Sub til centeren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til centeren?

Jeg har en THX godkjent centerhøyttaler av merket Jamo som jeg er svært fornøyd med, det eneste problemet er at den kutter ved 80hz(dette skal THXting, utenom sub selvfølgelig, gjøre) derfor tenkte jeg meg å supplere denne med en liten subwoofer. Jeg har allerede en overraskende god paradigm subwoofer som vil koste meg 750 kroner stående til min disposisjon, men om dette ikke har noe som heldst for seg selger jeg heller subben.

Bruker den med en Denon 3805.

Noen ideer? erfaringer?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok andre som kan svare bedre på dette enn meg, men jeg synes å huske at det er flere på forumet som har denne løsningen (Ikke veldig mange) Synes det høres spennende ut, men regner med at du trenger tid for å få justert inn fase. Du har ikke mulighet for å få prøvd den da?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er igang med noe tilsvarende i DIY. Men det går treigt, nesten en mnd siden jeg gjorde noe med den kassa. Nå har jeg 2 mnd. permisjon, så jeg håpet å få spikka litt på den innimellom når guttungen sover lur.

Min center ruller av ved ca. 60 hz (har ikke målt selv). Centersubben skal være en 12" TC2+ fra TCSounds. Forsterker er hypes DS 4.0. Lukket kasse på ca. 70 l.

http://avforum.no/forum/showthread.p...2&page=2&pp=20

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Jeg har en THX godkjent centerhøyttaler av merket Jamo som jeg er svært fornøyd med, det eneste problemet er at den kutter ved 80hz(dette skal THXting, utenom sub selvfølgelig, gjøre) derfor tenkte jeg meg å supplere denne med en liten subwoofer. Jeg har allerede en overraskende god paradigm subwoofer som vil koste meg 750 kroner stående til min disposisjon, men om dette ikke har noe som heldst for seg selger jeg heller subben.

Bruker den med en Denon 3805.

Noen ideer? erfaringer?

Jeg er foreløbig på test-stadiet med å bruke subwoofer som drahjelp til senterkanalen..
    Jeg bruker denne for å ta seg av de dypeste tonene.
    Har ikke fått testa veldig mye enda, siden jeg fortsatt venter på min bestilte radioshack fra avshop (GUD SÅ TREIGE DE ER DA, Daniel der sa han skulle sende den for to dager siden!!!). Men til saken...

Jeg bruker altså vanlig høyttalerledning fra senterkanalen, til høypassfilteret i suben. Denne filtrerer så ut de dypeste tonene, og sender videre resten av signalet til senteren..

Uten at jeg har giddi å flytta så mye rundt på Morelen, har jeg merka det blir mere trykk fra senterkanalen, samtidig som basselementene til senteren ikke overbelastes ved høye volum. Jeg er sikker på at når jeg får db-måleren og får plassert suben mer optimalt, vil det bli enda bedre.
    Jeg er allikevel redd for at om Morelen blir flyttet for langt ifra senteren, vil jeg klare å retningsbestemme bassen (noe som var et problem da jeg hadde min SVS i hjørnet til venstre for sofaen, selv ved deling på 60hz).

På senter suben, Morelen, er delingen ved ca 70-80 hz (overgangen fra senter til sub er veldig glidende og vanskelig å høre noe jeg har testa med et sweep, men blir nok bedre med bedre kalibrering).

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mulighet for å teste subben, men den vil ikke kunne plasseres i sin optimale plassering pga tunge ting(Stereobenk) som står i veien. Har prøvd litt fram og tilbake, men den eneste plasseringen som er mulig er da rett bak Centeren (selvsagt der stereobenken er), står subben ved en av sidene blokkerer den spredningen og dermed ødelegger!! lyden fra centeren. Subben kan heller ikke stå under centeren pga at det da blir et tårn med høyttalere som dekker nederste del av lerretet...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Sub til senter

Hei
    Jeg bruker også en subb til min senter som er en Audio Pro i Bravo serien (cx02) Dette er en pingle av en senter så jeg fikk et tips av HFCK i Stavanger at en subb gjør seg... Jeg kjøpte en System Audio 200 sub å jeg har fått et nytt liv !! Jeg tror det er viktig at du kjøper en kjapp subb til dette. Jeg kan bare anbefale dette på det varmeste. Lykke til !!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiKiller
    ..........Jeg tror det er viktig at du kjøper en kjapp subb til dette.
    Hva betyr "kjapp sub"? Spiller den 50Hz på halve tiden av en annen?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hva betyr "kjapp sub"? Spiller den 50Hz på halve tiden av en annen?
    Han mente vel en sub som har egenskapen til å spille stramt og kontrollert, uten at jeg skal blande meg inn i den diskusjonen.

Spille av 50hz på halve tiden blir selvfølgelig ikke riktig, men det er forskjell på hvor lang tid et element bruker fra start til det står dønn stille ved en tilført puls, og noen sub`er blir av den grunn oppfattet som strammere og mer presis enn andre...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •