Hvilke høytalere skal jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høytalere skal jeg velge?

Da mine gamle Infinity høytalere har spilt sin siste sang må jeg finne meg noen nye høytalere.
    Har lyttet på noen, men har ikke helt funnet ut hva jeg skal velge.
    Har vurdert noe rundt 5-6000kr.
    Er det noen som har noe erfaring med f.eks. Patos Basic 410 eller PSB Image T55, da disse virker interesante!?

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

t55

Har selv dali concept 8 og er stor fornøyd men disse koster da litt mer enn budsjette ditt... du kan jo sjekke ut consept 6 som fikk kanon test av lyd og bilde.. ellers mener jeg og huske at logb testet di psbène med meget godt resultat,,, men lykke til i leitingen,.., det er jo artig og dra rundt og høre på forskjellige høytalere:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har erfaring med Patos Basic 410 ja. Kan ikke annet enn å anbefale.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har patos basic 310 hjemme til test nå. Er totalt frelst for denne høyttaleren. Fantastisk musikkformidler. Har direkte sammenlignet den med en annen høyttaler som har fått mange gode tester i hele europa, og patosen er overlegen på alle områder. Den andre høyttaleren koster ca 11000,-. Vil ikke si hvilken da det fort blir baluba.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo troverdig argumentasjon! Hehe...

Jeg har hørt 310, og den var bassfattig og tam. Dessverre hadde de ikke inne 410 slik at jeg fikk hørt den, men jeg gjetter på at den har mere pondus. Diskant og mellomtone fungerte helt greit. God der.

Var jeg deg ville jeg sjekket ut Focal JMLab Chorus 716 S. Tror du kan få den innenfor budsjett.

Hva slags forsterker skal du drive høyttalerene med?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par Patos B500 til salgs, serien foran 410 og 510, men skikkelig grombass

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det var jo troverdig argumentasjon! Hehe...

Jeg har hørt 310, og den var bassfattig og tam. Dessverre hadde de ikke inne 410 slik at jeg fikk hørt den, men jeg gjetter på at den har mere pondus. Diskant og mellomtone fungerte helt greit. God der.

Var jeg deg ville jeg sjekket ut Focal JMLab Chorus 716 S. Tror du kan få den innenfor budsjett.

Hva slags forsterker skal du drive høyttalerene med?
    Nå har thomand ganske fett utstyr + et lite rom, så det kan funke utmerket med Basic 310. Hadde disse selv, men bytta de ut med 410. Var ganske så formidabel forskjell på disse to modellene. Mye større og fyldigere lyd, og langt bedre og dypere bass. Pga dette virket også mellomtone og diskant ennå bedre. Men det var altså i mitt rom og på mitt eget utstyr.

Focal er jo gode høyttalere, men klangkarakteren er jo det stikk motsatte av Patos. Focal har jo ofte en tendens til å virke noe lyse, på grensen til spisse og vanskelige å matche (spesielt med litt biligere utstyr).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir et spørsmål om smak, behag, rom, forsterker og masse annet. Reagerte mest på at han trekker frem hemmelige referanser til sine påstander.

Jeg hørte 310 i et relativt stort lytterom, og den er helt bombesikkert ikke optimal til min testmusikk i et slikt rom. 410 regner jeg med er bedre, men jeg har altså ikke hørt dem.

Mange mener Focal kan bli litt lyse i diskanten, mens jeg velger å kalle den detaljert. Med en forsterker som matcher og et godt lytterom vil du få god fylde i bass og mellomtone slik at diskanten ikke blir så enerådende. Skarp diskant er ofte et resultat av slapp bass og mellomtone og førsterefleksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men han bruker jo å være litt hemmelighetsfull. Se bare på hifisentralen hvor han bare ymtet om en fantastisk "dings" i flere dager før han avslørte at det var en ny forforsterker hehe..Noen liker jo å holde ting litt hemmelig, vettu..

Helt enig, 310 passer ikke i særlig store lytterom. Det blir litt for bassfattig. Hos meg hjalp det litt, men ikke mye, å plassere høyttalerne nærmere bakvegg, sannsynligvis pga bassrefleksporten er framoverrettet. 410 har jo et ekstra basselement, større kasse + to bakoverrettede bassrefleksporter, og i mine ører er det veldig stor forskjell på høyttalerne pga den ekstra basspunchen, fyldigheten og tyngden i dypbassen. Subben ble derfor gitt til min bror!

Focal er nok gode, men tror de trenger litt mer jobb med mixing og matching pga klangkarakteren (detaljert diskant etc). Men de er sikkert topp når du først får det til å stemme med rom, utstyr etc.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som mener det samme som deg om Focal, så det er tydelig at diskanten er et tema. Selv forstår jeg ikke hva du prater om, så det er nok et spørsmål om smak muligens.

Uansett er det viktig å finne ut hvilken forsterker trådstarter har for å kunne hjelpe til med høyttalervalget. Han må selvfølgelig høre høyttalerene også før han handler!

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joda...

Patos er gode ht. Hadde selv B510 en stund... Har lyttet en del til B410. Den er vel noe av det bedre i den prisklassen...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er mange som mener det samme som deg om Focal, så det er tydelig at diskanten er et tema. Selv forstår jeg ikke hva du prater om, så det er nok et spørsmål om smak muligens.

Uansett er det viktig å finne ut hvilken forsterker trådstarter har for å kunne hjelpe til med høyttalervalget. Han må selvfølgelig høre høyttalerene også før han handler!
    Ja det er nok en smakssak.

Viktig poeng! Bør jo vite litt om signalkilde og forsterker, og ikke minst rommet. Men det viktigste er jo å høre på høyttalerne i eget oppsett og i eget rom, noe som dessverre ikke alltid er så kjapt og enkelt gjort..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For omtrent halvannet år siden var jeg på nesten den samme jakten - jeg skulle ha surroundanlegg hvor fronthøytalerne lå i omtrent din prisklasse. Etter å ha lyttet til endel forskjellige høytalere kom jeg til at Focal JMLab Chorus 714 S ga meg best musikkopplevelse innenfor busjettet. Tror villedende på de er 5,5k.

Så jeg henger meg på forslaget om å lytte til Focal JMLab. Synes de var langt bedre enn Dali Concept, som jeg synes spilte "for hardt".

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg velger å ikke gå ut med hvilken 11000,- høyttaler som fikk rundjuling av 310 er at forhandleren som har lånt meg denne høyttaleren neppe blir særlig blid hvis han finner ut hva jeg skriver. Dessuten er det egentlig ikke noe poeng, da høyttalerne prismessig faller i hver sin gate.
    Det vesentlige er hvor utrolig god basic serien er. Jeg var klar over dette på forhånd, men ikke at det skulle være så rått. På en av de siste sidene i tråden "patos venner" på "det andre forumet" har jeg skrevet litt mer utfyllende om 310.
    Focal er sikkert gode greier det, men ikke min stil. Det jeg ser på som aller viktigst i en høyttaler, eller i et anlegg generelt, er måten den formidler musikken totalt sett. Og da er dårlige innspillinger like viktige som gode. Høyttalere som ikke klarer å overbevise meg på f.eks en absolute music plate blir straks uinteressant. Enormt mange hifikomponenter mangler denne egenskapen. De kan ha store enkeltkvaliteter, men som en totalpakke glipper den viktige sammenhengen.
    Med litt flaks får jeg 410 hjem i løpet av uken. Den jeg liker best får bli.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dårlige innspillinger like viktige som gode er det god grunn til å investere i en ghettoblaster. Gode høyttalere avslører fort dårlige innspillinger om en liker det eller ikke.

Jeg ser du har mye flott utstyr, så du kan sikkert bekrefte at mp3 ikke er noe særlig?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker ikke om at dårlige innspillinger skal låte like bra som de gode. Langt derifra. Det jeg snakker om er måten også dårlige innspillinger blir formidlet musikalsk. En god høyttaler skal selvfølgelig gjøre forskjell på gode og dårlige, men det skal fenge uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å ta en lytt på Jamo D590, de er dynamiske friske høtalere som nå selges for kun 2500,- pr. stk.
    Har du en litt kraftig forsterker får du mye musikk utav disse.
    Mine ungdommer har dem nå som partyhøytalere i kjellerstua og de spiller så hele huset rister til deltakernes store begeistring.

Usedvanlig mye fin høytaler og god lyd til prisen!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkere....

Det jeg har av forsterkere er NAD 1000 forforsterker + NAD 2400 effektforsterker.
    Er det slik å forstå at Patos`n er noe "snill i utrykket"?
    Å er det noen som eventuelt har hørt noe på PSB`n?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør i alle fall ha nok krutt i effektforsterkeren til begge høyttalerene du nevner. Med 100W/8ohm i hver kanal så bør du ha krefter nok til Patos 410 som er 4ohms. Jeg har hørt at Patos er høyttalere med trøkk i, og at mange mener det er en partyhøyttaler. Min erfaring med 310 er at den har en fin diskant og mellomtone, og at den gjengir musikk veldig godt. Du bør absolutt dra og høre på 410.

PSB'en er jeg nesten like nysgjerrig på som deg. Den har jeg ikke hørt, men når jeg var på jakt etter hjemmekinolyd var den aktuell. Jeg så T45 fikk gode kritikker sammen med Pioneer VSX1015 i siste Hjemmekino og DVD.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patosen er absolutt snill i uttrykket ja. Deilig og fløyelsmyk lyd helt uten skarpe kanter. Lydbildet er noe laidback, noe jeg personlig er meget glad i. Overraskende dynamisk er den også den lille tassen. Sitter og hører på en gammel supertramp plate nå, og det klinker skikkelig til når det skal.
    En annen høyttaler som også er verdt en titt er krix apex3. Ikke så "rocka" som basicen kanskje, men den har helt ekstreme kvaliteter. Ikke like snill som basic, men heller ikke giftig. Krixen er dog enormt strømkrevende. Nytter ikke med vanlige 8000,- hjemmekino receivere.
    Krixen går dypere i bassen enn basic 310, men har kanskje ikke fullt så mye punch i midbassen. En mer nøytral høyttaler. Den virkelige styrken er 3d følelsen den får fram.
    Lillebroren krix equinox sammen med den minste krix seismix suben er noe av det kuleste jeg har hørt i prisklassen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •