Noen som IKKE er fornøyd med sin SVS sub? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har en bekjent som nok også ble litt revet med av denne "hypen", selv om han har 15-20år i denne bransjen. Direkte misfornøyd er han selvfølgelig ikke, det gir mye trykk og dypbass for pengene, sett at man er flink med plassering og tuning. Han er derimot ikke fornøyd når det kommer til musikk, og det finnes alternativ som gjør bedre jobb på akkurat dette området innfenfor samme pris (men da ikke er langt så voldsomme mht volum og dypbass). Det blir selvfølgelig et kompromiss når man skal ha så voldsom dypbass til den prisen. For de aller fleste som ikke er så kritiske så er de bra nok (det er jo bare å lese alle de gode anmeldelsene her på forumet).

WAF er det vel liten...... rettelse, ingen vits å snakke om, for den eksisterer ikke. Det blir som å spørre kona hvilke maskingevær man kan henge på veggen over spisestuen, AG3 eller M16... SVS er for gutterommet der alt er lov.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

WAF er det vel liten...... rettelse, ingen vits å snakke om, for den eksisterer ikke. Det blir som å spørre kona hvilke maskingevær man kan henge på veggen over spisestuen, AG3 eller M16... SVS er for gutterommet der alt er lov.
    tja...er ikke helt enig i det faktisk. Min W har faktisk gått med på å ha PB12-Plus i stua :grin: og det var kun pga av finish på SVS. (har en i Oak) Har man ikke eget dedikert rom må stua brukes og da er vel ikke en sort boks det letteste å integrere! Men ja, den er STOR! og derfor er det ikke noen vits i å prøve å gjemme den for det er umulig...:? At jeg ikke har en rett kurve kommer vel mer av rommet enn sub'en... må vel ha en SMS-1 for å komme i mål der?

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var missfornøyd med min PB10 i lang tid. Jeg slet fælt med å få den til å spille godt i mitt tilgjengelige lokale, det hele ble til slutt endelig oppklart da jeg fant den rette plasseringen. Noe ommøblering i kjerringas stue måtte til og det var ikke mere en 5-10cm som avgjorde mellom forferdelig dårlig bass og skikkelig filmbass.
    Som nevnt tidligere så synes nok jeg også at den suger til musikk, den produserer ikke den type bass som jeg vil ha i sangene jeg spiller, men her er det jo bare å slå den av. Musikk er uansett bedre uten sub. (Om man da ikke har en god musikalsk sub)
    Men til film så er den SVÆR selv det lille 10" elementet får min stue på noen og 30kvm til å bevege seg.
    En god sub, jeg har prøvd flere subber oppigjennom tiden. i prisklassen fra 1200,- til 9000,- PB10 kommer vel på andreplass i sammenhengen. Den subben jeg har fått til å spille desidert best i gitt lokaler som jeg har hatt til rådighet er faktisk DALI AW8 Subwoofer som fulgte med dali trio settet jeg en gang hadde på stuen, var en utrolig god sub
    Den ga full pupp , full klaff mellom lokale og sub, den var rett og slett morro!
    Man kjente den ikke på kroppen som man gjør med PB10 men man hørte den desto bedre. En virkelig gøyal sub, så er den billig nok til å kjøpe også :=)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Jeg ble ikke fornøyd med PB10 i forhold til forventningene.

Jeg kjøpte en PB10 for å få en helt "syk" 10" som spiller fletta av alt annet, og ja, den er bedre på dypbass enn noen annen 10" jeg har hatt i hus(Har hatt flere, siden disse passer fysisk best).

Må jo ærlig innrømme at det er den råeste 10" jeg har sett og hørt til en latterlig lav pris, og skulle jeg levd med den, måtte jeg hatt to stk. Av en så enkel grunn som at kraftslag i brystet var totalt fraværende. Selvfølgelig får den buksebeina til å bevege seg og det er høy morofaktor, minner meg litt om CV som er laget for dypbass isteden. Oida! Der ble jeg for evig og alltid hatet av x-antall SVS entusiaster og cv-eiere. (Les: Jeg liker begge deler, til sitt bruk)

Jeg synes PB10 ble altfor stor fysisk i forhold til hva den leverte, dypbassen er imponerende, men jeg følte den manglet mye annet. Skulle jeg hatt en sub til under 6000, hadde jeg ikke vurdert noe annet. Men oppgraderingsdjævelen biter, og man får rett og slett så utrolig mye mer av alt med en Plus/2.

Merk dere:
    Jeg liker SVS, og solgte min PB10 fordi jeg skal ha Plus/2 som skaper det trøkket jeg ønsker i brystkassa. PB10 er den beste 10" jeg har hørt til prisen.

Som mange har nevnt, denne tråden arter seg sikkert likt som alle andre SVS tråder her på forumet. Jeg har prøvd å trekke frem noe jeg ikke liker ved PB10, noe som fører til at lommeboka ikke liker meg igjen.
    Det var jo i bunn og grunn ingen ting negativt i det innlegget der. "Best til prisen" - det er svs det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Er ikke direkte misfornøyd, men sliter med å få den virkelig heftige opplevelsen. Har prøvd ca. 6 forskjellige plasseringer og kurven har blitt ganske lik uansett. Heftig dipp fra 35 hz til 60hz. Men rå i området rundt 20hz da Om det er spesielt for SVS å være så vanskelig å plassere vet jeg ikke, men synes det er ganske trasig at en sub skal være "umulig" å plassere.
    SVS spiller jo flatt i bassen ned mot 20Hz i ekkofritt rom. Det er i praksis ikke mange som har ekkofritt rom, så i normale rom heves bassen gradvis med fallende frekvens. Det gjør SVS litt vanskelige å plassere hvis man vil ha nøytral bass. Mange av dem som har SVS tuner bassen med EQ eller romkorreksjon, og da skal det være mulig å få en svært god integrasjon med rommet.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det var jo i bunn og grunn ingen ting negativt i det innlegget der. "Best til prisen" - det er svs det.
    Hehe, nei:wink: Eneste negative er vel at den ikke leverer "trøkk i (brøst)kassa" Noe som igjen, storebroren Plus/2 gjør...:wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    SVS spiller jo flatt i bassen ned mot 20Hz i ekkofritt rom. Det er i praksis ikke mange som har ekkofritt rom, så i normale rom heves bassen gradvis med fallende frekvens. Det gjør SVS litt vanskelige å plassere hvis man vil ha nøytral bass. Mange av dem som har SVS tuner bassen med EQ eller romkorreksjon, og da skal det være mulig å få en svært god integrasjon med rommet.
    EQ er ikke løsningen på store problemer. Stående bølger kompanserer det heller ikke mot. (Ja jeg vet Pioneer gjør et tappert forsøk med sine større recievere, men optimal plassering er en langt bedre løsning)

Det beste er ALLTID å finne en optimal plassering på sub`en først, før man begynner å tulle med EQ. Og det er nettopp der størrelsen på SVS er et stort negativt punkt. Ikke lett å plassere de største garasjene til SVS hvor som helst i et middels rom med andre møbler. I store dedikerte rom blir stiller det seg selvfølgelig litt anderledes, men hvor mange i Norge har egentlig det? Man ser ofte at de store fanebærere for SVS ofte har dedikerte hjemmekinorom, og gjerne flere av disse amerikanske garasjene til rådighet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Hehe, nei:wink: Eneste negative er vel at den ikke leverer "trøkk i (brøst)kassa" Noe som igjen, storebroren Plus/2 gjør...:wink:
    Det kan du jo ikke regne med til prisen heller. Det hadde vel vært litt merkelig hvis PB10 skulle ha like god ytelse som den tre ganger så dyre plus/2?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    EQ er ikke løsningen på store problemer. Stående bølger kompanserer det heller ikke mot. (Ja jeg vet Pioneer gjør et tappert forsøk med sine større recievere, men optimal plassering er en langt bedre løsning)

Det beste er ALLTID å finne en optimal plassering på sub`en først, før man begynner å tulle med EQ. Og det er nettopp der størrelsen på SVS er et stort negativt punkt. Ikke lett å plassere de største garasjene til SVS hvor som helst i et middels rom med andre møbler. I store dedikerte rom blir stiller det seg selvfølgelig litt anderledes, men hvor mange i Norge har egentlig det? Man ser ofte at de store fanebærere for SVS ofte har dedikerte hjemmekinorom, og gjerne flere av disse amerikanske garasjene til rådighet.
    Plasseringsproblemene er oppskrytt. Det er ikke vanskelig hvis man går inn for det. Jeg har en diger svs i en leilighet på under 60kvm, ja faktisk et eget hjemmekinorom, og har ingen problemer med å plassere subben. Det er akkurat som når folk sier at dem ikke har plass til en 42" eller 50" flatskjerm i stua, det er jo bare tull. Skjermen er flat og henger på veggen!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringsproblemene er oppskrytt. Det er ikke vanskelig hvis man går inn for det. Jeg har en diger svs i en leilighet på under 60kvm, ja faktisk et eget hjemmekinorom, og har ingen problemer med å plassere subben. Det er akkurat som når folk sier at dem ikke har plass til en 42" eller 50" flatskjerm i stua, det er jo bare tull. Skjermen er flat og henger på veggen!
    LETT er den ikke å plassere iallefall. Jeg har etter mange timer ikke funnet noen god plassering. Har prøvd de fleste posisjoner med elementet i alle rettninger. Prøvde også det "plasser suben i sofaen og kryp rundt"-trickset.. Funket ikke særlig bra.

Så nå sitter jeg og vurderer enda en pb-10 men er redd det bare blir enda mer krøll. Evt bare kjøpe en av de større modellene og dempe normalnivåene til gigant-dippen min med en EQ. Antar at de større modellene har nok headrom til at det vil være tilfredstillende.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La nå denne ene tråden være for de som, av en eller annen grunn, ikke er fornøyd med sin SVS, alex.....;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringsproblemene er oppskrytt. Det er ikke vanskelig hvis man går inn for det. Jeg har en diger svs i en leilighet på under 60kvm, ja faktisk et eget hjemmekinorom, og har ingen problemer med å plassere subben.
    Hvor mange 60kvm leiligheter har dedikerte hjemmekinorom? Hvor mange alternative plasseringer har du på det lille rommet ditt? Nei det er ikke vanskelig hvis man går inn for det, og om-møblerer halve stuen for å få optimal lyd. Er du faktisk så blendet av din entusiasme over SVS at du ikke engang klarer å inrømme at SVS er store og kan være vanskelige å plassere sammenlignet med mange andre subwoofere?
    Det er akkurat som når folk sier at dem ikke har plass til en 42" eller 50" flatskjerm i stua, det er jo bare tull. Skjermen er flat og henger på veggen
    Du mener altså at vi kan henge SVS-subwooferen på veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt første inntrykk av pb12pluss er at den mangler litt i toppen?
    Den knurrer bra i dybden, men er heller blass i høyere toner.
    Jeg må nesten prøve meg fram litt før jeg kommer til en endelig konklusjon.

Målte frekvensene med lydmåler, og satte 50hz til 80db.
    og da er den oppe i 96db i fra 20-25hz og synker til 82db i 36hz
    synker videre til 75db i 63hz?
    ( da er det lagt til db etter skalen til Lsound sine sider : http://www.lsound.no/nor/index.php?s...p=694&art=3146 )

Merkelig at det skal være så vansklig å plasere en subb da?
    Nå bruker jeg min gamle billig sub i tillegg slik at jeg har bass til musikk.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv lest så mye om svs at jeg har innbillt meg en sub som vil rive hus i pb10, så jeg er nesten skeptisk til å kjøpe den for jeg innbiller meg at jeg blir så skuffet. men uansett sub hjemme så har jeg blitt skuffet ift i bilen. Men det er en vanesak.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cpt.Crusoe
    Mitt første inntrykk av pb12pluss er at den mangler litt i toppen?
    Den knurrer bra i dybden, men er heller blass i høyere toner.
    Jeg må nesten prøve meg fram litt før jeg kommer til en endelig konklusjon.

Målte frekvensene med lydmåler, og satte 50hz til 80db.
    og da er den oppe i 96db i fra 20-25hz og synker til 82db i 36hz
    synker videre til 75db i 63hz?
    ( da er det lagt til db etter skalen til Lsound sine sider : http://www.lsound.no/nor/index.php?s...p=694&art=3146 )

Merkelig at det skal være så vansklig å plasere en subb da?
    Nå bruker jeg min gamle billig sub i tillegg slik at jeg har bass til musikk.
    Det er tydelig at det er en hel del low end room gain der hvor subben står. Om du har en av modellene med PEQ ville jeg brukt den til å dempe bunnen. Hvis ikke kan du endre tuningen til 12hz, det hjelper litt. Ellers så er det bare å flytte på subben eller kjøpe EQ som kan hjelpe.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER et problem at SVS PB10 skrytes så hemningsløst opp i skyene. Vel er den bra, men mange har nok litt for høye forventninger etter alle lovordene om den på forumet.

Jeg har inntrykk av at mange selger denne og går for en større, eller handler en til. ops: Når måleinstrumentene finnes frem blir nemmelig de fleste skuffet over berg-og-dal-bane. PB10 går dypt og skaper problemstillinger med stående bølger og det som verre er, og det finnes ingen korreksjonsmuligheter i subben. Rommet avsløres ofte som synderen der en ikke finner noen gunstig plassering.

Dette er vel strengt tatt ikke et problem som bare gjelder PB10, men dette er liksom blitt inngangsporten til "bassnirvana" for mange, og de fleste som handler PB10 er "førstegangsbassere" som sliter med kalibrering. ops: Jeg har inntrykk av at det er derfor den får like mange skeptikere som helfrelste. Jeg begynnte som skeptiker, er nå svært fornøyd, og håper å bli helfrelst så snart jeg får orden på rommet.

Det at så mange handler en SVS som er større eller en PB10 til avslører at forventningene ofte ikke innfris. Men hvis rommet er snillt og plasseringen er optimal så er det lite eller ingenting som slår den til prisen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange har ikke plassert en sub og fått et "hull" i rommet der det er overraskende lite bass? Flere får også det hullet rett over sweetspot ved feil plassering (eller feil rom om man vil). Løsningen må da være å flytte på sub til ørevoksen begynner å røre på seg i sweetspot. Dette er vel og greit når man har et dedikert rom, men byr straks på problemer for de som har en stue (og kanskje en wifey som er med på estetiske avgjørelser). Ikke ALLE som får problemer, men den første og estetisk beste plasseringen er sjelden den lydmessige beste. (nå kommer det sikkert en eller to fra meningheten som sier at de ikke har det problemet selv med en liten stue, men resten tror jeg skjønner hva jeg mener)

Det er en av de mest negative tingene med SVS IMO. De er så store at de aller fleste med en vanlig stue vil som oftest kun ha et mulig alternativ for plassering. Ja, de spiller høyt og har vanvittig dybbass, men hva hjelper det når man spiller for hele nabolaget og ikke i sweetspot? Med en noe mindre sub vil man kanskje få noen flere alternative plasseringer som plutselig kan vise seg å være dead-on og gi deg en kjempegod frekvensgang og et superb attack i musikken....

I et rent dedikert kinorom, klarer jeg derimot ikke å finne mye negativt med SVS. Ingen tvil om at de gir mye for pengene.

Newcomer Thor89 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg syns at min pb10 "bunner" alt for lett, ein god del blåselyder fra bassrefleks! og har egentlig nesten "ingen" ting å gi når den kommer over 30 hz i forholdt til under 30 hz... noen andre som kjenner seg igjen? kan godt hende at plasseringen min er helt ræva og...?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thor89
    Eg syns at min pb10 "bunner" alt for lett, ein god del blåselyder fra bassrefleks! og har egentlig nesten "ingen" ting å gi når den kommer over 30 hz i forholdt til under 30 hz... noen andre som kjenner seg igjen? kan godt hende at plasseringen min er helt ræva og...?
    Lag en ny tråd om problemet. Dumt å begynne å hjelpe deg i denne tråden, men det virker som du har satt gain litt vel høyt!? Du bør nok jobbe litt med kalibrering.

Newcomer Thor89 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nett nå så har eg jo bare koblet til subben til sub utgangen på dvd spilleren (siden forsterkeren er på rep, og bruker bare tv og sub ) og satt gain på ca. kl 11 + -.
    Men skal snart flytte på hybel, og rekner med at eg tar med anlegget da. Så vist eg får samme problemer da og så skal eg heller starte ein ny tråd.
    Men det er vel andre her som høyrer blåselyder når du foreksempel kjører sting 20hz sangen!? det gjør ivertfal eg... :neutral:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •