Svs - Xtz Eller Rel??? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 94 av 94
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tommelfingeregelen er at 2 PB10 tilsvarer en Plus i lydtrykk, men du får fordelen med å ha 2 separate basskilder. Hva plassering angår bør de plasseres innenfor en bølgelengdes avstand slik at lyden fra hele frekvensspekteret de spiller skal kunne summeres. For å finne avstanden tar du bølgelengden for delefrekvensen.

Det kan du beregne feks her

http://www.doctorproaudio.com/doctor...m#calc_long-Hz

Til musikk hvor man er litt mere følsom for on time ankomst av lyd bør begge subbene også stå med samme avstand til lytteposisjonen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    @Manic Miner
    Jeg har hørt SVS pb10, og går utfra at de større modellene spiller med samme lydsignatur, men høyere SPL.

Hvis dette ikke stemmer, så si ifra, så får jeg prøve og ordne meg en demo av noe større...
    Plusen er mere distinkt i lyden, den har også større muligheter for å tilpasses til ulike rom/smaker pga den variable tuningen og PEQen. Jeg bruker som sagt min i 12hz tune til musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Tommelfingeregelen er at 2 PB10 tilsvarer en Plus i lydtrykk, men du får fordelen med å ha 2 separate basskilder. Hva plassering angår bør de plasseres innenfor en bølgelengdes avstand slik at lyden fra hele frekvensspekteret de spiller skal kunne summeres. For å finne avstanden tar du bølgelengden for delefrekvensen.

Til musikk hvor man er litt mere følsom for on time ankomst av lyd bør begge subbene også stå med samme avstand til lytteposisjonen
    Ser mann det ja. Tok litt feil jeg da. Tenkte på plassering av 1 sub. Men blir noe anet når du har 2...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil vel være enklere å gjøre noe med dette dersom man har mulighet for å justere fase (trinnløst)? Erikke mulighet for det på PB 10, eller tar jeg feil?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plusen er mere distinkt i lyden, den har også større muligheter for å tilpasses til ulike rom/smaker pga den variable tuningen og PEQen. Jeg bruker som sagt min i 12hz tune til musikk.

Har du mye musikk som går så lavt?! . Siden du tuner den til 12hz til musikk tenker jeg på. Uansett konge at du får den til å spille så bra som du sier da. Gleder meg til å få SVS i hus igjen. Iløpet av sommern.. da skal SVS plus/2 inn i varmen igjen. Atter en konge! .

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vil vel være enklere å gjøre noe med dette dersom man har mulighet for å justere fase (trinnløst)? Erikke mulighet for det på PB 10, eller tar jeg feil?
    Trinnæøs fase er så absolutt en fordel om du skal ha to eller flere subber til å spille sammen. PB10 har trinnløs fase

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Har du mye musikk som går så lavt?! . Siden du tuner den til 12hz til musikk tenker jeg på. Uansett konge at du får den til å spille så bra som du sier da. Gleder meg til å få SVS i hus igjen. Iløpet av sommern.. da skal SVS plus/2 inn i varmen igjen. Atter en konge! .
    Det er ikke bare hvor dypt den går som endres i mellom de forskjellige tuningene. Også formen på frekvenskurven endres, fra svakt stigende til svakt fallende. Og jeg mistenker at det er det som gjør at jeg foretrekker 12hz tune. Det er ikke dermed sagt at 12hz tune vil lyde best for alle og i alle rom. Jeg har feks vært hjemme hos enkelte som sverger til 20hz tune, selv om det i mine ører lød best i 12hz tune også hos de.

Men det finnes musikk som går så lavt. Her om dagen snublet jeg over "Eiffel 65 - Your Clown", den stikker ned til 8.5hz :shock:. Faktisk så ligger det mest av bassen i den sangen mellom 10-17hz.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PB10 har trinnløs fase
    My bad. Trodde det bare var bryter 0-180 grader jeg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dette er bare opp til deg å avgjøre, for det er ditt rom og dine ører som skal tilfredsstilles. Kanskje denne rekkefølgen kan passe dine omgivelser:

1. REL - velges av "HiFi-folket" for bruk til musikk
    2. SVS - du kan returnere produktet og få pengene tilbake, hvis du ikke er fornøyd.
    3. XTZ - pianolakk, svensk, blir billig hvis du kan kjøre over grensen å hente selv.

Det er bedre med 2 SUB'er enn 1 SUB.

Det blir spennende følge valget ditt videre ;-)
    Veldig bra oppsummering Flageborg.

For å si det slik. Hadde man fått PB 10'en i Rosenut Finish, så hadde jeg tatt 2 slike. Det heller mer og mer mot 1 Plus i Rosenut, og eventuelt 1 til etterhvert, men er ikke 100% sikker ennå. Ytelse og kvalitet er selvfølgelig viktigst, men jeg vektlegger også Finish ganske mye :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Prioterer du musikk går du for REL. Prioterer du film velger du SVS. Så enkelt er det vel. Og begge fungerer bra på film og musikk.
    lyd og bilde hjørnet på youngstorget i oslo selger Rel, jeg kjøpte min storm V der, den fungerer perfekt til musikk dvd, men jeg bruker den aldri til cd. Den er som det sies av flere her bra også til film. Men om jeg hadde hatt en til ville det vært mer enn nok.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av sommer1976
    jeg bruker den aldri til cd
    Hvorfor ikke?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Betyr dette (generelt) at to stk PB10 er bedre enne en stk PB12 plus/2 eller PB 12 plus for den saks skyld.

Har du noen "generell" formening om hvor de to evt. sla plasseres.
    Skjønner at dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle, men finnes det noen "tommelfinger-regel"?
    Prøv å plassere den ene først, så integrerer du den andre etterpå. Optimalt skal du da få en 6dB økning. SVS mener selv at man skal "stacke" de oppå hverandre, evt. sette de ved siden av hverandre hvis man har to stk. Dette er dog noe som må testes ut, da rommet selvfølgelig påvirker en del. Uansett høres det logisk ut at om den andre plasseres i umiddelbar nærhet av den første (som er riktig plassert), så vil den andre spille bra der også.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    SVS mener selv at man skal "stacke" de oppå hverandre, evt. sette de ved siden av hverandre hvis man har to stk. Dette er dog noe som må testes ut, da rommet selvfølgelig påvirker en del. Uansett høres det logisk ut at om den andre plasseres i umiddelbar nærhet av den første (som er riktig plassert), så vil den andre spille bra der også.
    Dette var nytt for meg, men er enig med deg at det høres iallefall logisk ut, at hvis den andre plasseres i nærheten av den første, så burde jo den også spille bra der, såfremst man har funnet optimal plassering for den første selvfølgelig. men hvorvidt dette blir seende bra, tjaaa se det var en annen sak :wink: 2 SVS'er stablet oppå hverandre, det begynner jo å ligne på et konsertlokale.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rel

Er det noen som har testet disse og kan legge ut noen erfaringer???

http://www.mono.no/display.x?cid=111&sid=515&id=2628

http://www.mono.no/display.x?cid=111&sid=515&id=2200

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •