Innbygging av sub i en stor kasse (SVS 12.2) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så bør du bygge en kasse som "presses" mot sofaryggen på rad 1, noe a la dette?:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tviler jeg sterkt på. Klaringen fra plata i sofaen er på 5-7cm. Da må jeg evt hærpe putene, selv da tviler jeg på at resultatet blir bra. Får sansynligvis ikke tiladelse til det heller ;-) Eneste jeg kan se kan gå, er noen små romeristere. Hva med å kjøre d + elementer i kassen??

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke har løs mage før en film her, regner jeg at man blir sittende en stund på ramma etter en spillefilm i sofaen din Flageborg. Er det 4 x18"?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Så bør du bygge en kasse som "presses" mot sofaryggen på rad 1, noe a la dette?:

Har jeg plass til det da? :wink:

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er slik at du vil/må sette elementene i den kassa, er det kanskje en ide å bygge to separate kamre inni den som er avstivet med tilpasse volum i forhold til elementene? Eller holder vel med et kammer da, men poenget var vel å få tilpasset kassevolumet til elementene. En box inni box'n.

Det er nok kanskje en mulighet at du kommer til å høre hvor lyden fra de kommer fra om de plasseres i kassa bak sofaen, slik som Flageborg påpekte. Er i hvertfall min erfaring når jeg plasserte subben rett bak sofaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke plass til å gjøre dette?:

Har du tatt ut skumgummi av sofaen på oversiden av elementet?

Jeg solgte min Plus/2 til en kompis, men kan overta de gamle elementene hvis jeg vil. Hadde i utgangspunktet tenkt å selge dem for han, men denne tråden så jo litt interessant ut;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Har du tatt ut skumgummi av sofaen på oversiden av elementet?
    Nei, dette er en Natuzzi skinnsofa, så det eneste som er fjernet er et pyntetrekk som skjuler "innmaten".

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der så fett ut, fikk lyst til å gjøre det samme:?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vil prøve å legge romperistere i sofaene, ettersom jeg mener bestemt at det ikke er plass til to 12.2 element der.. Så vil jeg prøve å sette elementene i kassen som jeg hadde tenkt (oppdelt i to kamre), slik at jeg får prøvd det. Hvilken størrelse bør kamrene være (to stk.)? Skal jeg forkaste ideen, eller kjøre på?

(PS: Er det noen som har en kraftig integrert forsterker som skal selges , er jeg meget interesert!)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GøranB
    Tror jeg vil prøve å legge romperistere i sofaene..........
    Riste-duppedingser kan ikke måle seg med faktiske høytalere, så prøv deg heller på en kasse og glem "tactile'ene". Effekten i forhold er latterlig........dårlig;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riste-duppedingser kan ikke måle seg med faktiske høytalere, så prøv deg heller på en kasse og glem "tactile'ene". Effekten i forhold er latterlig........dårlig;-)
    Den er grei ;-) Men kan jeg bruke kassen min da tror du? Har veldig lyst til å prøve det!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tilbud på en PA forsterker, Carver Xi1850. Kan den drive det bra nok?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei ;-) Men kan jeg bruke kassen min da tror du? Har veldig lyst til å prøve det!!
    Det er klart du bør prøve..............erfaring skader ingen - tvert imot :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart du bør prøve..............erfaring skader ingen - tvert imot :grin:
    Hehe :wink: Men er det en mulighet for at dette kan gå bra? Hadde vært greit å vite om det er helt dødfødt liksom.... ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe :wink: Men er det en mulighet for at dette kan gå bra? Hadde vært greit å vite om det er helt dødfødt liksom.... ;-)
    Siden vi har forskjellige preferanser............er ingenting dødfødt - men det er tross alt viktig å skaffe sin egen erfaring med forskjellige problemstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi har forskjellige preferanser............er ingenting dødfødt - men det er tross alt viktig å skaffe sin egen erfaring med forskjellige problemstillinger.
    Det har du vell helt rett i! Tror jeg går for denne løsningen. Så for jeg skaffe en ny sofa senere, som jeg kan sette noen elementer i ;-) Er tross alt 17år, noe som betyr at jeg har god tid på å lære (og/eller feile)!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du vell helt rett i! Tror jeg går for denne løsningen. Så for jeg skaffe en ny sofa senere, som jeg kan sette noen elementer i ;-) Er tross alt 17år, noe som betyr at jeg har god tid på å lære (og/eller feile)!
    Stå på !!!

Den som intet våger - intet vinner ;-)

Men til alvoret - skal du skjære hull i noe.............la det ligge en liten tanke i bakhodet om hvordan resultatet muligens kan bli HVIS du må reversere prosessen. Hva må du gjøre hvis du trykker på "angre"-knappen ? ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun bilstereoerfaring med sub elementer i rygg/sete. Hovedproblemet med det er oftest at effekten blir FOR kraftig. Har selv en Tactile og en Sinus Live bass shaker i min sofa og det som oftest er tilbakemelding er at det er for intens risting for de fleste :-P så jeg har skrudd med gain på forsterkerne som driver dem. Hvilke ristere er det du har testet Flageborg ? Og et annet relevant spørsmål er vel hvor mye masse de skal "riste". Jeg er ganske lett og det er sofaen også, tung sofa med mye last krever mer.
    Enhver får finne ut hva som passer best, men til og med profesjonelle simulatorer bruker jo "ristere" så de er nok ikke sååååå dårlige, da ville vel alle brukt sub elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på !!!

Den som intet våger - intet vinner ;-)

Men til alvoret - skal du skjære hull i noe.............la det ligge en liten tanke i bakhodet om hvordan resultatet muligens kan bli HVIS du må reversere prosessen. Hva må du gjøre hvis du trykker på "angre"-knappen ? ;-)
    ja, har tenkt litt på det der.. Kanskje det eneste som holder meg litt tilbake. Er det noen måte jeg kan få til å teste "resultatet", før jeg setter inn elementene i kassen? Slik at jeg kan få et nogenlunde svar på om jeg vil høre elementene etc.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg ei kasse til de to elementene(med rett volum) som passer inni den kassa du har sofaen på. Om det funker, så kan du bare skru fast den kassa inni "hoved" kassa. I værste fall kaster du bort materialer på å lage kassa, men slipper å gjøre opp igjen den du skal ha sofaen på.
    Mulig det finnes andre lure muligheter også da.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •