Ny lytterunde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 90

Tråd: Ny lytterunde

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny lytterunde

Jeg starter en ny tråd hvor jeg vil skrive om mine nye lytteerfaringer.
    Siden NRK streiker får jeg en meget rolig uke nå. Da blir det besøk til noen HiFi butiker Men ikke OHC (dårlig inntrykk av selgerne og at de ikke godtar hjemmlån). Må forholde meg til de som selges på østlandet.

Jeg har skiftet ut anlegget mitt men er nok ikke helt i mål.

En liten repetisjon: Cobaltene som jeg nylig kjøpte er gode HT, særlig til prisen jeg fikk. Veldig god mellomtone, analytiske og klare. Men i mitt rom blir diskanten litt for hard på endel innspillinger. Jeg savner litt i nedre bass også. Derimot spiller de utmerket på supre innspillinger.
    Jeg regner med å måtte betale en god del mere for å få like god HT men uten nevnte ulemper.

Jeg er ikke en som skifter ut komponenter hele tiden, men er kresen når jeg først kjøper. Jeg vil bli 100% fornøyd.

Det var mange høyttalere jeg ikke fikk hørt før André på HiFi huset fristet meg. Skal høre på følgende:
    (rangert etter mest interesante)

Triangle Celius/Altea
    Dynaudio Focus 220 (og andre modeller)
    Sonus Faber, Conserto Domus
    Monitor Audio Gold 20
    Vienna Acoustics, Mozart Grand/Bach Grand
    Usher 6311
    Ny modell fra JMlab som kommer (juni?)
    Patos 402
    Epos M 15/22

System Audio 1750 (hørt, veldig bra inntrykk)
    B&W 704 (hørt, veldig bra inntrykk)
    Tannoy Eiris DC3 (hørt, ganske bra inntrykk)

Ellers må jeg nevne en bra utfordrer: Cobalt 816s (kr. 0,-) :wink:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonus Faber & Usher 8-)

Sikkert en del andre sterke kandidater der også, bla. Vienna Acoustics. Hørtes ut som en veldig spennende lytterunde. Lykke til!:wink:

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt fra personer som burde kunne dette, at JMLab må spilles inn farlig lenge før bassen "kommer etter" diskant og mellomtone. Dette vil jo resultere i en litt skarpere lyd. Og om det fortsatt ikke er bra, er det matching av elektronikk, og demping av førsterefleksjoner som står for tur.
    Har jeg hørt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt anlegg pr dd;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er det delte meninger om;

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke pent med det hjelper;

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD spilleren

Det er ikke CD spiller'n da , som ikke passer høytalerne da ? Du har jo byttet forsterker og testet en haug med høytalere. CD spilleren blir jo første trinn i kjeden.....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mange andre er fornøyd med MÅ jo ikke passe Antonx. Jeg er langt på vei med på de utredningene Antonx gjør, og jeg forstår godt argumentene hans selv om ikke jeg selv opplever høyttalerene mine som skarpe.

Det blir en kombinasjon av forsterker, signalkilde, rom og høyttalere hvor de 2 sistnevnte betyr mest. Hadde jeg vært det minste misfornøyd hadde jeg gjort akkurat det samme. Hos Antonx kan det godt være noen andre høyttalere som gjør susen. Jeg glemte i farten at ørene også er forskjellige på folk. Vel så viktig det.

Jeg følger med på trådene dine Antonx. Mye spennende lesing.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo snakket med mange eiere av Cobalt så at det er mange fornøyde eiere vet jeg godt. Men jeg vet også at mange mener dette er et kjennetegn til JMlab.

Jeg er temmelig sikker på at elektronikken min ikke er hard, tvert i mot.
    Jungson har en myk spillestil og Creek´en er ikke hard. Dette har jeg jo testet.
    Hørte Jungson fra topp til tå en gang men en mykere og bløtere lyd har jeg ikke hørt før. Overkill med andre ord (ve..d ht, kremt..).
    Rommet er en annen sak, men som dere ser synes jeg det er nok dempeplater og annen stasj nå.

Men denne tråden skal helst bli vurderinger av andre høyttalere da...

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt med på dine tidligere tråder Antonox.
    Etter det jeg har lest,så tror jeg du vil like Patos Lyric 402.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott fotografi - fra Afghanistan eller Pakistan?

Tror Epos passer godt sammen med Creeken. Du kommer vel til å beholde den siden den er ganske ny.

Ta en tur til Kontrapunkt på Majorstua. www.kontrapunkt.no

der får du god service. Du kan låne med deg hva du vil og de har spennende produkter. Linn høyttalere, Rega høyttalere og Sonus Faber.Priser fra 4000 til 400000.

For eks:

Linn Ninka. Koster 14000 i grunnversjon. Kommer i flere forskjellige finisher. Oppgraderbar til aktiv drift.

Rega Ela til 12000 kroner.

Og jo. Ta med forsterkern din under armen. Det er jo ikke store saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Flott fotografi - fra Afghanistan eller Pakistan?

Jeg synes no dette er bedre. Disse tok jeg i Oman. Et spennende reisemål jeg kan anbefale.

Tror Epos passer godt sammen med Creeken. Du kommer vel til å beholde den siden den er ganske ny.

Nja, den er noen uker allerede.. På tide å skifte ut kanskje

Nei, jeg grøsser ved tanken på å sitte foran en HT som jeg har forelsket meg i og en knall forsterker som er for svak til å drive den ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Og jo. Ta med forsterkern din under armen. Det er jo ikke store saken.
    He he. Ja ikke sant kjekt med liten forsterker. Lover å besøke Kontrapunkt. Jeg bor ikke lange biten unna.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekstriørmessig en godt match

Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg har jo snakket med mange eiere av Cobalt så at det er mange fornøyde eiere vet jeg godt. Men jeg vet også at mange mener dette er et kjennetegn til JMlab.

Jeg er temmelig sikker på at elektronikken min ikke er hard, tvert i mot.
    Jungson har en myk spillestil og Creek´en er ikke hard. Dette har jeg jo testet.
    Hørte Jungson fra topp til tå en gang men en mykere og bløtere lyd har jeg ikke hørt før. Overkill med andre ord (ve..d ht, kremt..).
    Rommet er en annen sak, men som dere ser synes jeg det er nok dempeplater og annen stasj nå.

Men denne tråden skal helst bli vurderinger av andre høyttalere da...
    Ja CD spilleren passer veldig bra til forsterkeren, ekstriørmessig, så der har du en god match. Egentlig passer vel høytalerne også godt bortsett fra at side panelen ganskje burde være sorte og ikke brune, alternativt burde racket vært i samme tresort :razz:.

Hvis dette også er viktig kan du umulig kunnen leve men demperplater slik det er vist, men dette er vel kun en nødløsning. Meget lav WAF på disse i alle fall.

Hva med signalkabler og høytaler kabeler. Noen påstår at dette kan farge lyden, så kanskje vert å teste om dette har noe for seg. For egen del har jeg ikke helt tro på dette, men det kan kanskje få diskanten til å vippe i riktig retning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du jaggu rett i. Det har jeg ikke tenkt på. Sonus Faber i pianolakk 8)
    Det må være det jeg er ute etter :!:
    Jeg måtte prøve meg frem angående demping men siden det desverre ops: er alfor sjelden damer i hula mi forblir de der.
    Prøvde noen kjappe bytter av kabler men vet ikke om jeg hørte noen forskjell i det hele tatt. Så jeg er i allefall ennå blant dem som mener det er små eller ingen forskjeller. Det er fsikkert forskjell på billige kabler og de til 6000,- men da kjøper jeg meg heller ny elektronikk. André på HiFi huset sa det skjer ting når du kommer opp i den prisklassen(snakker vel ikke om store forskjeller). Det skulle ikke forbause meg. Det er vel da mere fornuftig å investere i dyre kabler om man sitter på high-end.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da fikk jeg besøkt 3 HiFi butikker i dag. Det ble en interesant opplevelse med en topp avslutning :-) .

Første runde gikk til Sterofil hvor jeg først hørte på Vienna Acoustics Mozart. Det er lekre høyttalere som låter delikat og mykt. Rake motsetningen til Jm.Lab. Her låt min teknisk dårlige CD Yeah Yeah Yeahs greit. Fin til Klassisk musikk. Men dette blir alfor mykt og snilt for min smak. Da jeg satte på Molvær skiva bunnet faktisk elementene uten at det var så veldig mye trøkk. Oi oi..

Med Sonus Faber Conserto Domus låt Holly Cole klart bedre. Oppløst og klart. Men SF klarte ikke å begeistre meg. Særlig ikke med klassisk musikk. Ikke mye fart i bassen der heller.

Tannoy Eiris DC3 låt bra men hadde en signatur jeg ikke likte spesielt godt. Farget lyden endel. Bedre på rock.

Kanskje var ikke demorommet deres dårlig egnet for bassgjengivelse? Jeg vet ikke.

Neste besøk gikk til Lyric HiFI. De hadde ikke den store modellen til Epos inne så jeg fikk høre Proac Studio 140 i stedet. Det låt riktig så bra. Bra bass men dog ikke like kjapp og stram som Jm.lab. Fin allrounder. Men den hadde også en egen signatur, ikke så tydelig som de andre men alikevel tilstedet. Beste valg så langt. Dog spilte den YYY for aggresivt/spisst.

Etter besøket funderte jeg på om alle høyttalere i denne prisklassen har en egen signatur med gode og dårlige sider ( jeg hørte riktignok på Cabasse høyttalere der det ikke var noen egenart bare et stort , åpent lydbilde med flott musikk, men prisen er en annen sak ). Cobalt har sine gode og dårlige sider men foruten en litt vel sprek diskant er den trolig en bedre allrounder enn de jeg hørte hos Sterefil. Proac var nok bedre men verdt prisforskjellen? Unasett tenkte jeg at Cobalten faktisk er en riktig bra høyttaler og jeg må virkelig se på om det er verdt å skifte ut.

Men hos NAT falt brikkene faktisk på plass. Dynaudio Focus 220 var den mest homogene høyttaleren jeg har hørt så langt. Jeg klarte rett og slett ikke å sette fingeren på noen spesielle svake sider. Jeg har nok hørt bedre høyttalere på enkelte områder men ikke som låter så naturlig godt på alle felt. Jeg fikk samme følelse som med Creek´en. Jeg begynte å nyte musikken i stedet for å høre etter enkelte ting
    Rikelig med stram fin bass(kan kanskje bli for mye i enkelte rom?). Detaljert og åpent lydbilde uten å være hissig. Veldig bra fra topp til tå.

Jeg hørte også på Focus 110. Samme flotte lydbilde men kutter brått nederst. Men alikevel god bass til å være en så liten kar. Jeg hørte også Contour S 3.4. De låt meget åpent men ikke særlig naturlig. Den hadde et særpreg som jeg ikke likte og den hadde en dårligere bass enn 220. Selgeren sa faktisk at han var enig.

Den minnet meg om proffe videokameraer(yrket mitt). For å få et skarpt bilde må man "crispe" bildet kunstig. Overdriver man vil kanskje mange synes den er superskarp. Men er det naturlig?? Det samme skjer med billigere DV kameraer som synes å være nesten like skarpe som proffkameraer.

Vel, uansett om jeg likte 220 enn så mye skal jeg skjekke de andre modellene snart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men her må det nevnes at dette ikke var noen grundig test. Lytterommet til NAT og Lyric var nok bedre.
    NAT hadde en dyr forsterker tilkoblet, Lyric hadde Naim og stereofil hadde Arcam.

Hvordan vil Dynaudio Focal 220 låte hjemme med min Creek?
    Jeg skal få hørt den en gang til sammen med Creek så klart. Et annet spøkelse er streiken i NRK. Bli itj my pæng te å handl me de næi..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer info fra dagens runde

Nok en interesant tur og møtte bare prima service og hyggelige selgere.

Norsk HiFi Senter hadde ikke Dynaudio Focus 220 inne for øyeblikket og ville også at jeg skulle høre på deres nye tilskudd; Spendor. Han sa ifølge mine kriterier at det ikke var mye vits i å høre Patos. Han sa at de ikke har et "korrekt", nøytralt lydbilde og at ikke mange kjøpe Patos når de også fikk hørte Dynaudio og Triangle. Bare dem som er spesielt glad i fet bred bass. De var litt urangert sa han. Ganske oppsiktvekkende sagt av en selger som har dem i sortimentet selv (han har vel ikke sagt det om han visste at jeg skrev det her?).

I stedet hørte jeg B&W for andre gang. Den er en het kandidat. Er begeistret for mellomtonen som jeg tror er bedre enn med Dynaudio. Sammen med Tact var det en beskjeden bass men når Denon ble tilkoblet kom den til sin rett. Satte jeg på klassisk ble jeg ikke imponert men fikk mistanke om at det skyldtes Denon. Litt kablebyttet og det ble en helt annen klasse på konsertgjengivelsen. Denon for rock, Tact for klassisk! det sier litt om hvordan man kan bli lurt av elektronikken. B&W er veldig nøytal og detaljert med en litt fremtonet mellomtone. HT blir borte i lydbildet. Den spilte min dårlige tekniske CD best av de jeg har hørt.

Oi, var det 703 jeg hørte på? Første gang var vel 704. Noen som kan si noe om forskjellen her?

Så fikk jeg høre Dali Helicon 300. Jeg hadde tidligere hørt Ikon 6 og jeg likte ikke signaturen. Men med Helicon var det ikke like fremtreden signatur.
    Dæven for en flott diskant! Den beste jeg har hørt. Deilig å høre musikk med den. Men den hadde en annen kurve enn B&W. Fremtreden diskant og med de begrensningene en stativhøytaler har. B&W har en fremtreden mellomtone. Er dette med vilje fordi Dali har fått til en utmerket diskant og vis versa med mellomtonen til B&W? Kan virkelig forstå begeistringen til Heicon 400 eiere! Likevel holder jeg nok en liten knapp på B&W når helheten vurderes. Den er mere nøytral enn Dali.

Kontrapunkt: Linn Ninka

Igjen en høyttaler det var vanskelig å beskrive men det er et kvalitetstegn. Veldig naturtro. Litt beskjeden bass? Antydning til kasselyd, alikevel et meget godt valg. Selgeren var imponert over komboen Creek og Linn, noe jeg godt kan tenke meg er en flott match.

Til deg som testet den med Creek: Du leser sikkert og jeg kan fortelle deg at han sperret opp øynene når jeg fortalte at du solgte din Creek. Det skjønte han ikke. Ei heller at Rotel skulle være bedre, tvert i mot mente han. (du ble nok lurt av Geir og en tungdreven DLS, Densen B110 klarte ikke å drive den i det hele tatt).

Hørte også Sonus Faber hos dem (hørte dem før hos Sterofil). Mørkere klang, den farget lyden endel. Mere tydelig bass. Likte den ikke. Og ja, tydelig at rommet hos Stereofil sluker bass på en eller annen måte.

De som er aktuelle kandidater nå er:

Dynaudio Focus 220
    B&W 703 (evnt 704)

Nest etter er Linn Ninka og Proac Studio 140. Holder en knapp på Linn, men de er ganske like og jevnbyrdige.

De som skal testes:

Triangle Celius/Antal
    Monitor Audio Gold 20 (besthifi har dem ikke inne nå)
    Spendor
    Usher 6 series (har ikke helt tro på den)

Noen andre?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Rahido Emily?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva pokker er det for noe? :wink:

Om de selges i Førde har de ikke en sjans :?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •