ikke skjermet høytalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ikke skjermet høytalere.

Hei

Har kjøpt meg høytalere på netthandelen som ikke er skjermet:S
    >Jeg lurer da på om mitt tv får noen skader av å ha disse plassert nært seg.
    Tv mitt er et sony bak proseksjonstv og lurer på om får noen påvirkning når det da er et proseksjons tv.

Takk på forhånd.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke ser noen misfarging i bildet så er det ingen fare!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser noe rart i bildet. Det er definitivt en form for misfarging. Hvis man deler skjermen i 4 vertikale deler, for jeg to områder med misfarving, det ene rødlig, mens det andre er mer grønt. Aner ikke om jeg har skjermede høyttalere. Er det pga ht?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja! her må du være forsiktig og helst flytte ht så fort som mulig evt skjerme de magnetisk (stift fast stålplater på innsiden ved siden av basselementet/det elementet som gir mest stråling) jeg merka fort misfarging på min tv og brukte lang tid på å fikse det. misfarginga ble borte men mistenker at noe av bilderøret kan være defekt fordi farger henger igjen i kontraster noen ganger. dvs at ved overgang til et helt svart bilde blir forrige bilde eller teksten hengende igjen litt blasst.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ganske tydelig når alle fargene i skjermen starter å gå "amokk" så er den for nærme, skjermen reagerer på magneten i høyttaleren.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde, har fortsatt, bakhøytalerne på hver sin side av prosjektoren. i begynnelsen ble det misfarging og flimring, men det gikk over etter en uke. sjekk igjen om en uke da vel. hvis det fortsatt er der, så burde du kanskje bytte? eller sete den et annet sted.velkommen til forumet forresten.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CRT TV er veldig følsom på yttre magnetiske påvirkninger, men jeg har aldri opplevd att dette blir en varig "effekt". Elektromagnetiske spoler juster hvor de enkelte stråler skal vise bildeinformasjon og det er dette som blir forstyrret.

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er CRT. Og flyttet litt rundt, i den grad det er mulig på det knøttlille rommet her. Så får se om ikke det hjelper, håper det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DVDripper
    Hei

Har kjøpt meg høytalere på netthandelen som ikke er skjermet:S
    >Jeg lurer da på om mitt tv får noen skader av å ha disse plassert nært seg.
    Tv mitt er et sony bak proseksjonstv og lurer på om får noen påvirkning når det da er et proseksjons tv.

Takk på forhånd.
    Det kommer vel litt ann på bakprojeksons TV. da arbeids prinsippet til den interne projektoren vel må være av CRT prinsippet hvis magnetfeltet fra høytalerene skal kunne påvirke bildet. LCD eller DLP prinsippet behandler lyset direkte, og man må vel opp i noen meget kraftige og gjerne vekslende magnetfelt for å forstyrre noe i disse projektorene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    En CRT TV er veldig følsom på yttre magnetiske påvirkninger, men jeg har aldri opplevd att dette blir en varig "effekt". Elektromagnetiske spoler juster hvor de enkelte stråler skal vise bildeinformasjon og det er dette som blir forstyrret.

/L
    Det er nokk veldig riktig det du sier killroy, og det skal vel svært mye til før man kalrer å permanent ådelegge det riktige magnet oppsettet som består både av permanent magneter og spoler, noe en CRT skjerm benytter for å fokusere og strekke ut catodestålene til å treffe riktig farget fosfor og tegne bilde.
    Ettersom tver gjerne er utstyrt med en dagaus fungsjon som avmagnetiserer eventuelle uønskde magnetiske skjevheter, går det som regel bra å komme tilbake til riktig opptegning selv om andre eksterne magnetfelt har forstyrret dette . Det må være hvis man klarer å magnetisere metallet i kabinettet i TVen at man kanskje kan få litt mer permanente problemer, men det finnes løse Degaus (avmagnetiserings) vergtøy for å fjerne dette, hvis ikke tven selv klarer det. (man må selfølgelig fjerne eller skjerme for det yttre forstyrrende magnetfeltet også..)

I min ferske ungomms tid, presterte jeg å plassere et parr Dali Dacapo høytalere med diskantene intill og på hver side av en 28" B&O LX2800 CRT TV. Oppdaget først etter noen dager da jeg skulle bruke TVen at den ikke likte 16kg/høytaler med bånd diskant magneter 20 cm fra skjermen, og bildet var så forvrengt at det så ut som et timeglass der høyre og venstre del av bildet nesten møttes på midten.
    Det er klart at hvis jeg hadde brukt tven mye med denne måten med høy kontrast for å slite fosfor belegget mest mulig, kunne det sikkert ha varig gjort skade på bilderøret, men det var bare å flytte vekk høytalerene, ta stømmen på TVen og vente en stund, og starte tven fra kald tilstand (da kjøres ofte degaus fungsjonen) , og TVen var tilbake til normalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei. takk for alle gode svara! men for å ikje misforstå nåke her. så e vel kje bakproseksjonstv et crt tv?? Trodde magnetismen ikke hadde noe på virkning vår det er en prosjektor som sender ut bilde. I motsetning til et crt tv der det vel er bilderør??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DVDripper
    okei. takk for alle gode svara! men for å ikje misforstå nåke her. så e vel kje bakproseksjonstv et crt tv?? Trodde magnetismen ikke hadde noe på virkning vår det er en prosjektor som sender ut bilde. I motsetning til et crt tv der det vel er bilderør??
    Enkelte bakprojeksjons skjermer var nettop byggd opp med en tre rørs CRT projektor innvendig. Ikke det mest vanlige akkurat, da dagens bakprojeksjons skjermer hovedsakelig bruker LCD og DLP projektorer (som ikke er følsomme for høytaler magnetfelt), men det finnes noen få slike CRTere igjen der ute, og en slik konstuksjon burde også kunne bli følsom for eksterne høytaler magnetfelt.

Med tanke på at blandt annet Barco produserte eneklte Retrographics bakprojeksjons modeller med LC rør og linser på BG808 elektronikk, på 67" 4:3 bakprojeksjons lerreter, så var potensialet for å få skikkelig 720p og 1080i HD oppløste bilder tilstede på disse TVene, men de hadde vel også andre typiske CRT projektor problemer, blandt annet ny pris, den fysiske størrelse og vekt på disse maskinene gjorde dem vel ikke så veldig aktueller for folk flest.

http://www.barco.com/projection_syst...ds/rg_808s.pdf

Bruken av CRT rør og magnetisme vil gjøre slike bakprojeksjons TVer følsomme for yttre magnetfelt, men med tanke på at det nepper er så mange slike bak projektorer i de tusen hjem, er det vel ikke en så så veldig aktuell problemstilling. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker når jeg var liten og lekte meg med en halvkilos magnet på tv`n, morsomme farger, men ikke like morsomt når jeg oppdaga at tv`n hadde fått ett permanent lillaskjær(!) etc. Med kraftig nok magnetisme så kan du sabotere metallgrillen bak skjermoverflata. Morsan ble ikke blid hehe

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke være SÅ vanskelig å lage permanente skader på CRT, jeg har sett flere TV'er og monitorer som har hatt permanente skader etter magneter. :razz:

Det er vel som friskies sier her, at metallet i selve skjermen blir ødelagt slik at det alltid er misfarging. Har også hørt om tilfeller der misfargingen ikke oppstår før magnetkilden blir fjernet...

A

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det kan ikke være SÅ vanskelig å lage permanente skader på CRT, jeg har sett flere TV'er og monitorer som har hatt permanente skader etter magneter. :razz:
    Det er vel litt av problemet med den både serielle og paralelle måten catoderør jobber, nemlig å vite hva som er skylden til at man får feil i bildet på skjermen.

Er du f.eks sikker på at det ikke egentlig har vært andre problemer som gjør at ikke bildet og fargene tegnes riktig, det er mange mulige feilkilder som kan se ut som magnet feil, så som riktig plassering og kalibrering av komponentene på rørhalsen, (disse kan fllytte på seg med kraftige støt og vibrasjoner osv), elektronikken som via magnet komponentene på rørhalsen styrer catodestrålen må virke som den skal over tid, interne slitasje forhold i catoderøret, kortslutninger fra forurensinger bak i elektonkanonen osv.

Virker f.eks ikke skjermens egene degaus fungsjon som den skal, vil man få slike magnetiserings problemer som du beskriver, men vil jeg ikke si det er en permanent magnetiserings skade av skjermen, bare en deffekt degaus fungsjon.

Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det er vel som friskies sier her, at metallet i selve skjermen blir ødelagt slik at det alltid er misfarging. Har også hørt om tilfeller der misfargingen ikke oppstår før magnetkilden blir fjernet...
    Magnetisering av metallgrillen/hull matrisen som skal hjelpe catodestålene og treffe RGB fosforene riktig er selfølgelig en mulighet, men kan denne magnetiseres av et yttre magnetfelt, skal det ogå gå ann å få den avmagnetisert igjen, enten via den interne degaus fungsjonen, eller eksterne avmagnetiserings spoler som kan flyttes til de områder som skaper probelemet.

Hadde TV produsenten eller en TV reparatør justert inn skjermen med diverse feil magnetiserte deler i skjermen, slik at det vil være vanskelig å komme tilbake til denne tilstanden med å avmagnetiser, kan det vel virke litt på den måten du beskriver are_e, men det er så vidt jeg vet ingen måter man med vanlige eksterne høytaler plasseringer og magnetfelt kan permanent ødelegge noe med magnet systemet på en CRT skjerm, som ikke burde kunne bli juster inn riktig igjen, slik at eneste løsning er å skifte selve røret.

Man må vel ha rimelig sterke magneter og man må vel få problemer med permanente komponent forskyvinger inne i røret, at man får til å forandre egenskapene til astigm permanentmagnetringene, eller man med kraftige magnetfelt trekker ut elekton stålene så kraftig at de treffer inne i rørhalsen og brenner hull i glasset og fysisk skader røret. Det vil jeg anse som permanente og ødeleggende påvirkninger.

Kjøres skjermen lenge med feil bilde av yttre magnetiske påvirkninger, kan man vel også få skjev slitasje på fosforet osv, som gjør at lysintensiteten og dermed også fargene kan bli litt gale hvis man fjerner det yttre magnetfeltet, men det skal etter min mening mye magnetfelt til før man permanent får ødelagt noe på et i utgangspunktet riktig oppsatt catoderør, som ikke kan tilskrives feil i elektonikken eller kan rettes med avmagnetisering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •