Hvordan fungerer Martin Logan høyttalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer David B. sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan fungerer Martin Logan høyttalerne?

Har lenge lurt på hvordan denne nettinggreiene på Martin Logan høyttalerne fungerer? Hva slags materiale er det? Hva er det som gjør at det kommer lyd fra det? Hva er fordelene med sånn type høyttalere? Er det elektrostat-høyttalere det kalles?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEt står på hjemmesidene til Martin Logan: http://www.us.martinlogan.com/techno...ic_theory.html

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var den siden jeg leita etter. Takk! Det var uansett ikke det mest pedagogiske stoffet jeg har lest da :!:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostater fungerer ved at en membran (ganske stor i dette tilfellet) blir tilført strøm. Membranet beveger seg og skaper lydbølger, egentlig veldig likt et vanlig høyttaler element, med en membran reagerer raskere en et vanlig høyttaler element.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan veldig lite om elektrostater, men en av fordelene må vel være sømløshet mellom diskant og mellomtone, perfekt overgang med andre ord? Dette er jo noe som må tilpasset ved ulike elementer i en "vanlig" høytaler konstruksjon...

Snakker da utifra hva min hjerne mener er logisk, uten å vite om dette stemmer:wink:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Elektrostater fungerer ved at en membran (ganske stor i dette tilfellet) blir tilført strøm. Membranet beveger seg og skaper lydbølger, egentlig veldig likt et vanlig høyttaler element, med en membran reagerer raskere en et vanlig høyttaler element.
    Så om jeg ikke har misforstått helt, så kan det svært grovt sammenlignes med en plastikkplate som blir slått på, og lager lyd?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig forenklet:

Man har et panel som står med konstant spenning (ca 5-6000 Volt). Variasjonene man får fra forsterkeren er det som gjør at panelene beveger på seg. Vi snakker da om millimeterslaglengde, men den store overflaten gjør at man flytter mye luft.

Fordeler:
    - Ingen kasse(u)lyd
    - Ingen delefilteroverganger
    - Gedigent lydbilde
    - Homogenitet / oppløsning

Ulemper:
    - Begrensninger i dynamikk (bedre med de nye xstat-panelene)
    - Begrensede lydtrykk (fortsatt nok til å få permanente hørselsskader)
    - Kritisk til forsterkere pga...
    - ...Lav impedans

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ESL fungerer som følger:

Selve panelet består av en membran, ofte av mylar som er et plastmateriale. Disse er ofte ikke voldsomt konduktive, men det har ikke så mye å si siden de jobber med meget høye spenninger.

Foran og bak panelet har man et metallgitter som ligger med konstant avstand til membranen.

Man har en biaskrets som setter spenning på gitterene foran og bak membranen. Man har også ett nullpunkt i biaskretsen.

Man transformerer opp musikksignalet slik at det jobber med passende høy spenning, så tilfører man den ene polen ut av trafoen til nullpunktet mellom de to biaspunktene. Den andre er koblet direkte til panelet. På denne måten endrer man spenningen på panelet i takt med musikksignalet. De elektriske feltspenningene som virker på panelet vil også variere i takt med musikksignalet. Dette gjør at panelet svinger frem og tilbake, drevet at kraften i det elektriske feltet.

Den største fordelen med ESL er at man har en ren dipol som er fullrange. Dette gjør at man også vil få kontroll på spredningen uten store avvik. Spredningsmønsteret som fremkommer er det lett for øret å oppfatte som naturlig da det ikke er enkeltparametre som påkaller seg oppmerksomhet.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Hva kreves av forsterker til slike høyttalere?
    -Kan jeg kjøre elektrostater på min Yamaha reciver? (inntil jeg får kjøpt ny i allefall..)
    -Hva av forsterker anbefaler dere til elektrostater?
    -Er det sånn og forstå at elektrostater er "aktive"?

Har lyst på slike, men trenger mere info før jeg evnt kjøper. Ser det ligger noen på torget nå.

Mvh

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) En strømsterk en, som tåler å gå ned i min. 1 ohm.
    2) Det kan fungere, men jeg har ikke testet.
    3) Se punkt 1
    4) Ikke i tradisjonell forstand. Noen elektrostater har aktiv subwoofermodul i bunn.

Om du har modellbetegnelsen er det lettere å svare :-D

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan er ikkje akkurat for nybegynderen...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En ESL fungerer som følger:

Selve panelet består av en membran, ofte av mylar som er et plastmateriale. Disse er ofte ikke voldsomt konduktive, men det har ikke så mye å si siden de jobber med meget høye spenninger.

Foran og bak panelet har man et metallgitter som ligger med konstant avstand til membranen.

Man har en biaskrets som setter spenning på gitterene foran og bak membranen. Man har også ett nullpunkt i biaskretsen.

Man transformerer opp musikksignalet slik at det jobber med passende høy spenning, så tilfører man den ene polen ut av trafoen til nullpunktet mellom de to biaspunktene. Den andre er koblet direkte til panelet. På denne måten endrer man spenningen på panelet i takt med musikksignalet. De elektriske feltspenningene som virker på panelet vil også variere i takt med musikksignalet. Dette gjør at panelet svinger frem og tilbake, drevet at kraften i det elektriske feltet.

Den største fordelen med ESL er at man har en ren dipol som er fullrange. Dette gjør at man også vil få kontroll på spredningen uten store avvik. Spredningsmønsteret som fremkommer er det lett for øret å oppfatte som naturlig da det ikke er enkeltparametre som påkaller seg oppmerksomhet.
    Er ikke enig i alt det du skriver her Snickers, ettersom det oftest er membranet som blir ladet med en høyspennt bias krets, og de perforerte statorene som får tilført musikk signalet transformert opp via audio trafoer og dermed med forskjellige ladninger dytter og trekker i et meget tynnt membran som flytter luft. Fordelen med Elektrostat prinsippet er etter min mening også at man har en bevegelig masse som er meget liten i forhold til vekten til luften man flytter på når tilfører musikk signalet, og man har en meget jevnt fordelt kraft overføring på hele membran arealet.

På ML høytalerene er de perforerte platene de godt isolerte stator platene direkte, men på mange andre konstruksjoner har man mindre isolasjon på statorene og må beskytte disse med å hindre direkte tilgang utenifra.

Membran arealet er også ofte konstruert for å lede svært dårlig, ettersom man ikke ønsker at ladningen skal forflytte flytte seg og virke forskjellig over arealet pga utsving osv.

Kan ellers anbefale litt Googling på nettet rund den klassiske Quad ESL57 høytaleren for info om Elektro statisk høytaler prinsipp, og et greit utgangspunkt kan være denne siden http://www.eskimo.com/~billb/esloud/eslhwto.html

edit: Noe som er ganske vanlig for ESL høytalere er at det fra en forsterker side blir en meget capasitiv last, nesten som å spille inn i en kondensator. En annen ting som gjør at lasten minner mye om en kondensator er at impedansen faller med økende frekvens, noe som typisk gir 1 ohm ved 20khz som virker som det er mange elektrostater av en eller annen grunn oppererer med.

Her er et bilde som viser en ganske god prinsipp skisse av ESL prinsippet.

En ting som er litt spessiellt for ML høytalere, er at Elektrostat panelene er konstruert veldig åpent, med statorene helt i fornt og bak mebranet godt isolert men så åpent at man kan ta rett på dem. Mellom stator og mebran er det med jevne mellomrom lakt isolerende mellomstykker som får mebranet til å ligge med riktig avstand selv om hele panelet er buet, og full tilgang rett inn på membranen. Vet ikke hvordan det er nå, men de ML jeg har vært borti hadde en styrekrets som slo av høyspennings biasen til mebranet når man ikke spillte på den, fordi det statiske spenningsfeltet vil tiltrekke seg støvet i luften. Mener å huske at membranet i ML er såpass kraftig dimmensjonert at man kan støvsuge vekk dette støvet med en støvsuger når det har sammlet seg og blitt formye.

Andre ESL (QUAD) høytalere pakket inn de elektrostatiske panelene bak en tynn plastfilm for å hindre støv i å kunne komme inn på panelene, og de gammle ESL 57 hadde i tilegg ett metallbur (jordet faraday bur) utenpå dette igjen for å hindre at man skulle få muligheten til å ta rett inn på de ikke fullt så isolerte statorene.

På basspaneler er ofte bias spenningen satt en del høyere enn på diskant paneler ettersom kreftene slaglengden og avstanden mellom stator og mebran er større. På Quad ESL57 er det rundt 5000v og noen mm avtand på bass panelene, mens ca 0.1mm og 1000v på diskant panelene.

Når det gjelder sikkerhet og Elektro statiske høytalere, kan man vel gennerellt si at spenningen fra membranen er høy, men stømstyrken er veldig liten (statisk elektrisitet) og man får mest litt vonde svimerker hvis man skulle komme i kontakt med membranet. Noe annet er det med stator spenningene, disse står i kontakt med effekt forsterker utgangstrinnet via en opptransformerende audio trafo, noe som kan bety lifsfarlige høye strømmer i tilegg til høy spenning hvis man skulle komme i kontakt ved avspilling.

Spiller man for kraftig med en elektrostatisk høytaler, kan man få for mebranet, skadelige overslag i form av små ginster som kan brenne mivroskopiske hull i mebranet. På de ML er heldigvis statorene godt isolerte, så det blir ingen direkte elektrisk kontakt så lett på disse, men på de Quad ESL57 som jeg ofte liker å trekke frem, så er det ikke noen god isolasjon av statorene, så litt for volsom spilling på disse vil ende med at mebranet treffer statoren og brenner av.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er rimelig billig (ca 17k) demopar til salgs i mahogny hos HifiCenter kjeden i Bergen. Hadde vært morro å prøvd, men passer sikkert ikke for meg :grin:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kom det jaggu meg mye interessant og ikke minst informativt lesestoff! Nå lurer jeg i alle fall ikke på hvordan en elektrostater fungerer lengre :grin:
    Takk for de gode svarene!

Mvh
    David B.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    1) En strømsterk en, som tåler å gå ned i min. 1 ohm.
    2) Det kan fungere, men jeg har ikke testet.
    3) Se punkt 1
    4) Ikke i tradisjonell forstand. Noen elektrostater har aktiv subwoofermodul i bunn.

Om du har modellbetegnelsen er det lettere å svare :-D
    Takk! :-)

Det gjalt for såvidt disse to parene:http://avforum.no/avtorget/showcat.p...hen=&whenterm=

Svarene dine ga meg uansett noe mere info en det jeg satt med tidligere :-)

Takk igjen!
    Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er riktig for ML høytalere, men for tidlige QUAD elektrostater ble det montert inn sikkringer (utladings rør) for å hindre at man skulle kunne gi skadelige høye spenninger inn på panelene. Når et slikt rør lades ut, vil det nesten bli opfattet som en kortsluttning for effekt forsterkeren som driver det elektrostatiske panelet, og jeg er derfor ikke så sikker på at det bestandig er forsterkeren som er for svak eller for lite stømsterk når den kobbler ut under drift og opp i mot maks grensen for hva slike elektrostater tåler, men at man rett og slett prøver å kjøre for hardt og med for høye spenninger inn på audio trafoen.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Takk! :-)

Det gjalt for såvidt disse to parene:http://avforum.no/avtorget/showcat.p...hen=&whenterm=

Svarene dine ga meg uansett noe mere info en det jeg satt med tidligere :-)

Takk igjen!
    Mvh
    Jeg er litt nysgjerrig på forskjellen på de to ML'ene som ligger på AVTorget nå. Det ene paret er 6-7 år mens det andre er ca. 2. Har det skjedd mye med ElStat på den tiden?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •