SVS PB12-Plus/2 VS Velodyne DD12 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 123
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At dere gidder. Gi hverandre mobilnummeret så kommer dere nok til enighet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    At dere gidder. Gi hverandre mobilnummeret så kommer dere nok til enighet.
    Egentlig er det bare tull med et forum hvis ikke alle er 100% enige, ja......

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå, men det er litt morsomt at dere krangler over hverandres resonnementer når dere ikke har hørt de samme subwooferne. Men det er jo morro å følge debatten. Var ikke meningen å blande meg i den gode diskusjonen...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkoN: Jeg har ikke hørt velodyne så jeg kan ikke si så mye om hvem som er best. Men hvis det er til noe hjelp er du hjertelig velkommen hit for en demo av PB10. Den er ikke like rå som de største SVS modellene, men låter ganske likt. Den har bare litt mindre av alt.
    Den funker ganske bra i rommet her bortsett fra en kraftig dip ved delingen (har ikke investert sms1 eller bfd foreløpig) . Kurven er målt med min gamle reciever, men vil tro at det er nogenlunde likt på den nye.

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, her diskuterer vi hvilke subwoofer som spiller høyest og yter absolutt mest. Er det bare jeg som setter pris på andre egenskaper ved en subwoofer? Hva med hurtighet, kasselyd og finish? For meg har selve lyden en subwoofer lager også mye å si.. (nå snakker ikke jeg om eget utstyr, imed at jeg sitter med en CV CLSC12S huff) Subwooferen skal passe sammen med høytalere, ikke overta hele showet med voldsom brumming. Nå har jeg lite erfaring med nevnte subwoofere. Jeg har hørt SVS-PB10, men ble ikke blåst av stolen. Samtidig så synes jeg SVS ser litt kjett ut, rett og slett Hva som er best av Velodyne og SVS, vel.. ser ut som det er veldig subjektivt. Men, tenk på hva som passer til resten av oppsettet da! Personlig har jeg alltid forestilt meg at Velodyne spiller "penere/renere".. Noen som vil gi meg en demo??

Selv om SVS kanskje leverer mer lydtrykk er jeg ikke sikker på at dette er veien til evig frelse hos alle..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz: Pen kurve! Har du klart +/-3dB uten bruk at SMS-1?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maranrz: Pen kurve! Har du klart +/-3dB uten bruk at SMS-1?
    Takk, Takk. Det eneste "verktøyet" jeg har brukt er litt kalibreringshjelp fra Akto. Synes kurven ser (og høres ;-) ) bra ut, så tror ikke det blir sms1 med det første. Men en PB10 ekstra blir det nok, så får jeg bedre spredning av bassen. I dag er det veldig konstentrert i sweetspot og høyre side.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt et subwooferbudsjett som tillot en Velodyne i DD-serien hadde jeg selvsagt valgt den. Har man ikke et såpass stort budsjett så er jo SVS et godt kompromis (ytelse film / musikk / penger). Men det er jo meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Håvard90
    Hmm, her diskuterer vi hvilke subwoofer som spiller høyest og yter absolutt mest. Er det bare jeg som setter pris på andre egenskaper ved en subwoofer? Hva med hurtighet, kasselyd og finish? For meg har selve lyden en subwoofer lager også mye å si.. (nå snakker ikke jeg om eget utstyr, imed at jeg sitter med en CV CLSC12S huff) Subwooferen skal passe sammen med høytalere, ikke overta hele showet med voldsom brumming. Nå har jeg lite erfaring med nevnte subwoofere. Jeg har hørt SVS-PB10, men ble ikke blåst av stolen. Samtidig så synes jeg SVS ser litt kjett ut, rett og slett Hva som er best av Velodyne og SVS, vel.. ser ut som det er veldig subjektivt. Men, tenk på hva som passer til resten av oppsettet da! Personlig har jeg alltid forestilt meg at Velodyne spiller "penere/renere".. Noen som vil gi meg en demo??

Selv om SVS kanskje leverer mer lydtrykk er jeg ikke sikker på at dette er veien til evig frelse hos alle..
    Du er straks inne på noe her! Jeg er ikke ute etter en sub som overtar og overstyrer de andre ht. Men en sub som passer inn i det anlegget jeg har nå. I tilegg gjør det ikke noe om subben ser litt pen ut og ikke opptar så sinnsykt mye plass. jeg har hørt Velodyne DD serien, og jeg var mektig imponert. Du kunne ikke høre hvor subben var plasert, bare at den var tilstede. Rommet vil jeg tippe var 25m2 eller mer. (Et av testrommene hos hifi senteret Kristiansand)

En nevner gode gamle Sunfire subben. Den har jeg hatt før og var godt fornøyd. Men hadde et lite problem.. Den stod aldri stille under film :smile: Den var det futt i.. I tilegg til at den var på str med en fotball...

Dersom man ønsker en Velodyne så fins de også brukt. Var netopp en tilsalgs her forleden, som nevnes i tråden litt tidligere. En Velodyne DD15 til 15000... Men jeg tror og mener at dersom jeg skulle gå for Velodyne, så hadde jeg ønsket meg DD 12. Dersom dette skulle bli for lite så kan man etter hvert spe på med en til. Men jeg tror og mener at den kan være med på å løfte hele anlegget mitt til en annen høyde i bassregionen...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå, men det er litt morsomt at dere krangler over hverandres resonnementer når dere ikke har hørt de samme subwooferne. Men det er jo morro å følge debatten. Var ikke meningen å blande meg i den gode diskusjonen...
    Jeg forstår det... litt morsomt at alle automatisk går utifra at jeg ikke har hørt på SVS når jeg hevder at det også finnes andre alternativer på markedet (Og da snakker jeg ikke utelukkende om Velodyne)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt SVS?

Signaturen din er faktisk en god rettesnor for subwoofere også. Man kan lese seg ihjel på spesifikasjoner. REL / SVS / Velodyne er nok alle gode subwoofere. Tipper majoriteten beholder den de kjøper først uten at de nødvendigvis har hørt så mange før de realiserte kjøpet. Det sier nok sitt. Det blir litt "hipp som happ". Man blir høyst sannsynlig fornøyd uansett. Og Maarten sier jo han har hørt en Velodyne og var kjemefornøyd. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor han ikke kjøper en Velodyne da.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt SVS?
    Er det virkelig så overraskende og utrolig at det finnes noen som har hørt på SVS, men som fortsatt mener at andre produsenter også kan lage gode subwoofere?

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarer ikke på spørsmålet Håkon..

I bunn og grunn er mesteparten av denne diskusjonen tåpelig..
    Det løser seg ikke før trådstarter har vært å hørt på de forskjellige subene..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt SVS?

Signaturen din er faktisk en god rettesnor for subwoofere også. Man kan lese seg ihjel på spesifikasjoner. REL / SVS / Velodyne er nok alle gode subwoofere. Tipper majoriteten beholder den de kjøper først uten at de nødvendigvis har hørt så mange før de realiserte kjøpet. Det sier nok sitt. Det blir litt "hipp som happ". Man blir høyst sannsynlig fornøyd uansett. Og Maarten sier jo han har hørt en Velodyne og var kjemefornøyd. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor han ikke kjøper en Velodyne da.
    Jeg ville høre andres synspunkter angående SVS i forhold til Velodyne før jeg bestemmer meg for noe. Håper det er svar godt nok!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjoner og bilder legger jeg tilside når jeg hører på et produkt. Mambojambo duppdingsekontroll utviklet av Nasa, 4000watt ekte watt målt av produsenten i nevadaørkenen med lynnedslag som drivkraft, skuddsikkert kevlar membran velsignet av paven i roma og delefilter utviklet i samarbeid med Elvis Presley himself bryr jeg meg fint lite om. Det er ørene som bestemmer.

Jeg tror du har veldig rett i at de aller fleste blir fornøyd med sitt første kjøp. De aller fleste setter faktisk kun subwooferen i hjørnet av rommet, og er fornøyd med at de nå får et bedre fundament i kinoen. Det er en stor fordel at subwooferen integreres godt med de eksisterende høyttalerene i anlegget, og ofte har produsenten bestrebet ekstra med å få til akkurat dette, så det kan være smart å ta en titt på subwoofer i samme serien som det utstyret man allerede har. Det værste jeg hører, er når en subwoofer tar overhånd i anlegget, og lager et lydmessig skille mellom denne og fronthøyttaleren.

Noen liker at dypbassen dominerer lyden, mens andre liker at bassen kun er der når den trengs, og i riktige mengder med tilstrekkelig hurtighet. Jeg tilhører sistnevnte katogori.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Du svarer ikke på spørsmålet Håkon..

I bunn og grunn er mesteparten av denne diskusjonen tåpelig..
    Det løser seg ikke før trådstarter har vært å hørt på de forskjellige subene..
    Ja jeg har hørt på SVS, og NEI jeg har aldri sagt det låter dårlig. At jeg sier andre ting også låter bra, betyr ikke at SVS er dårlig. Det var noen som skrev tidligere at når det kom til SVS så "er du enten med oss, eller mot oss", og det stemmer vel ganske bra på dette forumet...

Jeg er helt enig at det her tåpelig å diskutere om SVS ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre subben fremhever noen spesielle frekvenser, er meget langsom eller har meget høy forvrengning kan en hvilken som helst sub integreres sømløst. To ting kan gjøre det enklere å oppnå et godt resultat, og det er enten 2 subber og/eller romkorreksjon. Hvis jeg skulle velge mellom de 2 ville jeg ha 2 subber fordi de bidrar til å kurere problemet i stedet for å dempe symptomene.

Å ignorere målinger av subwoofere er meget uklokt. Hvis du skal ha en bil som kjører langt på literen hva gjør du da.

1. Finner frem siste nummer av Motor hvor de måler bensinforbruk på bensingjerrige biler, og finner frem til noen kandidater
    2. Drar ut til 20 bilforhandlere og spør etter den mest bensingjerrige modellen og gjenomfører din egen test av alle 20.
    På samme måte kan du bruke måledata til å finne frem til den subben som passer deg best. Kunsten er å vite hvordan testene skal leses og tolkes. Det viktigste er å bruke testene som en indikasjon og ikke en fasit. Neste trinn er litt generell kunnskap om lyd.

I bassregionen vil en økning på 3-5db oppfattes som en fordobling av lydtrykk.

6db er en fordobling av lydtrykket, dvs det du oppnår om du plasserer 2 like subwoofere ved siden av hverandre

Grensen for når forvrengning blir hørbart ligger et sted i mellom 10-30%. Ikke en helt nøyaktig angivelse, men de lærde strides fremdeles om dette temaet. Det som er sikkert er at straks forvrengningen har passert 10% vil den som oftest vokse eksponesielt, og dermed så blir ikke forskjellen mellom 10 og 30% voldsomt stor. Følsomheten for forvrengning er også lavere i de absolutt dypeste frekvensene

Group Delay forteller hvordan noen frekvenser ankommer forsinket i forhold til andre. Grensen for når dette kan høres er også omstridt, noen mener at det ikke kan høres, men det er en vanlig oppfattelse at et sted i mellom 1-1.5 cycle er grensen. For å finne 1.5 cycle del 1500 på frekvensen. Så om du vil finne grensen for feks 20hz blir det 1500/20=75ms. Man kan finne en visuell forklaring på dette i en test av PB12 Plus her:

http://www.hometheaterhifi.com/volum...06-part-4.html

Med dette i bagasjen kan man så besøke feks www.subwoofertests.com og sammenligne data på en del subber.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    Jeg ville høre andres synspunkter angående SVS i forhold til Velodyne før jeg bestemmer meg for noe. Håper det er svar godt nok!
    For å opprettholde den aggressive tonen: Egentlig ikke!

Så over til det mer hyggelige svaralternativet: Det finnes allerede en offisiell SVS-tråd her på forumet, og ørten andre har postet meninger om SVS og det finnes flere tester som kan lastes ned fra f.eks. importøren til SVS. Det skulle da være meningsløst å måtte spørre etter enda flere synspunkter på SVS. Og flere av de som har testet SVS i Norge har Velodyne som sammenligningsgrunnlag.

Kjøp den Velodynen du likte. Tipper du alltid vil angre på at du ikke kjøpte den, dersom du kjøper SVS.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det liv i luka ;-)

Og jeg vil da gjerne være med. Trådstarter sier selv at han vil ha en sub som ikke tar for mye plass........

DD 12 er jo mindre enn PB 10 !

Hva er det egentlig da å lure på. En sub fra et velrenomert firma som Velodyne med et utsalgspris på 26 K følger lett anlegget til trådstarter og vil jo selvfølgelig intergreres greit.
    Får da ikke "jordskjelvbass" (2 x plus/2 f.eks) men det burde ikke være noen overraskelse.

Eller hva med 2 x PV1 fra B&W plus SMS 1 ??

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    Jeg er vel kanskje en av de få som "går mot strømmen". Har hatt både PC12-Ultra og PB12-Ultra/2, i tillegg til at jeg har testet det meste av subwoofere i min egen "hjemmekino", men jeg slo meg først til ro med DD12 og DD18. Det fine med DD18 er at den spiller musikk på nivå med REL, og brøler hjemmekino på nivå med SVS (i hvert fall så tett på at det holder for meg).

EDIT: når det er sagt, må jeg også nevne at jeg har aldri testet noen subwoofere som gir bedre ytelse per krone enn det SVS subbene gjør.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •