Hypex ds 4.0 klipper for fort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hypex ds 4.0 klipper for fort

Hei
    jeg har laget meg en sub kasse som består av en Celestion AD15 4 ohm, og en Hypex ds 4.0. Men jeg synes denne hypexen klipper alt for fort, vet noen om det går an å tjuvkoble denne kretsen som kjenner overbelastningen, slik at den ikke klipper før noe ryker f.eks. Kan ikke fordra at elektronikken skal bestemme om høytaleren skal gå i stykker eller ikke;-).

Daydreamer

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du synes det er morsommere med stekt forsterker ? Hvis beskyttelseskretsløpet til forsterkeren slår inn så er det sannsynligvis en god grunn til det. Konrad på dette forumet har brukt samme forsterker til å drive en TC2+ med spolene i parallell, kan ikke huske at han nevnte noe om at forsterkeren kuttet, kun at det ikke spilte så bra som med spolene i serie.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror forsterkeren tåler mer enn det den yter i det den klipper ser du. Har prøvd den på en 8ohms cerwin sub også med samme utfall. Kanskje det er noe galt med forsterkeren min. Eller at den rett og slett er for liten til å drive en 15 toms sub??

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ivertfall vert forsiktig med slikt, det kan jo være forsterkeren, og ikke høyttaleren som ikke tåler mere, du kan fort ende opp med en svidd forsterker. og iogmed at du da har tuklet nedi den får du ingenting igjen på garantien osv. ville nok sett meg rundt etter en kraftigere forsterker.

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.. eg har ds4.0 på ein 13" focal og det har aldri vert tegn til att den ikke har meir krefter igjenn. Merkelig.:???:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har fått en defekt forsterker, min tilsvarende driver en 12" Peerles XXL element i en "Brontes" (ELTEK) konstruksjon og jeg har aldrig vært i nærhet av klipping.

Sjekk med gutta på ELTEK hva dette kan være og få deg en ny !

/L

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil en Hypex ds2 være kontra ds4 for å bruke i et brontes-opplegg?

Lurer på om ds2 vil være litt i det minste laget :|

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer meg fint med ds2, men det blir en SVS 12 pluss, tipper jeg til høsten !
    Bass må føles på film !.
    Brontes er utrolig god på musikk, men litt lite "fysisk" med på film (tørr og fin, men litt lite "slam").

Dette har ikke noe med forsterker å gjøre (har testet med en hs 500 og det ble ingen bedring mht. å slå meg i "kassa" )

Brontes er etter min vurdering en Hi Fi sub som er meget bra til Musikk (deler ved 60 Hz og lar den spille med lite gain for å ta de laveste oktavene, noe den er god på. Da holder det i bøtter med en ds2.)

Skal du ha en sub som virkelig flytter masse luft FORT, så trenger du noe helt annet tror jeg. Min Brontes duger helt greit til film (pluss 10dB på gain), men det river ikke plankene av vegga.

Den spiller Høyt og med en grei tyngde, men jeg tror en SVS vil knuse denne i en Hjemmekino test (usikker på SVS musikk gjenngivelse, for her er Brontes veldig bra).

Mvh, /L

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror forsterkeren kuttet også. Null kontroll, bare masse bevegelse. Med spolene i serie ble det andre boller. 200 w gjør susen det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

måtte bare følge opp tråden

Har idag oppdaget feilen på min ds 4.0. Den hadde en defekt kondensator som gjorde at så fort den begynte å dra litt strøm så kuttet den. Sender den til Eltek i morgen og håper den kommer fort tilbake. Noen som har erfaring med servicetid på Eltek forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk litt over en uke når jeg sendte inn min DS 4.0. I sommervarmen går det nok litt tregere er jeg redd for.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man forsøker å tyvkoble sikkerhetskretsløpet på den konstruksjonen kan utgangen henge seg opp mot en pol på strømforsyningen og da brenner elementet rimelig fort opp. Med andre ord: Ikke anbefalt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •