Min vei mot godlyd med Cobalt 816s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min vei mot godlyd med Cobalt 816s

Siden jeg har vært bekymret for diskanten i Focal.JMlab Cobalt 816s har jeg sendt spørsmål til forum både i Norge, Sverige, danmark og Frankrike.

Jeg fikk lyst til å dele svarere jeg fikk med dere. Jeg begynner å bli mere fornøyd nå, men alle sier de trenger veldig lang innspillingstid. De sier over 150t ..til 300t. Endel sier de opplever dem nøytrale(mest positiv i Frankrike) mens mange sier de heller mot det lyse men ikke spiss diskant. Akkurat det ble klart bedre hos meg da jeg satte opp 6 akustikkplater, ikke akkurat pent men det hjalp. Jeg fikk tips fra en lydmann om å dempe hjørnene ved taket. Det låter bedre nå, men de dårlige innspillingene låter nesten grusomt. De tåler ikke dårlig kvalitet, hehe.
    her er noen svar:

JmLab är ett märke som är känd för att vara ljusa och högupplösta som kräver en del av sin övriga utrustning
    Jag hade tidigare exakt samma problem i början med mina Cobalt 816, det vill säga hård och ljus diskant.

1. Cobalt är en högtalare som är väldigt transparant och därmed måste matchas med bra elektronik för att låta bra. Elektroniken behöver inte vara varm och mjuk men skall vara av bättre kvalitet. Däremot trivs inte Cobalt med elektronik som har en ljus karaktär.

2. Cobalt kräver mycket inspelning innan det släpper. 200-300 timmar på hyfsad volym så är de ganska inspelade.

3. Ljudkaraktären på Cobalt är ganska torr och analytisk. Det är inte alla som gillar detta ljudet.

4. Om du spelar i ett rum med litet möbler och kala väggar så förstärks det hårda ljudet.

Cobalt är en "kräsen" högtalare som absolut inte skall köpa utan att ha lyssnat i förväg.
    Jag använder själv Primare som fungerar ganska bra ihop med Cobalt.
    Undvik Arcam som är en dålig kombination med Cobalt, extremt ljus och analytisk. Jag hade Arcam när jag köpte Cobalt. Fick sälja Arcamen.

Kun 2 har vært negative, fairlane og en svensk:

JM Lab/Focal har en hemsk diskant, möjligen att den är något bättre i Utopia-serien (länge sen jag hörde dom).
    Men ett av mina sämsta ljudminnen kommer iaf ifrån JMLab Cobolt-serien.

Jeg har byttet ut min Marantz CD 5400 OSE. Her er min erfaring:

Da jeg først byttet til Jungson tenkte jeg, jøss her var det ikke mye forskjell fra min Marantz CD5400 OSE. Men med andre gangs lytting merket jeg forskjellen. O´connors stemme hadde mere kropp, mere distinkt. Noe varmere og en aning mørkere. Men det var da jeg satte på en cd med konsertopptak(klassisk) at forskjellen ble markant. Rommet ble mye tydligere, lettere å punktmarkere instrumentene, større dybde. Det låter "renere" og på en måte mindre digitalt. Med marantz´en var lydbilde litt mere rotete. Men jeg merker hvor mye lettere det er å skille høyttalere. her ble det mere nyanser.

Etter jeg fikk HiFi basilen har jeg lært følgende:

Stole på egne ører. Alt bør høres hjemme. Ta tester bare som en pekepinn (funderer på om mange tester er som politikk...). IKke stol mye på selgere, ei heller enkelt personer på forumer. Viktigst er lytterommet og høyttalerne. Og hvilken musikk man hører på.
    Og at HiFi-freaking er en sykdom Jeg vil bytte ut min Marantz PM 7200 også. Hvilken skal jeg velge? Jungson, Roksan...
    Vel dette ble et langt innlegg om noen gidder å lese....

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv cobalt 826s og har også samme inntrykk som du beskriver. Dette kan være en vanskelig høyttaler, men når den matches med riktig elektronikk låter den utrolig bra. Har hørt Cobalt og Electra høyttalere og begge spiller meget detaljert og analytisk, noe som nådeløst avslører dårlige innspillinger. Jeg synes ikke nødvendigvis at dette er negativt, men har man en stabel med dårlig innspillinger liggende kan jeg skjønne at dette er surt.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gadd! Interessant dette.. Punkter som er nevnt her, er vel nøyaktig hva som blir sagt rundt.. Men du har selvfølgelig fått dratt det inn i et enkelt inlegg/sammendrag.

1) Jeg tror før man kjøper høytalere, burde alle tenke nøye igjennom hva slags rom man har, og forbedre dette best mulig.
    2) Deretter kjøpe en høytaler som matcher musikksmak og rom.
    3) Deretter finn drivkraft som leverer ønske i forhold til musikksmak, blås i hva eksperter sier om at det skal levere nøyaktig hva produsenten har ment i alle mulige frekvenser, det er ditt øre som skal høre, liker du fremtredene bass, så kjøper du elektronikk som er fremtredene på dette området. Ingen kan ta fra deg ditt øre, og hva du mener er god lyd i ditt eget rom.
    4) Kjøp god kilde
    5) "Finpuss" lyden med kabelvalg, ikke minst er høytalerplasseringer utrolig viktig å eksprimentere med. Ikke minst også lytteposisjon samt møblering i rom.

Dette er min "oppskrift" på fremgangsmåte innen kjøp av lyd, selv synes jeg det fungerer veldig godt.. Og, man trenger sjeldent et 300.000 kroners anlegg for å bli fornøyd, med mindre skrytefaktoren teller mest..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 % enig Kid. Jeg merket hvor mye mere vesentlig cd- spilleren min ble når en hel konserthall skulle videreformidles. Går det i hardrock er ikke forskjellene så viktig. Blir kopi fra HiFi centralen dette men jeg hører nå på Thomas Dybdahl, one day.. Nydelig innspilling. Ikke antydning til hard diskant. :razz:
    I går hørte jeg på Franz Ferdinand... i 30 sek! så lenge holdt jeg ut :-x . Helt grusom kvalitet. Det skar i ørene mine og lydbilde var ei eneste gjørme..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det morsomme er egentlig å høre på storband synes jeg, iallefall hvis man skal lytte og har fått til et godt oppsett. Da kan man nærmeste peke ut plasseringen på de ulike elementene i bandet.. Herlig følelese. Godt du er fornøyd, det er moro! Gleder meg veldig selv til å få en ny kilde, som jeg tror løfter lydbildet mitt enda mer :-D (Ikke minst noen nye høytalere med tiden)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det ble Jungson på deg? Tror det er en god kombo sammen med 816 (har det jo selv), mye detaljer og rom og en bra diskat, men merker at dårlige innspillinger med mye informasjon i de øverste fløyene kan bli litt tungt å høre på. Men en ting jeg merker med Jungsonen i forhold til mine billige DVD spiller på dårlige innspillinger er at Jungsonen spiller dem penere enn en dårlig spiller.

En CD jeg vil anbefale deg som låter gull på mitt oppsett ihvertfall er Jack Johnson med On and on. Ellers så er det jo dette at 816s krever lang og litt hard innspilling for å få stemmebåndene frie. Gleder meg til å komme hjem til sommer'n - da skal mine og få juling og slippe seg løs det siste stykket.

Hold oss oppdatert på hvordan det går antonx!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, Andre ba meg om å gi dem juling.. :twisted:

Forresten hvordan er din Atoll? Er det noen som kan gi meg tips om ny forsterker som gir klar forbedring i forhold til Marantz PM 7200? Som ikke er lys. Uten å blakke meg helt..
    Noen som kjenner Roksan Caspian? Jeg så en brukt men 50W er vel for lite. Hva med Jungson forsterkere? Jolida(?) rør..
    mange anbefaler NAD særlig i de frankske forumene, men det blir litt som Peugeot 307 for meg. Bra, men ikke særlig spennede. Kjedelig design.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fornøyd med Atollen. Masse kraft og detaljer, men allikevel aldri hardt. Kanskje litt lite bass, men jeg tror det kan ha sammenheng med at høyttalerne ikke har mer enn 25 timer på seg og lite høy spilling. Har masse krefter med dobbel-mono oppbygning og 2 trafoer. Vet ikke hva mer en skal si... Jeg er ihvertfall veldig godt fornøyd den.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt Ben Harper?
    Hvordan låter det på 816? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan! Veldig interessant det du skriver Antonx! Jeg er enige i at dårlige innspillinger kan bli slitsomt på 816, og ja, Franz Ferdinand er grusomt (lydmessig). Men jeg fant en løsning på problemet som virker bra for meg. Jeg fant fram min eldgamle Kenwood sub til under 3000 kr og kjører den meget svakt når jeg hører på plater med dårlige innspillinger eller når jeg ønsker litt mer trøkk. Av en eller annen grunn låter Cobaltene litt mindre skarpt med litt trøkk fra subben. Er klar over at dette ikke er så veldig hi-fi, men det funker bemerkelsesverdig bra hos meg. Blir heller ikke noe særlig grøtete. På gode innspillinger er det imidlertid bare å lene seg tilbake å nyte 816 uten sub! Vet ikke om jeg inbiller meg det, men jeg synes Cobaltene stadig spiller med mer bass. Har nok brukt dem rundt 150 timer...

Forresten bruker jeg Roksan Kandy int. forsterker. Synes det fungerer veldig bra selv om jeg har lest på noen nettsteder at mange mener denne også er ganske lys i klangen. Prøvde mot Thule, Primare og H/K men likte Roksan best...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cybervision, ser du bruker SW700S (regner med at det er den Focal Chorus suben). Fungerer det bra? Bruker du den på musikk også? Har du klart å få det til å spille "sømløst" sammen med Cobaltene??

Og forresten, Jack Johnson er veldig bra på 816S ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dallaz
    Forresten bruker jeg Roksan Kandy int. forsterker. Synes det fungerer veldig bra selv om jeg har lest på noen nettsteder at mange mener denne også er ganske lys i klangen. Prøvde mot Thule, Primare og H/K men likte Roksan best...

Kan du fortelle mere om ditt inntrykk av Thule og Primare. jeg har lyst på Primare men synes prisen er for stiv.
    Jeg har tenkt på Roksan Caspian. Ser hiFihuset har en brukt.
    hvor mange watt har din Kandy? Jeg vil ikke ha en for svak ampli..
    Jeg er nysgjerrig på rør..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dallaz
    Cybervision, ser du bruker SW700S (regner med at det er den Focal Chorus suben). Fungerer det bra? Bruker du den på musikk også? Har du klart å få det til å spille "sømløst" sammen med Cobaltene??

Og forresten, Jack Johnson er veldig bra på 816S ja!
    Du skriver at du får mer bass og det stemmer nok det. Innspillingen gjør at du får mer bass etterhvert som utligner den litt lyse karakteren i 816 til en nøytral karakter.

SW700s integreres veldig bra sammen med Cobalt, dog synes jeg ikke at jeg har behov for sub til dem på min 25 m2 hybel. Trykker nok, men jeg kan skru den godt opp og den integrerer bra. Er meget god til musikk da den er kjapp og har mye punch. Det eneste negative med den er at den ruller av ganske tidlig (ca 35hz), men den spiller stort og kan virkelig smelle til uten å miste kontrollen nå det trengs. Lurer du på mer så bare send meg en PM

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner jeg å glede meg til jakten på den ultimate forsterker til anlegget mitt. 7- 13 k. Ca. Brukt eller ny.
    Jeg kommer til å plukke ut noen for å teste hjemme(er vel håpløst i teste i butikk om de da ikke har samme høyttalere).

Foreløpig har jeg tenkt på:

Jungson, Primare I21, Roksan Caspian, Atoll IN 100, Thule Spirit IA 150B.
    Kanskje Cayin 153, Naim Nait5i, rørforsterker(Jolida?).

Har jeg glemt noen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på min nye cd Holly Cole, temptation.

Himmel og hav hvilket album :razz: :razz: :razz: :razz:

Fantastisk innspilling :grin: Både musikalsk og teknisk.

Låter glitrende med anlegget mitt. Igjen ingen lys klang og hard diskant

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Kan du fortelle mere om ditt inntrykk av Thule og Primare. jeg har lyst på Primare men synes prisen er for stiv.
    Jeg har tenkt på Roksan Caspian. Ser hiFihuset har en brukt.
    hvor mange watt har din Kandy? Jeg vil ikke ha en for svak ampli..
    Jeg er nysgjerrig på rør..
    Thule IA100 fikk jeg aldri til å spille så bra i grunn. Ikke det at den var dårlig heller, bare litt lite engasjerende. Utmerket seg liksom ikke på noen spesielle områder.
    Primare I21 hadde jeg kjempestore forventninger til etter å ha lest gode anmeldelser. Kanskje var forventningene litt for store? Jeg syntes den spilte daft på lave og moderate volumer. Når man dro på litt ble det bedre, men det er jo ofte man ikke har anledning til å spille så høyt hele tiden. Dessuten så var det mindre kontroll på bassen hos Primare enn Roksan som jeg jo endte opp med. Den ble litt romlete i forhold.
    Roksan Kandy tror jeg er på 120watt. Aldri opplevd for lite effekt. Veldig stram og fin bass, og den låt i mine ører mye bedre enn de to andre. Mere oppløst og bedre bredde og dybde. Syntes rett og slett den låt mer naturlig.
    I det siste har jeg lekt litt med tanken på å bi-ampe cobaltene med en ekstra Kandy effektforsterker. Innbiller meg at det vil gi enda litt mer trøkk i bassen, men er usikker på om det har noe for seg. Noen som har noen formening om det?
    For øvrig tror jeg Roksan Kaspian er en veldig god forsterker etter det jeg har lest av anmeldelser på nettet. Du får låne med deg hjem og se hva du selv synes! Lykke til med forsterkerjakten!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de fleste brukere både på hifisentralen og AVforum?
    Kanskje unødvenig å ha samme tråd i begge :neutral:

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er de fleste brukere både på hifisentralen og AVforum?
    Kanskje unødvenig å ha samme tråd i begge :neutral:
    Vel, jeg er nå bare her på AVforum...

Kjøpte et set brukte Cobalt 826 for en tid siden (så den var vel ferdig tilspillt), og opplever ikke diskanten som spiss. Lys klangbalanse og finoppløst diskant. Fungerer bra for meg.
    Bruker Electocompaiet ECI 1 som forsterker, og den er jo kjent for en varm karakter, så det er muligens en liten sammenheng der..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lignende oppfatning av Primare 21 som Dallaz, den spiller greit, men nokså tamt i forhold til mye annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg fått inn første forsterker inn til test. Det er en Creek 5350 SE. Rakk ikke å få inn andre i dag så det ble en test mot min Marantz PM 7200 i kveld.
    Igjen( i likhet med test av cd-spilleren) i litt oppjaga stemning tidligere på dagen syntes jeg de spilte temmelig likt.
    Men når roen senket seg på kvelden kom forskjellene frem. Igjen la jeg merke til hvor mye mindre forskjellene er i forhold til høyttalere. Og det var en mere markant forbedring fra Marantz CD 5400OSE til Jungson Moon Harbour.
    Der lå den mest markante forbedringen i stereoperspektivet(punktmarkering). Her syntes jeg PM 7200 klarte seg like bra på dette området. Men Creek´en har bedre dynamikk og låter saftigere. M blir litt platt og litt tørrere i forhold. Og Creek har også litt større lydbilde. Det ble konklusjonen i kveld.
    I morgen skal jeg hente inn Roksan Caspian. Og jeg tar en tur til Best HiFi i Drammen for å høre Atoll og Jungson. Hvis usikker låner jeg med meg en hjem.
    Lyric HiFi sier det ikke er noen vits i å teste Naim Nait5 mot Creek. Burde jeg teste Thule? Jeg har en følelse for at de kommer til kort. Andre? Skulle gjerne likt å hørt en rørforsterker.
    Blir mere og mere fornøyd med Cobalt. Ikke noen hard diskant på de CD´ene jeg hører nå. Det heller litt mot det lyse ja, men det er en smaksak.
    Fortsettelsen følger i morgen!
    (Fikk med meg noen dyre Wireworld kabler til test).

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •