SVS PB12-Plus/2 VS Velodyne DD12 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 123
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg vil gå metodisk til verks og spørre deg en del spørsmål:

1. Hvor stort er rommet subben skal stå i og er der åpninger til andre rom?
    2. Hvilken form og takhøyde har rommet?
    3. Hvilke volum lytter du ved, både film og musikk?
    4. Hvor en kritisk musikklytter er du?
    5. Hva består resten av anlegget ditt av?
    Om du svarer på det så tror jeg at jeg skal kunne komme med noen tips og råd.
    Den er grei!

x Foreløpig så bor jeg hjemme, derav et mindre rom. Det jeg har nå er på 15m2. 5x3m. Det er kun ei dør inn i rommet og ingen andre åpninger til andre rom.

x Rommet er rektangulert og takhøyden er på 220.

x Når jeg lytter til musikk hører jeg mest ved et normalt volum, dvs ikke høyt og ikke lavt, mer midt i mellom.

x Ved film pleier jeg å vri opp en del, for å få med effekter o.l. Derfor ønsker jeg en sub som spiller meget bra på film, slik at du merker den, og likevell kan brukes på musikk.

Jeg vet ikke hvor kritisk jeg er når jeg lytter til musikk, da det går aller mest i film.

Resten av anlegget består av:

x Primare P30 Surround prossesor.
    x Primare A30.5 Effektforsterker
    x Primare DVD30
    x Patos Lyric 402 front
    x Patos Lyric 401 MKII Bak
    x Patos Lyric 202 Center
    x (Panasonic PT-AE 900)

Derfor ønsker jeg noe som kan ta seg de dypeste frekvensene der hvor patosene gir seg.

På forhånd takk!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    Jeg tenkte på 2x PB 10 fordi den er mindre og koster halve prisen. Jeg har skrevet over at jeg kunne tenke meg innspill på andre merker også, selv om jeg hovedsaklig kunne tenke meg en av de i topicen.

Jeg synes begrunnelsen din er lite saklig. I det hele tatt mangler det vel også en begunnelse.

Har du penger sats på en DD 12? Hvorfor skulle jeg satse på den? Hvis jeg har plass sats på en SVS plus/2 + SMS 1?

Er dette noe du har lyttet til siden du uttaler deg slik, eller er det begrunnet på ren gjetting? :???:
    Poenget er at det er veldig forskjell på det du spør om. Synes Tiger legger det greit frem. Jeg har hørt alle subbene men så lenge det ikke er snakk om samme rom og samme utstyr blir det synsing uansett.

SVS er DIGER, DD 12 er liten og nett men mye dyrere. Tror det er det de fleste her prøver å forklare. Har henvist til tester og utdypende tråder her på forumet. Hvis du ikke gidder å sjekke disse for å finne begrunnelsene, så er jo det opp til deg. Det du får av svar i tråd her velger du jo selv å vurdere hvor nyttig det er.

Når du drar inn sammenligningen med en sub (pb 10) til snaue 6 k i forhold til subber til 15 og 25 K er det litt merkelig, men du kan jo selvfølgelig få gjøre hva du vil.Det er jo også forskjell på plus og plus/2 og det blir litt uklart hvem du egentlig snakker om.

Synes du har fått mange gode innspill i forhold til hva folk synes og hva som er fakta.
    :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Størrelsen på rommet, og ønsket om å se film på litt høyere volum gjør at DD12 utgår, den har ikke nok db å komme med i de laveste frekvensene

-Med ingen åpninger er det meget sansynlig at du kan få et tilfredstillende resultat med 1 sub, men 2 vil uansett være bedre

- 2 subber vil også kunne overflødiggjøre romkorreksjon

Som jeg ser det er det 3 alternativer innenfor ditt budsjett

1. 2 x PB10 + SMS1
    2. 2 x PB12 Plus
    3. 1 x Plus/2 + SMS1
    Personlig så ville jeg valgt alternativ 2 eller 1. Plus er i tillegg til å spille ca som 2 PB10 hva lydtrykk angår, også en liten tann vassere til musikk. Og om du ikke utnytter hele dens headroom i 20hz mode kan den tunes helt ned til 12hz, og da vil du i praksis ha respons langt ned under 10hz. Tar du Plusene i enten ekte tre, eller pianolakk er de også utstyrt med en en bånds PEQ, med 2 subber vil det meget sansynligt være tilstrekkelig romkorreksjon.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde bestemt meg for holde meg vekke fra alle tråder angående SVS.
    Kun som svar til "Manic Miner".

Tullprat.

SVS er kjempeprodukter (har hatt 3 stk), men det finnes andre subber som fungerer bedre for mange.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS: Jeg så at du klarte å kaste et blikk på det nye elementet til PB10en og konkluderte med at der her dreide seg om et kostnadskutt. Jeg undret meg litt over det siden det nye har aluchassi, noe som koster mere enn stål. Men kanskje du vet noe som absolutt ingen andre gjør. :-?

Nå kommenterer du innlegget mitt som "tullprat", det skulle være interessant å vite hvorfor? Er det fordi det kun er SVS og Velodyne subber som nevnes? Det får du ta opp med OP, det var ham som ville ha hjelp til å velge i mellom de 2 merkene.

Vil du at han skal vurdere andre merker? Så skriver du et innlegg som omhandler det. Det hjelper hverken OP, meg, deg eller noen andre at du lirer av deg negative og ubegrunnede kommentarer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Størrelsen på rommet, og ønsket om å se film på litt høyere volum gjør at DD12 utgår, den har ikke nok db å komme med i de laveste frekvensene
    Min kommentar var myntet på dette utsagnet!

Element med samme egenskaper gir ingen ytelsesforbedring.
    Hva er da grunnen til å skifte med egenproduserte elementer?

Ellers har jeg ingen kommentar til merkene/typene han nevte ei heller til kvaliteten til Svs/Velodyne.

En trenger ikke 2 stk Pb12+ for å gi trykk i et 15m2 rom.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Hva er da grunnen til å skifte med egenproduserte elementer?
    Det å kunne si at alt er selvprodusert, skaper vel en bedre feel-good følelse for både bedrift og kjøper. Samtidig som det på sikt, ville bli enklere å følge opp utvikling og lignende, ville jeg tro..? Snakker av ren gjetning, selvfølgelig. Så sant ytelsen er like bra, eller bedre, ser jeg ingenting negativt i at alt produseres av SVS.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Det å kunne si at alt er selvprodusert, skaper vel en bedre feel-good følelse for både bedrift og kjøper. Samtidig som det på sikt, ville bli enklere å følge opp utvikling og lignende, ville jeg tro..? Snakker av ren gjetning, selvfølgelig. Så sant ytelsen er like bra, eller bedre, ser jeg ingenting negativt i at alt produseres av SVS.
    De har fått et meget bra ry med Isd elementet så forhåpentlig gjøres dette for å kunne holde prisene på nåværende nivå.
    Kan være de har hatt leveranseproblemer, eller for oss ukjente grunner.
    Har aldri sagt dette er negativt, men siden de ikke innebar ytelsesforbedringer var kostnadskutt den enkleste forklaringen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns faktisk det virker ut som at DD12'ern blir en innertier for han her folkens. Det at den ikke drar til noe dB på lave frekvenser er bare tull. Og størrelsen gjør den jo til kongen på haugen .

http://audiophile.no/Publisering.asp?Id=378
    Han her kjører på med 2stk, men sjekk resten av utstyret, så skal det liksom til litt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjohei, her var dem mange meninger! Det jeg villle fram til var en sub som kan passe til anlegget mitt som jeg har nå. Derfor trakk jeg frem akkurat disse subbene. Hvorfor? Jo, fordi SVS og Velodyne er veldig mye omtalt over alt og veldig populære. Hvem som er best er jo veldig forskjellig fra person til person. Vi har jo ikke det samme rommet å lytte i, komponentene er ikke like osv osv. Slik at opplevelsene blir jo veldig forskjellige.

Men dersom dere synes at DD12 er for "svak", eller for lite trykk. Ville da en DD 15 gjøre en mye bedre jobb? Jeg er villig til å gå opp litt i str dersom det er nødvendig for å få fram "gliset" når man spiller.

Grunnen til at jeg kunne gå opp i str er også det at jeg sansynligvis ikke blir boende hjemme så veldig lenge. Å da vil jeg gradere meg mot at subben kan spille bra i et større rom.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD15 er en innertier ja. Syns den spiller bedre enn min BW ASW 850, og det sier ikke rent lite om DD15 egentlig. (Men så har ikke BW'en min slik utrolig bra kalibrerings utstyr som dd15 heller da.).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi skal forsøke å holde oss til fakta. Det er tross alt snakk om ganske mange penger som OP skal til å bruke, og var det meg som var i hans situasjon ville jeg ønske at alle i det minste forsøkte å begrunne deres råd.

Etter min erfaring er det fra 35hz og nedover at subbene med gode egenskaper til film begynner å skille seg ut. Og det er nettopp i det området at den virkelig fysiske fornemmelsen av bass ligger. Så la oss se på hva DD12 kan levere fra 20-35hz i 5hz intervaller

• 20hz:87db
    • 25hz:92db
    • 30hz:96db
    • 35hz:99db
    Det er langt mindre enn en PB10, og for å sette det på spissen: Du skal ha 3-4 DD12 for å levere like mange db som en PB10 ved 20hz.

OP sier at subben skal brukes mest til film, og at han ikke vet hvor en kritisk musikklytter han er. Det er absolutt intet i de to utsagnene som får meg til å ville anbefale en DD12. Som jeg tidligere har sagt er min anbefaling 2 PB10, eller 2 Plus alt etter hvor mange penger han vil bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en plus/2 i et rom på 26kvm... Og det funker som f... jeg hadde ikke lagt i 10000kr mer for å kjøpe velodyne, men det er min meining..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi skal forsøke å holde oss til fakta. Det er tross alt snakk om ganske mange penger som OP skal til å bruke, og var det meg som var i hans situasjon ville jeg ønske at alle i det minste forsøkte å begrunne deres råd.

Etter min erfaring er det fra 35hz og nedover at subbene med gode egenskaper til film begynner å skille seg ut. Og det er nettopp i det området at den virkelig fysiske fornemmelsen av bass ligger. Så la oss se på hva DD12 kan levere fra 20-35hz i 5hz intervaller

• 20hz:87db
    • 25hz:92db
    • 30hz:96db
    • 35hz:99db
    Det er langt mindre enn en PB10, og for å sette det på spissen: Du skal ha 3-4 DD12 for å levere like mange db som en PB10 ved 20hz.

OP sier at subben skal brukes mest til film, og at han ikke vet hvor en kritisk musikklytter han er. Det er absolutt intet i de to utsagnene som får meg til å ville anbefale en DD12. Som jeg tidligere har sagt er min anbefaling 2 PB10, eller 2 Plus alt etter hvor mange penger han vil bruke.
    Gang på gang ser jeg deg forsvarer SVS med nebb og klør, og konkluderer til stadighet ved hver eneste sub-diskusjon at SVS er det åpenbare valget.
    Dette får meg til å lure på følgende spørsmål:

Selger du SVS, og/eller har økonomiske interesser ift. SVS?
    Hvor har du tallene om DD-12 fra?

Det er vel en felles enighet om at SVS gir mye for pengene ved bruk til film, men personlig så ville jeg valgt DD-12 any day fremfor hvem som helst av SVS-subene.... Kvantitet er ikke alt.

Et rom på 15m2 trenger ikke allverden av sub for å skape gode filmopplevelser. Utsagn som at man bør ha 2 stk. SVS etc. faller på sin egen urimlighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, jeg gidder ikke svare deg. I stedet kunne det være morsomt å se deg begrunne meningene dine for en gangs skyld.

Hvordan kan du med sikkerhet si at en DD12 vil være tilstrekkeligt for OP?
    Hvorfor synes du at 2 subber faller på sin egen urimelighet?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon, jeg gidder ikke svare deg. I stedet kunne det være morsomt å se deg begrunne meningene dine for en gangs skyld.
    For en gang skyld? Ikke ta kommentaren min som et personlig angrep, du må tåle at folk er uenige. Hva ønsker du at jeg skal begrunne? Min personlige mening om dine uttalelser om SVS? Hvis du ikke "gidder" å svare meg eller begrunne dine egne uttalelser, så kan du heller ikke forvente at andre skal gjøre det.
    Hvordan kan du med sikkerhet si at en DD12 vil være tilstrekkeligt for OP?
    Når har jeg sagt med sikkerhet at et stk. DD-12 er nok for trådstarter? Så vidt jeg husker har jeg ikke svart trådstarter, men kommentarene dine. Du snakker som om DD-serien er noe puslete greier som ikke engang klarer å lage nok trykk i et lite rom. Hvor har du det fra at DD-12 ikke klarer å lage skikkelig trykk i et 15kvm stort rom? Å, det glemte jeg, du gidder ikke svare på slike ting...
    Hvorfor synes du at 2 subber faller på sin egen urimelighet?
    Ikke ta tekst ut av sin sammenheng. Les hele setningen. 2 sub`er er selvfølgelig bedre enn en, men poenget er at man ikke må ha 2 suber på størrelsen med en middels garasje for å få nok trykk i et så "lite" rom.

Forøvrig godt mulig at SVS er perfekt for trådstarter, det er mange som har funnet lykken i disse gode sub`ene. Men det begynner å bli en klisje at SVS er best for alle, og fungerer best til alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så vidt jeg husker har jeg ikke svart trådstarter, men kommentarene dine
    Nettopp der ligger problemet. Du er ikke her for å hjelpe trådstarteren eller bidra med noe konstruktivt. Det eneste du har å komme med er surmaget kritikk av andres meninger. Om jeg skulle besvare dine spørsmål så ville heller ikke det bidra til noe positivt, men det ville kun føre til at tråden sporet ennå mere av.

Jeg vet ikke helt riktig hva du har i mot SVS, kanskje du som barn ble bitt av en? Mange av oss som har SVS subwoofere er langt i fra førstereisgutter på lydhavet, så når vi sier at SVS er gode subwoofere er det på grunnlag av solid erfaring. Jeg har også hatt mange mennesker hos meg for å lytte til SVS, så langt har alle blitt meget imponerte. På grunnlag av mine egne og andres erfaringer tør jeg derfor å anbefale SVS som et reelt alternativ.

Når jeg anbefaler OP 2 subber er ikke det fordi jeg hovedsaklig tenker på å øke lydtrykket, men fordi det gir en jevnere frekvensrespons over et bredere område. Det er langt smartere å angripe problemet ved roten enn å kjøpe en SMS-1 og forsøke å korrigere seg frem til et akseptabelt resultat. Romkorreksjon eller ei, 2 subwoofere vil fylle rommet med bass på en helt annen måte enn 1 alene kan. Når jeg anbefaler 2 Plus som et alternativ er det fordi det ligger innenfor OPs budsjett, og når han en gang flytter til noe større vil han nok da sette pris på den ekstra kapasiteten. Og skulle han ikke kunne utnytte alt headroomet kan han kjøre de 2 Plusene i 12hz tune og riste løs eventuell nyregrus.

Hadde jeg pengene til det ville en ekstra Plus vært kjøpt inn for lenge siden, nettopp for å kunne kjøre i 12hz tune og forhåpentligvis uten behov for romkorreksjon.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegarron
    Har selv en plus/2 i et rom på 26kvm... Og det funker som f... jeg hadde ikke lagt i 10000kr mer for å kjøpe velodyne, men det er min meining..
    Dette er klar tale og en oppriktig mening som jeg respekterer!

Kommentar til "Manic Miner"
    Å snakke dritt om andre produkter med bombastiske meninger uten ytterligere kommentarer er og blir drittprat.
    Ser også at det ble stilt spørsmål om hvor tallene fra DD-12 kom fra uten at du har svart.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manic Miner, hvilke subwoofere prøvde du før du fikk SVS?

Trådstarter, Velodyne kan visst skaffes ganske billig fra Dannmark. Det burde sjekkes i hvert fall.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har du sett, nok en tråd har sklidd ut i kjefting rundt SVS og jeg er ikke det minste overrasket.

Ærlig talt folkens, skjerpings!

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •