Min vei mot godlyd med Cobalt 816s - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres ut som du koser deg Antonx. Alltid gøy å prøve nye hi-fi komponenter.

Lykke til med forsterkerkjøpet.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes absolutt du skal låne et øre til en Jungson-forskerker. Mitt oppsett amp+cd ble kjøpt pent brukt, og låter klokkerent og med veldig god dybde (holografi?) og oppløsning. Nå har mine 816s kun noen få (<10) timers spilletid på seg ennå, så de er langt fra innspilt. Likevel hører både jeg og W tydelig forskjell allerede, både ved at noe hardhet har forsvunnet i diskanten og at bassen begynner å titte fram fra sitt skjulested. Hver gang jeg setter på en ny cd blir jeg overrasket. Selv med mitt håpløse lytterom for tiden (spisestuen... :wink: ).

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at du tar deg tid og i tillegg omtaler objektive resultater av dine testinger, for Jmlab er nok litt "sære" på elektronikk, men når du finner noe som matcher, så sitter det som ett skudd. Det er få CDèr jeg kjører i Pure Direkte for å si det sånn, litt ekstra skyv i bunn må jeg ha på dynamisk musikk (SUB på lavt nivå under 60 Hz).

Jeg kan ikke begripe de som sier at Jmlab er lyse i toppen, eller spisse. Mine E926 er overhodet ikke påtrengende eller spisse og jeg kan fryder meg nå over mine gamle CDèr, som låt som harpiks på mine tidligere Klipsch Synergi 10.? Høytalere. Det var umulig å like denne påtrengende lyden i lengden og vi snakker stort sett om samme elektronikk... (Film derimot, var de en bombe)

Jeg forer mine HT med en Yamaha RX V2500 som pre-amp og en Krell kav300i som effekt forsterker mot E926. Masse dynamikk, stålkontroll på bass og luftig diskant/øvre-mellomtone. Muligens litt mørk nedre-mellomtone (men det oppfordrer til å skru opp volumet ennå mer )

Sitter akkurat nå og koser meg med Cafe Del Mar, "Volumen Seis".
    Flott avslappende musikk med masse fin lurebass (ligger å ulmer i bakgrunnen) og kommer helt frem til tider og dominerer hele musikk bildet

Det handler om å like "god" Musikk og nyte dette og dersom man kan glemme anlegget i tillegg, ja da låter det vel ganske greit

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Det handler om å like "god" Musikk og nyte dette og dersom man kan glemme anlegget i tillegg, ja da låter det vel ganske greit

/L
    Jepp, det er målet ;-)

Jeg nyter musikken best når jeg kan se for meg rommet hvor de ulike instrumentene er, detaljert,åpent, dynamisk og med nok punch.. Og selvfølgelig så nøytralt som mulig.

Jeg får ikke Roksan før fredag så jeg lånte like godt en Thule IA 150B i dag. Men den falt fort igjennom. Manglet endel på detaljer, litt for mørk. Og ikke minst var den ikke særlig god til å gjengi rom/intrumentplasseringer. Merket Igjen at Marantz´en min er flink på nettopp dette. Men den blir platt og kjedelig. Creek´en er klart beste av de tre.
    Jeg var innom Best HiFi i Drammen. Hørte på Jungson 88D og Atoll In100. Jeg må innrømme at jeg syntes det var vanskelig å høre forskjeller i butikk. Men 88D spiller nok mere musikalsk og mykere, men må rett og slett teste hjemme . 88D er diger og tung og falt ikke akkurat i smak av den grunn dog.
    Var også innom guru Geir på OsloHiFisenter. Fikk en times foredrag....interessant men slisomt med selgere som rakker ned på andre produkter og skryter himmelvidt av sine egne. Spar meg..det er tross alt mine ører som bestemmer. De sa Creek´en kom helt til kort mot Densen i en test de gjorde. Det skal jeg selv sjekke. Han mente nettfilter var viktig særlig med densen, kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant lesing! Gleder meg til å høre hva du synes om Roksan Caspian. Vurderer denne selv da jeg har blitt veldig glad i Roksan-lyden!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "88D er diger og tung og falt ikke akkurat i smak av den grunn dog."

Jeg liker tunge forsterkere, de har ofte store Trafoer (høy strømstyrke) og
    solid Chassis. Man skal ikke undervurdere mekanikken i Forsterkere. Se litt på tråden om klasse "d" forsterkere og hva som skiller. Samme innmat i disse ICE blokkene, men lyden er tydelig bedre i et bedre Chassis med solid kabling etc.

Tungt er bra

"Var også innom guru Geir på OsloHiFisenter. Fikk en times foredrag....interessant men slisomt med selgere som rakker ned på andre produkter og skryter himmelvidt av sine egne"

He, he dette var bra du fikk frem, de som prater "drit" om andres produkter burde slutte umiddelbart som selgere. Useriøst !

"Han mente nettfilter var viktig særlig med densen, kommentarer?"

Ja de ønsker vel å selge mest mulig, jeg har aldri hatt problemer med "spikes", "DC" eller annen støy på nettet. Sølvkabler med gullkontakter til 220 V har jeg aldri skjønt vitsen med, men det er jo folk som hører om du snur støpselet i kontakta, så da så...

Bruk egne ører og egen oppfatning på hva DU syns er bra, men vær samtidig villig til å prøve ut noe annet, ellers så stagnerer man i en egen Perfekt oppfattelse..

Stå på videre og test

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    Vel, jeg er nå bare her på AVforum...

Kjøpte et set brukte Cobalt 826 for en tid siden (så den var vel ferdig tilspillt), og opplever ikke diskanten som spiss. Lys klangbalanse og finoppløst diskant. Fungerer bra for meg.
    Bruker Electocompaiet ECI 1 som forsterker, og den er jo kjent for en varm karakter, så det er muligens en liten sammenheng der..

Ikke så rart hvis det er 826 og ikke 826S.
    826S har samme diskanten som Electra serien og den er SKARP!!!

Når dere sier det bare er å matche den riktig,eller må bruke dempere,vanskelig å matche elektronikken osv,men fortsatt er det problemer med å kunne spille høyt,eller direkte grusomt å høre rock/metal eller dårlige innspillinger.Så MÅ det jo være høyttalerene som problemet ligger.

Selv har jeg hatt både Electra 926 og Cobalt 816S.
    Samme problemene med skarpheten.Har byttet og byttet på forsterkere og cd spillere uten gode resultater.Nettopp derfor vil den nye Focal 700V og 800V serien,med samme diskanten som Profile gi et helt annent lydbilde enn de nåværende mod.Et bevist valg fra Focal,og ikke minst en stor lettelse for Andre(hifi-huset),hvor han i fremtiden vil slippe kjedelige spørsmål om matching og skarphet som han har vært nødt til å gi missledende svar på tidligere.

Mine nåværende høyttalere Dynaudio Focus 220 har jeg jo ingen problemer med.Spiller fantastisk på all elektronikk jeg har testet dem med så langt.
    Mye pga en fantastisk diskant,men også riktig tveeking mellom elementene og helheten i hele oppbygningen av høyttalerene.
    etter å ha prøvd nesten alt for å <dempe> mine Cobalt høyttalere fikk jeg så klart en konklusjon av Andre at det var lytterommet mitt som skapte problemene.
    Hvorfor fikk jeg ikke de samme problemene med mine Focus 220?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er såpass mange som maser om at diskanten er skarp på JMLab at en ikke bare kan avfeie det som vås, men jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner noe av dette. Jeg opplever diskanten som detaljert og oppløst, og mp3 er det ingen vits å spille lenger. Når det er sagt er høyttaleren vidunderlig til såvel Bach som Rammstein! Jeg tror nok detaljeringen i diskanten kan bli litt mye for enkelte, mens andre lovpriser den.

Det er for mange som er begeistret for JMLab til at en kategorisk kan fastslå at diskanten er for skarp!

Smak og behag betyr mye her tror jeg, og det er det lite å gjøre med, men lytterommet og forsterkermatching betyr også mye. Grunnen til at du ikke opplever problemet med Focus 220 vil jeg anta må være at de sprer lyden annerledes og at diskant/mellomtone/bass spiller med en annen tyngde ifht hverandre.

Selv blir jeg mere og mere imponert over mine 816S. Jeg ser ikke bort ifra at jeg på sikt vil oppgradere foran og flytte 816S bak. 826S eller 926S foran hadde vært lekkert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På gode innspillinger låter det ikke for skarpt hjemme hos meg nå. Det hjalp mye å dempe rommet. Men en det høyttalerens skyld at det er mange dårlige innspillinger på rock??
    Jeg tenkte et jeg måtte finne mørk elelektronikk, men har nå fått en annen erfaring. F.eks. er Thule mørk men den fratar litt av Cobaltens gode sider.
    Dermed er nøytralt best, men med veldig god elektronikk som ikke er hard i diskanten.
    Dessuten har jeg nå erfart at alle høyttalere rundt 10k har sine gode og dårlige sider. Også Cobalt!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle har vi forskjellige meninger og smak.Så innlegget er mine meninger og erfaringer.Enig i at høyttalerene til Jmlab er gode,men IKKE for envær smak.
    Synes de passer all musikk untatt rock/metal,og skipe innspillinger.
    Kan også bli slitsomt på kvinnevokaler.
    Er man ute etter en sofistikert rocke høyttalere bør man heller kjøpe f.eks PSB Stratus Silver I eller Gold.
    Som sagt er jeg utrolig spent på de nye mod fra Focal,som jeg håper og tror vil ha en helt annen spillestil/lydsignatur enn Cobalt S og Electra 900serien.
    Som potiten,passer det meste.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mange Cd´er med kvinnelig vokal. Så lenge innspillingen er god låter de veldig oppløst og åpent. Ikke slitsomt med de fleste. Katie Melua cd´n f.eks. er lyst innspilt så den kan bli litt slitsom over tid når den spilles høyt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntrykk av at vi nå diskuterer smak og behag, og det kan vi jo godt, men enige er det ikke sikkert vi blir!

Mitt inntrykk er at mine Cobalt 816S er spesiellt gode til å gjengi kvinnevokal. Jeg innbiller meg at hørselen min med aldern er mindre følsom for høye frekvenser, og at dette kan ha noe med saken å gjøre. Det er godt mulig at JMLab kan bli for skarpt for de som hører godt i de høyere frekvensene. Er jeg på jordet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare gjentar min erfaring. Det er forskjellig fra CD til CD....
    Satte nå på Tom McRae som jeg ikke har hørt før på anlegget. Han låt alfor lys og hard...uff..
    Nå hører jeg på Death cab for cutie.. den låter bra.
    Holly Cole låter knallbra.. Yeah Yeah Yeahs... hardt og lyst.. Diana Krall..veldig bra.. Nils Petter Målvær, Khmer.. Superbra..
    Bright Eyes...veldig bra...Thomas Dybdahl ...varmt og mykt..
    Franz ferdinand.....helt grusom..
    Sånn kan jeg bare fortsetter med samlingen min....

Så etter min menig hva som påvirker lyden mest:

1. Innspillingen
    2. Høyttalere
    3. Lytterommet
    4. Kilden
    5. Forsterker
    6. Kabler/div

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å bytte kabler nå. Mener de dyre kablene fra wireworld åpner lydbilde i forhold til mine gamle Monster kabler. Når det gjelder signalkabler ble jeg ikke enig med meg selv om jeg hørte noen forskjell mellom de dyre fra worldwire, QED 2 og Van den Hul. I allefall er det minimale forskjeller..
    Men ny ht kabel blir det..Rimelige forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tester nå Hegel H1. Livlig sak, masse kraft, frisk og går dypt i bassen. Men herregud så kalt og klinisk det låter. Jeg orket ikke å høre mye med den, den går tilbake til butikken 2 dager før tiden.
    Hvem liker denne klangen? Kanskje kan de spille flott med Dalis varme klang? Ikke med mine Cobalt i allefall. Men bevares den har mange sterke sider men Creek´en låter mere korrekt tross alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker som passer godt er Primares integrerte.
    Prøv en I21.liker du den så kjøper du forgjengeren til I30.(30.1 tror jeg den heter.Ca 8000kr brukt,kostet 18000kr ny,er en klasiker.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd Primare I20 forgjengern til I21 på mina 816s også den blir for tunn o klinisk i lydbildet, Prøvde sen Hegel H1 som er en fantastisk forsterker med riktig matchning,inte Cobalt.Har nu ett Meridian 557 slutsteg med yamaha 2400+ Hegel cdp 2a kraft, dynamik, oppløsning i massor i ett neutral lyd bilde

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg bare gjentar min erfaring. Det er forskjellig fra CD til CD....
    Satte nå på Tom McRae som jeg ikke har hørt før på anlegget. Han låt alfor lys og hard...uff..
    Nå hører jeg på Death cab for cutie.. den låter bra.
    Holly Cole låter knallbra.. Yeah Yeah Yeahs... hardt og lyst.. Diana Krall..veldig bra.. Nils Petter Målvær, Khmer.. Superbra..
    Bright Eyes...veldig bra...Thomas Dybdahl ...varmt og mykt..
    Franz ferdinand.....helt grusom..
    Sånn kan jeg bare fortsetter med samlingen min....

Så etter min menig hva som påvirker lyden mest:

1. Innspillingen
    2. Høyttalere
    3. Lytterommet
    4. Kilden
    5. Forsterker
    6. Kabler/div

Innspilling av CDèr i dag har blitt mye preget av hva som selger via Radio etc. og da spiller det relativt liten rolle (les billig produksjon). Hører man forskjell på god og dårlig innspilling er anlegget relativt bra og likeså hørselen.

Sett på en kvalitetsinnspilling fra Kristelig Kulturverksted (for et navn ) eller lignende (Leonard Cohen, Ten New Songs er konge) og nyt på i helt nøytral avspilling .

Du finner desverre mya av det som låter "glass", og på et bra anlegg, ja så låter det nettopp slik. To Bad, savner Gettoblaster strereoen som alt låt fint på... Men hva ønsker man å oppnå ?

Et lite tips, kjøp en god Receiver med god Romkorreksjon, putt inn en SUB og la denne ta de dypeste (60Hz og under) og du verden. Jeg har kuttet ut "Pure Direct" og all den kjedelige lyden, dette gir.

Masse godlyd her med gamle "Phill Lynott" skive rullende.

/L

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    ...savner Gettoblaster strereoen som alt låt fint på...

...Et lite tips, kjøp en god Receiver med god Romkorreksjon, putt inn en SUB og la denne ta de dypeste (60Hz og under) og du verden. Jeg har kuttet ut "Pure Direct" og all den kjedelige lyden, dette gir.

Masse godlyd her med gamle "Phill Lynott" skive rullende.

/L
    Fornuftig sagt:wink: Jeg opplever mye mer glede med å ha lyden slik jeg liker den, kontra slik produsenten liker den:-P (Auch, bannlyst av forumets eksperter)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte Atoll IN100 på BestHiFi i Drammen sammen med Jungson 88D. Sammen med selger fant jeg ut at Jungson trolig var et bedre kjøp og passet best til Jmlab. Men jeg hadde ikke roen til å ta en endelig vurdering i et ukjent lytterom. Syntes Atollen spilte bra, men var ikke noe spesielt med lyden, den skilte seg ikke ut på noen måte så jeg ble usikker på den. Junson har nok en snillere og mykere spillestil. 88D ble for tung å ta med på toget. Senere har jeg tenkt at jeg ikke vil å en så diger tung sak med glorete design uansett. Orker ikke å ta toget til Drammen igjen.
    Jeg kan heller ikke sjekke ut alle tips til forsterkere, da hadde jeg blitt skrullete i hodet til slutt...Atoll forblir desverre halveis testet.

Jeg hørte på Densen B110 i dag sammen med DLS R55. Da var den mest klare, oppløste, detaljrike lyden jeg har hørt i den prisklassen. Da blir jeg faktisk litt skeptisk. Blir ikke dette alfor lyst? Ikke særlig naturlig? Tipper mange blir imponert men jeg tviler på om den passer JMlab. Meninger?

Har nå fått hjem Roksan Caspian og Primare I21. Gleder meg som en unge til å teste....nu!
    Da blir det nok én av dem eller Creek 5350SE.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •