Bør alle Sub ha nedovervendt element ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bør alle Sub ha nedovervendt element ?

Jeg ser at det finnes mange gode subber i ulike prisklasser og funderte litt på SVS sine litt større løsninger, der det ser ut som at de utelukkende benytter ett element vendt ned mot en plate med litt luft i mellom.

Dette skal vistnok spre lyden bedre og at man ikke så lett hører direkte lyd fra elementet.

Det jeg lurer på er om dette prinsippet vil fungere på andre Subèr som har typisk side eller frontmonterte elementer ?

Har godt lyst til å prøve, men tenkte jeg skulle sjekke litt her før man setter i gang og snur på beistet...

Noen som har peil ?

/L

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle element egner seg til slik montering. Dette har med stivhet til oppheng og tyngden til membranen å gjøre. Blir den montert nedover vil gravitasjonskraften trekke i membranen og trekke den ut av "0"-stilling. Så det vil ikke utenvidere være en god løsning for alle subber. Sett en sub noen cm. fra en vegg burde vel kunne gi samme effekt, ivertfall hvis det ikke er en lettvegg?

EDIT: Satt inn et spørsmålstegn etter siste setning... for det er et spørsmål, ikke fakta...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konkret tenker jeg på den Sub jeg nå benytter som er en DIY (Brontes fra Dynabel).
    Det sitter et kraftig Peerless 12" XXL element som er sidemontert.

Dette elementet virker veldig solid og er relativt stivt (når man dytter på det).

Men spørsmålet er å betrakte som generelt, ellers så blir tråden litt "smal".

Andre synspunkter ?

/L

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk etter å ha hatt 4 ulike subwoofere i hus er at nedovervendt element fungerer best hos meg. Fungerer = "lyden er ikke så retningsbestemt". Nedovervendt: Yamaha YST-SW800, SVS PC-25-31-Plus og nå SVS PB12-Plus. Ikke nedovervendt: XTZ 99W12.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Tiger, det var dette jeg hadde litt misstanke om.
    Etter å ha sett endel "seriøse" Subèr kan det virke som at nedovervendt er tingen.
    Muligens samme effekt ved sidemontert med plate montert i samme avstand foran ?

Rent teoretisk skulle man tro at "trykket" fra membranet ikke blir så direkte og at lyden spres bedre,

Teori og praksis er dog ikke alltid så rett frem

Jeg er veldig villig til å teste, men ønsker litt mere råd for jeg snur beistet (ca. avstand er det i disse mellomrommene tro, ser ut som noen få cm max 5 vil jeg si.

Gjerne noen flere meninger

/L

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette hadde vært et faktum ville vel alle subber hatt det?

Jeg har bare erfaringer fra Mission og Yamaha med nedovervendte. System Audio, Velodyne, JBL, Wharfedale og PSB når det gjelder sidemonterte.

I disse tilfellene er det andre ting enn hvor elementet er plassert som har vært grunnen til lydforskjeller.

Utformingen av kabinetter og design er gjerne en grunn til at mange "skjuler" elementene i bunn.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg regner ikke med at en "lov" gjelder alltid her

Men det er noe fornuft i nedovermonterte mht. spredningen som pirrer min nysgjerrighet.

Flere synspunkter folks ?

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •