være fin til åtteren såvel som sekseren?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den gjør en bedre jobb med C8 enn med 8008 ja, pga at Consepten er 8 ohm. Men om du får frem alle de iboende egenskapene, tviler jeg på. Det kommer jo også helt an på hvilke preferanser du har, hvor høyt du bruker å spille etc.. Men jeg ville nok heller gått for Consept 8 istedet for 8008 ja, helt klart! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for svar

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke gått for consept/denon! Hørte consept 6 med Denon 2805, dette låt i min e ører absolutt ikke bra. Kjør 8008 med Denon 2106 + NAD C272 ! Selvfølgelig litt dyrere, men det er verdt penga! C272 er på bruktmarkedet nærmest hele tiden.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har det farlig travelt, er det mulig jeg skal prøve 8008 på min 2105 i helga. Har en kamerat som har 8008, men sliter med lite bass med sin forsterker. Om vi gjør dette, blir det også prøvd med Nad 216 som effekt/biamp, som er ganske lik C272.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Om du ikke har det farlig travelt, er det mulig jeg skal prøve 8008 på min 2105 i helga. Har en kamerat som har 8008, men sliter med lite bass med sin forsterker. Om vi gjør dette, blir det også prøvd med Nad 216 som effekt/biamp, som er ganske lik C272.
    Høres bra ut. Hvis dere får noen resultater så vil jeg gjerne høre om dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Jeg ville ikke gått for consept/denon! Hørte consept 6 med Denon 2805, dette låt i min e ører absolutt ikke bra. Kjør 8008 med Denon 2106 + NAD C272 ! Selvfølgelig litt dyrere, men det er verdt penga! C272 er på bruktmarkedet nærmest hele tiden.
    Hm ja.. det var jo absolutt en tanke. Jeg kan ta en titt etter C272.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •