Merkelig form på stua. Hvordan skal sub'en plasseres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Afseth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig form på stua. Hvordan skal sub'en plasseres?

Som dere ser på vedlegget, så har jeg litt rar form på stua mi. Har nettopp bestilt ny sub fra SVS, og vil gjerne presse maks ut av den mtp renhet i lyden og høy bass. Dere ser på vedlegget hvordan den gamle sub'en sto, og i utgangspunktet har jeg tenkt å plassere også den nye slik, men vil det være dumt? Som dere ser så skrår veggen innover ca. 2 meter foran fronten på sub'en, og jeg kan tenke meg at det kanskje er uheldig med hvordan lyden flyter i rommet? I tillegg står det en bokhylle der, og den burde kanskje flyttes vekk?

Det er ca. 3 meter takhøyde.

Tar i mot alle tips til hvordan jeg kan forbedre lyden.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gammelt trick

Sett den der hvor du pleier og sitte. Der i rommet du synest lyden er best, plasserer du den. Pleier og virke det.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet ditt avhenger jo litt av om du har valgt et forovervendt element (PB10) eller et gulvvendt (PB12). Kommer jo også an på hvilke plasseringsmuligheter du har. Kan du sette den hvor som helst??
    En PB10 ville jeg testet i nærheten av tven, helst mellom frontene. PB12 skal jo helst stå i nermeste hjørne til sweetspot, så hjørnet mellom sofaene er kansje fornuftig å teste. Selv har jeg min PB12 Plus/2 i hjørnet bak sofaen, og synes dette fungerer utmerket
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er PB-10 jeg har bestilt. Den vil ikke tjene spesielt mye på å stå i hjørnet?

Ang. plassering så kan jeg sette skuffene og hyllene lenger til venstre, om sub'en ikke skal stå der. I såfall kan sub'en stå på venstre side av TV'n, så lenge det ikke har innvirkning på tv-bildet.

Hvordan vil en PB-10 fungere mellom sofaene? Den må i såfall stå under et hjørnebord som jeg glemte å tegne opp (blir kanskje for stor). Oppå hjørnebordet står en bærbar PC, og det er kanskje ikke så bra å ha i nærheten av en stor sub?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Afseth
    Det er PB-10 jeg har bestilt. Den vil ikke tjene spesielt mye på å stå i hjørnet?

Ang. plassering så kan jeg sette skuffene og hyllene lenger til venstre, om sub'en ikke skal stå der. I såfall kan sub'en stå på venstre side av TV'n, så lenge det ikke har innvirkning på tv-bildet.

Hvordan vil en PB-10 fungere mellom sofaene? Den må i såfall stå under et hjørnebord som jeg glemte å tegne opp (blir kanskje for stor). Oppå hjørnebordet står en bærbar PC, og det er kanskje ikke så bra å ha i nærheten av en stor sub?
    Er litt usikker, men jeg regner med at suben er skjermet. Er da ikke noe problem i forhold til tv-bildet/pc. Etter min erfaring med fremovervendte elementer gir de best opplevelse om de står mest mulig rett i front rettet mot sweetspot. Hvordan den blir i hjørnet mellom sofaene må nesten testes.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om jeg setter den i hjørnet, men skrått slik at elementet er rettet mot sofa/sweetspot?

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville plassert den under "bak r" i mellom sofaene i hjørnet.. men du må nok prøve deg fram
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •