Ny lytterunde - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 90

Tråd: Ny lytterunde

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg leste et innlegg skrevet av Haakon rognlien på sentralen og den sier alt om hvorfor jeg har problemer med diskanten mens andre sier de ikke har det.
    Strålingskarakteristikken og rommet!! At jeg ikke viste det før...

Gjengitt her::

Det er to typer høyttalere jeg kjenner til som er vanskeligere enn andre i dette henseende, og jeg kan ikke begripe annet enn at dete må være relatert til utstrålingskrakteristikk fra diskantelementet. Disse to heter JM Lab og B&W. Begge to har glimrende diskantelementer, men altså kompliserende strålingskarakteristikk. Implisitt i dette ligger det at 1.-refleksjonene må dempes FØRST, deretter kan man begynne å tenke på om det er noe annet som bør gjøres.
    Jeg har erfaring med begge typer, og har alltid klart å kvitte meg med sibilantene etter en del jobb. Ergo er det ikke en feilkonstruksjon vi snakker om, kun et konkret fenomen man må ta hensyn til.

Mvh
    Håkon

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da må jeg komme med en konklusjon for nå orker jeg ikke mere testing. Jeg har nå hørt ca 24 høyttalere. Den eneste jeg ikke har hørt er Usher.

Så hvem vant?

Jo det var Proac Studio 140 :grin:

Ikke noe negativt å si om den, kanskje litt mye bass i mitt lille rom.

En ting jeg ble mere og mere klar over var hvor god min egen Focal egentlig er. Dette skulle bli en match mellom Triangle og Proac men jeg måtte ta med min egen.

I rette rom som er litt større enn mitt og med bra demping tør jeg påstå at du ikke finner en bedre høyttaler enn Cobalt til den prisen man får på HiFi huset. Innbydende klang, hurtige elementer, stram bass og meget høy oppløsning. Lyst klangbilde ja og den er ikke så glad i dårlige innspillinger. Diskanten sprer mye tror jeg.
    Proac formidler konsertsalen på en utmerket måte, bedre enn Focal. Proac har mere fylde, og er meget nøytral. Høyttalererne forvinner helt i lydbilde. Det gjør også Focal.
    Proac koster 16.800,- og Cobalten kostet meg 8.500,-.
    Proac er ikke mye bedre enn Focal. Skal jeg betale nesten 8000,- for denne forbedringen? Nei, det kan jeg nok ikke.
    Triangle Altea er veldig god. Ikke mye negativt å si om den heller. En ørliten farget klang, ikke fullt så nøytral som Proac. De ble ikke helt borte i lydbilde , men dette er små nyanser. Ikke fullt så høyoppløst som Focal. Lydbilde kommer godt fremover og gir ikke så bra dybde som f.eks Proac.

Jeg mener jeg har noen av de aller beste HT opp til 20k hjemme hos meg nå. Skulle gjerne vite om Triangle Celius er tydelig bedre enn Altea. Jeg er ikke i tvil om at Triangle er en av de bedre kjøpene i klassen. Jeg fryktet at den skulle bli for pågående i diskanten men det viste seg å være ubegrunnet . Engasjerende høyttaler.

Jeg fikk også prøve en sub fra Triangle. Jeg må faktisk si at jeg ikke savnet brummingen fra den de gangene jeg slo av (og det gjorde jeg oftest). Jeg synes ikke den spilte helt homogent sammen med høttalerne og dessuten synes jeg ikke den bidro til en høyere musikkopplevelse, heller tvert i mot. Det er trøkk, stramhet og definisjon som er viktig for meg. Stativhøyttalere gir derimot for lite dypbass og det blir for slankt lydbilde men en gulvstående gjør jobben bra nok alene mener jeg.

Jeg føler for å beholde Cobaltene. I allefall foreløpig. Men jeg vil teste den nye 800V serien når den kommer.

Jeg synes faktisk diskanten ikke er så pågående nå i forhold til hva bemerket tidligere. Har den blitt bedre? Jeg testet tilfeldig med MIT AVt 2 kabler og jeg merket faktisk en ganske klar demping av de høyeste frekvensene. Og det sier jeg som trodde kabler har veldig lite betydning.

Skal jeg oppnå ideallyden må jeg nok atskillig opp i pris.
    Mere enn jeg har råd til

Nå skal jeg bare nyte musikk og kjøpe meg en MIT kabel

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, spennende. Jeg er klar over at Cobaltene er fenomenale bortsett fra det jeg har klaget litt på. Har nå prøvd dem i større rom (35+) og da virket de mye bedre, litt lyse, men ikke påtrengende. Ja, diskanten kan være litt på "hugget", men jeg tror også lytterommet mitt har mye å si i tillegg. Og det er forhåpentligvis billigere å bytte høyttaler enn å bygge om huset.

Hvilke MIT kabler hjalp deg ut da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hmm, spennende. Jeg er klar over at Cobaltene er fenomenale bortsett fra det jeg har klaget litt på. Har nå prøvd dem i større rom (35+) og da virket de mye bedre, litt lyse, men ikke påtrengende. Ja, diskanten kan være litt på "hugget", men jeg tror også lytterommet mitt har mye å si i tillegg. Og det er forhåpentligvis billigere å bytte høyttaler enn å bygge om huset.

Jepp......

Hvilke MIT kabler hjalp deg ut da?

Det står i innlegget..ikke ta det som ren fakta da :wink:
    ..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Take it easy, jeg har ganske ok kabler, men kan jo alltids låne noko heimatte.

Beklager at jeg bare skummet innlegget kjapt. Har jobbet i 9 timer og nå må jeg få lagt meg da klokka ringer 0530 igjen Får skylde på det...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere lagt merke til hvordan Focal "rensker" lyden utenfor vokalen og instrumentene? De blir roligere utenfor men fjerner noe av livet rundt men vokalene kommer enda tydligere frem.Han på Lyric begynte å snakke om det og det hadde jeg lagt merke til selv mange ganger uten å tenke så mye over det. Med Proac blir det mere liv på settet og den formidler f.eks en klassisk konsert bedre. Lurer på hvordan Focal får til dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå et meget godt tilbud på en demomodell, Proac D15, så det bar rett hjem for å teste dem. Intuisjonen min sa faktisk at dette er høyttalerne! Denne turen blir bare en tur, ikke retur. Dermed var forventningene meget høye.

Ble jeg skuffet? Ha... dæven.. :grin: dette var i enn helt annen verden :grin: :grin: .. en smak av High-end? Innertier!!
    Alle andre jeg har hørt når ikke disse til knaærne..selv ikke Studio 140.
    Det mest overraskenede var at rockeplatene med middelmådig innspilling låt bra. Jeg så for meg teknikerne; så det var slik de ville det skulle låte..
    Skifta plate til plate, klassisk til rock til jazz.. whatever.. de låt meeeeget naturlig, åpent og veeeldig oppløst. Masse dyyp bass. Eneste minus jeg ser nå er basstrykk og at de ikke er av de strammeste, men hva gjør nå det når kvaliteten er så høy? Kan spille høyt uten lyttetretthet. Skarp diskant? Hva er det for noe?

Nei, disse blir mine :-P :-P :-P :-P :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere, etter myyyyyyeee leting....;-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis Anton!

Kan tenke meg det var godt å komme i mål. Hva koster disse herlighetene da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Gratulerer med nye høyttalere, etter myyyyyyeee leting....;-)
    Vært alt strevet.. dessuten har jeg lært masse..

Med denne ble det anderledes. vanligvis er det å lytte til enkelte aspekter. Er bassen stram? Oppløsningen? Naturtro? Klangen, liker jeg den? Hmm.. hvordan er denne i forhold til de andre.. for og i mot...

Nå var ikke det nødvendig. Hørte med en gang at her "satt" det bare..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt og hørte på Antony & the Johnsons og Holly Cole.
    ahhh....det låter så inderlig vakkert.. musikkopplevelsen når nye høyder..

Jeg hørte med en sølvkabel fra Wireworld...ahh dæven her var det forskjeller.. lydbilde åpner seg opp, mere liv og detaljer... renere..

Skal aldri mere si at kabler ikke har noe å si. Skeptikern har snudd..

Den er dyr men det blir kjedelig å gå tilbake til min gamle Van den Hul.. så...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå våkna skeptikern i meg, men det er gøy å se at du er i lyd-nirvana! De høyttalerene må jeg høre en dag jeg får råd til slikt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (jeg fikk dem billig...sshh) Minimalt brukt demomodell .. eier dem ikke ennå da, men regner med at jeg er ny eier i morgen.

Hvis du ikke hører forskjell på denn og andre må du vaske øra dine ;-)
    Hørte forskjellen på en MIT kabel også, den avdempen sibilanter.
    Jeg var nærmere dine meninger pnerbye, men nå må jeg skifte litt mening av erfaring. Disse kablene skal vist være lette å høre forskjell med. Jeg har testet litt tidligere uten å høre forskjeller, men nå har jeg et bedre annlegg å teste med da.

(men ikke lag noen kabeldebatt her er dere snille...)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Gratulerer.

Jeg hadde problemer med å få sentrert lydbilde med mine Proac D15 og Creeken,så jeg var litt usikker på om det skyltes høyttalerene eller Creeken.
    Hos Lyric ble sentreringen helt vannvittig,mens hjemme ble det nærmest kaos.
    Etter å ha fått testet D15 med Tact forsterkeren fikk jeg det beste lydbilde jeg har hørt hjemme.
    Det er så vakkert,høyttalerene eksisterer ikke lenger og lyden svømmer i rommet.
    En ting er sikkert Anton.Vi er to heldige fanatikere.
    Har ikke planer om å selge Proac D15 lenger,de er noen perler.

Kommer i nærmeste fremtid til å bytte Creek Classic 5350Se til fordel for Tact SDAI 2175 som jeg synes gjør en fantastisk jobb sammen med Cary DVD6 og Proac D15(er også veldig fornøyd med mine LFD kabler).

Bare for å nevne det så fikk storebroren Proac D25 Editor choice i Hi-Fi Choice!!!Men det er vel bare en drøm,eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basse
    Gratulerer.

Jeg hadde problemer med å få sentrert lydbilde med mine Proac D15 og Creeken,så jeg var litt usikker på om det skyltes høyttalerene eller Creeken.
    Hos Lyric ble sentreringen helt vannvittig,mens hjemme ble det nærmest kaos.
    Etter å ha fått testet D15 med Tact forsterkeren fikk jeg det beste lydbilde jeg har hørt hjemme.
    Det er så vakkert,høyttalerene eksisterer ikke lenger og lyden svømmer i rommet.
    En ting er sikkert Anton.Vi er to heldige fanatikere.
    Har ikke planer om å selge Proac D15 lenger,de er noen perler.

Kommer i nærmeste fremtid til å bytte Creek Classic 5350Se til fordel for Tact SDAI 2175 som jeg synes gjør en fantastisk jobb sammen med Cary DVD6 og Proac D15(er også veldig fornøyd med mine LFD kabler).

Bare for å nevne det så fikk storebroren Proac D25 Editor choice i Hi-Fi Choice!!!Men det er vel bare en drøm,eller?
    Ja da er vi begge Proac fan :razz: D 25 hadde vært noe ja, hørte de også på Lyric..Men i mitt rom tror jeg D 15 er midt i blinken. Stereoperpektivet sitter som støpt hos meg. Jeg har tenkt endel på at de 2 døråpningene jeg har er veldig gunstige. Hadde vært morsomt å hørt Lyngdorf hjemme engang.

Forresten har jeg mest tiltro til HiFi choise. Det jeg har lest i f.eks i guiden synes jeg passer bra med mine egne erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da slo jeg på stortromma og kjøpte meg signalkabelen som villedende ligger på 10.000,- Halv pris på kabler hos Lyric. Dette er utelukkende på grunn av lydfordedringer, ikke eier status eller noe slikt. Om de er verdt prisen kan diskuteres..

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med endelig å ha kommet i mål. Var selv på nippet til å kjøpe D80 til kinoen, men Andre ga et litt for godt tilbud på 946....... Proac har et enormt lydbilde. En utrolig god høyttaler
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare fullføre lytterunden for denne gang med å få med meg Usher og Patos selv om det var mest for moro skyld. Litt dårlig samvittighet for bryet jeg ga men men...

Det ble et veldig positivt møte med Usher 6371. Hørte med Parasound. Her var nyte-faktoren høy. Meget luftig og åpent. Naturtro klang emd en varme og musikalsk innlevelse. Mye bass som går dypt men som gjerne kunne vært strammere. Høy oppløsning men ikke hard. Med Vincent forsvant noe av gløden og musikken ble mere nøytral. Litt hardere? Utrolig lekre og godt bygd.

Men uansett hadde de blitt for store i mitt rom og Creek´en for puslete tror jeg.

Jfsoundsystem selger demomodellen for 20k.
    Løp og kjøp!

Endelig fikk jeg hørt litt på Patos Lyric 402. Laidback men alikevel brukbart oppløst. Mye bass som ikke er altfor stram. Syntes de hadde litt problemer med å fokusere. Behagelige. En helt grei høyttaler om stilen passer.

Tok en tur innom klubben med det samme. Jeg hørte Dali Ikon 7 sammen med denon. Ai ai.. dette låt slett ikke bra.. dårlig match og dårlig klang i rommet. Sær klang, lyst med svak bass. Litt kjølig klang (og jeg som trodde ikon låt varmt). Uææ...

Hørte B&W 705 i samme rom med samme elektronikk. Veldig åpen og dataljrik mellom tone. Tynn, slank og litt tørr lyd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og etter all denne lyttingen: Hvilken høyttaler velger du?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •