Fronthøyttalere og plassering + bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronthøyttalere og plassering + bass

Når jeg ser på film og hører på musikk, så synes jeg ikke at bassen er så veldig bra. Men oppe (sitter i U.etg) så rister det som f. Vil bassen "holde" seg nede ved meg og virke dypere \fastere ved å bruke spikes?

Jeg har bassporten bak høyttaleren, er det sånn at de helst skal stå nærme veggen for å gi best bass, eller bør de stå langt unna? Ble litt skuffa over dem c.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du setter bassportene inn mot veggen så kan det gi gain, men du vil antagelig få en mer ujevn frekvensrespons pga bare noen frekvenser vil bli forsterket "av veggen"... Mulig spikes hjelper det kan jeg ikke si noe om, men det som hjalp meg en del var enkelt å greit å bevege seg rundt i rommet og finne ut om du har forskjellig nivå på bassen. For meg hjalp det å justere sitteavstand og lengden mellom høyttalere...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et banalt spørsmål, men jeg våger det likevel:
    Er du sikker på at du har høyttalerne i fase?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Er du sikker på at du har høyttalerne i fase?

Jeg er temligt ny i dette, men hvordan for jeg høyttalerne i fase? Er ikke heilt med på hva du meiner? Kan noen lære meg det? Jeg antar at det har noe med for få optimal lyd der du sitter..

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke har byttet om + og - på en av ht. Dette jør at de "faser hverandre ut".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase er at + og - fra forsterkeren går riktig inn på høyttalerne.(eller rettere sagt. at begge høyttalerne har + og - minus på lik side) ja de er i fase.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Når jeg ser på film og hører på musikk, så synes jeg ikke at bassen er så veldig bra. Men oppe (sitter i U.etg) så rister det som f. Vil bassen "holde" seg nede ved meg og virke dypere \fastere ved å bruke spikes?

Jeg har bassporten bak høyttaleren, er det sånn at de helst skal stå nærme veggen for å gi best bass, eller bør de stå langt unna? Ble litt skuffa over dem c.
    Bassen kan nok nvirke strammere ved bruk av spikes, og ved bruk av spikes vil mindre vibrasjoner bli ledet ned i golvet, for så å flytte seg til andre rom via konstruksjoner. Men tror det du kanskje vil ha mest igjen for er å flytte litt på ht hvis du har plass. Bassen trenger litt plass bak, men for langt vil nok gi deg mindre.
    Har du nok krefter til ht da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene er Proson reality 63mk2

Og til forsterker bruker jeg Yamaha rxv 440 så bør jo holde litt..

Eller er den alt for svak?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Jeg er temligt ny i dette, men hvordan for jeg høyttalerne i fase? Er ikke heilt med på hva du meiner? Kan noen lære meg det? Jeg antar at det har noe med for få optimal lyd der du sitter..
    Den aller enkleste måten for å sjekke dette, er å bytte om tilkoblingene på én av høyttalerne, og prøve igjen.
    Får du nå merkbart bedre bass, og et bedre definert stereobilde, er saken løst!

En enkel forklaring på riktig fase, er som følger:
    Om høyttalerne ikke har riktig fase, betyr dette enkelt sagt at membranene i den ene høyttaleren beveger seg utover, og innover i den andre.
    Resultatet er særlig merkbart i bassområdet, ved at lydbølgene fra den ene høyttaleren "spises opp" av den andre, og dermed utlignes mer eller mindre lydbølgene. Resultat: "Null" bass.
    Utover dette, vil også stereobildet bli utflytende, og det blir vanskelig å definere plasseringen for de forskjellige instrumentene / lydkildene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt av samme problemet og hos meg skyldes dette dårlig romforhold og feil plassering av høyttalerne. Jeg flyttet litt på høyttalerne og la inn et teppe, og da ble det bedre. Men rommet er fremdeles vanskelig. Forsøk å flytte litt rundt på høyttalerne. Du trenger kanskje ikke å flytte så mye heller. Hos meg var det ganske stor forskjell på bare en halv meter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •