Ny lytterunde - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 90

Tråd: Ny lytterunde

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    703 har dedikert mellomtone, noe 704 ikke har.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rahido Emilie S2:

S3:

Tror de største der koster 38k veil, men de mindre der koster en god del mindre. Jeg husker ikke akkurat hvor mye.

http://www.norsklydogbilde.no/?nav=products|loudspeakers|emilie

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usher 6 series (har ikke helt tro på den)
    Det er jo ikke sikkert den serien passer deg, men du bør hvertfall få deg en lytt før du velger å mene det

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at innstillingen kommer til å være med og avgjøre det valget. Selv om 6371 under rette omstendigheter er noe av det beste i klassen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Polk Audio Lsi15. Diskant og mellomtonen i disse er fantastisk bra etter min mening. LOBH førte disse i Oslo, men etter konkursen er jeg usikker på hvem som har dem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det er jo ikke sikkert den serien passer deg, men du bør hvertfall få deg en lytt før du velger å mene det

Enig med det han sier. 6 serien er bare "crap". Men Dancer serien derimot, det er bra stuff Hehe neida! 6 serien er det beste jeg har hørt til prisen. Så som Kenti sier, hør det før du sier noe slikt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt Usher! Grunnen til at tvilte litt er at det ser ut som et ganske lite basselement og at det er bare et i CP-6311. Jeg vil ikke ha en HT som ikke kan sparke fra seg i bassen. Modellen over er litt over mitt budsjett, men imponere den så går det greit.

Har tenkt å ta en samlet tur til de 3 butikkene i Drammen med Creek under armen.

I dag tok jeg en tur til Norsk lyd og Bilde. Hørte på Emile S2. En bra høyttaler som heller litt mot det mørke men er ellers nøytal. Godt oppløst mellomtone, åpen men alikavel litt tilbakelendt. Veldig fin diskant. En snill høyttaler. Den spilte min dårlig innspilte CD med respekt. Men den har en svakhet i bassen synes jeg. Den gikk overraskenede dypt men den var slapp og fløt litt ut. Ikke mye trøkk heller. Selgeren ville tydelig ikke at jeg spilte høyt... Her kan jo selvfølgelig rom og forsterker ha endel å si (prøvde 2 forskallige oppsett). Litt for snill og litt for dårlig bass. Verdt prisen på 26k??

En lynlytt på Patos 402. Sto dårlig til og var ikke innspilt, alikevel var det ikke mye presisjon der i gården.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må skryte litt av dine innlegg Antonx.
    Liker måten du beskriver lyden på de forskjellige høyttalerne.
    Veldig godt og informerende skrevet.

Kjenner meg litt igjen i din beskrivelse av Dynaudio.
    Hadde et par Audience 82 og en Cayin 252b for et par år siden.
    De høyttalerne likte jeg svært godt. Solgte de fordi jeg hadde lyst på noe nytt,men det har jeg angret litt på i ettertid.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer referat fra dagens runde:

Blir klokere for hver runde. I dag var lærdommen at matching og rom har enda større betydning enn jeg har trodd. Prima service hos alle i dag også.

Hørte først på B&W 703 sammen min Creek. Her kom det et sukk fra meg! Vokalen kom ikke ordetlig frem og bassen på Molværplata var tynn. Creek har ikke tjangs til å få ordenlig liv i B&W. Den høyttaleren trenger en veldig sterk forsterker. Med Lyngdorf ble det liv i mellomtonen men ikke mye trøkk i bassen. Ja ja, da er B&W uaktuell.
    Hørte også Dali Helicon 300/400. Sammen med Lyngdorf ble diskanten fremhevet og med lite bass ble lydbilde lyst. Nå kan jeg si det skyldtes Lyngdorf. Med Creek ble kurven jevnere. Låter bra men igjen blir Creek litt for svak til å drive den tilstrekkelig. Creek trenger med andre ord en ganske lettdreven høyttaler for å spille optimalt.

Hos Best HiFI hørte jeg først Monitor Audio RS6. Nydelig vokal, rent og klart og glatt. Men den har sin svakhet i bassen. Her var det rikelig bass men den var for slapp, manglet stramhet. Om G20 har samme svakhet blir den utelukket. Focal Profile låt veldig bra, bra dybde og presise plasseringer. Mye snillere enn Cobalt. Men den runder litt for tidlig i bassen, men ikke brått. Stram og kontrollert bass. Flott diskant. Men ikke veldig engasjerene dog.

Så fikk jeg høre Triangle Celius. Ahh... dette låt virkelig bra. Mye større lydbilde, veldig engasjerenede og livlig. Veldig god oppløsning. Creek hadde ingen problemer med denne. Nydelig vokal og bra trøkk i bassen. Mye strammere enn MA. Eneste bekymring er at den kan låte vel pågående i diskant i enkelte rom.

Videre gikk turen til Norsk HiFi center (var som et hjemmebesøk hos en trivelig kar). Hørte Celius igjen men her låt det litt anderledes. Best HiFi har et godt lytterom! Rommet hos NHC var ikke godt egnet for bassgjengivelse, ei heller stereoperpektiv(tror jeg).
    Men alikevel et meget godt inntrykk. I rette rom er Triangle et knallkjøp! Særlig i og med at de har 30% avslag. Den avslørte dårlig opptak litt vel tydelig så jeg er redd dette kan bli et problem for meg. Jeg var veldig spent på Dynaudio Focus 220 og må si jeg ble litt skuffet. Det låt veldig bra, naturlig, rent og klart men skulle ønske vokalene kom tydeligere frem. Mener å huske at det låt klart bedre med Bladelius hos NAT. Merket at jeg måtte ganske høyt opp på volumkontrollen og Molvær avslører at 220 blir litt for tung å drive. Creek er tydeligvis ikke særlig strømsterk, men bemerker at alle selgerne synes den spiller meget bra til prisen.

Da er begge mine favoritter, Dynaudio Focus 220 og B&W 703 utelukket. Triangle har seilet opp som favoritt. NHC mener at Spendor kan være riktig høyttaler for meg så jeg vil antagelig prøve den og Triangle hjemme. Men de bør ha en konkurrent til. Hvem kan det bli? Må se litt nedover på lista mi fordi det kan låte anderledes med et annet rom og forsterker. Tips?

Nå er alt litt åpent og i tillegg sier Geir på Best HiFi at 2 mnd ikke er nok innspillingstid for Cobalten. Den kommer mener han. Ja ja hvordan ender dette?

Litt klokere og litt mere forvirret nå :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rakk ikke å høre Usher. Men den skal jeg få hørt om ikke lenge.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle Celius er en kanonhøyttaler, kan godt forstå at du likte denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Celius er litt vel stor for mitt rom og i følge selger skal ikke de mindre modellene låte særlig anderledes. Tipper Antal er tingen om den ikke blir for pågående i rommet mitt. Har noen erfaringer her?

Ja, i rette rom og forsterker er det en kanonhøyttaler til denne prisen!!

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gode beskrivelser her Antonx, fine innlegg som er lett å "leve" seg inn i.
    Kan du si noe om hvordan Celius'en låter på strengeintstrument (gitar, fiolin etc) ? Evt hvordan dette låter vs Profile 918..

Har selv hatt Profile 918 og de gnistrer lett selv på lave volum på gitarmelodier. Prøvde meg på Audiovector M3 Avantgarde men de imponerte meg langt mindre enn profilene til focal.

I følge NHC er Celiusene nå oppgradert i diskant og går litt dypere derfor navnet esw fremfor tidligere "gullvinner" es. Disse imponerer visst også hele tiden til du nærmer deg 800 timer spilletid. Krever lang innspillingstid til de liksom fortsetter på linje.

Har lest mye skryt av denne fra Triangle og har selv bestilt meg ett par Triangle Celius ESW fra NHC i dag HT'ene blir sendt mandag. Gleder meg stort til slutten av neste uke da de ankommer

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ligger du an nå, Antonx? Blitt noen handel?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt ferie og jobbet lite. Dermed er det litt lite i kassa fortiden. Jeg må vente på penger.. Kjipt...

Triangle og Profile har helt forskjellig spillestil. Tja hvordan vil du at HT skal låte? Livlig og sprek som Triangle eller mykt og vakkert som Profile? Her avgjør lytterom også. Profile låt meget, meget bra på klassisk musikk. Presist!! Dypbass er svakheten til Profile. Tror nok Profile er en mere "korrekt" høyttaler. Triangle har mye "åpnere" lydbilde, "større". For realistisk gjengivelse av akustisk tror jeg at Profile låter mest troverdig, men mange vil nok falle for lyden til Triangle.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da tok jeg en tur til Lyric i dag. Hørte på Proac 140 denne gangen sammen med Creek 5350 SE(min). Syntes jeg fikk et bedre inntrykk enn sammen med Naim. Liker dem veldig godt. Låter omtent slik jeg vil at det skal låte. hørte 130 også men da ble bassen en god del slankere. Fikk høre en Cabasse Altura Bahia til 30k men jeg foretrakk Proac faktisk. Likte ikke klangen til Altura, sælig bassen.

Så dro jeg til NAT for å høre Dynaudio Focus 220 igjen. De var helt nye men låt veldig bra alikevel. I rommet hos NHC låt de litt snillt men ikke her. To helt forskjellige rom. Hos NHC passet Triangle som er mye mere livlig pågående høyttaler. Hvordan hadde Triangle spillt hos NAT? For pågående? Skjønner rommet har ganske mye å si ja. Creek klarer å drive de litt tungdrivne 220 med normal musikk, men med Molvær plate som har voldsom trykk i bassen på enkelte spor får den problemer. Men hvor ofte har jeg behov for dette trykket? Selv om de er nye får jeg ikke mere trykk når de er innspillte sa han.

Morten fortalte at noen bruker såpass mye tid på å finne riktig utstyr at de blir litt sliten i hodet, ah hvordan låt de forrige... i forhold til disse..Ofte er det best å stole på førsteinntrykk mente han. Og ja jeg kjente meg igjen! Han traff meg... jeg har nok tippet over. Derfor så lite beskrivelse av inntrykkene her... Liker jeg ikke en høyttaler er det enklere men når de låter såpass bra at jeg ikke legger merke til noe spesielt ja da blir jeg usikker og "sliten". Noen som kjenner seg igjen?

Jeg har igjen å høre Spendor, Linn Ninka (med Creek) og Usher. Så blir det hjemlån. Klarte ikke å skille Proac og Dynaudio i dag fordi de spillte i helt forskjellige rom. Dermed har trolig begge booket plass. Kanskje kommer Linn eller Spendor også? Triangle er nok outsideren nå. Eller.....??

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å høre hvor du lander, jeg vurderer også Focus sterkt enda, men usikker på hvilken modell, 220 er jo ganske dyr da. 140 er nærmere mitt budsjett. Hold oss (meg) oppdatert

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn Ninka fikk prøve seg med forsterkeren min i dag. Mye bra her, men synes de er beskjedne. Det låter nøytralt, men litt tørt. Bra oppløsning. PJ. Harvey plata mi er virkelig flott å teste med. Den avslører mye. Her manglet det litt nerve og dynamikk i bassgitaren. Den skal låte tøft! Det gjorde den ikke. Litt tungdreven til Creek den også, men ikke noe problem. O´connors stemme var litt spe også, manglet litt kropp.

Jeg ville høre Sonus Faber Conserto Domus med Creek med det samme også selv om jeg egentlig avskrev den forrige gang. Inntrykket var like dårlig som da. De låter litt "innestengt", nasalt, som om du snakker med hendene ved siden av munnen. Dessuten er lydbilde mørkt. Vi hørte først med en Rega spiller og kunne konkludere med et dette var en dårlig match. Prøvde med en dyrere modell som låt bedre men men samme signatur. Med Linn forsterker og spiller ble stemmene lysere og bedre men selv dyrere elektronikk reddet oss ikke. Lydbilde fra min medbrakte klassiske Cd låt roligere med SF. Mere bahagelig.

Så da fikk jeg fraskrevet Linn som egentlig er positivt. Kun én skal stå igjen.
    Senere i kveld får jeg Spendor S5e til hjemlån.

Kandidater: Proac Studio 140, Dynaudio Focus 220

Jeg har mest tro på Proac. Focus blir litt for tungdreven er jeg redd.

Utfordrere: Spendor S5e, S6e, Proac studio 130, Triangle Antal, Usher 6311 og nye Focal(eller min egen?)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle friste deg litt.
    Sitter nå med nybrukte Proac Response D15,som skal holde varmen i huset til jeg for kjøpt meg 1027Be/1007Be.
    De har en påkostet ekte sherry finish(må ses,koster 9k ekstra på Lyric for den finishen),og koster 35k og er 10 mnd gamle.
    100 prosent strøkne og de er kjøpt på Lyric.
    Kommer til å selge dem for ca 15k(og det er et ekte kupp).
    Da jeg spurte Tor om disse(D15) mot Proac 140(som har vunnet en del priser tror jeg),ristet han på hodet,og mente D15 var <ekte> vare og kunne ikke sammenlignes med 140.
    Vel vel,tror ikke forskjellene er så store,men D15 er sjelden god,det er sant.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir morro å høre hva du synes om Spendor, da det er et uskrevet blad for meg.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •