SVS pb10 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56

Tråd: SVS pb10

Newcomer Scic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skulle til å kjøpe meg en Velodyne sub for 14 dager siden. Etter å ha lest om SVS suben her på forumet så kjøpte jeg en SVS PB12-Plus/2 istenfor uten å hørt den først. Fikk helt hakeslipp under den første filmen jeg så, og trodde det ikke var mulig.

En ting har jeg lært: Det er mange med stor komptanse her på forumet og de har prøvd mye forskjellig. Det er viktig å lytte til folk med stor erfaring slik at en slipper å kjøpe å feile selv.

Og til dere i SVS-klubben.....dere hadde helt rett!!

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Hehe

Den var ikke dum akto

Selvfølgelig finnes det bedre subwoofere! Det skulle bare mangle når en ser på hva en kan få lov til å betale for et eksemplar.

Men jeg er i tvil men er det noen som kan si meg, hvor stort rom den kan spille i uten å miste så mye trøkk....?? Så den spiller bra likksom, hadde egentlig tenkt å dele den på 80 hz jeg da men, vet ikke hva andre syns er smart...??

Den spiller over 100 db...?? :-?
    Nesten så jeg bestiller av den grunn hehe.. Det er ikke så ofte jeg har opplevd at du får slik rar stemme, men den gangen det skjedde så satt jeg med 2* V12-f i fra CV. I den innebygde senga til en kamerat.. Da kjinte je det gætt i øra kan du si.... :grin:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, men jeg har merket meg følgende punkter:

1 - Pris
    2 - Ytelse
    3 - Størrelse

Lav pris, høy ytelse........litt større enn de andre :grin:

Alle tester utført viser at SVS'n spiller de fleste frekvenser ned til 30Hz like bra som de "andre". Det virker som SVS'n målemessig er "lik" de "andre" i markedet, med UNNTAK av evnen til å spille dypere enn 20Hz og kraftigere enn 100dB. Det holder for meg, til å ta en Ole Brumm - Ja Takk Begge Deler :grin:
    At den gir mye for pengene, har jeg ingen tvil om. Ei heller at den går skamdypt og spiller grisehøyt. Den gjør seg uten tvil meget bra til hjemmekino, og er helt sikkert mer enn bra nok for de aller fleste til musikk.

Men alt dette sier ingenting om hvor stram og nøyaktig den er når ting skjer fort, slik det ofte gjør i musikk... Slike ting ser man ikke på ordinære målinger, og man er nødt til å bruke ørene for å skille de ut. Jeg har brukt REL som eksempel før og jeg våger å bruke det igjen, siden det er uforskammede gode sub`er. Man finner modeller i samme prisleie som SVS, som ikke spiller like dypt eller høyt, men allikevel får skamgode tester pga andre evner. Er det fortsatt rettmessig å si at SVS er det opplagte valget selv i samme prisleie, uansett om man skal bruke den til musikk eller film?

Det som er verdt å merke seg er at SVS ofte blir referert til som vanvittig når den blir brukt til film, skal flytte sofaen med ren dypbass eller rense ørene med høy dB. Betyr det at den er det samme opplagte valget hvis noen vil ha en nøyaktig og god hifi-bass, uten samme kravet til rensing av ørevoks? At den er like god til noen som prioriterer at subwooferen slår i magen som et hestespark når trommene slår, fremfor ristende dyp film-bass?

Poenget mitt er at selv om SVS muligens er det opplagte valget for de aller fleste som vil ha dypbass, så finnes det andre alternativer for noen brukere som stiller andre krav, selv om vi holder oss innenfor samme prisklasse.

Ole Brum sa "ja takk, begge deler..." det er riktig. I hifi-verden er det mulig med både pose og sekk, men til en desverre langt høyere pris enn SVS....

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ole Brum sa "ja takk, begge deler..." det er riktig.
    Det er visst en utbredt misforståelse det der, han sa bare "ja takk"

;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil

;-)

Virkelig? Ja, det er en stund siden jeg har lest om Ole Brum... Får ta det igjen ved sengetid...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brum

Sitat Opprinnelig postet av per egil

;-)
    Sitter her med boka Ole Brum som er "oversatt" (eller gjendiktet er vel mer riktig) av Thorbjørn Egner, og sitatet er fra historien "Ole Brum går på besøk". Han er i hula til Sprett, og Sprett tilbyr ham noe å spise og sier "Vil du ha honning eller melk?" og Brum blir så glad at han svarer "Tusen takk, begge deler".

Det finnes en annen versjon også i lydbokutgaven som blir lest av Jon Bing, hvor Sprett sier noe slikt som "Vil du ha honning eller melk til brødet?", og Brum svarer (er ikke helt sikker på ordlyden her men det er noe slikt som) "Begge deler takk," men for ikke å virke uhøflig legger han til "men det er ikke så nøye med brødet".

Det finnes visstnok en egen klubb/forening for irettesettelse av feilsitert Ole Brum. Denne "Ja takk, begge deler" er en klassisk feil.

Veldig OT dette, men jeg klarte ikke å la være, beklager.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Et bilde sier mer enn 1000 ord

Den var ikke dum, :grin: hvor fant du egentlig denne da??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Sitter her med boka Ole Brum som er "oversatt" (eller gjendiktet er vel mer riktig) av Thorbjørn Egner, og sitatet er fra historien "Ole Brum går på besøk". Han er i hula til Sprett, og Sprett tilbyr ham noe å spise og sier "Vil du ha honning eller melk?" og Brum blir så glad at han svarer "Tusen takk, begge deler".

Det finnes en annen versjon også i lydbokutgaven som blir lest av Jon Bing, hvor Sprett sier noe slikt som "Vil du ha honning eller melk til brødet?", og Brum svarer (er ikke helt sikker på ordlyden her men det er noe slikt som) "Begge deler takk," men for ikke å virke uhøflig legger han til "men det er ikke så nøye med brødet".

Det finnes visstnok en egen klubb/forening for irettesettelse av feilsitert Ole Brum. Denne "Ja takk, begge deler" er en klassisk feil.

Veldig OT dette, men jeg klarte ikke å la være, beklager.
    Haha, takk for en god latter og "nyttig" informasjon. Utrolig hva man lærer i slike forum.... Skal ikke kimse av Ole Brumm.

Når vi først er inne på det, heter det ikke Ole Brumm, og ikke Ole Brum?

http://no.wikipedia.org/wiki/Ole_Brumm

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når vi først er inne på det, heter det ikke Ole Brumm, og ikke Ole Brum?
    Selvsagt har du rett, Brumm skal det være. Rett skal være rett. ;-)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, det gjør du på ingen måte.............;-) Vi som har en SVS PB10 og er ferdig med optimalisert/kalibrert plassering :grin: , vet at det er på det punktet skoen din trykker, og derfor blir synsingen din litt malplassert. Men det finnes bare muligheter, så du får bare brette opp ermene..................
    Unskyld meg jeg må jo være helt idiot! Når du har en PB10 og sier den er superbra bare den er satt opp og kalibrert riktig så må det selvfølgelig være riktig. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg drev med slik synsing, jeg kan jo absolutt ingen ting og er veldig takknemelig for smulene med kunnskap dere ekspertene kan gi meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en nyskjerrig på besøk for å lytte til Plusen i dag. Ordene han brukte for å beskrive den til musikk var kontrollert, integrert og kultivert. Han hadde vært og lyttet til en annen sub før han kom til meg, det var en Velodyne DD18.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den gir mye for pengene, har jeg ingen tvil om. Ei heller at den går skamdypt og spiller grisehøyt. Den gjør seg uten tvil meget bra til hjemmekino, og er helt sikkert mer enn bra nok for de aller fleste til musikk.

Men alt dette sier ingenting om hvor stram og nøyaktig den er når ting skjer fort, slik det ofte gjør i musikk... Slike ting ser man ikke på ordinære målinger, og man er nødt til å bruke ørene for å skille de ut. Jeg har brukt REL som eksempel før og jeg våger å bruke det igjen, siden det er uforskammede gode sub`er. Man finner modeller i samme prisleie som SVS, som ikke spiller like dypt eller høyt, men allikevel får skamgode tester pga andre evner. Er det fortsatt rettmessig å si at SVS er det opplagte valget selv i samme prisleie, uansett om man skal bruke den til musikk eller film?

Det som er verdt å merke seg er at SVS ofte blir referert til som vanvittig når den blir brukt til film, skal flytte sofaen med ren dypbass eller rense ørene med høy dB. Betyr det at den er det samme opplagte valget hvis noen vil ha en nøyaktig og god hifi-bass, uten samme kravet til rensing av ørevoks? At den er like god til noen som prioriterer at subwooferen slår i magen som et hestespark når trommene slår, fremfor ristende dyp film-bass?

Poenget mitt er at selv om SVS muligens er det opplagte valget for de aller fleste som vil ha dypbass, så finnes det andre alternativer for noen brukere som stiller andre krav, selv om vi holder oss innenfor samme prisklasse.

Ole Brum sa "ja takk, begge deler..." det er riktig. I hifi-verden er det mulig med både pose og sekk, men til en desverre langt høyere pris enn SVS....
    Jeg synes HåkonN formulerte et veldig godt spørsmål som fortjener et godt svar. Hvilke konkurrenter har SVS som musikk-sub? Jeg har ikke nok erfaring med min sub til å svare, men jeg er jo selvsagt nysgjerrig.

Dere må gjerne drepe dette argumentet, men blir ikke et element med slaglengde som i PB10 tregere?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Dere må gjerne drepe dette argumentet, men blir ikke et element med slaglengde som i PB10 tregere?

Arrester meg hvis jeg tar feil, men slaglengden trenger ikke å ha noe å si om tregheten. Slaglengden har vel med hvor mye luft den klarer å flytte i ett slag og ikke hurtigheten.

Men når det er sagt så ville jeg tro at når et element har en lang slaglengde så krever det vel desto mer av forsterkeren for å holde kontroll på elementet når det jobber som verst.

Hvis en 10" skal flytte like mye luft som en 12" eller 15" må den jo jobbe mye mer (slå lengre) og da krever det en god forsterker til å drive elementet og holde kontroll på det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper den. Nå handler jo denne tråden først og fremst om PB10, men det hadde jo vært interessant å diskutere hvilke tekniske spesifikasjoner som gjør en sub til en musikksub.

Selv synes jeg min PB10 formidler musikk veldig bra, men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, så det blir litt dumt å prøve å skrive for mye om det. Slutter her jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes PB10 spiller bra jeg også. Går alt etter planen min så har
    jeg 2stk PB10 i midten av neste måned. ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får min nummer 2 i morgen, og jeg gleder meg som en unge!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skrives sider opp og ned om hvor bra SVS er, men stort sett så skrives det om hvor høyt den spiller. Også hvor høyt den spiller i bestemte frekvenser.
    Kan noen teste en SVS i lavt og moderat volum? Spent på om den spiller i en parallell frekvenskurve i lavere volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese mine tanker omkring PB12 Plus her:

http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anm...=SVS+PB12+Plus

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet og veldig informativt! Takk!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner