Svs - Xtz Eller Rel??? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det amerikanske forbruker vesnet har sett seg lei på villedende markedsføring av subwoofere hvor frekvensrespons og antall watt slett ikke henger sammen med subbens virkelige ytelse. De har derfor vedtatt en ny standard hvor det er subbens lydtrykk, begrenset for THD som skal brukes i markedsføringen. Dette er en standard som har blitt til i samarbeid med bransjen, og på grunnlag av mange år med forskning.

At det så finnes noen som mener at SPL og THD er heksekunster, og at jorda er flat, vel jeg kan ikke omvende alle vantro.

Stampeden lyder sikkert godt innenfor dens begrensninger, men den treffer også begrensningene langt før de fleste andre subs.

I følge den nye CEA standarden ville Stampeden fått NA i score for Ultra Low Bass (20-31.5hz), og for Low Bass (40-63hz) ca 99db. Den scoren er et snitt av 40, 50 og 63hz normalisert til en meter.

Jeg vil påstå at de tallene forteller atskillig mere om hva du kan forvente deg enn RELs egne 18hz -3db. Helt ærlig. Stampede er en liten 13.4kg tung sub med et 8" element og en 100watts forsterker, utifra det synes jeg den gjør det helt ok.
    Stampeden er uansett uaktuell for meg gutter, så pros and cons på den kan tas i en annen tråd. Aktuelle kandidater fra REL er STRATA V eller STORM V :wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der lå en Strata V på bruktbørsen til god pris, er den borte da ?
    Den er borte, så da regner jeg med Trond B har solgt den :-|

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    OT:

hva heter det auralex dempeunderlaget som de har under REL suben i testen i linken ovenfor? Tror jeg må ha fire slike (to stk til under hver +2) - skulle ikke det dekke gulvarealet til to +2?

Hei
    Underlaget heter Auralex Gramma.Har en under min PB 10,fungerer veldig bra.
    Selges bl.a på Avshop.

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    OT:

hva heter det auralex dempeunderlaget som de har under REL suben i testen i linken ovenfor? Tror jeg må ha fire slike (to stk til under hver +2) - skulle ikke det dekke gulvarealet til to +2?
    Send en PM til Jfinneru, da får du sikkert svar på dette :wink:

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Den er borte, så da regner jeg med Trond B har solgt den :-|
    Sendes til Bergen i morgen.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg nå ut noen erfaringer på STORMEN da Trond B!!!!! Vi er spente :grin:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kanskje litt overkill med en sub til 10000 mot en på 3600?
    Du misforstår. Jeg mener 1 stk. SVS PB12-Plus vs. 2 stk. XTZ 99W12. Dessuten er prisene hhv. 9K og 8K.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du misforstår. Jeg mener 1 stk. SVS PB12-Plus vs. 2 stk. XTZ 99W12. Dessuten er prisene hhv. 9K og 8K.
    WOW! Da var det straks mere interressant! Gidder du og forklare litt mere utdypende, hvis dette er tilfellet raser plutselig Plus'en høyt opp på lista.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å integrere 2 subwoofere krever mye mer arbeid å få til å låte bra enn kun en. XTZ høres presis og kjapp ut sånn umiddelbart, og det er morro. I lengden så blir jeg litt lei av å høre subwooferen. Med SVS så fremstår bassen mye mer integrert. Det som er bedre med SVS er at når man spiller de samme musikksekvensene, så er bassen dypere enn XTZ. Man kan litt forenklet si at XTZ-en spiller bass på en lysere måte. Det skal da nevnes at jeg har plugget en port i SVS-en, og begge i XTZ.

Til film så gjentar det samme seg.

Dette er bare min personlige mening, og jeg tar høyde for at jeg muligens ikke klarte å integrere to XTZ subwoofere på en tilfredstillende måte. På den annen side så er det begrenset hvor mye tid jeg gidder å flytte flere subwoofere hit og dit...

Men, det er jo rimelig åpenbart at SVS-en ikke er noen designbombe. Den ser ut som et takras i forhold til XTZ. Men det er jo som kjent det indre som teller.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo som kjent det indre som teller.
    Hahaha, og her snakker du ikke bare om subb? :wink:

Veldig bra info Tiger! Hadde du ikke solgt begge XTZ'ene da? Skal du beholde eller selge?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan kun stemme i på det Tiger sier. Plusen i 16, eller 12hz tune er utrolig kultivert. Det er ikke mine ord, men noe en som var og lyttet til den for et par dager siden sa. Han hadde da først vært hos en annen og lyttet til en DD18. Han kunne få kjøpe en ny DD18 til 16k (den danske importøren gir de vekk hvis man spør), men selv da så han flere grunner til å ta en Plus, eller en Plus/2 i stedet.

Plusen er den subben du vil at den skal være, i 20hz er den litt en rabbagast, i 16 og 12 faller den mere til ro. Jeg har ennå ikke prøvd 25hz moduset på den.

Avhengig av hvor stort rommet ditt er og hvor høyt du liker å spille kan det også være at du får bruk for lydtrykskapasiteten som Plus har kontra RELene. De to du ser på er små, lukkede 10", så det er begrenset hvor mange db der kan komme ut av de.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hahaha, og her snakker du ikke bare om subb? :wink:

Veldig bra info Tiger! Hadde du ikke solgt begge XTZ'ene da? Skal du beholde eller selge?
    Snakker kun sub. Og ja, XTZ-ene er solgt. Som standalone sub med utseende, er det få andre som kan konkurrere til prisen. Men i min hjemmekino så kan jeg tllate at "SVS-takraset" plasseres i et mørk hjørne.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker kun sub. Og ja, XTZ-ene er solgt. Som standalone sub med utseende, er det få andre som kan konkurrere til prisen. Men i min hjemmekino så kan jeg tllate at "SVS-takraset" plasseres i et mørk hjørne.
    Foretok du noen målinger på XTZ hvor dypt disse gikk? Kryper disse under 20 HZ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Hei
    Underlaget heter Auralex Gramma.Har en under min PB 10,fungerer veldig bra.
    Selges bl.a på Avshop.

MVH
    Takker og bukker for svar Nemesis

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som overrasket meg var hvor dypt stortrommen gikk på mange liveopptak, og det er som vi alle vet en øvelse SVSene er gode til. Han sa at hans egen sub, en JBL XTi slettes ikke kunne gjengi livetrykket på en riktig måte. Jeg har aldri hørt en REL, men utifra målingene å dømme skal du langt opp i pris før de får forvrengningen under kontroll, og selv da kan de ikke spille så voldsomt høyt. Jeg tror derfor at om det er det ekte live-trykket du er på utkikk etter er muligheten veldig stor for at det er hos SVS du finner det. Det avhenger selvfølgelig også litt på størrelsen av rommet ditt, er det lite kan kanskje REL være nok.
    Jeg syntes du er flink til å danne deg en mening om REL før du engang har hørt på det. Ingen trodde vel SVS kunne spille så høyt til den prisen før de faktisk satt seg ned og fikk høre med egne ører. Så det er ikke alt en frekvenskurve kan fortelle deg.

Videre får jeg følelsen av slik du legger det frem, at SVS er det åpenbare valget uansett hva slags musikk eller film du setter på, mens REL sikkert er greit dersom du ikke har så stort rom. REL er ikke en liten ny produsent på markedet. Ikke la deg lure av ærlige spesifikasjoner, DET er favoritt-sub`en til utrolige mange seriøse hifi-lyttere verden over, nettopp pga deres sømløse emne til å forsvinne inn i lydbildet, og spille superstramt. Jeg kan garantere deg at de større modellene også kan flytte luft og gå dypt....

Kan jeg legge frem et flott farge-bilde av en høyttaler, og et par frekvenskurver samt hvor mange oppgitte watt den tåler, så kan du fortelle meg hvor pent eller hvor dårlig den spiller?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon: REL kommer til å slite tungt når den nye målestandarden fra CEA trår i kraft. De tallene som kommer frem i en måling er ikke magi, men en indikasjon på subbens faktuelle ytelse. Nettopp derfor har den nye standarden blitt vedtatt. Den er bygget på forskning omkring den mennesklige hørsel fra 50 tallet og frem til i dag, og den er utviklet i samarbeide med bransjen. Stampede vil som sagt gå i fra "18hz -3db" til "Ultra Low Bass: NA" Eller eventuelt noen og 70db, knapt nok til at øret vil kunne registrere det.

Det er ikke til å bortforklare at REL subbene gir utrolig få db for pengene, så om et røslig antall db er et krav for Vettemann er det ikke hos REL han vil finne det for 10.000kr. Noe mere enn det har ikke jeg sagt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håkon: REL kommer til å slite tungt når den nye målestandarden fra CEA trår i kraft. De tallene som kommer frem i en måling er ikke magi, men en indikasjon på subbens faktuelle ytelse. Nettopp derfor har den nye standarden blitt vedtatt. Den er bygget på forskning omkring den mennesklige hørsel fra 50 tallet og frem til i dag, og den er utviklet i samarbeide med bransjen. Stampede vil som sagt gå i fra "18hz -3db" til "Ultra Low Bass: NA" Eller eventuelt noen og 70db, knapt nok til at øret vil kunne registrere det.
    Sub`en spiller vel akkurat like fint om det er kommet en ny målestandard. Og du kan ikke se på et papir om en høyttaler spiller bra eller ikke... REL har utelukkende høstet god kritikk, av folk som faktisk setter seg ned å HØRER på lyden, i steden for å prøve å tolke den ut i fra et papirark.

Det er ikke til å bortforklare at REL subbene gir utrolig få db for pengene, så om et røslig antall db er et krav for Vettemann er det ikke hos REL han vil finne det for 10.000kr. Noe mere enn det har ikke jeg sagt.
    Det er noen som foretrekker kvalitet fremfor kvantitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det er noen som foretrekker kvalitet fremfor kvantitet.
    Og noen av oss sier bare "Ja takk!" :grin:

Det hjelper ikke det aller minste om REL kan få death metal til å fremstå som englesang om de ikke samtidig kan gjøre det tilstrekkeligt høyt. Derfor bør nok Vettemann fortelle litt om rommet de skal stå i, og hans lyttevaner.

RELen spiller sikkert akkurat like flott som før, men det hersker rimelig stor enighet om at lyd i bassområdet domineres av 3 faktorer: Lydtrykk, frekvensgang og forvrengning. Så disse 3 skal være på plass i tilstrekkelige mengder før man eventuelt begynner å lytte etter andre minituøse detaljer, og det er det CEA standarden vil fortelle en del om.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor bør nok Vettemann fortelle litt om rommet de skal stå i, og hans lyttevaner.
    Rommet som skal brukes til kino er ca 30 kvm. Har ikke foretatt noen nøyaktig måling, men cirka det vil jeg tippe. Når det gjelder hva jeg lytter til av musikk er jeg ganske altetende, men har selvfølgelig mine favoritter, U2, Bruce Springsteen, Def Leppard, Dire Straits, Scorpions etc. etc.
    Liker masse annet også, har dere forresten hørt London Symphony Orchestra?

Som tidligere nevnt blir det mye musikk-dvd, men også en god del film.
    Det er ikke viktig for meg at subben river ned bilder fra veggen og gjør at det blafrer i buksebenet, som en stiv nordvestkuling :wink: Men det er selvfølgelig moro når det trykker litt til en god action-film.
    Når det gjelder det som begynner å bli en litt opphetet debatt her, angående REL, så er jeg av den oppfatning at man ikke skal uttale seg bastant om produkter, man faktisk ikke har testet sjøl :wink:
    Da kinoen sannsynligvis kommer til å bli brukt 70-80% til musikk, så er jeg ute etter en sub som er musikalsk, men som også kan skape morofaktor til film :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss bare fastslå et par ting med en gang

• Målingene representerer det du vil høre hva lydtrykk, frekvensgang og forvrengning angår. Det er ikke til å komme seg rundt på noen måte
    • Begge de to REL subbene du ser på er to små lukkede 10", de kan rent fysisk ikke holde følge med en stor portet 12" hva lydtrykk angår.
    Når det er sagt så gjenstår det å finne ut av hvor mye lyd du behøver. Husk at når du beregner størrelsen av et rom skal du også ta med andre rom som ligger inntil om der ikke er en dør som kan lukkes.

Jeg har selv min Plus på 30m2. Det er tilstrekkeligt med mindre jeg skal spille så ørevoksen smelter, da kommer den litt til kort med film. Til musikk er den mer enn nok.

Jeg tror at om du har subben tett på deg vil begge RELene kunne levere lydtrykk nok, i alle fall til musikk. Det er selvfølgelig også avhengig av hvor høyt du spiller. Plusen vil ha reserver nok til at du kan plassere den lengre i fra deg.

Siden RELene er små og lukkede vil de komprimere, dvs at den dybe bassen vil forsvinne først. Så om dyb bass er viktig for deg tror jeg at jeg garantert kan si deg at de er et nummer for små til ditt rom.

Jeg bruker selv min Plus til musik 90% av tiden, så det er for meg den absolut viktigste egenskapen. Før jeg "gikk over" til SVS hadde jeg en Infinity Kappa Sub. Den har fått glitrende kritikker over hele Europa, og jeg tror tyske Audio fremdeles har den som beste sub i dens prisklasse ( ca 11k). Allerede da jeg kjøpte PB10en viste den mange fortrinn i til musikk. Bla kunne den henge med i svingene på Gladiator soundtracket uten at teksturene i bassen forsvant. I dag vet jeg at det var fordi den hadde lavere forvengning. Jeg er meget kritisk til hvordan en sub takler musikk, og så vidt jeg vet er jeg den eneste her på forumet som bruker Plusen i 12hz tune til musikk? Det er fordi jeg kan høre forskjellen på et par utvalgte spor, jeg har prøvd det på andre, og de kan det ikke. Så når jeg sier at Plusen er en fortreffelig musikksub for meg, så burde den kunne være det for langt de aller fleste.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •