Hjelp en nybegynner å koble opp høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp en nybegynner å koble opp høyttalere

Har nettopp fått levert hjemmekinoanlegg med plasma TV, surround receiver og høyttalere. Gleder meg nå til å få koblet det opp, men har et spørsmål. Høyttalerne er av typen XTZ 99 MT og på baksiden er det fire kontakter (2 pluss, 2 minus). På to av kontaktene står det HF, de andre to er merket med LF. Forøvrig står det 4-8 ohms belastning.

Jeg er litt usikker på hvordan dette skal kobles. Må jeg koble til alle fire kontaktene? Vil for eksempel kun diskantelementet spille hvis jeg bare kobler til HF kontaktene? Hvis alle fire skal kobles til så er det vel bare å koble receiveren til for eksempel HF-kontaktene og så legge en kabel fra HF- til LF-kontaktene? Receiveren er en Yamaha 757 som skal tåle både 8 og 4 ohms last.

Synes det er litt dumt at det ikke fulgte med noen bruksanvisning og hjemmesiden til XTZ var ikke til mye hjelp...

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub: LFE ut fra sub til preout Sub bak på forsterkeren din, og viola!

gløm det leste ikke at det var høytalere, trodde det var sub det var snakk om.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Id4ever
    Har nettopp fått levert hjemmekinoanlegg med plasma TV, surround receiver og høyttalere. Gleder meg nå til å få koblet det opp, men har et spørsmål. Høyttalerne er av typen XTZ 99 MT og på baksiden er det fire kontakter (2 pluss, 2 minus). På to av kontaktene står det HF, de andre to er merket med LF. Forøvrig står det 4-8 ohms belastning.

Jeg er litt usikker på hvordan dette skal kobles. Må jeg koble til alle fire kontaktene? Vil for eksempel kun diskantelementet spille hvis jeg bare kobler til HF kontaktene? Hvis alle fire skal kobles til så er det vel bare å koble receiveren til for eksempel HF-kontaktene og så legge en kabel fra HF- til LF-kontaktene? Receiveren er en Yamaha 757 som skal tåle både 8 og 4 ohms last.

Synes det er litt dumt at det ikke fulgte med noen bruksanvisning og hjemmesiden til XTZ var ikke til mye hjelp...
    Det er vel "broer" mellom de to + og de to - bakpå ht dine? Hvis ikke er det bare å bruke ht-kabel i stedet. Så kobler du de til reciveren. Når du senere kanskje skaffer en effektforsterker kan du fjerne broen, og kjøre bi-amp.
    Dvs at reciveren driver diskant og mellomtone, og effektforsterkeren driver bass-elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Det er vel "broer" mellom de to + og de to - bakpå ht dine?
    Det har du helt rett i og jeg vet ikke helt hvordan jeg greide å overse det. Tror jeg skal greie dette da

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner deg godt. Blir også helt "satt ut" når jeg får nytt utstyr i hus