Min vei mot godlyd med Cobalt 816s - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å lest om alle dine tester,burde det ikke snart lyse et rødt lys over Jmlab.
    Hvem sin feil kan det være at ingen av disse gode intregrerte forsterkerene matcher dine høyttalere.
    Hva med å begjynne å teste høyttalere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forelska ?

Ja sånn er det når man er forelska. Man ser ingen feil .......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lyste et rødt lys etter de første dagene, så gikk de over til gult da jeg sjekket med mange, mange andre. Nå kjenner jeg dem godt selv og de har gått ned til grønt lys. Jeg er absolutt ikke forelsket i JMlab´ene. Jeg bare hører at de har mange sterke sider (snakker om pris på 8500,- her).

Skal jeg ha bedre høyttalere må jeg ut med mye mere penger. Derfor fant jeg ut at forsterker-matching var det smarteste.
    Alle de forsterkerne jeg testet var forskjellige. I følge det jeg har vært bekymret for ang. Cobalt skulle jeg ha valgt Thule, som går mest i andre enden enn Cobalt i lydsignatur. Roksan er den mest korrekte matchen siden den er litt mørk. Primare passer greit sammen med Cobalt også. Men jeg synes Creek rett og slett er en bedre forsterker. For eks. testet jeg i går kveld med klassisk musikk. Creek var best på å formidle rommet og instrumentenes plassering. Det har ikke stort med matching å gjøre. Jeg har ikke kjøpt noenting ennå så er helt nøytral.
    Hegel var spesiell. Da tror jeg du må være "hegloliker" for å like dem tror jeg, eller ha veldig, veldig varme komponenter ellers.. (F.eks Thule og Dali)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt mer om Roksan Caspian? Det var litt forbløffende å lese at du synes den er mørk. Jeg opplever Roksan Kandy som litt lys... Er det forresten den nye eller gamle Caspian du har lånt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv er jeg litt nygjerrig på Creek.
    Dette er jo en gammel klasiker som gikk ut av produksjon,men fordi etterspørselen var så stor,bestemte dem seg for å komme ut med en oppgradert versjon.Lurer også på prisen på denne.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tydeligvis ikke veldig plaget med skarp diskant/mellomtone, men etter å ha hatt besøk av Flageborg, Akto og Roko er jeg kommet til å rommet mitt bør dempes noe ifht. førsterefleksjoner. Diskant/mellomtone fikk en tendens til å bli ubehagelig på enkelte innspillinger, særlig når vi vridde opp volumet. Jeg håper å løse dette ved å henge opp scenemolton som gardiner langs sideveggene. Maler jeg taket svart også, så blir jeg i samme slengen kvitt problemer med refleksjoner ifht projektor og bildet på lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er viktig å dempe rommet for at Cobaltene skal låte optimalt. Jeg har dempet førsterefleksjonen på sideveggene, dempet veggen bak sweetspot samt hengt opp akustikkplater oppe ved taket i hjørnene.

Jeg synes Caspian, som er helt ny, gjør lite galt. I mitt oppsett og samenlignet med de andre er den litt mørk(ikke mye), men er alikevel godt oppløst og detaljert. Vokalene får en noe mørkere klang. Det eneste jeg har å utsette på den er at den ikke er så definert i dybden. Det ble avslørt når jeg hørte på klassisk konsert.
    Det er vel ikke uten grunn at Roksan anbefales med Jmlab. Kanskje er Caspian mest korrekt i mitt oppsett men jeg falt litt for den litt varmere og renere gløden instrumentene og særlig kvinnevokaler får med 5350 SE. Den er god på å skille instrumeter fra hverandre.
    Litt morsomt at den lille, lette saken fra Creek skal slå andre som ser ut som muskelbunter i sammenligning. Koster 11.400,-
    Minuset med Creek synes jeg er at den ser litt billig ut utenpå og har billigere finish. Kan det ha noe med at den er skrudd sammen i England i motsetning til billig arbeidskraft i Kina? Den er nok ikke av de beste når det gjelder kraft og trøkk, men i min smak er det mer enn godt nok. Dette skal jeg teste mere nå. Får sette på mere rocka album. Den endelige konklusjonen kommer i kveld.
    Jeg er fortsatt nysgjerrig på om Densen kan klare album med mye bass eller om de bare har fokusert på den øvre halvdelen. Tar Creek med til OHC mandag.

Så gjelder det å finne gode kabler da, som ikke koster all verden. Jeg kan sikkert få Wireworld billig hos Lyric. Hva med MIT, Kimber, Xindak? Andre?

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

816 s

Har selv 816 s, idag sammen med Yamaha 2400+ Meridian 557 og Hegel cdp 2a synes det spiller bra sammen, med kraft dynamikk og oppløsning. Men har også prøvd Hegel h1 o Primare i20, synes H1 var glimrende på mye faktiskt noe av det bedre jeg hørt,men også slitsom på en hel del. Primaren blev vel litt vel tynn, men for all del en god forsterker. Har også satt opp side gardiner i rommet en klar forbedring, fikk på romkorreksjonen en dempning på 2 db i rommet.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en grei test av Creek 5350 her:

http://www.hometheaterhifi.com/volum...r-10-2003.html

Det er nok en veldig bra forsterker til den prisen og da gjennstår det kun hvordan den oppfører seg sammen med resterende utstyr. Dersom du liker denne comboen, er det neppe noen stor miss. Når det gjelder HT kabler, benytter jeg Kimber (Fåes billig hos ELTEK) Dette er en overraskende bra kabel til en fornuftig pris.

KIMBER KWIK-12 høyttalerkabel, m NOK 62.00

Kabel for installasjon. Dette er en 4-leder kabel, men skal brukes som 2-leder for best resultat. Ledere av ren kobber i to forskjellige kordeltykkelser. Isolasjon av en spesiell type PE. PVC ytterkappe med lav friksjon gjør den lett å trekke i rør. 2 x 3,3mm2. Pris pr. meter. (KIMBER KWIK-12 høyttalerkabel a`kr 62 pr. mter):
    http://www.mamut.com/dynabel

Lykke til med valget

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nå gidder jeg ikke å teste mere. Satte på audioslave for fullt volum. Da spilte Roksan og Primare litt bedre enn Creek som manglet litt av trykket i bunnen. Men det er ikke snakk om mye her. Er ikke av dem som går aller dypest heller.Her var Hegel best, den gikk utrolig dypt. Ingen nådde maks volum før ørene mine fikk nok. Men uansett for maks lytteopplevelde i den sjangeren hadde jeg byttet høyttalere. Dette likte ikke Cobalt (ei heller meg hehe). da hadde det vært bedre med høyttalere som ikke ga så mye detaljer og som hadde mere trøkk.
    Men da jeg igjen satte på vokal med gitar er Creek´en overlegen ;-)
    Med Roksan som en god nummer 2.
    Primare 3.
    Thule som klart dårligst. Hegel for sær.
    God natt...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har ikke hatt Atoll i stua? Kan være vi har forskjellige oppfatninger, men jeg synes ikke Cobalt er veldig bassfattige, korrekte er et bedre ord tror jeg. De spiller bass når det skal spilles. Satte på et basstungt spor her forleden dag og tallerkner og glass klirret i skapene så jeg må si jeg er fornøyd med mine Cobalter så langt. Er jo ikke spilt skikkelig inn enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atoll har ikke vært på besøk nei, desverre. Men nå er det nok testing for meg. Var nå innom Oslo HiFi center for å se på Densen. De ville ikke låne den bort og de er noen utrolige slitsomme selgere med stor S. De ville at jeg skulle ta med med Creek til butikken dems men jeg orker ikke å være kunde hos dem :-x
    Mente ikke å si at Cobalt var dårlig i bassen. Jeg bare mente at en mere ukorrekt HT som ikke ga ut så mye detaljer og med overdreven bass ville ha låt tøffere på den typen musikk/innspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg blitt en ny lykkelig eier av Creek 5350 SE :razz:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen forhandler å anbefale (ikke for pågående selgere) ?
    Gjerne et sted det går ann å høre litt i ro og fred.

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er www.lyrichifi.no (dårlig hjemmeside dog) som importerer/selger Creek. De er veldig greie folk. Rolig miljø.
    Jeg syntes han skrøt litt vel mye første gang jeg var der, men nå fant jeg jo ut at han har grunn til det. Ingen problemer med hjemlån og å forlenge lånet slik jeg måtte.
    Ingen mas om å kjøpe, ei heller å kjøpe kabler fra dem etterpå. Litt rabatt også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

shanling 50w forsterker

Jeg har nylig kjøpt mitt første ordentlige hifi-anlegg, for å spille cder i stereo. Det består av Cobalt816s høytalere, Shanling SLM-A40MKII integrert forsterker og D/A converterer, og en billig DVD-spiller. (DVD-spilleren sender et digitalt signal til forsterkeren.) Jeg var litt bekymra for at forsterkeren min var for lite kraftig for høytalerne, (shanling-forsterkeren gir 50 watt) men etter en dag med mye lytting er jeg godt fornøyd med bassen. CD-samlingen min består for det meste av jazz, og jeg er opptatt av at man skal høre hva kontrabassisten spiller. Bassen er ikke så høy, men somregel tydelig nok.. borstsett fra en CD, et liveopptak med Diana Krall. Nå hører jeg på en CD med trompetisten Dave Douglas og Bill Frisell, og kontrabassen er distinkt.
    Tror dere at forsterkeren min er kraftig nok for høytalerne?

link til forsterker:
    http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=285

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

816s krever veldig lang innspilling, og i løpet av den første måneden kommer bassen mye. Mye synes jeg har perfekt med bass nå. Tung og god, men ikke slik "fjortis" lyd der bassen dominerer lydbildet. 816s er i mine øre en nokså nøytral høyttaler, bortsett fra at den kan bli litt skarp på sibilanter hvis innspillingen ikke er 100%. Dersom du er ute etter definert bass har du kjøpt rett høyttaler, voldsomt stram og flott bass på 816s. Men romstørrelse og plassering/refleksjoner har og mye å si.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer! Kan legge til at 816s er veldig lettdrevne. Trenger ikke kraftig forsterker med dem. Du har da oppsettet så dette hører du, dra opp volum med en plate med mye basstrykk. Slår HT til? Cobaltene tåler juling..

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •