Koble stereo pre-out til stereo(?) inn på sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble stereo pre-out til stereo(?) inn på sub

Subben min har to stk RCA-innganger. Vanligvis er denne koblet med en tara-labs 1->Yledd->2 RCA sub-kabel til min H/K 5.1-receiver (LFE-utgangen). Subben er den som følger med KEF KHT2005.2-settet.

Jeg ønsker å teste ut subben som supplement til det separate stereo-oppsettet mitt. Forsterkeren har pre-out beregnet på ekstern effektforsterker (spesialversjon av 88D :grin: ). Dermed ser jeg to muligheter:
    1) 2stk stereo rca stereo ut fra ampen, med en kanal til hver av de to RCAene inn på subben
    2) 2stk stereo rca stereo ut fra ampen, og bruke Y-ledd til 1 RCA på subben (denne kabelen har jeg, nemlig...) Blir det kortslutning?
    3) Andre?

Jeg kan sette delefrekvensen der jeg vil på subben.

Noen som har synspunkter på hvordan dette bør kobles for best mulig resultat? Hvorfor er det egentlig to rca inn på en subb, har den noe nytte av det? Det er selvsagt en mulighet at dette kun er fordi akkurat denne subben har rca stereoutgang/bypass for den høyfrekvente biten av det forforsterkede signalet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver igjen, jeg:
    Er det ok å bruke pre-out på en vanlig integrert forsterker og bruke dette signalet som input til en subb?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...mulig jeg er helt på jordet nå, men vil det være det samme som å bruke LFE (sub-)utgangen som ofte finnes på flerkanals receivere, bare uten noen form for bass management?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg prøver igjen, jeg:
    Er det ok å bruke pre-out på en vanlig integrert forsterker og bruke dette signalet som input til en subb?
    Er det virkelig ingen som kan svare på dette? Mulig at det er et dumt spørsmål, men ikke alle som er glad i god lyd er elektro-utdannet eller så belest på temaet ops:
    Jeg lurer altså på det samme (har 2 rca pre-out kontakter, altså en hver av left/rigth) på min ec 4.7 forforsterker og har en xtz 99 w12 sub (xtz har left / right in). Spørsmålet er da om både left og right skal benyttes, samt om signalet fra pre-out er riktig (ikke skadelig for suben)?

På forhånd takk for eventuelle svar.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme som å bruke en subutgang fra receiver, om subben har delefilter. line out går også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

For oss som må ha det inn med teskjeer:
    Skal både left og right rca brukes? Det vil si; finnes det bass-informasjon i filmer eller musikk som bare kommer i venstre eller høyre kanal? I så fall må jo begge brukes, og da trenges dobbelt sett sub-kabel. Greit å vite før innkjøp av kabel ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, det finnes lyd som bruker forskjellige kanaler MEN i første innlegg får du jo den lyden uansett.
    Beste vil nok være å bruke bægge for da får signale mer kabel og jobbe med og blir sterkere samt mindre motstand.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av discel
    Takk.

For oss som må ha det inn med teskjeer:
    Skal både left og right rca brukes? Det vil si; finnes det bass-informasjon i filmer eller musikk som bare kommer i venstre eller høyre kanal? I så fall må jo begge brukes, og da trenges dobbelt sett sub-kabel. Greit å vite før innkjøp av kabel ;-)
    Bassignalet er til en viss grad retningsbestemt og det kan ligge informasjon i en kanal som ikke finnes i noen andre, så jeg ville nok ha gått for å bruke både høyre og venstre ut fo å være sikker på at det ikke blir "hull" i bassområdet.
    Kommer også i stor grad an på størrelsen på frontene, for jo dypere bass, jo mindre retningsbestemt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott (og dyrere) løsning vil vel da være å koble left og right pre-out til hver sin sub, eller hur?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bra info her. Mine høyttalere holder jevn respons ned til 40h. og trenger litt hjelp i bunnen, spesielt på film.
    Til trådstarter:
    Blir nok en flott løsning med en til hver høyttaler. Tror faktisk de (xtz) lager venstre - høyre suber til dette formålet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •