Trenger anbefalingar til nytt stereo-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Voidhanger sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger anbefalingar til nytt stereo-oppsett

Eg fekk mykje att på skatten i år, så eg har bestemt meg for å spandere på meg eit nytt stereo-oppsett. I fem-seks år har eg no hatt eit Eltax Atomic surround-sett dreven av ein kjip Kenwood-forsterkar, noko som ikkje akkurat gir dei store hi-fi-opplevelsane for ein musikkelskar. Eg er mindre kresen på lyd når eg ser film, så denne gongen går eg for kun stereo.

Kriterier:

- Prisklasse:
    Høgtalarar: 7-9000
    Forsterkar: 3-5000 (her er det veldig aktuelt å kjøpe brukt)
    - Høyrer hovudsakleg på metal (black, death, trad heavy), ambient og klassisk.
    - Skal stå i eit rom som er ca 20-25kvm.
    - Klart og tydeleg, og skal kunne skille instrument tydeleg.
    - Ingen partyhøgtalar med voldsom bass.

Utover det er eg ikkje flink nok til å ordlegge meg i i forhold til kva lyd eg liker, hehe.

Etter å ha kikka rundt på forumet, virkar desse som aktuelle høgtalarar:
    Dali Suite 2.8
    Dali Ikon 6
    B&W DM603 S3

Nokon andre eg bør vurdere ut ifrå mine preferansar? Kjem sannsynlegvis til å stikke innom fleire sjapper i Bergen og lytte. Har lite kunnskap om modellane som mellom anna Hi-Fi Center kjeden fører, så kom gjerne med tips om modellar eg bør sjekke ut der.

Av integrerte forsterkarar virkar NAD sine aktuelle. Denon såg eg fekk dårlig omtale i forhold til Dali i ein annan tråd. Berre kom med forslag =)

Har frå før av ein Onkyo DX-7211 CD-spelar (kosta vel ca tre tusen for 6-7 år sidan). Duger denne framleis, eller vil eg tene mykje på lyden ved å kjøpe ein ny?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Ikon & B&W som du har plukket ut er gode kandidater. Disse har veldig forskjellig lydsignatur, mens begge samtidig er veldig musikalske. Når det kommer til klassisk musikk holder jeg en knapp på Ikon. Selv har jeg B&W 604, og hører veldig mye på musikk som rammstein, soilwork, metallica, arch enemy, carcass, children of bodom, cradle of filth, dimmu, in flames, korn, kreator, lacrimosa, satyricon, nirvana og ikke minst slayer.

Jeg synes B&W passer bedre enn Ikon til slik type musikk. Mellomtonen er fantastisk og detaljert, diskanten kan bli litt skarp i enkelte rom og med enkelte komponenter, mye og god bass.

Både Dali og B&W synes jeg matcher Denon veldig bra!
    Ta deg en tur på HiFi klubben hvis du har mulighet for demo..

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    musikk stilen min er i samme område som deg, og da jeg skulle handle ble det Dali - suite 2.8. har disse sammen med H/K noe som jeg synest passer ypperlig. dvd og hjemmekino testa H/K HK970 i nr 3 i år, og denne virker meget bra, koster 5K ny. (i denne prisklassen kan du sikkert finne mye bra brukt også...)
    når det gjelder cd spiller så hadde jeg selv en ca 10 år gammel onkyo, jeg byttet for ikke så lenge siden, denne i en cambridge 640. merket stor forbedring i lyden

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-kanals oppsett i budsjettklassen kommer det også tester på i de neste utgavene av DVD & Hjemmekino. Sånn til informasjon....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kunne muligens vært et bra oppsett for din musikksmak:

*Høyttaler: Patos Basic 410. Nypris 5300,-
    -Passer bra til din musikksmak. Fyldig, oppløst og behagelig lyd. Luftig og svært behagelig diskant. Naturlig og klar mellomtone. God, dyp og stram bass med punch.

*Forsterker: Harman/Kardon HK 970. Nypris 4998,-
    -Passer bra til din musikksmak. Har store strømreserver og bra med kraft. Kan derfor kontrollere høyttalerne veldig bra, samtidig som den gir en behagelig og engasjerende lyd.

(eller: Cayin 153B nypris 6495: Gir enda bedre oppløsning, men kanskje litt "skarpere" lyd. Ikke riktig så behagelig som H/K)

Da har du fortsatt penger igjen til cd-spiller, og jeg tror absolutt du hadde tjent på en ny spiller:

*Cd-spiller: Cambridge Azur 640 C. Nypris 2998,-
    -En kjempegod spiller med masse futt og fart, og med en naturlig engasjerende klang. Veldig musikalsk.

Kan nesten ikke trå feil med dette oppsettet, skulle jeg tro.

Lykke til med valget

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ihvertfall fornøyd med mine nye Focal Cobalt 816s. Spiller meget oppløst og flott. Deilig mellomtone og bra bass også.

Hvis du er blant de som ta en bitteliten risk så kan jeg anbefale deg å vurdere import. Er utrolig mye snacks i Kina til en brøkdel av norsk pris. Kjøpte selv Jungson Moon Harbour HDCD fra nysound.com og har bare lovord å komme med om spiller, lyd og forhandler. Kom på rett over 4K levert til faderlandet og spiller i ringer rundt Cambridge! 11 kg kvalitet Bare spør hvis du lurer på noe!

Ellers kan du muligens gjøre en god deal på denne Shanlingen, har ikke hørt, men skal være gode saker:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=13&mypage=2

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan nok tenke meg at den er litt bedre enn cambridge. Men så er den da også dyrere + at det muligens er litt mer styr å få tak i den fra Kina....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg er ihvertfall fornøyd med mine nye Focal Cobalt 816s. Spiller meget oppløst og flott. Deilig mellomtone og bra bass også.

Hvis du er blant de som ta en bitteliten risk så kan jeg anbefale deg å vurdere import. Er utrolig mye snacks i Kina til en brøkdel av norsk pris. Kjøpte selv Jungson Moon Harbour HDCD fra nysound.com og har bare lovord å komme med om spiller, lyd og forhandler. Kom på rett over 4K levert til faderlandet og spiller i ringer rundt Cambridge! 11 kg kvalitet Bare spør hvis du lurer på noe!

Ellers kan du muligens gjøre en god deal på denne Shanlingen, har ikke hørt, men skal være gode saker:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=13&mypage=2
    Du bestilte direkte? Hvordan fungerer toll etc? Strøm?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er det ikke mer å diskutere, da jeg synes at jeg har kommet fram med det optimale oppsettet hehe..nei, nå er det natt, gutter!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sov godt i røros. :razz:

Newcomer Voidhanger sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Då ser det ut som om eg kjem til å bytte CD-spelar (sannsynligvis i den nevnte Cambridge-modellen, som eg ser har fått mykje skryt). Sidan eg gjer det, kjem eg nok til å spytte i eit par tusen til, så prisrammene for høgtalar og forsterkar gjelder enda.

ppp: Eg har dessverre ikkje mulighet til å få høyrd Patos høgtalarane. Det er vel berre Norsk Hi-Fi Center som fører dei, og på nettsidene er ikkje den nevnte modellen lista heller. Ellers ser den H/K-forsterkaren knallbra ut.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Du bestilte direkte? Hvordan fungerer toll etc? Strøm?
    Bestilte på nysound.com. En velger selv hvor stor verdi varen merkes med og betaler moms etter det, gadd ikke å leke med loven så jeg valgte fullt beløp. Beløpet ble trukket fra VISA. Varene ble sendt etter ei uke fordi de tester spilleren før sending. Tok 3 dager fra Kina til Norge. Måtte ringe DHL i Oslo og oppgi personnummer for å få den gjennom tollen. Så hentet jeg den på DHL her i byen og betalte momsen der. Overrasket over hvor enkelt det var.

Spillene leveres til Norge med 220 volt. Fikk med kinesisk kabel med overgang til norsk. Kan og bruke vanlige norske kabler.

Forøvrig så har nysound.com super service og svarer villig på mail og spørsmål. Pakken var nesten sykt godt pakket inn (en halv meter bobleplast for å komme inn til pappen) og jeg må si at det var en voldsomt positiv opplevelse det her.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Voidhanger
    Takk for svar!

Då ser det ut som om eg kjem til å bytte CD-spelar (sannsynligvis i den nevnte Cambridge-modellen, som eg ser har fått mykje skryt). Sidan eg gjer det, kjem eg nok til å spytte i eit par tusen til, så prisrammene for høgtalar og forsterkar gjelder enda.

ppp: Eg har dessverre ikkje mulighet til å få høyrd Patos høgtalarane. Det er vel berre Norsk Hi-Fi Center som fører dei, og på nettsidene er ikkje den nevnte modellen lista heller. Ellers ser den H/K-forsterkaren knallbra ut.
    Nå vet ikke jeg helt hva du liker og har ikke hørt kombinasjonen, men i hodet mitt høres 640A+970 ut til å kunne bli en kombinasjon som kan bli litt voldsom, men det må jo du tenke ut selv. Er forøvrig mye å få kjøpt på bruktmarkedet som er mye bedre enn disse to til omtrent samme pris hvis en bare er litt "på hugget".

EDIT: Ser at du har hatt Eltax før så det er vel ett fett hva du velger, kan vel ikke bli nedgradering uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg helt hva du liker og har ikke hørt kombinasjonen, men i hodet mitt høres 640A+970 ut til å kunne bli en kombinasjon som kan bli litt voldsom, men det må jo du tenke ut selv. Er forøvrig mye å få kjøpt på bruktmarkedet som er mye bedre enn disse to til omtrent samme pris hvis en bare er litt "på hugget".

EDIT: Ser at du har hatt Eltax før så det er vel ett fett hva du velger, kan vel ikke bli nedgradering uansett
    Voldsom, hva tenker du på da? For mye trøkk?
    Etter mitt syn er verken H/K eller Cambridge ekstreme på noen måte. De er ganske så musikalske og kontrollerte, så jeg tror den kombinasjonen skulle funke utmerket.

Hehe..Skal nok ikke mye for å tangere Eltax, nei Kunne vel sikkert klart seg med Dantax :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte på nysound.com. En velger selv hvor stor verdi varen merkes med og betaler moms etter det, gadd ikke å leke med loven så jeg valgte fullt beløp. Beløpet ble trukket fra VISA. Varene ble sendt etter ei uke fordi de tester spilleren før sending. Tok 3 dager fra Kina til Norge. Måtte ringe DHL i Oslo og oppgi personnummer for å få den gjennom tollen. Så hentet jeg den på DHL her i byen og betalte momsen der. Overrasket over hvor enkelt det var.

Spillene leveres til Norge med 220 volt. Fikk med kinesisk kabel med overgang til norsk. Kan og bruke vanlige norske kabler.

Forøvrig så har nysound.com super service og svarer villig på mail og spørsmål. Pakken var nesten sykt godt pakket inn (en halv meter bobleplast for å komme inn til pappen) og jeg må si at det var en voldsomt positiv opplevelse det her.
    Takk! Det hørtes spennende ut.. kan nok hende jeg tar sjangsen å prøver også. Litt spennende dette med valg av verdimerking selv, men som du selv sier er det vel dumt å leke med loven Hehe:wink:

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har litt mindre enn ti tommeltotter og en del fritid, så burde du vurdere om å bygge høyttalere er noe for deg... I såfall er BEL å annbefale! Da får du for ca 6000 kr en høyttaler som kan sammelignes med modeller LANGT over den prisklassen du har tenkt deg... Denne er meget allsidig, og produserer et stort og ryddig lydbilde, med høy oppløsning og tilstedeværelse. Noe som er nødvendig for å kombinere og gjøre en god jobb i de sjangrene du nevner...

Er ikke bygging noe for deg, så er jeg enig med at B&W er verdt en sjekk, da de ofte innehar mange av de samme egenskapene...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge

Hei du!

Har selv oppsettet med Cambridge sin 640 forsterker og cd-spiller. Byttet nylig til dette og er storveis fornøyd. Her får du mye igjen for pengene hvertfall

Har tidligere hatt Dali Suite serien og var veldig fornøyd med de! Da den tidligere Suite 2.5

Vi hører jo delevis på noe av den samme musikken, vi har jo også tradet skiver på scream-forumet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •