Focal 1027be eller 1007be? Ønsker tips...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal 1027be eller 1007be? Ønsker tips...

Skal låne med Focal 1007be til test hjemme, men fikk tips om å prøve 1027be også av selger. De er litt over mitt budsjett iht fronthøyttalere, men dersom jeg får en god pris er det mulig at jeg "tar i litt" for å oppnå "nirvana".

Jeg har lest den testen Jfinneru skrev i siste DVD&Hjemmekino (aldeles strålende skrevet forresten), men sitter ikke med noen endelig følelse av hvilken av disse som er naturlig for meg å ta. Det ble skrevet at 1007be er 90% av 1027be til langt lavere pris...

Når det gjelder pris, så er 1027be 20 000,- dyrere, men med stativ/rabatt så er ikke forskjellen like "voldsom". Slik jeg ser det så er forskjellene slik:

Focal 1007 Be

- Pene og "lette" med orginalstativ/passer bra i en leilighet
    - Billigere = mer penger til sub
    - Bassrefleksport bak (plassering?)
    - Må integreres med en god sub. ($$$) Spiller ikke under 50hz.

Focal 1027 Be

- Større/tyngre, mer stødig.
    - Dyre
    - Trenger større effektforsterker ($$$)
    - Bassrefleksport foran (plassering?)
    - Spiller bedre/mer i nedre del av frekvensområdet. Lettere å integrere sub.

De skal brukes til 50% hjemmekino og 50% musikk (leilighet), og sub kommer omsider uansett. Effektforsterker kjøper kommer også, men inntil videre skal de på en Pioneer AX-4.

Jeg spør dette fordi det er store muligheter for at jeg beholder det paret jeg låner med meg hjem, og ønsker litt input, så slipper jeg kanskje to turer og en masse bytting...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Siden den også skal brukes til film er saken klar.
    Kjøp 1007Be og bruk resten av det du har til en meget god sub(f.eks Rel sub).
    Eneste minuset med 1027Be er nettopp bassen som ikke går veldig dypt.
    1007Be imponerer med fyldig detaljer og overaskende god dypbass.
    Styr unna orginalstativene.De er dyre og ikke spesielt gode.
    Stereofil i Oslo selger superbra og valdig pene stativer som passer til ca 1700kr(før pruting).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basse
    Hei
    Siden den også skal brukes til film er saken klar.
    Kjøp 1007Be og bruk resten av det du har til en meget god sub(f.eks Rel sub).
    Eneste minuset med 1027Be er nettopp bassen som ikke går veldig dypt.
    1007Be imponerer med fyldig detaljer og overaskende god dypbass.
    Styr unna orginalstativene.De er dyre og ikke spesielt gode.
    Stereofil i Oslo selger superbra og valdig pene stativer som passer til ca 1700kr(før pruting).
    Beklager en liten skrivefeil ang hjemmekino, jeg har rettet dette nå. Den skal brukes like mye til musikk også. Orginalstativene slet med for lav vekt, og det kommer nye i juni som er en god del tyngre. Så Focal er klar over "problemet". Og går jeg for 1007 Be ønsker jeg de i samme design og med samme lakk, så får det heller koste litt ekstra.

Bassen går ikke så dypt på 1027 Be, men den må jo ha en god del mer trykk og fart i den lavere delen av frekvensområdet (nedre mellomtone/bass)? Det er vel ikke bare de nederste 20hz som er forskjell på disse 2?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neida, 1027 har selvfølgelig en del mere trykk i mellombass/mellomtone, men jeg ville nok tenkt hardt på om ikke 1007 og sub er veien å gå. det gir deg mye mer morro til film.
    bassporten er foroverrettet på 1027 også. den kommer ut under og ledes frem.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Beklager en liten skrivefeil ang hjemmekino, jeg har rettet dette nå. Den skal brukes like mye til musikk også. Orginalstativene slet med for lav vekt, og det kommer nye i juni som er en god del tyngre. Så Focal er klar over "problemet". Og går jeg for 1007 Be ønsker jeg de i samme design og med samme lakk, så får det heller koste litt ekstra.

Bassen går ikke så dypt på 1027 Be, men den må jo ha en god del mer trykk og fart i den lavere delen av frekvensområdet (nedre mellomtone/bass)? Det er vel ikke bare de nederste 20hz som er forskjell på disse 2?

Rel kaller seg for å være musikalske selv,og jeg kan anbefale Rel Storm 5(m/fjærnkontroll).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    neida, 1027 har selvfølgelig en del mere trykk i mellombass/mellomtone, men jeg ville nok tenkt hardt på om ikke 1007 og sub er veien å gå. det gir deg mye mer morro til film.
    Hvorfor gir det meg mye mer morro med 1007 Be på film? Og hva med musikk?

bassporten er foroverrettet på 1027 også. den kommer ut under og ledes frem.
    En liten skrivefeil av meg der. ops: (rettet) Den går fremover på 1027, men bakover på 1007. Har dette noe å si i forhold til plasseringsvennlighet på de 2 forskjellige modellene?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basse
    Rel kaller seg for å være musikalske selv,og jeg kan anbefale Rel Storm 5(m/fjærnkontroll).
    REL ville sikkert vært et flott alternativ til 1000-serien. Likeså DD-12/15/18 med EQ muligheter. Jfinneru hevdet Focal sin egen sub også var et meget bra valg, selv om den ikke gikk like dypt som mye annet...

Jeg kjøper uansett ikke en "billig" sub til slike høyttalere.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    focals sub fungerer godt , men den er ikke veldig billig. Den spiller heller ikke i kjelleren, så vil du ha noe som går skikkelig dypt bør du se mer i retning av SVS. 2 av de små uten delefilter hadde vært knall
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vurderer også 4x 1007 + center, ettersom jeg stort sett skal benytte disse i en hjemmekino og dermed ikke har like stort krav til bassrespons i satellittene. Subwooferen må jo matche bra da, hadde selv tenkt på Velodyne DD 12 eller 15...?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1007be

Jeg har Electra 1007BE og kan love deg at de er utrolig bra.
    Har ikke hørt 1027BE men etter hva DVD og hjemmekino skriver er det ikke tvil hva man bør velge.
    Jeg bruker dem med REL sub. og det er rått

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    focals sub fungerer godt , men den er ikke veldig billig. Den spiller heller ikke i kjelleren, så vil du ha noe som går skikkelig dypt bør du se mer i retning av SVS. 2 av de små uten delefilter hadde vært knall
    *Kremt*... jeg bor i leilighet.. *host host*...

2 stk SVS kan bli i det meste laget, og jeg vil heller prioritere kvalitet enn kvantitet, selv om SVS sikkert er veldig bra. Design og størrelse er også et faktum. Lygrens spørsmål er ganske bra. Du har jo DD-serien, og de går jo i allefall dypt nok. Et alternativ?

Du mener altså at 1007 Be er veien å gå, selv om kanskje ikke prisforskjellen er så voldsom stor når regnestykket er ferdig?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fairlane
    Jeg har Electra 1007BE og kan love deg at de er utrolig bra.
    Har ikke hørt 1027BE men etter hva DVD og hjemmekino skriver er det ikke tvil hva man bør velge.
    Jeg bruker dem med REL sub. og det er rått
    Ja jeg har sett profilen din, og det ser meget bra ut.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i en mindre leilighet så vil nok 1007 være en smart løsning og feks med en rel-sub som noen nevner her. DD er selvfølgelig et valg, men det koster en god del mer en andre subber. hva koster egentlig 1007 uten stativer, og hva blir prisen tot med stativer? er ikke forskjellen avskrekkende kan man selvfølgelig vurdere 1027. jeg valgte selv 1027 pga at prisforskjellen ikke er avskrekkende. det er dessuten lettere å selge gulvstående i etterkant en stativhøyttalere.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stuen blir vel ca. 15-18kvm, med åpen løsning mot kjøkken. Totalt rundt 30kvm. 1007 Be vil vel kanskje gli inn i miljøet best...

Priser:

1007 Be villedende 27 000,- + Stativer (dyre, men får god pris på de)
    1027 Be villedende 47 000,-

Får sikkert en god pris på høyttalere også, men totalpris har jeg ikke fått enda. Skal ha matchende center, og bakhøyttalere.

Velodyne er dyre, men har EQ inkludert, som jeg sikkert kommer til å kjøpe uansett. Og en SMS-1 koster 7000,- alene... Størrelsen på DD-serien er også perfekt i en leilighet. Men ingenting er bestemt enda...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sub

Husk at hvis du skal ha morro med film, må du ha sub.
    Selv om prisen kanskje blir nesten lik, så har du sub. hvis du kjøper 1007BE.
    Jeg kan love deg at bassen med en veldig god sub. også blir bedre enn 1027BE.
    Det som er konge med sub. er at du kan justere den som du vil.
    f.eks inspillinger med lite bass. Bare og skru opp bassen på sub'en.
    Jeg hører den del på litt eldre Hard Rock.
    Da er det bare drit rått og kjøre opp på sub'en så det trøkker no helt inn i *******.
    Denne muligheten har du ikke hvis du ikke har sub.
    Jeg mener også du sparer ganske mye når det gjelder kraft fra forsterker, siden du da har aktiv sub. som tar seg av bassområdet.
    Sånn som jeg ser det, er det ingen fordeler med en gulvstående høytaller lenger.
    Når det gjelder bassreflex porten bak, så må du sette dem litt ut fra bak vegg. Det er kanskje eneste minus, hvis det er vanskelig for deg.
    Jeg kan love deg at de spiller langt under 50hz. Nesten ned til 40hz faktisk.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fairlane
    Husk at hvis du skal ha morro med film, må du ha sub.
    Selv om prisen kanskje blir nesten lik, så har du sub. hvis du kjøper 1007BE.
    Jeg kan love deg at bassen med en veldig god sub. også blir bedre enn 1027BE.
    Det som er konge med sub. er at du kan justere den som du vil.
    f.eks inspillinger med lite bass. Bare og skru opp bassen på sub'en.
    Jeg hører den del på litt eldre Hard Rock.
    Da er det bare drit rått og kjøre opp på sub'en så det trøkker no helt inn i *******.
    Denne muligheten har du ikke hvis du ikke har sub.
    Jeg mener også du sparer ganske mye når det gjelder kraft fra forsterker, siden du da har aktiv sub. som tar seg av bassområdet.
    Sånn som jeg ser det, er det ingen fordeler med en gulvstående høytaller lenger.
    Når det gjelder bassreflex porten bak, så må du sette dem litt ut fra bak vegg. Det er kanskje eneste minus, hvis det er vanskelig for deg.
    Jeg kan love deg at de spiller langt under 50hz. Nesten ned til 40hz faktisk.
    En skikkelig subwoofer skal jeg ha uansett om jeg går for 1007Be eller 1027Be... Sikkert en dyrere REL eller kanskje Velodyne DD dersom prisen er korrekt. Høres ut som 1027 ikke forsvarer prisen ved et slikt oppsett.

Problemet er bare nå at Focal har problemer med å produsere nok slike høyttalere for å dekke forespørselen....

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - det kan bli lenge å vente på herlighetene, helt utsolgt i følge André. Det kommer et parti nå i juni, deretter blir det en stund å vente slik jeg har forstått det. Det er jo hyggelig for Focal, men litt verre for den som venter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt oppsettet til Fairlane,og kan si med en gang at jeg aldrig kommer til å kjøpe gulvstående høyttalere igjen.Venter på mine nye E1007Be,som jeg med tid og stunder vil kjøre sammen med en god musikalsk sub.
    Om noen år tror jeg de fleste bruker sub til musikk,den gjør jo en så mye bedre jobb en hva en gulvstående er i nærheten å klare.
    Som i dette tilfellet koster Electra1027Be 47000kr.
    Electra 1007Be m/stativer pluss Rel Storm 5 koster samlet 45000kr.
    Er sikker på at det siste alternativet gir bedre og mye dypere bass og vil låte som en kompromissløs storebror til Electra 1027Be.

Noen som er enig eller i mot? (jfinneru)

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir helt sikkert bra det - men med 1027'ere + sub vil nok det hele tas ett trinn opp tenker jeg. Det hele bunner i om det faktisk er verdt pengene - det må hver enkelt vurdere. Så er det dette med bassporten - som peker frem på 1027'en, det kan også ha betydning for valg av løsning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått Focal Electra 1007 Be inn i stua. Disse er bare på lån fra Andre/Hifi Huset.

Førsteinntrykket er meget bra.... men jeg tror min Pioneer AX-4 ikke helt yter rettferdighet på disse. Skal teste litt på plassering/kalibrering og se da (Pure Direct fungerer best foreløpig). Mulig jeg må ha en effektforsterker fortere enn jeg håpet på.

Andre ville at jeg skulle låne med en Chapter forsterker til 50k, men hadde den desverrre ikke inne når jeg hentet de i dag.

Designmessig er de en perle, og bilder yter ikke rettferdighet for hvilken finish og byggekvalitet disse har.

Kommer med mer tilbakemelding etterhvert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •